Ahad, 4 Mei 2014

Kosmo Online - Kesihatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Mati jika hidu bau makanan

Posted:

Mati jika hidu bau makanan

Mati jika hidu bau makanan

TIDAK seperti kanak-kanak lain yang bersekolah, Joshua terpaksa belajar dari rumah.


HANYA terhidu sedikit bau makanan yang dimasak, nyawa Joshua Koscinki boleh diibaratkan seperti telur di hujung tanduk.

Selain bau makanan, kanak-kanak lelaki itu turut alah kepada pelbagai jenis makanan seperti kekacang, daging dan makanan laut.

Malah, buah-buahan dan sayur-sayuran juga dikhuatiri boleh menyebabkan kematian Joshua.

Mahu atau tidak, itulah realiti kehidupan yang dilalui kanak-kanak yang berasal dari New York, Amerika Syarikat (AS) itu.

Manakan tidak, seawal usia 11 tahun, Joshua disahkan menghidap penyakit yang jarang ditemui iaitu sindrom eosinofilik esofagitis.

"Bagi kanak-kanak biasa, makanan seperti piza, biskut dan sandwic mentega kacang adalah normal tetapi tidak bagi Joshua. Dia akan mengalami alergi seperti muntah-muntah dan cirit-birit," kata bapanya, Brant seperti dipetik portal berita The Post and Courier.

Penyakit pelik yang dihidap Joshua itu turut mencetuskan serangan anafilaksis atau keradangan teruk sekiranya dia termakan apa-apa makanan pejal.

Tiub

"Kami hanya makan di restoran pada lewat malam selepas Joshua tidur atau jika terlalu lapar, kami terpaksa makan di dalam kereta.

"Ia amat sukar bagi kami kerana dia tidak boleh makan apa yang kami makan namun apa yang lebih sukar ialah berdepan risiko kehilangan Joshua," tambah Brant.

Menurut Brant, Joshua boleh menjamah makanan bayi sahaja setiap hari bagi mendapatkan tenaga.

Selain itu, untuk memastikan dia mendapat khasiat secukupnya, doktor membekalkan kanak-kanak itu dengan sejenis formula khas berbentuk cecair untuk meningkatkan nutrien dalam tubuh.

"Ia dimasukkan ke dalam tubuh menerusi tiub pada perutnya yang telah dilubangkan," katanya.

Menurut Pengarah Jabatan Gastroenterologi Pediatrik Hospital Kanak-Kanak Greenville, AS, Dr. Jonathan Markowitz, eosinofilik esofagitis merupakan sejenis penyakit jarang ditemui yang menyebabkan keradangan pada saluran esofagus.

Saluran makanan itu terletak di antara tekak dan perut.

Jelasnya, pesakit dengan penyakit eosinofilik esofagitis yang kronik memiliki jumlah eosinofil iaitu sejenis sel darah putih dalam sistem pencernaan yang lebih tinggi daripada paras normal.

"Alahan kepada makanan dikaitkan dengan peningkatan eosinofil pada bahagian esofagus sedangkan secara amnya, sel tersebut tidak terdapat pada bahagian tersebut," ujarnya.

MAKANAN formula khas dimasukkan menerusi tiub ke dalam perut Joshua.


Keradangan

Mengulas mengenai masalah Joshua, kanak-kanak itu mengalami alahan yang sangat serius terhadap hampir semua jenis makanan kecuali makanan bayi.

Lebih sukar, keadaan itu sudah berada pada tahap kronik dan mampu membawa maut akibat tindak balas imun pada tahap ekstem yang dipanggil anafilaksis.

Pakar Hematologi dari Jabatan Patologi, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Nurasyikin Yusof berkata, eosinofil mengandungi bahan kimia yang dikenali sebagai mediator dalam jumlah banyak yang menyebabkan keradangan serius.

Disebabkan keradangan itu, tisu manusia terutamanya pada bahagian esofagus lebih cepat rosak sekali gus mengakibatkan saluran makanan itu menjadi sempit.

"Pesakit akan mengalami kesukaran menelan makanan dan berasa pedih ulu hati. Sekiranya serius, makanan tidak dapat bergerak dengan baik sehinggakan saluran esofagus tersumbat," katanya.

Jelas Nurasyikin, penyakit itu disebabkan oleh reaksi tindak balas imun pada tahap ekstrem terhadap sesuatu bahan.

Reaksi ini akan menyebabkan sel imun seperti sel eosinofil pada esofagus menyerang sel mukosa peitelium iaitu sel yang melapisi saluran esofagus.

Lazimnya, serangan penyakit ini dikaitkan dengan golongan kanak-kanak tetapi ia juga menyerang golongan dewasa.

Setakat ini, terdapat beberapa kaedah rawatan digunakan untuk mengekang penyakit ini antaranya, mengenal pasti dan mengawal pengambilan bahan-bahan makanan yang menyebabkan alahan.

Tambahnya, penyakit itu boleh dikesan melalui kaedah endoskopi iaitu kamera diletakkan pada satu tiub yang kecil dan disalurkan ke dalam esofagus melalui mulut dan tekak.

"Kaedah ini dapat merakam gambar dan mengambil sampel tisu bagi tujuan analisis untuk mengesahkan diagnosis penyakit tersebut," ujarnya.

Mengantuk siang hari berisiko sakit jantung

Posted:

Mengantuk siang hari berisiko sakit jantung

Mengantuk siang hari berisiko sakit jantung


GANGGUAN tidur dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular.


SERING mengantuk pada waktu siang dikaitkan dengan gangguan kesihatan yang mampu meningkatkan risiko serangan jantung dan strok khususnya dalam kalangan wanita.

Menurut data penyelidikan, para penyelidik menghubungkan rasa mengantuk pada siang hari dengan penyakit kardiovaskular.

"Tidur yang kurang, bekerja secara syif dan berdengkur ketika tidur adalah antara punca seseorang mudah mengantuk pada waktu siang. Gangguan berkenaan menyumbang kepada risiko strok dan penyakit jantung," kata ketua penyelidik, James E. Gangwisch.

Penyelidikan tersebut dijalankan ke atas 84,000 wanita di Amerika Syarikat yang mengikuti Kajian Kesihatan Kejururawatan II antara tahun 2001 hingga 2009.

Dalam kajian itu, penyelidik memantau perkembangan responden termasuk penggunaan aspirin, penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi setiap dua tahun sekali sehingga tahun 2009.

Pada akhir ujian, seramai 500 wanita didiagnosis dengan penyakit jantung dan strok.

"Sebanyak 5 peratus wanita yang sering mengadu mengantuk berisiko lima kali ganda lebih tinggi untuk menghidap penyakit jantung berbanding mereka yang tidak berasa mengantuk.

"Mereka juga cenderung menjadi murung, mengalami gangguan tidur, menghidap penyakit kencing manis, darah tinggi dan mempunyai paras kolesterol yang tinggi," jelas Gangwisch.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved