Selasa, 27 Mei 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Lelong barang serendah 50 sen

Posted:

Lelong barang serendah 50 sen

Lelong barang serendah 50 sen


MOHAMED Fauzil melayan dua pelanggan yang tertarik dengan kereta sorong besi yang dijualnya.


HIRUK-PIKUK jeritan peniaga dan pelanggan bersilih ganti membingitkan suasana di Rope Walk, George Town, Pulau Pinang. Lokasi berniaga barangan terpakai dan barang antik itu sudah cukup dikenali di negeri ini.

Mata pelanggan pula terpandang ke arah pelbagai barang-barang jualan sambil berjalan perlahan-lahan dan berhimpit-himpit.

Dikenali juga dengan nama Pasar Lorong Kulit sempena nama jalan di situ, Rope Walk tidak pernah suram dengan pelanggan yang membanjirinya setiap minggu sama ada untuk mencari barangan yang diingini atau sekadar mencuci mata.

Konsep perniagaannya juga cukup ringkas. Hanya gerai-gerai yang beratap kanvas atau payung dan ada yang dilonggokkan di atas tikar. ada juga yang melonggokkan barang-barang jajaan di atas tikar.

Selain barang-barang antik, terdapat pelbagai barang terpakai seperti kelengkapan rumah, peralatan elektrik, buku-buku, koleksi matawang, seramik, kasut dan piring hitam juga dijual.

Asas untuk membeli-belah di sini ialah anda mesti bijak tawar-menawar untuk mendapatkan harga yang benar-benar berbaloi dan sesuai.

Peniaga jalanan

Kalangan masyarakat tempatan berjenaka dengan nama Rope Walk. Kata mereka, usah risau sekiranya ada kasut yang hilang di rumah kerana dicuri. Datang sahaja ke Rope Walk, keesokan hari dan kasut tersebut ada dijual di situ.


KAMERA lama (kiri) dan seramik berusia puluhan tahun antara barangan yang sentiasa ada pembelinya.


Jenaka ini muncul ekoran suatu ketika dahulu Rope Walk menjadi lubuk penagih dadah menjual barang-barang curi terutamanya kasut.

Difahamkan, perniagaan di Rope Walk bermula sekitar awal tahun 1970-an apabila beberapa penduduk tempatan mengambil inisiatif menjalankan perniagaan menjual barangan terpakai di Lorong Pintal Tali.

Mereka berniaga secara terbuka di lorong rumput sepanjang 70 meter di belakang rumah penduduk pada setiap hujung minggu. Bermula dengan 60 peniaga Melayu, jumlah itu beransur-ansur bertambah.

Kawasan tersebut terletak berhampiran dengan Jalan Masjid Kapitan Keling dan Lebuh Acheh iaitu kira-kira dua kilometer (km) dari lokasi sekarang.

Lama-kelamaan, pengunjung bertambah ramai lalu menyebabkan kawasan di situ sesak dengan orang ramai mahu berniaga di lorong belakang rumah penduduk.

Bagaimanapun keadaan menjadi bertambah sempit dengan kemasukan peniaga-peniaga yang menyebabkan mereka terpaksa berpindah.

Berdasarkan cerita peniaga lama, penduduk kawasan terbabit dikatakan marah kepada peniaga kerana membiarkan anak-anak mereka bermain di kawasan perumahan terbabit sehingga mengganggu ketenteraman penghuni.

Keadaan tersebut menyebabkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) mencadangkan tiga lokasi baharu iaitu Jalan Larut, Armenian Street dan Lorong Kulit bagi menempatkan kira-kira 180 peniaga sedia ada.

Akhirnya pada tahun 1992 para peniaga Rope Walk berpindah ke Lorong Kulit manakala sebahagia peniaga yang enggan pula memilih untuk berniaga di Armenian Street.


DUA pengunjung wanita yang tertarik melihat hiasan magnet pelbagai jenis yang cantik untuk dijadikan buah tangan.


Menurut Presiden Persatuan Kebajikan Pembangunan Peniaga Kecil Lorong Kulit, Mohamed Fauzil Mohd. Kadersah, walaupun telah lama berpindah tetapi nama Rope Walk masih kekal sehingga hari ini.

"Kini bilangan peniaga yang terdiri daripada pelbagai kaum sudah meningkat dengan kira-kira 523 tapak berniaga. Masing-masing menjual pelbagai koleksi antik dan terpakai termasuk pakaian dan aksesori diri.

"Semuanya boleh diperoleh pada harga serendah 50 sen sehingga mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jenis dan usia sesuatu barangan.

"Kini, jenis perniagaan turut dipelbagaikan sesuai dengan kehendak orang ramai seperti gerai menjual buah-buahan, makanan dan minuman pada harga berpatutan," katanya kepada Kosmo!.

Beliau yang juga peniaga barangan antik berkata, hampir 70 peratus peniaga di Rope Walk telah berniaga di situ sejak lebih dua dekad.

Secara peribadi, Mohamed Fauzil memberitahu, berniaga di situ menjanjikan kepuasan kerana dapat bertemu pelbagai lapisan pelanggan.

Jelas anak jati Pulau Mutiara ini, kehadiran pengunjung setiap hujung minggu tidak pernah surut termasuk cuti umum.

"Kalau hendak dikira untung atau rugi pula, tidak semua orang gemar menyimpan atau mengumpul barangan antik. Tetapi, dengan minat yang mendalam terhadap koleksi lama ini saya mampu bertahan sehingga ke hari ini.


BUKU dan majalah terpakai yang dijual serendah RM2.


"Yang penting, orang ramai berpeluang menemui barangan antik yang usianya mencecah 100 tahun," katanya.

Antaranya termasuklah teropong, kamera, papan iklan, peralatan muzik antik dan kereta sorong bayi pada zaman sebelum merdeka.

Selain terus hidup sebagai pasar lambak popular di negeri ini, Rope Walk juga merupakan lokasi pertemuan sahabat lama kerana ia mudah dikunjungi selain menggamit nostalgia masing-masing. Menurut seorang peniaga barangan terpakai, Abdullah Hassan, 61, ada kalangan rakan-rakannya yang telah berhijrah ke ibu kota atau negeri-negeri lain tetap singgah ke Rope Walk jika pulang bercuti.

"Di sinilah lokasi penyatuan hubungan persahabatan mahupun persaudaraan sambil menghabiskan masa cuti hujung minggu atau cuti perayaan.

"Ramai yang gemar ke sini kerana mereka akan terserempak dengan rakan-rakan lama dan biasanya pertemuan di Rope Walk akan berakhir di kedai kopi berdekatan," selorohnya.

Ditanya mengenai survival peniaga di situ, Abdullah memberitahu, biarpun keuntungan tidak dapat diperoleh seperti yang dijangka tetapi dia tetap berpuas hati dengan sambutan daripada para pelanggan.

"Lebih 15 tahun saya berniaga di sini. Saya boleh bertahan dkerana lokasinya yang menarik bagi pengunjung yang mahu mencari barangan yang sukar diperoleh," katanya.

Sementara itu, peniaga basikal, Lee Seng An, 54, menyatakan tujuannya membuka perniagaan menjual basikal lama berusia 10 tahun lalu termasuk yang terkini bagi memperlihatkan identiti sebenar Rope Walk di mata pengunjung.

Dia yang berniaga sejak dua dekad lalu berkata, lokasi tersebut menjadi satu tarikan budaya dalam kalangan masyarakat berbilang kaum menerusi barangan lama yang dipasarkan.

"Sebab itulah saya masih berada di sini. Saya hanya memikirkan kepuasan dan kehendak hati pelanggan daripada keuntungan yang diperoleh," jelasnya.

Dokumen fotografi satu abad Jerman

Posted:

Dokumen fotografi satu abad Jerman

Dokumen fotografi satu abad Jerman

Projek Century Camera akan merakamkan foto-foto perubahan landskap pembangunan di Berlin.


WAJAH Tembok Berlin hari ini yang pernah memisahkan dua Jerman.


SETIAP kepingan foto yang diambil meninggalkan kesan peribadi kepada seseorang individu. Tetapi, apakah impaknya kepada pembangunan sesebuah negara melalui sekeping gambar?

Persoalan tersebut menjadi pertanyaan kepada projek baharu seorang artis konseptual dari Amerika Syarikat, Jonathan Keats.

Menerusi projek yang dinamakan Century Camera itu, dia mahu orang ramai melihat perubahan yang berlaku di sekeliling mereka akibat sektor pembangunan.

Menggunakan kamera dengan dedahan cahaya yang panjang, projek itu akan mendokumenkan perubahan landskap di Berlin sehingga 100 tahun akan datang.

Bagi menjayakan usahanya, lelaki berusia 42 tahun itu memberikan 100 kamera lubang jarum kepada sukarelawan dan mengarahkan mereka meletaknya di lokasi-lokasi strategik sekitar Berlin.


BERLINER Dom merupakan gereja kuno berusia 300 tahun yang menjadi antara mercu tanda sejarah di Berlin.


Rahsia

Selain itu, para sukarelawan diminta untuk merahsiakan lokasi itu dan hanya 'mewariskannya' kepada orang terdekat jika sudah lanjut usia. Proses yang sama dilakukan kepada individu seterusnya.

Mereka yang berjaya dalam misi tersebut, Keats menjanjikan setiap gambar-gambar akan dipamerkan di galeri Team Titanic dan menerima kembali wang deposit pembelian sebanyak RM45.

Malah, tarikh pameran foto-foto itu telah ditetapkan pada 16 Mei 2114.

Eksperimen itu, menurut Keats, mahu meneliti kesan yang berlaku pada masa hadapan akibat keputusan dibuat pada hari ini.

"Malangya, saya tidak dapat menghadiri pameran Century Camera itu nanti.

"Tetapi generasi masa depan akan menerima kesan yang kita lakukan sekarang," ujarnya.

Ringkas dan mempunyai ketahanan yang baik, Keats menerangkan kamera yang diperbuat daripada tin keluli itu menggunakan kertas hitam, menggantikan medium tipikal iaitu kertas fotografi.

Ia akan pudar jika berdepan cahaya yang terlalu fokus dan rendah melalui lubang pin kamera tersebut.

Sebagai contoh, jika kamera diletakkan di hadapan sebuah rumah yang akan diruntuhkan 25 tahun akan datang dan lokasi sama dibangunkan bangunan pencakar langit, imej rumah tersebut bukan hanya bayang-bayang sahaja.

KEATS menunjukkan tin keluli yang akan diisi dengan kamera lubang jarum dikenali sebagai Century Camera.


"Imej pencakar langit itu akan menjadi lebih terang kerana efek dedahan cahaya yang digandakan," terang Keats.

Perubahan-perubahan kecil seperti aktiviti harian manusia tidak akan diambil dan mengganggu proses tersebut.

Walaupun projek itu pada dasarnya nampak mudah, tetapi bagi Keats pasti banyak masalah yang bakal dihadapi sepanjang eksperimen tersebut.

Salah satunya ialah teknologi yang ada tidak pernah diuji kaji dan hanya berpandukan kepada andaian semata-mata.


LAPANGAN Terbang Tempelhof di Berlin ini merupakan tinggalan sejarah era Perang Dingin di Jerman yang perlu dipelihara sejarahnya.


Lokasi

Cabaran kepada para sukarelawan adalah memilih lokasi yang tepat dan bersesuaian untuk tujuan pemerhatian selama satu abad itu.

Bagaimanapun, perancangan rapi telah diatur dengan meluaskan projek itu ke beberapa bandar lain. Keats juga sedang berurusan untuk mendapatkan kerjasama daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Setidak-tidaknya, rakyat Jerman telah mengambil langkah terhadapan dalam mendokumentasikan sejarah negara itu menerusi usaha kecil ini kerana nilai tinggalannya pada masa hadapan cukup besar.

Selepas peristiwa runtuhan Tembok Berlin suku abad lalu, ibu negara Jerman itu telah melalui banyak perubahan yang berlaku hampir suku abad itu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved