Jumaat, 14 Mac 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Amaran keras FAM

Posted:

Amaran keras FAM

Amaran keras FAM

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TAUFEK (kiri) ketika mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib FAM di Wisma FAM di Kelana Jaya semalam.


"PERSATUAN Bola Sepak Negeri tidak akan terlepas daripada menerima hukuman jika terus gagal mengawal tingkahlaku para penyokong mereka."

Demikian amaran Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menerusi Jawatankuasa Tatatertibnya semalam.

Pengerusi jawatankuasa berkenaan, Datuk Taufek Razak berkata, langkah tersebut adalah untuk memastikan agar perkara-perkara yang tidak diingini tidak berlaku ketika sesuatu perlawanan sedang berlangsung.

Taufek menjelaskan, pihak sekadar menjalankan tugas berdasarkan undang-undang yang termaktub dalam perlembagaan FAM.

Justeru, Taufek menyifatkan FAM akan berhenti menghukum persatuan-persatuan negeri sekiranya peminat-peminat bola sepak tempatan mengambil pendirian untuk mengubah sikap negatif itu ketika menyaksikan perlawanan di dalam kawasan stadium.

"Kalau para penyokong tidak mahu melihat persatuan mereka dibeban dengan hukuman, mereka hendaklah menghentikan perbuatan yang tidak diingini itu.

"Hari ini (semalam), persatuan-persatuan negeri agak bertuah kerana tidak dikenakan denda maksimum yang melibatkan aspek kawalan keselamatan. Denda maksimum atas kesalahan keselamatan di stadium adalah RM100,000," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Semalam, FAM telah mengenakan denda ke atas empat persatuan negeri yang didapati bersalah kerana gagal mematuhi aspek keselamatan yang telah ditetapkan.

Empat persatuan tersebut adalah Persatuan Bola Sepak Pahang (PBNP), Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) dan Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA).

PBNP yang menghadapi enam pertuduhan ketika aksi menentang Lions XII dan Johor Darul Takzim (Johor DT) pada 17 Januari dan 7 Februari lalu, dikenakan denda sebanyak RM30,000.

PBSNT pula menghadapi dua pertuduhan ketika perlawanan T-Team bertemu Johor DT dan mereka dikenakan denda sebanyak RM10,000 manakala FAS yang menghadapi tiga pertuduhan, dikenakan denda sebanyak RM15,000 gara-gara salahlaku penyokong pada aksi menentang T-Team 18 Januari lalu.

PAFA didenda RM20,000 selepas dikenakan empat pertuduhan atas kegagalan menyediakan kawalan keselamatan ketika menentang Terengganu pada 25 Januari lalu.

Tambah Taufek, pihaknya menangguhkan seketika mesyuarat melibatkan Sarawak pada aksi menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana siasatan masih belum selesai.

Pertembungan klasik dua gergasi Pantai Timur

Posted:

Pertembungan klasik dua gergasi Pantai Timur

Pertembungan klasik dua gergasi Pantai Timur

Oleh M. RIZAL NOR
sukan@kosmo.com.my

NWAKAEME (kanan) menjadi sandaran Pahang untuk merobek gawang Kelantan pada aksi Liga Super di Kota Bharu malam esok.


PERTEMBUNGAN dua gergasi Pantai Timur, Pahang dengan Kelantan dalam saingan Liga Super malam esok pasti panas.

Pahang selaku juara Piala Malaysia musim lalu tidak mahu reputasi mereka tercalar manakala Kelantan pula sedang berada di kemuncak prestasi ekoran kemenangan bergaya 2-0 ke atas kelab Hong Kong, South China pada aksi peringkat Kumpulan G kempen Piala AFC di Kota Bharu malam kelmarin.

Bagi Pahang, misi mereka di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Kota Bharu itu malam esok adalah untuk membawa pulang tiga mata penuh bagi mengukuhkan cengkaman mereka dalam carta liga.

Seperti biasa, misi Pahang untuk memburu kemenangan di Kota Bharu akan sekali lagi disandarkan kepada dua penyerang importnya, Matias Conto dan Dickson Nwakaeme.

Jurulatih Pahang, Zainal Abidin Hassan berkata, beliau mahu melihat gandingan Conti dan Nwakaeme mempamerkan aksi terbaik apabila berdepan anak-anak buah Steve Darby itu nanti.

"Saya agak puas hati melihat Nwakaeme yang sudah mula mempamerkan aksi sebenarnya apabila membantu Pahang menundukkan ATM 4-1 Sabtu lalu.

"Semua orang tahu Nwakaeme mempunyai kemahiran luar biasa sejak bersama Kelantan musim lalu dan dia berkemampuan merobek gawang lawan," katanya.

Zainal Abidin memberitahu, biarpun Nwakaeme mengalami sedikit kecederaan namun ia dijangka pulih sepenuhnya menjelang aksi di Kota Bharu nanti.

Menurutnya, beliau bagaimanapun belum membuat keputusan sama ada menurunkan gandingan Nwakaeme dan Conti dalam kesebelasan utama atau sebaliknya.

"Saya akan memantau prestasi mereka berdua setiap masa dan kami berharap agar mereka dapat mempamerkan mutu permainan yang lebih mantap," ujarnya.

Beliau berkata, Tok Gajah akan menggunakan khidmat Mohd. Faizol Husin di bahagian tengah apabila Mohd. Hafiz Kamal tidak dapat diturunkan ekoran digantung satu perlawanan.

"Saya tidak bimbang biarpun tanpa kelibat Mohd. Hafiz kerana Mohd. Faizol telah membuktikan sentuhannya juga berbisa apabila turut menyumbang satu gol ketika menundukkan ATM minggu lalu," jelasnya.

Zainal berkata, semua pemain harus bermain dengan baik dan tidak boleh leka kerana Kelantan mempunyai ramai pemain yang mampu menjaringkan gol.

Tambahnya, jentera pertahanan perlu berfungsi dengan baik untuk mengekang asakan tuan rumah dan selain memastikan Tok Gajah menguasai posisi tengah untuk mencorak serangan ke kubu lawan.

"Perlawanan ini amat dinantikan oleh kedua-dua pasukan apatah lagi penyokong Kelantan menunggu kehadiran Nwakaeme yang telah membantu mereka meraih Piala FA musim lalu.

"Saya yakin kami mampu membawa pulang tiga mata untuk terus mendaki carta Liga Super musim ini," jelas Zainal penuh yakin.

Malaysia mula langkah kanan

Posted:

Malaysia mula langkah kanan

Malaysia mula langkah kanan

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


PEMAIN Afrika Selatan, Julian Hykes (dua dari kiri) cuba melepasi kawalan pemain Malaysia pada aksi sulung PSAS di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh, Perak malam tadi.


SKUAD hoki senior negara berjaya mencatat kemenangan pertama pada Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah (PSAS) selepas menewaskan Afrika Selatan 3-2 di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh, Perak malam tadi.

Pada aksi tersebut, skuad bimbingan Muhammad Dhaarma Raj Abdullah berjaya memecah kebuntuan menerusi jaringan padang Muhammad Shahril Saabah seawal minit ke-11.

Tersentak dengan jaringan awal itu, Afrika Selatan bangkit untuk mengasak kubu skuad negara, sekali gus mengikat kedudukan 1-1 hasil pukulan sudut penalti yang disempurnakan oleh Jethro Eutice pada minit ke-16.

Pada babak kedua perlawanan, skuad negara meledakkan gol kedua menerusi jaringan Muhammad Rashid Baharom pada minit ke-42.

Bagaimanapun, Eutice muncul 'penyelamat' buat skuad kendalian Fabian Gregory itu apabila sekali lagi mencipta gol penyamaan pada minit ke-57 untuk mengikat kedudukan 2-2 buat Afrika Selatan.

Kerja keras skuad negara untuk mencari gol kemenangan berhasil apabila pakar flick, Faizal Saari berjaya memanfaatkan pukulan sudut penalti pada minit ke-64.

Sementara itu, juara bertahan, Australia tidak berdepan sebarang masalah untuk melakar kemenangan apabila mudah membelasah China 7-0 pada aksi pembukaan PSAS.

Nicholas Budgeon muncul wira skuad The Kokkaburas apabila berjaya meledakkan hatrik menerusi pukulan sudut penalti pada minit ketiga, 56 dan 65 perlawanan.

Trent Mitton tidak ketinggalan untuk melakar nama selaku penjaring selepas menyumbat masuk gol keempat pada minit ke-20 diikuti jaringan Jamie Dywer (34) dan Jafob Whetton (37).

Russel Ford melengkapkan pesta gol pasukan ranking pertama dunia itu dengan meledak gol ketujuh pada minit ke-47 perlawanan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved