Ahad, 4 Mei 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Ramai rakyat hidap sakit mental

Posted:

Ramai rakyat hidap sakit mental

Ramai rakyat hidap sakit mental

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my

SESEORANG pesakit skizofrenia cenderung untuk mengalami halusinasi seperti mendengar suara-suara ghaib. - Gambar hiasan


BANGI – Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) mendedahkan bilangan rakyat negara ini yang menghidap penyakit mental yang serius kini berada pada tahap membimbangkan apabila secara purata tujuh orang daripada mereka didiagnos mengalami skizofrenia setiap hari.

Presiden MPA, Dr. Abdul Kadir Abu Bakar berkata, ketika ini sebanyak 2,500 kes baharu dilaporkan pada setiap tahun tetapi beliau yakin masih ramai pesakit skizofrenia yang tidak dirujuk kepada doktor untuk mendapat rawatan sewajarnya.

"Dijangkakan menjelang 2020, penyakit mental akan menjadi penyakit kedua terbanyak dalam kalangan masyarakat di negara selepas penyakit jantung.

"Dianggarkan lebih 25,000 pesakit tersebut tidak mendapat rawatan dan jumlahnya dijangka terus meningkat setiap tahun berikutan skizofrenia merupakan pesakit mental yang paling banyak mendapat rawatan di wad serta rawatan pesakit luar di hospital," katanya.

Beliau ditemui pada Program Hari Kesedaran Skizofrenia 2014 yang dirasmikan Pengarah Bahagian Perkembangan Perubatan Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Azman Abu Bakar di Bangi Gateway di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiga ditembak mati, 8 diberkas

Posted:

Tiga ditembak mati, 8 diberkas

Tiga ditembak mati, 8 diberkas

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my


BAAZLAN IBRAHIM
POLIS memeriksa kereta Toyota Vios dinaiki tiga lelaki yang ditembak mati di persimpangan Jalan Taman Desa Tebrau, Johor Bahru malam kelmarin.


JOHOR BAHRU – Tiga penjenayah berbahaya bersenjatakan pistol yang disyaki merancang untuk merompak Aeon Jusco Tebrau ditembak mati dalam kejadian di persimpangan Jalan Taman Desa Tebrau di sini malam kelmarin.

Susulan kejadian itu, sebanyak lapan lagi suspek lelaki daripada kumpulan sama yang dipercayai bergerak aktif menyamun sejak dua tahun lalu dicekup dalam tempoh 24 jam di dua lokasi di sekitar bandar raya ini.


MOHD. BAKRI (dua dari kiri) menunjukkan pistol dan barangan lain dirampas daripada kumpulan penjenayah pada sidang akhbar di IPK Johor di Johor Bahru semalam.


Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd Zinin berkata, dalam kejadian pada pukul 10.15 malam itu, polis yang melakukan rondaan cegah jenayah ternampak sebuah kereta Toyota Vios warna perak dinaiki tiga lelaki berada dalam keadaan mencurigakan.

"Sebelum kejadian, polis cuba menahan kereta Toyota Vios itu dengan memperkenalkan diri sebagai polis.

"Namun secara tiba-tiba, penumpang hadapan kereta itu terus melepaskan beberapa das tembakan ke arah kereta polis dengan menggunakan sepucuk pistol," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini semalam.

Bagi mempertahankan diri, menurut beliau, polis membalas tembakan tersebut sehingga menyebabkan ketiga-tiga lelaki yang menaiki kereta itu mati.

"Dua lelaki itu mati berdekatan dengan kereta Toyota Vios manakala seorang suspek yang cedera parah mati dalam perjalanan ke Hospital Sultan Ismail," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Gadis 15 tahun hilang di Selangor, jumpa di Perak

Posted:

Gadis 15 tahun hilang di Selangor, jumpa di Perak

Gadis 15 tahun hilang di Selangor, jumpa di Perak

SUNGAI BULOH - Selepas 10 hari hilang entah ke mana, seorang gadis berusia 15 tahun akhirnya ditemui dalam keadaan selamat dikurung di sebuah rumah di Taman Damai, Air Tawar, Perak pada Jumaat lalu.

Sebelum itu, mangsa yang berasal dari Saujana Utama, Sungai Buloh dekat sini dikatakan tidak pulang ke rumah selepas keluar pada pukul 9 pagi, 23 April lalu untuk ke kolejnya di Sungai Buloh.

Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintendan Junaidi Bujang (gambar) berkata, khuatir dengan keselamatan remaja itu, keluarganya membuat laporan polis pada keesokan harinya di Balai Saujana Utama mengenai kehilangan mangsa.

"Beberapa hari selepas membuat laporan polis, bapa mangsa menerima satu mesej khidmat pesanan ringkas (SMS) yang meminta wang tebusan sebanyak RM10,000," kata beliau ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Menurut beliau, siasatan polis kemudian membawa kepada penahanan tiga lelaki dan seorang wanita berusia antara 19 hingga 28 tahun yang berada di dalam sebuah kereta di Hentian Rehat & Rawat Sungai Buloh, arah selatan Lebuhraya Utara-Selatan kira-kira pukul 11.30 malam Jumaat lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved