Ahad, 16 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Kami bukanlah sarang bookie'

Posted:

'Kami bukanlah sarang bookie'

'Kami bukanlah sarang bookie'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

KIM SWEE (kanan) akan membimbing skuad Harimau Muda A beraksi dalam saingan NPL Queensland mulai bulan depan.


BELUM lagi Liga Perdana Kebangsaan (NPL) Queensland di Australia bermula, skuad Harimau Muda A mula 'diserang' dengan satu tuduhan liar.

Semalam, media Australia, Brisbane Times melaporkan, kehadiran skuad Bawah 23 tahun (B-23) negara itu akan membuka ruang lebih besar buat sindiket bookie untuk mengatur perlawanan di NPL Queensland.

Laporan itu turut mengimbas kembali beberapa insiden yang berlaku termasuk ketika penjaga gol kelab Geylang United, Yazid Yasin pernah disogok untuk menjual perlawanan ketika menentang Harimau Muda A dalam saingan Liga Singapura 2012.

Biarpun menegaskan Harimau Muda A bebas dari sebarang kes skandal atur perlawanan, pihak media Australia itu percaya, kedatangan skuad muda negara bakal memberikan impak negatif kepada NPL Queensland.

Ditanya mengenai perkara tersebut, jurulatih Harimau Muda A, Datuk Ong Kim Swee ternyata berang dengan laporan yang dikeluarkan itu yang dianggap karut.

"Saya boleh menerima sebarang pendapat tetapi untuk mengatakan kita membawa bookie, itu adalah satu kenyataan biadap dan tidak masuk akal.

"Saya tidak perlu komen banyak mengenai perkara ini kerana saya percaya semua liga dalam dunia ini memiliki masalah yang sama (skandal mengatur perlawanan).

"Kita beraksi di NPL Queensland dengan kebenaran Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).

"NPL Queensland turut memberikan jaminan mereka memiliki skuad pemantau bagi mengawal gejala tidak bermoral ini.

"Jadi, saya menganggap cerita karut ini sebagai satu cabaran lebih getir buat anak-anak buah saya ketika bertandang ke Queensland nanti," kata Kim Swee ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Menurut Kim Swee, beliau tidak mahu menjejaskan nama baik Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) apabila skuad kendaliannya beraksi dalam NPL Queensland mulai 8 Mac depan.

"Tujuan sebenar FAM menghantar skuad Harimau Muda A beraksi dalam NPL Queensland adalah mahu memberikan pendedahan kepada pemain-pemain muda.

"Sudah tentu saya kesal dengan beberapa laporan yang tidak masuk akal ini tetapi kami harus mengamalkan cara lebih profesional.

"Saya tidak mahu Harimau Muda A dituduh sebagai sarang bookie sebaik kedatangan kami ke Queensland," tegasnya.

Sarawak bidas pengadil

Posted:

Sarawak bidas pengadil

Sarawak bidas pengadil

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

SUKRI (kanan) mententeramkan pertikaman lidah antara pemain Perak dan Sarawak pada aksi Liga Super di Stadium Negeri, Kuching malam kelmarin.


SARAWAK terpaksa membayar harga tinggi ketika melakar kemenangan 1-0 ke atas Perak dalam aksi Liga Super di Stadium Negeri, Kuching malam kelmarin.

Ini kerana beberapa tonggak Sarawak mengalami kecederaan selain skuad Bujang Senang itu bakal kehilangan khidmat pemain tengah, Junior Eldstal dalam dua perlawanan akan datang kerana menerima kad merah.

Ketua jurulatih Sarawak, Robert Alberts ternyata berang dengan beberapa keputusan pengadil, Sukri Abdul Rahman yang pada pandangannya gagal mengawal perlawanan dengan baik.

"Jika pengadil menggelar seseorang pemain dengan perkataan tidak elok semasa perlawanan berlangsung, itu sangat tidak baik.

"Pengadil mengeluarkan kata-kata kesat kepada Joseph (Kalang Tie) semasa perlawanan berlangsung dan dia (Joseph) telah mengadu kepada saya.

"Saya mengambil serius perkara ini. Anda sebagai pengadil sepatutnya mengadili perlawanan dengan baik bagi mengawal permainan, apa lagi anda sebagai pengadil profesional.

"Saya akan panjangkan perkara ini kepada pihak pengurusan Sarawak dan biarlah mereka yang mengambil tindakan untuk dipanjangkan kepada FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia)," kata Alberts ketika ditemui pemberita selepas tamat aksi di Kuching kelmarin.

Dalam perlawanan tersebut, Sukri telah mengeluarkan 10 kad kuning termasuk satu kad merah kepada Eldstal dan perlawanan juga terpaksa dihentikan beberapa kali kerana aksi tegang daripada pemain kedua-dua pasukan.

"Kalau dilihat, para pemain Perak juga beberapa kali memprotes keputusan pengadil, kenapa mereka tidak dilayangkan kad kuning?," soalnya.

Dalam pada itu, Alberts melahirkan pujian kepada barisan benteng pertahanan Sarawak yang berjaya mengekalkan rekod tanpa bolos dalam lima perlawanan berturut-turut termasuk dalam dua pada kempen Piala FA setakat ini.

"Bukan senang mengekalkan rekod tanpa bolos dalam lima perlawanan berturut-turut dan bagi saya, disiplin serta semangat kerjasama yang tinggi adalah kunci kepada pencapaian baik itu.

"Apa yang penting, kami meraih tiga mata berharga malam ini (malam kelmarin) dan peningkatan prestasi pasukan keseluruhan setakat ini sangat membanggakan," katanya lagi.

Malam esok, Sarawak akan menanti kehadiran Felda United bagi aksi suku akhir kedua Piala FA selepas kedua-dua pasukan terikat tanpa jaringan di Stadium Majlis Perbandaran Selayang minggu lalu.

KL Felda United tepati ramalan

Posted:

KL Felda United tepati ramalan

KL Felda United tepati ramalan


MILIK KAMI... Skuad KL Felda United meraikan kejayaan muncul juara Piala Futsal FELDA-FAM 2014 di Stadium Malawati, Shah Alam semalam.


PASUKAN pilihan, KL Felda United menepati ramalan apabila menjuarai Piala Liga Futsal Felda-FAM 2014.

Pada aksi final yang berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam semalam, Felda United menewaskan Selangor MPSJ 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti.

Sebelum itu, kedua-dua pasukan terikat dengan keputusan seri 2-2 selepas tamat masa tambahan.

Ahmad Fawzul Hadzir muncul wira Felda United apabila berjaya menyempurnakan sepakan penalti terakhir bagi menewaskan penjaga gol MPSJ, Firdaus Razali.

Kejayaan itu jelas mengundang rasa teruja buat jurulatih Felda United, Zul Azmi Zulkifli yang menganggap ia hadiah paling berharga untuk para pemain dan pihak pengurusan atas usaha keras mereka selama ini.

"Saya tidak menyangka pemenang terpaksa ditentukan melalui sepakan penalti.

"Percaturan dalam tempoh dua minit terakhir (babak kedua) apabila kami cuba memperlahankan permainan telah mengundang padah.

"Ini kerana MPSJ berjaya menyamakan kedudukan untuk mengheret permainan ke masa tambahan dan seterusnya ke penentuan sepakan penalti," jelas Zul Azmi semalam.

Felda United berjaya memperoleh gol pembukaan menerusi Mohd. Azwann Ismail pada minit ke-12 sebelum Nurnaiim Abu Nangin menambah gol kedua berselang tiga minit kemudian.

Walaupun ketinggalan dua gol, semangat juang para pemain MPSJ masih tinggi dan hasilnya, pada minit ke-17 Noor Badruzzaman Noor Azlan menjaringkan gol pertama pasukannya.

Ketika kemenangan hampir memihak kepada Felda United, MPSJ berjaya menyamakan kedudukan hasil jaringan Muhammad Shamsul Akmar Bin Zambri pada minit-minit terakhir perlawanan.

Dalam aksi masa tambahan, kedua-dua pasukan menunjukkan corak permainan yang seimbang, namun tiada gol dihasilkan walaupun banyak melancarkan serangan ke gawang masing-masing..

"Saya yakin pemain saya dapat bangkit dan dapat mengekalkan momentum pada penentuan sepakan penalti.

"Akhirnya para pemain saya dapat menyempurnakan penalti dan kami memperoleh kemenangan," ujar Zul Azmi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved