Jumaat, 19 Ogos 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kisah hidup jadi resipi kejayaan chef

Posted:

Kisah hidup jadi resipi kejayaan chef

Kisah hidup jadi resipi kejayaan chef

Oleh NIZHA PERIASWAMY

WANITA yang petah berkata-kata ini bukan sahaja seorang yang profesional dalam bidangnya, malah sangat arif berfalsafah.

Katanya, suatu hari nanti dia mahu menjadi penulis novel dengan namanya, Azura Othman, terpapar di atas kulit buku itu.

Namun, kerjaya terkini wanita muda yang baru mencecah usia 30-an itu tiada kena-mengena dengan dunia penulisan, falsafah mahupun komunikasi.

Azura ialah seorang chef yang pernah membuka restoran pertama di kota London ketika usianya 23 tahun. Pelajar jurusan perundangan itu pada masa yang sama menunjukkan minat mendalam dalam bidang masakan. Minat itu ternyata tidak berakhir dengan sia-sia kerana dia sempat menimba pengalaman di sebuah sekolah masakan di Ealing, London.

Kini, dengan kepakaran masakan khususnya menggunakan kaedah vakum yang dinamakan Sous Vide, Azura ialah nama di sebalik jenama Orved dari Itali yang memperkenalkan teknik masakan terbaharu itu.

Bersama-sama jenama antarabangsa tersebut, Azura kini mengelilingi dunia, memperkenalkan masakan dalam bag vakum kepada dunia. Sebelum ini, Azura menjadi satu-satunya warga Asia yang menjadi duta pisau jenama Zwilling dari Jerman.


ANTARA pengalaman manis Azura adalah menguruskan operasi sebuah restoran di luar negara.


Wanita yang aktif menjadi penasihat kepada banyak syarikat kulinari, hotel dan restoran itu tentu sekali mempunyai tarikan dan aura tersendiri untuk bernaung di bawah label-label terkemuka antarabangsa.

Walaupun Azura dilihat bertuah kerana mempunyai kehidupan yang direstui sebagai chef, mungkin ramai yang tidak tahu betapa wanita ini pernah melalui detik-detik sukar sebagai pesakit autuimun iaitu gangguan sistem pertahanan tubuh.

Penyakit tersebut mempengaruhi fungsi tubuh akibat keradangan dan pembinasaan tisu oleh autoantobodi. Secara ringkasnya, sistem pertahanan semula jadi yang lazimnya melawan penyakit menyerang sistem dalam tubuh itu sendiri.

"Pada waktu itu saya berusia 23 tahun dan baru sahaja membuka restoran di London. Saya tidak boleh menggenggam tangan, memegang mahupun menekan menggunakan tangan. Sendi tangan saya terasa sangat sakit dan tangan saya seolah-olah tidak lagi berfungsi.


DUNIA masakan membawa Azura merantau ke banyak destinasi.


"Pernah sekali apabila ibu pergi membeli-belah meninggalkan saya di rumah, sepanjang tiga jam, saya tidak bergerak ke mana-mana. Hanya selepas ibu balik, dia yang mengangkat saya ke tandas," kata Azura yang telah kehilangan bapanya ketika berusia sembilan tahun.

Sewaktu menghadapi masalah mirip kelumpuhan itu, dia sering terfikir tentang mati. Tabah berkerusi roda, mujur dia menerima sokongan daripada ahli keluarga dan rakan-rakan yang memberikan kekuatan kepadanya untuk kembali kepada kehidupan asal.

Seperti jatuh ditimpa tangga, Azura ditinggalkan teman lelakinya pula. Namun, dia menempuhi semua itu dengan rawatan perubatan dan sokongan kuat daripada ibunya.

"Ibulah yang mandikan saya, menyuap makanan dan minuman. Dia menjaga saya seperti seorang bayi," imbas Azura.

Selepas setahun, keadaannya beransur pulih dan kembali normal serta bersedia untuk ke dapur semula. Begitupun, dia terpaksa meninggalkan perniagaan di London kerana tiada siapa dapat menguruskan bisnes itu.

"Ibu saya seorang peguam. Dia tidak mempunyai apa-apa pengetahuan dalam bidang masakan. Saya tiada cara lain," katanya.


AZURA menempuhi pelbagai dugaan hidup sebelum bergelar chef berjaya.


Azura kini menanam azam, baik sekarang mahupun pada masa hadapan, dia mahu melakukan sesuatu yang boleh memanfaatkan orang di sekelilingnya.

"Jika saya didekati oleh sesiapa untuk sesuatu rancangan, misal kata rancangan televisyen, saya akan terima jika ia membawa imej saya secara tulus dan pada masa yang sama dapat memberi manfaat kepada penonton," kata Azura yang seronok mencoret pengalaman kembara dan kulinari di laman blog kendaliannya, iaitu sayangkuazura.blogspot.com.

Beralih bidang

Tarikan bidang kulinari juga telah membuatkan dunia fesyen 'kehilangan' seorang bakat berpotensi apabila Mohd. Azman Jemangin, 36, jatuh cinta pada dunia masak-memasak.

Daripada bekerja sebagai pembantu di bawah seorang pereka fesyen terkenal tempatan, Azman mengorak langkah hingga mendapat status chef di depan namanya.

"Memang pelik, daripada seorang pelajar pereka fesyen, kini saya seorang chef. Tetapi ia satu perkara yang biasa. Ramai chef di luar sana juga bukan dari latar belakang pengajian kulinari atau memasak," ujarnya yang kini mencurah khidmat di Tonka Bean Cafe, Hotel Impiana KLCC.


MOHD. AZMAN percaya pada bakatnya dalam bidang masakan.


Memulakan karier sebagai pembantu dapur, Azman mengambil masa kira-kira 10 tahun untuk bergelar chef. Namun, dia juga mengakui bernasib baik kerana kenaikan pangkat dalam tempoh itu agak pantas. Semuanya kerana sokongan seseorang.

"Ketika itu, saya bekerja di sebuah hotel lain dan ditugaskan memasak untuk tetamu kehormat iaitu Raja Perlis. Dalam majlis tersebut, saya diberitahu, baginda amat meminati mi goreng saya. Selepas tamat majlis, seorang berpangkat besar bertanya kepada saya dan jawatan saya," imbasnya.

Azman pada masa itu hanyalah seorang commis (perantis yang bekerja di bawah chef de partie) ketiga. Dia segera diminta dinaikkan pangkat oleh orang ternama itu. Sebaik dinaikkan pangkat sebagai commis kedua dan pertama selepas dalam hanya beberapa bulan, Azman menjadi chef.

"Itu adalah pengalaman yang paling saya tidak dapat lupakan. Ia satu pengiktirafan bagi pekerjaan saya," katanya.

Sepanjang bulan Ramadan ini, Azman memberitahu ada cabaran yang perlu ditempuhinya. Azman tetap perlu merasa makanan yang dimasak dengan hujung lidah dan seterusnya diludahkan semula. Walaupun dihukumkan makruh, demi tugasnya, Azman mahu memastikan makanan yang dimasak menepati standard dan kualiti yang ditetapkan.

Meskipun Azman kini terus mengasah kemahiran dan mencurahkan bakti dalam bidang kulinari, skil terdahulu iaitu yang berkaitan dengan jahitan dan fesyen tidak luntur.

Untuk hari lebaran nanti, dia turut menjahit pakaian hari raya buat ahli keluarga, khususnya untuk anak-anak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kerja dapur seluas dunia

Posted:

Kerja dapur seluas dunia

Kerja dapur seluas dunia


CARLOZ puas mengembara serata dunia sepanjang hayat kerjayanya.


SEMENTARA itu, Chef Eksekutif dari Hotel Hilton, Petaling Jaya, Zul Aman Ahmad memberitahu, dunia masakan adalah satu bidang pekerjaan yang telah membawanya merantau ke seluruh dunia.

Zul Aman bukan sekadar terikat dengan bilik dapur tetapi sebahagian daripada imej restoran Paya Serai di Hilton. Tentunya dia juga memulakan tugas dari tahap yang paling bawah.

"Sudah 18 tahun saya dalam bidang ini dan saya amat berbangga menjadi chef," kata lelaki berusia 40-an itu yang dikenali rakan sekerja dan para pelanggan setianya dengan panggilan Carloz.

Tambahnya, kerjaya sebagai chef juga memerlukan kemahiran komunikasi untuk bercakap dengan pelanggan, berbincang tentang resipi dan gaya masakan. Semua itu bertujuan membawa imej tempat kerja, mempromosi makanan dan membina jaringan perhubungan.

"Sebelum Hilton, saya bekerja di beberapa buah tempat termasuk menimba pengalaman luar negara selama empat tahun. Selain di Maldives, saya pernah mengikuti beberapa lawatan kerja ke negara-negara seperti Taiwan, Sri Lanka, Thailand dan lain-lain atas urusan mempromosi makanan Malaysia," terangnya.

Bapa kepada seorang anak itu juga mengakui, kerjayanya menyeronokkan. Itu terbukti apabila beliau berpeluang memasak untuk bintang-bintang antarabangsa, kerabat diraja dan orang-orang kenamaan.

Zul Aman berpendapat, memori paling indah menjadi chef bukan sekadar memasak.

"Saya pernah dicabar oleh seorang lelaki untuk menguruskan makan malam hari jadi untuk teman wanitanya. Dia memberikan saya satu tugasan yang agak sukar iaitu meminta saya menyediakan makanan tanpa menggunakan pinggan dan mangkuk,'" katanya yang telah menyahut cabaran lelaki itu.


RAHSIA kelazatan masakan Chef Ahmad terletak pada rasa cinta pada masakan.


Menariknya, cabaran majlis privasi unik yang bertempat di Hotel Hilton itu dapat juga dilunaskannya walaupun dia terpaksa mengorbankan waktu tidur semalaman.

Di rumah pula, ujarnya, dia dan isteri sering berkongsi dapur. Namun, dia mengakui, pada kebanyakan masa, dialah yang mendominasi ruang tersebut.

Lain pula kisah bagi Chef Ahmad Nurul Azri, 37, dari Hotel DoubleTree by Hilton. Kalau sesetengah chef bermula dari bawah, dia pula merupakan lulusan sekolah kulinari.

Bermula sebagai commis kedua, dia telah mengumpul ilmu berharga selama 11 tahun penglibatannya.

Tiap kali ditanya tentang minat dan kepuasan, dia yang mesra disapa sebagai Azri mempunyai satu jawapan iaitu cinta terhadap masakan yang hadir daripada hati.

Azri memberitahu, minat memasak telah wujud semenjak dia berusia sembilan tahun melalui sebuah rancangan memasak di televisyen.

Sama seperti chef-chef lain, dia juga mempunyai pengalaman manis yang terkesan di hatinya.

"Seorang wanita Arab pernah mendekati saya ketika operasi dapur hotel sudah dihentikan. Dia meminta disediakan kepadanya sejenis masakan dan saya menyambut permintaan itu sepenuh hati.

"Sebaik dia menjamah, ucapan terima kasih dan senyuman daripadanya memberikan kegembiraan sebenar kepada seorang chef," ujar Azri yang percaya bahawa makanan perlu disediakan dengan penuh rasa keterujaan dan cinta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved