Rabu, 24 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bersabung nyawa balik raya

Posted:

Bersabung nyawa balik raya

Bersabung nyawa balik raya

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my

ANGGOTA APMM menahan penumpang di atas bot yang mereka naiki di perairan Sekinchan dekat Pelabuhan Klang kelmarin.


PELABUHAN KLANG – "Saya bayar tambang bot semahal RM850 dan meredah lautan semata-mata mahu pulang beraya bersama anak-anak yang amat saya rindui." Itu luahan seorang ibu yang hanya mahu dikenali sebagai Siti, 38, selepas ditahan Maritim Malaysia (APMM) daerah Klang di perairan Sekinchan dekat sini kelmarin.

Dia merupakan seorang daripada 11 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia yang ditahan ketika cuba menyeludup keluar dari negara ini menaiki sebuah bot. Menurut Siti, sudah hampir setahun dia yang bekerja sebagai pembantu rumah di Subang dekat sini, tidak pulang beraya bersama anak-anak di Medan, Indonesia. Katanya, meskipun menyedari tindakan tersebut menyalahi undang-undang dan berbahaya, dia tiada pilihan lain selain mempertaruhkan nyawa di lautan untuk pulang beraya di kampung.

"Saya sebenarnya mahu pulang terus ke Indonesia dan tidak mahu lagi kembali ke sini tetapi belum sempat tiba, bot pula rosak," katanya ketika ditemui di sini kelmarin. Terdahulu, ketika ditahan, bot yang dinaiki mereka termasuk seorang tekong dan lima wanita berusia di antara 20 hingga 46 tahun terapung di situ sejak tiga hari lalu kerana kerosakan enjin.

Bot yang dipenuhi dengan pelbagai barangan untuk dibawa pulang sebagai hadiah sempena Aidilfitri itu juga didapati mengalami kebocoran dan menunggu masa untuk karam tetapi sempat diselamatkan oleh APMM.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

JPJ perketat pemeriksaan

Posted:

JPJ perketat pemeriksaan

JPJ perketat pemeriksaan

KOTA BHARU - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengetatkan penguatkuasaannya sempena Ops Raya 2011 mulai hari ini apabila perantau dijangka memulakan 'siri balik kampung'.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan (gambar) berkata, antara langkah yang diambil ialah menambah anggota penguat kuasa di lokasi tertentu bagi memastikan pengguna mematuhi peraturan jalan raya.

"Esok kita jangka perantau sudah mula pulang ke kampung halaman masing-masing dengan waktu puncaknya adalah pada Jumaat, Sabtu dan Ahad... kita akan tambah anggota di tempat-tempat tertentu," katanya kepada pemberita selepas ditemu ramah di Kelantan.fm, di sini semalam.

Di Johor umpamanya terdapat kira-kira 152 laluan maut yang akan dipantau oleh JPJ, katanya.

Solah berkata, JPJ juga akan bertegas kali ini terutama kepada pemandu bas ekspres yang tidak mematuhi arahan dan peraturan.

Beliau berkata, sepanjang Ops Raya 2011 yang bermula pada 14 Ogos lepas, sebanyak 6,694 buah bas ekspres di seluruh negara telah diperiksa oleh JPJ.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dana kebajikan RM1.4 bilion

Posted:

Dana kebajikan RM1.4 bilion

Dana kebajikan RM1.4 bilion


NAJIB (tengah) dan Shahrizat bersama warga emas, OKU, ibu tunggal pada majlis pelancaran KAR1SMA di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebanyak RM1.4 bilion diperuntukkan bagi membantu kira-kira 500,000 penerima bantuan kebajikan masyarakat melalui Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA).

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, bantuan yang akan diberikan pada setiap bulan itu bagi membantu kumpulan sasar yang antaranya terdiri daripada warga emas, orang kelainan upaya (OKU), ibu tunggal termasuk balu askar dan polis.

Katanya, langkah itu bagi memastikan golongan tersebut tidak terus berada dalam keadaan terpinggir dan terbiar dalam masyarakat.

"Dalam kemelut ekonomi dunia, kita lihat ada ekonomi negara tertentu yang bukan sahaja tidak menentu tetapi menguncup, ada juga negara yang pencen orang bersara terpaksa dipotong dan bantuan kebajikan terpaksa dikurangkan.

"Tetapi alhamdulillah di Malaysia bukan sahaja kita dapat meneruskan program ini malah dapat menambah lagi jumlah peruntukan untuk rakyat dan mereka yang amat memerlukan," katanya ketika melancarkan program tersebut di pejabatnya di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Peruntukan itu merangkumi bantuan untuk golongan kanak-kanak sebanyak RM290 juta, orang kurang upaya (RM332 juta), warga emas (RM455 juta) dan membiayai program-program kemasyarakatan di peringkat komuniti (RM303 juta).

Di bawah program itu juga, satu kategori baharu bantuan kewangan diperkenalkan bagi balu anggota tentera dan polis yang layak melibatkan peruntukan sebanyak RM4.1 juta.

- Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved