Jumaat, 19 Ogos 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Misi Octavia RS & Superb

Posted:

Misi Octavia RS & Superb

Misi Octavia RS & Superb

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

MAHU sebuah hot hatch yang lengkap? Skoda Octavia RS mungkin boleh menjadi jawapannya.


SKODA bermula sebagai pengeluar senjata api. Orientasi produknya kemudian bertukar arah menerusi pengeluaran basikal dan motosikal, sebelum digantikan dengan automobil pada awal tahun 1900-an.

Memiliki sejarah lebih 100 tahun dalam aspek penghasilan kenderaan, ia ada pengalaman yang cukup luas. Maka tidak hairanlah jika jenama itu boleh disifatkan sebagai berjaya di pasaran Eropah.

Dengan enam model iaitu kompak Fabia, hot hatch Octavia, SUV kompak Yeti, Roomster (MPV), Praktik (kenderaan komersial) dan sedan Superb, Skoda tidak canggung untuk bersaing dalam pasaran Eropah yang amat sengit itu.

Populariti Skoda turut dibantu oleh deretan anugerah dimenangi dalam pelbagai kategori yang disertainya. Malah, Skoda seringkali dibandingkan dengan pembuat kereta terkenal yang lain seperti Mercedes-Benz dan BMW. Jangan tidak percaya jika ada perbandingan itu dimenangi oleh Skoda apabila aspek kualiti dan nilai pada wang yang ditawarkannya diambil kira.

Bagaimanapun, kejayaan Skoda banyak disumbang oleh kuasa automotif utama Eropah, Volkswagen. Jenama dari Republik Czech itu menjadi milik penuh Volkswagen pada tahun 2000.

Sebagai anak syarikat, Skoda dilimpahi dengan kecanggihan teknologi Volkswagen dalam menghasilkan produknya. Skoda lazimnya ditawarkan pada harga lebih rendah. Sebab itulah ada yang menyifatkan Skoda sebagai "Poor man Volkswagen". Tetapi, konotasi itu mungkin tidak begitu kena dengan pasaran Malaysia yang semua kereta memang dijual pada harga mahal tidak tentu pasal.

Di sini, jenama Skoda diam agak lama. Sebelum ini, memang ada model-model seperti Fabia dan Octavia dipasarkan. Namun, bilangan yang ada di atas jalan raya boleh dikira dengan jari.

Mungkin namanya yang sedikit janggal itu membuatkan ramai tidak berani untuk membelinya. Kalau beli nanti, bagaimana dengan aspek penyelenggaraan atau nilai jualan semula? Susah juga kalau kedai kereta terpakai pun tidak mahu terima. Betul tak?

Skoda Octavia RS


TEKNOLOGI TwinDoor yang ada pada Skoda Superb membolehkan kerja-kerja memasukkan dan mengeluarkan barang menjadi semakin mudah.


AutoPraha Sdn. Bhd. (Autopraha) dan Dunia Prestasi Auto Sdn. Bhd. bertindak selaku pemegang francais rasmi serta pengimport kenderaan Skoda sejak tahun 2004 di pasaran tempatan.

Mahu menghidupkan semula jenama Skoda, Autopraha memperkenalkan dua model sekali gus iaitu Skoda Octavia RS dan Skoda Superb untuk anda semua. Sebenarnya, di pasaran Eropah, Octavia ditawarkan dalam empat varian dengan varian RS merupakan model berspesifikasi penuh.

Kalau dilihat dari rekaan luarannya, tidak mustahil ada yang menyatakan model ini memang kelihatan membosankan. Jangan terlalu mudah menilai dari segi luaran. Octavia mungkin lebih sesuai untuk mereka yang menghagai kuasa dan kualiti pengendalian mengagumkan.

Jentera yang dibangun di atas platform sama dengan model-model seperti VW Golf MK5, Tiguan, EOS, Scirocco, selain beberapa model lain keluaran Kumpulan VW itu dijana oleh unit enjin penuh kuasa. Apa lagi kalau bukan enjin TSI 2.0 liter yang turut sama digunakan pada VW Golf GTI.

Kuasa enjin itu disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik enam kelajuan DSG. Transmisi binaan VW itu menjanjikan penukaran gear yang cekap, di samping menjimatkan penggunaan bahan api.

Skoda mendakwa tahap penggunaan bahan api untuk model itu cuma 7.5 liter bagi setiap 100 kilometer (km). Namun, angka itu tidak menghalang Octavia RS daripada mencapai kelajuan 100 kilometer sejam (km/j) dalam tempoh hanya 7.2 saat.

Bahagian dalamannya, suasana sebuah kenderaan Volkswagen dapat dilihat dengan ketara biarpun terdapat sedikit perubahan. Paparan papan pemukanya ringkas dan kemas di atas material plastik berkualiti tinggi. Sebagai hiburan sepanjang perjalanan, sistem audio Bolero dengan unit skrin sentuh pasti memuaskan.

Menjadi sebuah hot hotch, ruang kargo tidak semestinya sempit. Octavia RS menawarkan ruang seluas 560 liter yang boleh menjadi seluas 1,420 liter sekiranya tempat duduk penumpangnya dilipat.

Bagi tujuan keselamatan, jentera itu dipasang dengan lampu Xenon dengan ciri Adaptive Front-Lighting System (AFS). Sistem tersebut mengubah suai kedudukan talaan cahaya lampu berdasarkan kondisi pemanduan berbeza.

Skoda Superb


RUANG kabin Skoda Octavia RS yang kemas bagaikan Volkswagen.


Menjadi kenderaan paling besar dalam keluarga Skoda, Superb boleh dikategorikan dalam kelas yang sama dengan model seperti Ford Mondeo. Superb membuktikan bahawa bertubuh besar tidak semestinya enjin sentiasa hauskan bahan api.

Buktinya, Skoda mendakwa Superb hanya menelan 7.6 liter bagi setiap 100km. Penjimatan itu dapat dibuat berikutan penggunaan enjin 1.8 TSI bercekapan tinggi. Enjin dengan sistem turbo itu mampu menghasilkan kuasa melangkaui enjin aspirasi biasa (Naturally Aspirated) bersesaran 2.4 liter.

Bagi memastikan pertukaran gear yang pantas dan efisien, enjin tersebut dipadankan dengan transmisi automatik tujuh kelajuan DSG.

Transmisi klac berkembar termaju itu sememangnya terkenal dengan kemampuannya untuk memberikan prestasi terbaik dalam kelasnya.

Superb amat menitikberatkan aspek kemewahan, praktikaliti, keselesaan dan keselamatan. Sedan eksekutif itu memperoleh penarafan lima bintang daripada Euro NCAP. Ia hasil gabungan enam beg udara, di samping sistem keselamatan canggih termasuklah ABS, TCS, ESP dan EBD yang dipasang sebagai ciri standard.

Ruang dalamannya dipasang dengan kemasan kulit dan kayu berkualiti tinggi. Perincian pada setiap binaannya menimbulkan ambien yang selesa dan mewah. Untuk mempercayainya, anda harus memandu uji dan melihatnya secara dekat. Mungkin sudah tiba masanya Skoda diberi peluang sewajarnya untuk menyerlah kali ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Versi kompak Golf GTI

Posted:

Versi kompak Golf GTI

Versi kompak Golf GTI

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


POLO GTI dikatakan sebagai model Polo yang paling pantas, lebih fokus serta memiliki prestasi bersih pernah dikeluarkan setakat ini.


HARUS diakui apabila pengeluar kenderaan terkemuka Eropah iaitu Volkswagen (VW) gagal untuk bekerjasama dengan pengeluar kenderaan nasional Proton, tidak sedikit yang berasa kecewa. Peluang untuk merasa teknologi Eropah pada harga mampu milik kini tinggal mimpi.

Ironinya, daripada pemerhatian saya, masalah yang sinonim dengan kereta buatan Eropah seperti khidmat lepas jualan yang lemah serta susut nilai yang tinggi seolah-olah dilupakan apabila bercakap mengenai VW.

Saya tidak pasti apakah puncanya. Lebih aneh, model yang paling sinonim dengan rakyat Malaysia hanyalah Beetle klasik. Selepas itu, hayat VW di Malaysia bagaikan hidup segan mati tak mahu.

Saya fikir, VW harus berterima kasih kepada Tan Sri Tengku Mahaleel Tengku Arif, mantan Ketua Pegawai Operasi Proton kerana beliau adalah pencetus kepada kerjasama ini. Secara tidak langsung mempopularkan kembali jenama VW di pasaran tempatan.

Populariti Golf GTI

Selepas berpuluh tahun VW bersandarkan kepada Beetle, rakyat tempatan sejak beberapa tahun lepas boleh mengaitkan jenama itu dengan model Golf GTI. Tiada angin dan tiada ribut, tiba-tiba sahaja Golf GTI menjadi popular. Model itu banyak dibawa masuk oleh pengimport kenderaan bebas.

VW yang tidak mahu membiarkan keuntungan yang sepatutnya masuk ke poket mereka terlepas begitu sahaja, telah mengambil inisiatif dengan membawa masuk beberapa model global ke pasaran tempatan. Selain Golf GTI, model seperti Golf TSI, Polo, Passat CC dan EOS ditawarkan oleh pengedar sah jenama itu, Volkswagen Group Malaysia (VGM).

Menjelang akhir tahun depan, VW bakal mengeluarkan model pemasangan tempatan dengan kerjasama DRB Hicom. Buat masa ini, antara model yang bersungguh-sungguh dipromosikan oleh VGM ialah Polo.

Kereta bandar dengan enjin 1.2 liter TSI yang dipadankan dengan transmisi tujuh kelajuan DSG. Spesifikasinya hebat. Begitu juga dengan harganya iaitu sekitar RM110,000 yang sekali gus menjadi model VW paling murah boleh dibeli di pasaran.

Enjin ringan & hebat


PAPARAN papan pemuka yang tipikal kenderaan buatan Jerman.


Walau bagaimanapun, harus tahu bahawa Polo turut mempunyai model berprestasi tinggi seperti abangnya, Golf GTI iaitu Polo GTI.

Sejarah model prestasi Polo bermula pada tahun 1986 menerusi pengenalan model G40 Coupe, kereta yang dijana oleh enjin rev tinggi dan berkuasa 113PS dengan pengecas lampau (supercharge). Enjin itu juga ringan dan mempunyai tindak balas yang hebat.

Enjin yang digunakan pada Polo GTI bersesaran 1.4 liter dengan TSI iaitu gabungan pengecas lampau dan pengecas turbo. Kedua-dua teknologi canggih itu berfungsi dengan pengecas lampau digunakan daripada kelajuan enjin hinggalah kepada 3,000rpm sebelum diambil alih oleh pengecas turbo.

Kuasa puncak enjin ialah 180PS pada 6,200rpm. Kesemua kuasa itu digunakan untuk menarik beban badan yang hanya seberat 1184 kilogram (kg)!. Hasilnya, pecutan dari titik pegun hingga 100 kilometer sejam (km/j) hanya mengambil masa 6.9 saat dengan kelajuan maksimum sepantas 229 km/j. Falsafah nisbah kuasa kepada berat (power to weight ratio) memang tidak pernah salah.

Enjin 1.4 TSI tersebut kemudiannya dipadankan dengan transmisi canggih iaitu tujuh kelajuan DSG yang memacu tayar hadapan. Selain itu, Polo GTI turut dilengkapi dengan Electronic Slip Differential (EDL) standard dan XDS differential iaitu sistem kawalan cengkaman elektronik yang menyilangkan kuasa untuk memberi lebih cengkaman serta pengendalian lebih baik.

Perubahan estetik


TEMPAT duduk yang disulam dengan perkataan GTI.


Seperti model Golf GTI, Polo GTI turut mengalami beberapa perubahan estetik. Antaranya ialah bampar depan baharu yang mempunyai ruang kemasukan udara yang dalam, jeriji sarang lebah dengan jaluran merah horizontal serta lencana ringkas GTI.

Lampu hadapannya dipasangkan dengan butiran lampu LED siang hari yang menonjolkan lagi imej model ini. Pada bahagian belakang, bamparnya mempunyai peresap kecil dan sepasang muncung ekzos berwarna krom.

Lencana Polo kemudiannya digantikan dengan huruf-huruf GTI. Rodanya pula bersaiz 17 inci, rekaan yang serupa seperti model GTI dengan angkup brek berwarna merah.

Pada saya, Polo yang dijual dalam pasaran tempatan sekurang-kurangnya harus mempunyai rekabentuk begini. Ia nampak lebih muda dan eksklusif berbanding Polo standard yang ditawarkan pada harga tinggi tetapi nampak seperti 'Mat Skema'.

Rupanya itu seperti tidak padan dengan harga. Lagi pun, Polo ialah model VW paling mampu milik dan sekurang-kurangnya dapat mengubat hati mereka yang kecewa dengan kegagalan projek Proton-VW. Bagi saya pula, Proton Satria GTI sudah memadai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Suzuki Shogun AXELO

Posted:

Suzuki Shogun AXELO

Suzuki Shogun AXELO


SHOGUN AXELO menjadi taruhan terbaharu Suzuki untuk bersaing dalam pasaran kapcai 125cc.


SUZUKI Assemblers Malaysia Sdn. Bhd. (Suzuki Assemblers) baru-baru ini memperkenalkan model motosikal underbone terbaharu iaitu Suzuki Shogun AXELO. Binaan motosikal tersebut dikatakan mengambil inspirasi daripada jentera superbike Suzuki seperti Hayabusa. Apa yang pasti model itu memiliki reka bentuk moden dan dinamik.

Misalnya, garisan reka bentuk badan yang lebih tajam. Sementara rekaan pelindung kaki, lampu depan berkembar dan lampu belakang lebih sporty. Selain itu, Shogun AXELO dilengkapi panel meter baharu yang memudahkan bacaan sewaktu menunggang. Jentera itu dilengkapi sistem brek cakera pada roda hadapan dan belakangnya.

Enjin motosikal empat lejang bersesaran 125cc itu boleh dihidupkan menerusi penghidup enjin elektrik atau penendang kaki. Ia turut dilengkapi dengan sistem kawalan gear yang lebih lancar dan menggunakan sistem Pulsed Secondary Air-injection (PAIR) bagi pembakaran lebih cekap dalam kebuk enjin.

PAIR berfungsi membekalkan udara segar daripada penapis ke dalam ekzos untuk mengurangkan emisi hidrokarbon dan karbon monoksida.

Shogun AXELO didatangkan dalam dua varian iaitu AXELO S yang mengaplikasikan klac basah (wet-shoe) automatik. Satu lagi ialah AXELO R yang menggunakan klac plat basah berganda.

Kedua-dua jentera tersebut dilengkapi dengan unit pengimbang (balancer) pada aci tunggal enjin untuk mengurangkan kesan getaran. Justeru, Shogun AXELO didakwa mampu menawarkan pengendalian yang mudah serta kestabilan tunggangan pada setiap masa.

Shogun AXELO didatangkan dengan ruang simpanan barang berkapasiti tujuh liter di bawah tempat duduknya. Aspek keselamatan Shogun AXELO ditingkatkan dengan pengenaan suis penghidup berpenutup. Malah suis tersebut juga digunakan untuk membuka kunci tempat duduk.

Didatangkan dalam tiga warna iaitu merah, hitam dan biru, varian Shogun AXELO S ditawarkan pada harga RM5,208 seunit. Bagi varian Shogun AXELO R pula, harganya ialah RM5,388 seunit.

Kedua-dua harga itu tidak termasuk cukai jalan, pendaftaran, insurans dan caj-caj lain. Jaminan yang diberikan ialah satu tahun atau perbatuan sejauh 10,000 kilometer (yang mana tiba dahulu).

Pelanggan yang mendaftar motosikal Shogun AXELO bermula 1 Ogos sehingga 31 Oktober 2011 berpeluang menerima sehelai jaket dan sebuah topi keledar Suzuki secara percuma (selagi stok masih ada). Pandu uji model itu juga boleh dibuat dengan mengunjungi mana-mana pengedar Suzuki.

Maklumat lanjut, sila hubungi Suzuki Assemblers di talian 04-3977453.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved