Ahad, 24 Julai 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Menjaga keharmonian di spa

Posted:

Menjaga keharmonian di spa

Menjaga keharmonian di spa

Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF


SUASANA spa yang mendamaikan memberi ketenangan kepada pengunjung dan konsentrasi positif kepada kumpulan terapi.


SEJAK hampir sedekad lalu, bisnes spa atau pusat rawatan kesihatan dan kecantikan berkembang bak cendawan tumbuh selepas hujan di negara ini. Hujung minggu ataupun pada sebelah petang antara waktu puncak yang menjadi pilihan individu mengunjungi spa untuk mendapatkan rawatan dan merehatkan minda.

Kesibukan menguruskan hal-hal di pejabat, keluarga dan urusan peribadi apatah lagi, menjalani kehidupan dalam era serba moden dan ingin lari seketika daripada hiruk-pikuk kota raya antara faktor yang mendorong individu menenangkan fikiran di spa.

Namun, dalam keghairahan masyarakat berkunjung ke spa masih ramai yang alpa dan mengambil ringan etika penting saat berkunjung ke sana. Walaupun, beberapa etika kelihatan sangat mudah dan ringkas, namun ia boleh memberi kesan kepada rawatan kecantikan yang diambil.

"Hari ini kebanyakan individu sama ada golongan wanita atau jejaka memilih spa untuk menenangkan minda dan meregang badan. Soal harga rawatan yang mahal ataupun murah, biasanya tidak menjadi masalah kerana rata-rata pengunjung lebih menitikberatkan tentang rawatan ideal.

"Namun kadangkala kami kesal kerana wang dibelanjakan untuk sebarang rawatan bagaikan sia-sia. Mengapa? Ini disebabkan pelanggan tempatan masih kurang peka pada etika ketika berada di spa. Situasi ini benar-benar merugikan diri," jelas Pengurus Taman Sari Royal Heritage Spa, Orni Yusniza Othman ketika ditemui Stailo di Wisma Mustika Ratu, Taman Shamelin Perkasa, Kuala Lumpur.


PIHAK spa melarang pengunjung spa merokok atau mengambil minuman keras ketika berada di spa.


Bicara wanita yang mesra disapa Orni itu, salah satu kesalahan yang kerap dilakukan pelanggan contohnya tidak menjamah makanan sebelum menjalani rawatan. Biasanya ia berlaku dalam kalangan pelanggan yang memilih khidmat rawatan pelangsingan badan. Mereka menyifatkan sajian yang dinikmati membuatkan berat badan semakin bertambah dan akan menjejaskan hasil rawatan.

"Ia persepsi yang salah. Sepatutnya antara dua atau tiga jam sebelum rawatan pelanggan wajar mengisi perut dengan makanan yang sihat dan membekalkan tenaga roti, buah-buahan ataupun bijirin. Amalan ini penting bagi mengelakkan pelanggan keletihan dan tidak bermaya ketika menjalani rawatan.

"Saya pernah berhadapan dengan insiden pelanggan pengsan sewaktu melakukan rawatan. Selepas diselidik dia mengalami kekurangan air dan perut kosong. Padahal, dalam borang soal jawab pelanggan berkenaan memberi jawapan, dia sudah menikmati sajian dan sebagainya," terang Orni yang turut menegaskan supaya pelanggan sentiasa memberi jawapan jujur sewaktu menjalani sesi rundingan bersama ahli terapi.

Tambah Orni yang merupakan anak didik pengasas Mustika Ratu, Ibu Mooryati Soedibyo, berbual telefon dengan nada suara yang kuat dan membalas Sistem Khidmat Pesanan Ringkas (SMS), dalam tempoh rawatan antara tindakan pelanggan yang tidak beretika. Tabiat berkenaan bukan sahaja mengganggu konsentrasi ahli terapi malah, ia menjejaskan sesi rawatan.

Seharusnya sebaik saja melangkahkan kaki ke dalam spa, pelanggan perlu segera mematikan telefon bimbit atau meletakkannya dalam mod senyap.

Selain itu, etika di spa juga meletakkan garis panduan kepada pasangan suami isteri yang menjalani rawatan kecantikan di spa yang sama.



"Nasihat saya, suami dan isteri yang berkunjung ke spa supaya menjaga tingkah laku dan berkelakuan sopan. Bergelar pasangan yang sah daripada sisi hukum agama tidak bermakna mereka bebas melakukan perkara seperti bercium, berpeluk atau bersentuhan di dalam bilik rawatan.

"Jaga batas masing-masing. Jangan lakukan perkara yang boleh memberikan situasi kurang menyenangkan kepada ahli terapi dan pelanggan yang lain," kata Orni yang turut menghalang keras pelanggan yang ingin menghisap rokok dan meminum minuman keras di dalam spa.

Disiplin tentang masa

Sementara itu, Pengurus Edz Enterprise yang mengendalikan Edzscape Spa di Damansara Perdana, Petaling Jaya, Selangor, Edzrina Esa menjelaskan, segelintir pelanggan sanggup membawa anak-anak kecil khususnya ke spa. Alasan mereka, tiada penjaga untuk menguruskan anak-anak.

"Tidak salah untuk membawa anak-anak tetapi ibu atau bapa harus melatih dan mendisiplinkan mereka supaya menjaga tingkah laku. Tabiat kanak-kanak mereka suka bermain, ketawa dan menangis sehingga situasi ini mengganggu suasana damai di spa.

"Sebab itu, di Edzscape Spa kami bertanggungjawab menyediakan satu ruang yang luas untuk ahli keluarga menunggu si ibu menjalani rawatan. Enggan membiarkan suara bising kanak-kanak ketika bermain mengganggu pelanggan lain maka kami memisahkan ruang tersebut dengan pintu kedap bunyi," ujar Edzrina yang turut menitikberatkan aspek janji temu.

Lazimnya, bagi kebanyakan spa mereka menyarankan agar pelanggan membuat janji temu dua hari sebelum rawatan bagi mengelakkan pertindihan jadual dengan pelanggan lain.

Jelas wanita berusia 24 tahun tersebut selain melakukan tempahan temu janji terlebih dahulu, pelanggan juga dinasihatkan supaya menepati masa yang telah ditetapkan. Sekiranya, pelanggan berhadapan masalah dan lewat tiba di spa, mereka wajar menghubungi pihak spa supaya waktu yang terluang itu diisi dengan pelanggan lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Dewi warna-warni Jaspal

Posted:

Dewi warna-warni Jaspal

Dewi warna-warni Jaspal


GAYA kasual dan santai yang sentiasa memenuhi cita rasa jejaka yang gemarkan penampilan santai kasual.


MENGGUNAKAN pilihan warna-warna gelap serta fabrik denim atau corak berkotak yang pelbagai, ia bagi mencipta personaliti dan gaya dalam dres maxi.

Demikian antara gambaran koleksi musim panas Jaspal kali ini dimulakan dengan warna-warna gelap tetapi, masih menyerlahkan kewanitaan pemakainya.

Kegilaan kepada corak monokrom pula tampil dalam rekaan jumpsuit dan dres feminin yang menyerlahkan bentuk tubuh, menyuntik keyakinan dalam busana klasik hitam putih sama ada pilihan dres labuh atau padanan skirt pendek.

Bagi penggemar motif bunga-bungaan, emosi kewanitaan pasti terserlah dalam pilihan dres pendek dan jumpsuit yang mendedahkan bahu dan dihiasi cetakan bunga-bungaan yang mekar, sesuai digayakan untuk menghadiri parti berkonsepkan taman.

Tidak dinafikan fabrik renda semakin menjadi pilihan masa kini, justeru, dres pendek yang dibuat menggunakan fabrik renda direka khas agar sesuai untuk apa sahaja acara.

Selain dres, seluar panjang dan pendek daripada fabrik renda putih mulus merupakan pilihan yang turut menyerlahkan sisi kelembutan dan fesyen tanpa cela.

Gaya vintaj

Penampilan vintaj yang tidak ditelan zaman, kini tampil dalam rekaan-rekaan khas buat gadis vintaj yang menyerlahkan siluet sepanjang zaman dalam dres maxi kuning yang sesuai digayakan untuk acara siang dan malam.

Blaus dengan cetakan arnab rona merah jambu pasti menjadi kegemaran gadis, manakala seluar midi yang suatu masa dahulu kian dilupakan pula semakin menjadi pilihan kini.

Koleksi Jaspal kali ini juga mempersembahkan palazo dalam pelbagai pilihan fabrik dan cetakan sama ada polka dot, jalur dan bunga-bungaan. Alunan kelembutan palazo merupakan gaya terkini yang longgar, malah semakin besar rekaannya, semakin hip penampilan pemakainya.


GAYA petang yang ringkas dan chic sesuai untuk menghadiri acara petang bersama rakan.


Fabrik denim juga menjadi pilihan ramai terutamanya kalangan gadis sama ada dalam pilihan blaus, seluar dan skirt pendek, dres labuh dan pendek. Yang pasti, semuanya ada di Jaspal.

Dres maxi magnitud sesuai bagi mereka yang mahu tampil berani dan bergaya dalam rekaan yang turut disediakan dalam cetakan berkotak. Corak itu turut tampil dalam rekaan kemeja yang juga sesuai digayakan bersama palazo.

Bagi mereka yang mahu tampil rileks dan bersahaja, pilihan kemeja T pasti memenuhi cita rasa. Cetakan bergaya dalam corak yang comel dan bersahaja mahupun sekadar jalur melintang mewujudkan emosi ceria dan remaja.

Tidak lengkap sekiranya koleksi kali itu melupakan blaus tanpa corak dan rona polos bagi mereka yang gemarkan kesederhanaan dalam penampilan. Justeru, pilihan warna terkini dalam navi dan ungu sesuai disemat ke dalam seluar bagi mencipta keanggunan.

Top knit pula sesuai bagi mereka yang ingin tampil sederhana tetapi, masih mampu mencuri perhatian si jejaka. Fabrik polos dalam rona-rona pilihan terkini seperti turquoise, hijau, oren, putih mutiara serta ungu dan hijau lembut yang dipakai sedikit longgar menyerlahkan refleksi keselesaan.

Tidak dilupakan pilihan seluar pendek yang menimbulkan sensasi dalam warna coklat dan kelabu hued yang dipadankan dengan kemeja mahupun kemeja T yang pantas mencipta gaya formal mahupun kasual.

Kelembutan para gadis juga terserlah dalam pilihan skirt paras lutut yang lembut dan beralun mengikut rentak kaki dan tiupan angin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Rekaan bagasi artistik

Posted:

Rekaan bagasi artistik

Rekaan bagasi artistik


KOLEKSI fiber lite turut tampil dengan pilihan warna hijau iguana, hitam dan merah.


BAGASI sememangnya menjadi salah satu elemen pertama percutian yang sering menimbulkan masalah. Sama ada ia terlalu berat berbanding barangan yang dibawa, tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan atau sekadar rekaan yang tidak menarik.

Generasi klasik Delsey sudah memikirkan perkara-perkara tersebut sebelum tampil dengan koleksi bagasi terbaharu mereka sempena tahun 2011 ini. Justeru, rekaan kali ini bukan sahaja artistik, malah lengkap ciri-ciri keselamatan yang dipatenkan.

Pengguna pastinya tertarik dengan rangkaian Fiber Lite daripada Delsey yang ringan, kekuatan zipnya adalah empat kali ganda berbanding zip bagasi biasa yang dibangunkan dengan teknologi Zip Securi Tech, malah pad kekuncinya dilengkapi sistem Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) yang memenuhi standard keselamatan Amerika Syarikat (AS).

Ia adalah inovasi teknologi dan sistem yang mengurangkan risiko kecurian barangan peribadi. Beg dengan rangka gentian kaca seberat 3.6 kilogram itu juga pasti menjadi pilihan pengembara yang inginkan keselesaan apatah lagi troli empat rodanya tidak membebankan pengguna berbanding beg sandang.

Rangkaian Inbox disediakan dalam warna ungu lembut (lilac), hijau iguana, merah dan hitam bersaiz 44 sentimeter (sm) X 65sm X (diameter) 30/34sm.

Rangkaian Inbox pula diinspirasikan oleh pengembaraan di bawah keadaan ekstrem. Tujuh Inovasi teknologi major terdapat di dalam bagasi itu. Rekaan luarannya yang cantik mudah dibersihkan dan tahan lasak.

Bagasi bergaya tersebut juga ringan dan mudah digerakkan menggunakan roda empatnya. Sistem keselamatan yang sama seperti Fiber Lite melengkapi ciri-ciri keselamatan.

Ia juga dibangunkan menggunakan 100 peratus tekno-polikarbonat yang diakui kekuatannya dan kalis air bagi melindungi sepenuhnya barangan yang dibawa.

Rangkaian itu tampil dengan warna hitam, logam dan tembaga, manakala saiznya ialah 46 X 63 X 27 cm.

Sementara itu, rangkaian Karat pula direka seperti seni moden dengan rupa yang diperhalusi supaya tampil dengan personaliti unik tanpa mengenepikan ciri-ciri ringan dan sistem keselamatan Delsey.

Roda bergandanya memberi keselesaan penuh dan senyap semasa digerakkan. Ia begitu cantik, praktikal dan selamat. Ia sememangnya menjadi bagasi yang mesti dimiliki setiap orang dan juga sesuai sebagai bagasi simpanan gajet elektronik.

Bagasi dengan rekaan seakan permata itu tampil dalam warna kelabu, putih dan perak serta disediakan dalam saiz 45sm X 65sm X 29sm.

Sementara itu, rangkaian Lite Gloss mensasarkan pengembara muda yang mahu tampil bergaya dan trendy. Warna-warna yang ditampilkan begitu serasi dengan golongan ini iaitu hitam, perak dan merah berkilat di atas material polikarbonatnya.

Material terkini inilah yang menjadikan bagasi tersebut ringan tetapi kuat dan lasak. Pembahagian bahagian dalamannya yang luas dan ruang berzip dapat mengasingkan baju kotor dan baju bersih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved