Jumaat, 7 Februari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Hujung minggusesak dengan pengunjung

Posted:

Hujung minggusesak dengan pengunjung

Hujung minggusesak dengan pengunjung


PELBAGAI jenis ikan salai, ikan masin dan pekasam memenuhi ruang niaga di Lachau.


PEKAN kecil yang terletak kira-kira 141 kilometer dari bandar raya Kuching, Sarawak itu cukup lengang dan tidak bermaya. Bahkan, hanya terdapat beberapa buah gerai kecil menjadi tempat persinggahan orang ramai untuk minum atau makan di pekan itu.

Dalam tempoh 15 tahun dahulu, begitulah keadaan pekan tersebut. Namun berkat usaha pihak berkuasa dan penduduknya yang inovatif melakukan promosi seperti menerusi laman sosial Facebook, Twitter, blog dan mulut ke mulut terutamanya dalam kalangan anak tempatan yang bekerja di Semenanjung membantu menjadikan Pekan Lachau semakin dikenali di seluruh negara.

Hari ini, pekan yang sering menjadi buah mulut para pengunjung itu menjadi lokasi tumpuan dan popular dalam kalangan pengembara di Lebuh Raya Pan Borneo.

Lebih membanggakan, pekan itu kini menjadi destinasi tumpuan pelancong tempatan dan asing.

Kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengadakan lawatan kerja di Rumah Panjang Radin, Lachau Ulu pada Februari 2010 telah meningkatkan populariti daerah tersebut.

Najib yang sering menceritakan pengalaman beliau bertemu dengan masyarakat Iban di kawasan itu secara tidak langsung memberi kesan positif dan promosi terhadap perkembangan Pekan Lachau.

Siapa sangka pekan kecil yang sebelum ini 'mati' menjelang pukul 4 petang dan hanya kelihatan anjing berkeliaran, kini sesak dengan pelbagai kenderaan yang keluar masuk.

Penuh tradisi

Bahkan, aktiviti para pelancong yang tawar-menawar dengan para peniaga khususnya pada hujung minggu menghidupkan lagi suasana pekan itu.

Pekan Lachau boleh disifatkan sebagai pekan yang penuh dengan tradisi memandangkan ia bukan sekadar pusat pengumpulan hasil tangkapan sungai dan hutan, bahkan turut menonjolkan kebudayaan, cara hidup, kraftangan, adat resam pelbagai kaum yang hidup harmoni di daerah tersebut.

Menurut seorang peniaga, Lemok Spencer, 52, suatu ketika dahulu, Pekan Lachau yang terletak dalam bahagian Sri Aman itu dikenali sebagai Keranggas Gayau.

Keranggas Gayau bermaksud air sungai dan ketika itu Pekan Lachau hanya boleh diakses melalui sungai.

Menurut wanita yang berasal dari Kampung Empili Selanjan itu, hari ini Pekan Lachau boleh diakses melalui jalan darat dan kedudukannya di tepi jalan utama memudahkan orang ramai mengunjunginya.

"Memandangkan pekan ini menjadi tumpuan ramai, maka penduduk setempat mengambil kesempatan berniaga bagi menambah pendapatan masing-masing.

"Lagipun Lachau kaya dengan hasil hutan seperti ulam-ulaman dan sayur-sayuran hutan selain hasil sungai.

"Justeru, orang ramai yang singgah di pekan ini boleh membeli ikan semah, ikan jeluat, ikan bantak, ikan tapah, ikan baong, ikan lajong, ikan kaloi, ikan jan, ikan buntal dan ikan lumek," katanya yang berniaga di pekan itu sejak lima tahun lalu.

Antara produk yang banyak dijual di pekan tersebut ialah ikan salai, ikan masin dan pekasam selain hasil pertanian.

Jelas Lemok, ikan-ikan yang telah disalai atau dijadikan pekasam kebanyakannya diambil dari Batang Ai di Lubuk Antu selain ditangkap di Sungai Pantu yang kaya dengan sumber ikan sungai.

"Ikan salai atau pekasam yang paling mendapat sambutan di Pekan Lachau ini ialah ikan lajong dan harganya mencecah RM60 sekilogram," ujarnya.

Jual sendiri

Lemok memberitahu, dahulu penduduk tempatan menjual ikan masin atau pekasam yang dihasilkan sendiri kepada orang tengah, tetapi menyedari potensi produk tersebut, mereka mula menjualnya sendiri di pekan itu.

Kebanjiran pelawat yang singgah di Pekan Lachau yang terletak di tengah-tengah perjalanan Kuching ke Sri Aman mahupun Batang Ai, salah satu destinasi tumpuan pelancong asing memberi kelebihan kepada para peniaga di sini menjual produk masing-masing.

"Memandangkan pekan ini terletak hampir dengan jalan utama, jadi lebih mudah untuk pelancong singgah berehat, makan dan minum sebelum meneruskan perjalanan lebih 80 kilometer menuju ke Batang Ai.

"Kehadiran pelancong asing dan tempatan telah memberi peluang kepada kami penduduk setempat memperoleh pendapatan tambahan," katanya.

Seorang peniaga, May Biong, 29, berkata, Pekan Lachau memiliki keunikan yang tidak ada di tempat lain seperti hasil sungai, pertanian dan bukitnya.


PENDUDUK tempatan turut menjual pelbagai kerepek buatan sendiri.


Beras mamut

Antara produk pertanian yang mendapat permintaan ramai ialah beras mamut atau beras wangi yang berwarna hitam yang mempunyai khasiat kepada kesihatan.

"Kebanyakan beras ini ditanam sendiri oleh penduduk setempat dan ia digemari pelancong tempatan serta mereka yang datang dari Semenanjung," katanya.

May memberitahu, jumlah pengunjung ke Pekan Lachau pada hujung minggu lebih ramai dan jumlahnya meningkat sekali ganda pada musim cuti sekolah khususnya pada bulan Jun dan Disember.

Pada musim-musim tersebut, suasana di Pekan Lachau begitu sesak dan meriah dengan anggaran lebih 100 peniaga menjalankan perniagaan mereka.

Pada hari biasa, operasi pekan ini akan tutup pada pukul 6 petang, namun pada musim cuti sekolah mahupun musim perayaan, Pekan Lachau beroperasi hingga pukul 8 malam.

"Masa yang paling meriah ialah pada Hari Gawai kerana ramai penduduk Sarawak yang bertugas atau tinggal di Semenanjung pulang ke kampung halaman masing-masing.

"Mereka lazimnya akan singgah di Pekan Lachau dan mengambil peluang untuk membeli ikan salai, ikan masin mahupun pekasam dalam kuantiti yang banyak untuk dibawa pulang ke Semenanjung," ujarnya.

Bahkan, jika kena pada musimnya, pelawat yang singgah di Pekan Lachau juga boleh membeli ikan sungai yang segar dan besar seperti ikan tapah, ikan lajong, ikan kerapu sungai, ikan baong, ikan bantak, ikan buing, ikan kaloi dan udang pada harga yang lebih murah.

Sementara itu, seorang peniaga busana tradisional kaum Iban, Magdalein Nanang, 45, pula memberitahu, dia mengambil kesempatan menjual pakaian tradisi masyarakat Iban di pekan berkenaan.

Katanya, dia menjual kain sulaman dan kraf tangan tenun berupa baju burung untuk lelaki yang dikenali sebagai panggok dan selendang atau dikenali sebagai selampai yang digunakan oleh wanita Iban.

Selain itu, dia juga menjual pelbagai aksesori pakaian tradisional masyarakat Iban seperti sirat, sugu tinggi iaitu sanggul di kepala, kain pua kumbu asli di samping pakaian tradisional kaum Bidayuh dan Orang Ulu.

Kayu belian

"Kebanyakan pelancong gemar membeli kain pua kumbu yang dibuat secara tradisional walaupun harganya agak mahal iaitu antara RM140 hingga RM300 sepasang bergantung pada saiz.

"Walaupun pelancong tidak kerap membeli kain pua kumbu, namun apabila membeli kuantitinya adalah banyak.

"Secara tidak langsung, perniagaan ini membantu ekonomi keluarga saya," ujarnya.

Magdalein memberitahu, para pelancong juga boleh mendapatkan pelbagai kraftangan berasaskan kayu berkualiti tinggi seperti ukiran kayu belian. Produk tersebut antara produk yang paling digemari pelancong asing.

Jelas Magdalein, pekan tersebut mula didatangi oleh pelancong asing pada bulan Mac hingga akhir tahun, manakala pelancong tempatan pula akan singgah pada hujung minggu atau cuti umum.

Pekan Lachau juga terkenal dengan parang yang halus buatannya dan sarungnya diperbuat daripada kayu berkualiti dengan corak-corak menarik.

Parang-parang tersebut, katanya, sering menjadi buah tangan kebanyakan pelancong di Pekan Lanchau.

Prahok busuk tetapi sedap

Posted:

Prahok busuk tetapi sedap

Prahok busuk tetapi sedap


SEORANG penduduk memijak longgokan ikan di dalam bakul rotan bagi menghancurkan isi ikan.


KEMBOJA sememangnya terkenal dengan binaan Angkor Wat yang terletak di Siem Reap. Negara yang mempunyai populasi kira-kira 15 juta penduduk itu juga dikenali dengan rumah ibadat dan budaya tariannya.

Bukan itu sahaja, Kemboja turut popular dengan sajian tradisi terkenal yang dinamakan prahok. Prahok atau 'keju' Kemboja itu sebenarnya bukan diperbuat daripada susu sebaliknya dihasilkan daripada ikan yang diperap.


IKAN-IKAN dibersihkan terlebih dulu sebelum diproses menjadi prahok.


Menu menyelerakan tersebut digunakan sebagai bahan perasa dalam masakan bagi menambah selera. Bahan utama yang diperlukan ialah ikan yang dihancurkan terlebih dulu sebelum diperap menjadi pes yang mempunyai rasa yang agak masin.

Biarpun bau 'keju' Kemboja tersebut dikatakan busuk seperti sarung kaki yang sudah lama tidak dicuci, ia tetap menjadi kegemaran rata-rata masyarakat di negara tersebut.

Pada asalnya, prahok merupakan satu kaedah menyimpan ikan untuk dijadikan bekalan makanan ketika nelayan tidak dapat turun ke laut selama berbulan-bulan disebabkan musim hujan.


KANAN: Rupa prahok di atas daun pisang sebelum dimasukkan ke dalam makanan. - Gambar hiasan


Kini, ia menjadi perasa tambahan kerana mudah disimpan. Namun demikian, pes ini perlu digunakan dalam tempoh singkat kerana ia tidak tahan lama. 'Keju' Kemboja itu sering dijadikan makanan agihan kepada mangsa banjir atau kemarau oleh badan-badan amal.

Ia boleh dimasak atau digoreng tetapi biasanya tidak dimakan mentah kerana dikhuatiri menjejaskan kesihatan. Menariknya, menu asli tersebut dikatakan tidak jauh bezanya dengan sajian Pissalat dari Perancis.

Lazimnya, Prahok dihidangkan dalam sajian seperti kari, barbeku dan sup.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved