Ahad, 16 Februari 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Transisi Stacy

Posted:

Transisi Stacy

Transisi Stacy

ENAM tahun bergelar penyanyi membuatkan Stacy masak dengan sepak terajang industri hiburan.

Satu Malaysia sedar, karier awal pemilik nama sebenar Stracie Angie Anam atau komersialnya Stacy bermula dengan penyertaannya sebagai salah seorang peserta program realiti Akademi Fantasia (AF).

Percaturan Stacy mencuba nasib dalam AF musim kelapan tidak sia-sia. Dia yang hanya berumur 18 tahun ketika itu dinobatkan sebagai juara musim tersebut hasil vokal mantap namun, dia tetap diingati sebagai pendatang baharu yang ligat menari.

Sejak itu, kehidupan Stacy berubah. Besar perubahan yang dilalui oleh gadis yang berasal dari Penampang, Kota Kinabalu, Sabah ini.

Kata Stacy, kemenangannya itu turut merubah landskap hidup keluarganya yang sebelum ini hidup dalam serba serbi terhad.

Fokusnya kental. Dia tidak mahu menjadi anak seni yang mempersia-siakan peluang yang datang. Dengan yakin, terang Stacy, dia tidak mahu kembali meniti kehidupannya yang sukar dahulu.

Bukan tidak sedar diri atau lupa daratan, namun kata Stacy, kehidupan lalu memberi seribu erti bahawa dengan dedikasi yang kuat, hidup seseorang itu boleh berubah.

"Saya mahu menjadikan kehidupan dahulu sebagai satu pengajaran dan tidak mahu sesekali pulang dalam kehidupan lampau.

"Jujurnya, saya bekerja keras dan fokus terhadap karier kerana ingin memberi dan melihat keluarga saya hidup selesa," ujarnya jujur.

Melanjutkan bicara tentang kehidupannya kini, Stacy yang cukup lincah ketika beraksi di atas pentas masih sama.

Kemampuan menyanyi sambil menari membuatkan bakat penyanyi genit itu tidak dapat disangkal. Apatah lagi setiap persembahannya berakhir dengan lantunan aura yang mengujakan penonton.

Baru-baru ini, keadaan di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur menjadi gegak-gempita tatkala menyaksikan persembahannya. Berbekalkan single terbaharu berjudul Gilalah, Stacy diberi pujian tanpa henti setelah berjaya memukau penonton melalui persembahan bertenaganya dalam acara Anugerah Meletop Era.

Namun, di sebalik kelincahan dan kehebatan bintang berusia 24 tahun itu, tersemat sifat keibuan dalam hatinya.

Anak angkat

Meskipun belum membina bahtera rumah tangga namun wanita yang popular menerusi lagu Kasanova itu tekad untuk membesarkan anak angkat yang diambil dari Sabah itu sebagai penawar hati di kala kepenatan selepas bekerja.

Pada 14 Februari yang lalu, umur Bella De Luna Velentine genap dua tahun. Cahaya mata yang dibesarkan oleh Stacy itu kini sudah pandai mewarna dan meniru gaya mummy (Stacy) menyanyi dan menari. Sifat keibuan dan kelembutan yang dimiliki memudahkan dirinya untuk membesarkan Bella yang cukup senang dijaga dan tidak banyak meragam.

"Kalau boleh saya tidak mahu Bella digelar anak angkat. Walaupun dia bukanlah anak kandung saya tetapi sejak dia lahir sehingga sekarang, saya yang membesarkan dan menjaganya. Bella sudah saya anggap seperti anak sendiri.

STACY bakal melancarkan album ketiganya akhir bulan ini.


"Sepanjang membesarkan Bella, tidak pernah terlintas satu beban dalam kehidupan saya. Bella hadir dalam hidup sebagai penyeri dan dia sangat senang untuk dijaga kerana mendengar kata. Tidak banyak meragam sewaktu tidur malam, membuatkan saya gembira membesarkannya," tutur Stacy seperti sedang merindui anaknya yang berada di rumah ketika ditemu ramah di Kota Damansara baru-baru ini.

Ditanya mengenai rutin penjagaan Bella tatkala dia sibuk dengan jadual kerja, terang Stacy, dia tidak pernah menghadapi masalah untuk menjaga anaknya itu kerana keluarga sentiasa membantu. Tambahan pula, anak kelima daripada enam beradik itu baru sahaja meminta pertolongan daripada sepupunya dari Sabah untuk membantu menjaga Bella sepanjang ketiadaannya.

Menurut Stacy, apabila dia keluar bekerja, ibunya akan mengambil alih menjaga Bella. Tetapi sejak kebelakangan ini ibunya sering pulang ke kampung dan memaksa Stacy untuk meminta pertolongan daripada sepupunya yang menetap di Sabah untuk tinggal bersamanya di Kuala Lumpur.

"Saya lebih percaya saudara-mara untuk menjaga Bella. Takut sebenarnya apabila mahu menghantar anak ke rumah pengasuh kerana banyak kes yang berlaku sekarang benar-benar mengajar saya untuk lebih berhati-hati.

"Setiap kali teringatkan Bella, saya akan membuat panggilan video untuk memastikan tahap keselamatannya sentiasa terjaga. Apabila keluar bekerja pada waktu pagi, lewat malam baru pulang ke rumah dan Bella sudahpun tidur," ujar Stacy.

Klon Miley Cyrus

Stacy yang duduk di sebelah saya melontar senyum berbaur klise pada soalan yang dilontarkan. Tentulah, umum juga pasti kenal benar dengan soalan tentang Stacy yang 'meniru' imej Miley Cyrus, berambut separuh botak .

Stacy menyifatkan fesyen itu perkara yang subjektif. Terpulang kepada pandangan dan pendapat yang diberikan kerana fesyen terkini itu ibaratnya seperti 'meniru' apabila sering didedahkan dengan perubahan arus fesyen sepanjang masa.

Jelasnya: "Jika mahu menyamakan antara saya dan Miley. Kami mengetengahkan dua genre muzik yang berbeza. Namun, ramai yang mengatakan wajah kami hampir serupa tetapi itu hanyalah satu kebetulan.

"Tidak dinafikan secara peribadi saya meminati muzik yang dibawakan Miley, namun tidak bermakna saya perlu meniru fesyen yang digayakannya. Malah, saya tidak pernah terasa hati apabila ada pihak yang menyamakan saya dan Miley."

Mengulas lanjut, Stacy yang bakal melancarkan album baharu berkata penerimaan orang ramai terhadap dirinya masih berterusan, tidak pernah kariernya tergugat buat waktu ini. Malah, dia lebih suka apabila ramai yang mengatakan dia seperti Miley Cyrus Malaysia sekali gus ramai akan mengenali dirinya.

Sementara itu, memasuki tahun baru, Stacy bakal tampil dengan album baharu yang dijangka memasuki pasaran pada akhir bulan ini. Persiapan untuk melancarkan album telah pun siap sepenuhnya merangkumi kulit album sehingga ke klip video single terkini.

Setelah enam tahun bernaung di bawah pengurusan Astro, Stacy semakin yakin untuk berdikari dan mampu untuk memilih genre pilihan yang diminatinya.

Stacy berkata: "Saya bakal tampil dengan album ketiga yang menampilkan sebanyak 10 buah lagu baharu yang pastinya mempunyai kelainan. Album kali ini lebih kepada sisi matang dan warna yang baharu dalam lagu tersebut."

STACY kini beransur pulih daripada penyakit virus Influenza A (H1N1).


Dalam pada itu, Stacy berkata dalam album tersebut turut dimuatkan kolaborasi bersama kumpulan SMA*SH dari Indonesia menerusi single berjudul Hello dan beberapa artis tempatan yang lain.

Dibelenggu cinta

Tidak banyak kontroversi mahupun kisah sensasi yang mendahului kariernya, Stacy masih terus dibelenggu dengan kisah cinta bersama penyanyi, Akim Ahmad.

Entah kali yang keberapa memberi penjelasan tentang persoalan serupa, kata Stacy: "Mana ada, saya dan Akim hanya kawan biasa. Saya menganggap dia sebagai teman rapat dan tidak lebih daripada itu.

"Terlalu awal untuk berbicara soal jodoh. Saya mahu mengejar cita-cita terlebih dahulu begitu juga dengan Akim. Kami bertekad untuk berjuang dalam industri seni sehingga berjaya."

Demi memacu kecintaan di litar nyanyian, Stacy sanggup melupakan soal percintaan. Baginya biarlah soal cinta itu diletakkan nombor dua atau tiga kerana dia ingin mempunyai kewangan yang stabil sebelum menamatkan zaman bujangnya.

"Saya tidak mahu mengharap kepada lelaki untuk kesenangan pada hari akan datang. Kalau boleh saya tidak mahu terlalu bergantung dengan duit suami kerana sebagai manusia kita tidak tahu apakah yang akan berlaku pada masa yang akan datang," kata Stacy.

Penyanyi yang turut popular menerusi lagu Bosan itu memberitahu dia mempunyai sasaran dalam hidupnya. Selagi pencapaian yang diidamkan belum tercapai selagi itulah dia tidak mahu bercinta.

"Saya ingin menjadi seperti Datuk Siti Nurhaliza. Saya mahu dilihat setanding dengannya. Saya juga tidak mahu dibelenggu dengan kisah cinta sahaja kerana itu tidak akan menolong saya untuk berada di zon yang selesa kelak," kata Stacy.

Berbicara fasal Akim menyebabkan Stacy turut ditebak soal kepercayaannya. "Saya masih berpegang dengan agama Kristian. Saya kagum terhadap agama dan masyarakat Islam di negara ini. Kalau boleh saya tidak mahu isu agama ini terus berlanjutan kerana ia merupakan isu sensitif takut ia akan menjadi lebih besar.

"Andai saya ditakdirkan untuk berkahwin dengan lelaki Islam biarlah saya menyebut syahadah dari kerelaan hati sendiri bukannya kerana cinta atau sebab-sebab lain. Soal agama tidak boleh dibuat main-main," katanya menutup bicara.

Satu penantian berbaloi - Almy Nadia

Posted:

Satu penantian berbaloi - Almy Nadia

Satu penantian berbaloi - Almy Nadia

ALMY gembira keluarga Fizz dapat menerima kehadiran dia dan anaknya.


PLOT cerita kisah percintaan pasangan pelakon Almy Nadia dan Fizz Fairuz penuh dengan drama sehingga boleh dijadikan cerita bersiri.

Dalam tempoh lapan tahun, mereka sudah melalui pelbagai liku dalam mengenali hati budi masing-masing sehingga ada yang mendakwa itu merupakan kursus praperkahwinan paling lama membabitkan artis.

Biarpun pelbagai badai pernah melanda Almy saat dia menyulam cinta dengan kekasih hatinya itu, namun jodoh mereka ternyata masih kuat.

Bagi pemilik nama sebenar Almy Nadia Aminuddin Shah, 28, dia menganggap pengumuman tarikh perkahwinan yang dibuat Fizz, 35, merupakan hadiah terbesar yang diterimanya sempena sambutan Hari Kekasih.

"Syukur, Alhamdulillah. Berasa lega sebab apa yang ditunggu dan tertanya-tanya selama ini sudah terjawab.

"Mungkin hatinya sudah terbuka untuk dia akhiri zaman bujang bersama saya," ujar pelakon filem Dunia Baru The Movie itu.

Pasangan tersebut memilih untuk bernikah pada 30 Mei nanti dengan majlis resepsi diadakan sehari selepas majlis akad nikah di sebuah hotel terkemuka di Pulau Pinang.

Menurut Almy, mereka bercadang untuk mengumumkan majlis perkahwinan itu dalam satu majlis Anugerah Bintang Popular pada April nanti.

Namun, Fizz telah membuat kejutan lebih awal apabila memaklumkannya kepada media pada Khamis lalu.

"Saya terkejut juga dia beritahu awal. Tapi selepas itu dia telefon saya maklumkan yang dia dah beritahu wartawan. Dia kata kalau wartawan tanya, jawab sahaja.

"Apa yang penting pengumuman yang dibuat itu keluar daripada mulut Fizz sendiri," ujar Almy.

Bagi Almy, biarpun pada mulanya dia pernah meletakkan sasaran pada umur 23 tahun untuk mendirikan rumah tangga, namun jodoh ketentuan suatu yang di luar jangkauannya.

"Dulu pernah letakkan matlamat untuk kahwin pada umur 23 tahun, tapi orang kata jodoh tak sampai lagi.

"Sudah tertulis mungkin saya kahwin pada usia 28 tahun. Kita hanya merancang sahaja tetapi tuhan yang menentukan," katanya


ALMY dan Fizz akhirnya mengumumkan akan berkahwin pada penghujung Mei ini selepas lapan tahun bercinta.


Dia mengakui tempoh lapan tahun perkenalan bersama Fizz merupakan satu jangka masa yang agak lama.

Namun, sepanjang itu jugalah, Almy menganggap ia sebagai satu fasa untuk mengenali hati budi antara satu sama lain biarpun hubungan mereka pernah dirobek suatu ketika dulu.

"Mungkin ia satu penantian, tetapi berbaloi bagi saya. Hubungan kami bermula daripada sekadar berkawan hinggalah ke jinjang pelamin," luahnya.

Sama ada cepat atau lambat, apa yang diharapkan Almy hanyalah sebuah kehidupan berkeluarga yang bahagia bersama Fizz.

Tambah Almy lagi, dalam setiap perhubungan, apa yang perlu dititikberatkan ialah perasaan sabar.

"Kalau kita sentiasa bersabar, besar ganjarannya dan kita juga perlu ikhlas dalam sesebuah perhubungan," katanya.

Apa yang pasti, kehadiran lelaki berumur 35 tahun itu akan melengkapkan lagi hidup Almy Nadia bersama anak angkatnya yang dibela sejak kecil iaitu Nur Afrina Darwisya, lima tahun.

"Fizz dan anak saya (Afrina) memang sudah mengenali antara satu sama lain.

"Jadi, saya rasa tiada apa halangan, lagipun dia (Afrina) masih kecil lagi, mungkin dia belum faham (mengenai ikatan perhubungan)," luah Almy.

Menurut Almy, keluarga Fizz juga tiada masalah untuk menerima kehadiran Afrina.

"Keluarga dia juga semua sudah maklum yang Almy ada seorang anak.

"Insya-Allah mereka dapat menerima kehadiran kami," ujarnya yang mengikat tali pertunangan bersama Fizz pada 22 Oktober lalu.

Kisah percintaan Almy bersama lelaki kelahiran Raub, Pahang itu pernah dirundung pelbagai masalah.

Kemuncaknya apabila Fizz membuat keputusan untuk bertunang pada Februari tahun lalu dengan seorang wanita yang baru dikenalinya.

Namun, Fizz kemudian memutuskan ikatan pertunangan tersebut selepas mengetahui wanita itu berstatus isteri orang sebelum kembali semula bersama Almy.

"Saya harapkan peminat-peminat di luar sana mendoakan yang terbaik buat kami berdua.

"Semoga ikatan yang ingin dibina ini nanti akan kekal hingga ke akhir hayat," pinta Almy yang bakal menerima wang hantaran sebanyak RM20,000.

Gandingan serasi Fimie, Seri Nabilla

Posted:

Gandingan serasi Fimie, Seri Nabilla

Gandingan serasi Fimie, Seri Nabilla

MELIHAT kelibat dua insan ini beraksi di hadapan kamera mengacarakan program kanak-kanak, Lantai Cilik 2, pasti ramai menyangka mereka dalam kelompok umur yang sama.

Namun, tekaan itu sebenarnya jauh meleset. Biarpun berbeza usia lebih 10 tahun, gandingan Fimie Don dan Seri Nabilla dilihat cukup serasi ketika mengendalikan program kanak-kanak yang disiarkan di saluran TV2 itu.

Apa yang pasti, perbezaan umur yang ketara tidak sedikitpun membuatkan diri mereka kekok untuk bekerjasama dalam mengendalikan program tersebut

Ia terbukti apabila kini, program realiti kanak-kanak yang sudah masuk musim kedua itu masih menggunakan khidmat mereka berdua.

Jika dilihat dari segi umur, Seri Nabilla yang berusia 29 tahun ini boleh dianggap sebagai seorang kakak kepada Fimie yang baru berumur 16 tahun.

Namun faktor usia itu sedikitpun tidak menghalang dua pengacara itu mengemudi program yang turut disiarkan secara langsung selama sejam pada setiap Sabtu pada pukul 1 tengah hari itu.

Bagi Fimie sendiri, biarpun lebih dikenali sebagai seorang pelakon drama dan filem, mengacara bukanlah suatu yang baharu baginya.

Ini kerana sejak berumur sembilan tahun lagi, pelakon filem Juvana ini sudah mula berkecimpung untuk menjadi pengacara.

Antara program yang dikendalikannya ialah program Nasi Lemak Kopi O, Berita Adik, Adik di 9 dan program Cutipedia.

Sementara itu, bagi Seri Nabilla atau nama sebenarnya Farah Nabilla Noor Anuar ini, wajahnya banyak menghiasi program-program rancangan yang disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Di sebalik kisah kerjaya mereka berdua, Fimie dan Seri Nabilla ini ada kisah sisi hidup mereka yang boleh dikongsi bersama.

Kagumi Bront Palarae

MENYENTUH hal lakonan, Fimie mengakui selain bakat yang ada pada dirinya, dia juga banyak belajar daripada pelakon-pelakon yang berpengalaman.

Bagi Fimie sendiri, dia meminati pelakon filem Belukar, Bront Palarae.

"Saya melihat dia seorang pelakon yang serba boleh.

"Apa sahaja watak yang diberi baik komedi, ataupun sedih, dia mampu bawakan dengan baik," ujar Fimie.

Main Ukulele

BAKATNYA lebih menyerlah pada bidang lakonan, namun, Fimie juga minat dalam bidang muzik.

Pelakon filem Magika itu memberitahu dirinya suka bermain alat muzik ukulele.

"Saya suka main ukulele jika ada kelapangan masa.

"Saya akan belajar sendiri menerusi video yang ditonton di laman YouTube. Selain itu saya juga akan cari kod-kod lagu untuk saya cuba mainkan," katanya yang memiliki kebolehan untuk bermain alat muzik seruling.

Menyentuh mengenai bidang nyanyian, Fimie memberitahu dia lebih cenderung untuk menjadi seorang penyanyi rap.

"Saya ada kumpulan yang digelar BragsFam," ujarnya.

Atas sebab itulah, jika dilihat dari segi penampilan Fimie lebih gemar berpakaian gaya ala hip hop.

"Pakaian saya kalau tengok suka yang seluar londeh, baju pun besar-besar yang turut meminati penampilan seorang hip hop," ujarnya yang menafikan dirinya meniru gaya seperti penyanyi antarabangsa, Justin Bieber.

Belajar lepas waktu sekolah

TATKALA rakan seusianya pergi ke sekolah, Fimie terkadang terpaksa akur apabila tertinggal sedikit pelajaran berbanding rakan sekelasnya yang lain.

Semuanya gara-gara komitmen yang perlu digalas atas nama anak seni.

Namun, menurut Fimie, dia perlu bijak menguruskan masanya bagi memastikan kerjaya dan pendidikan bergerak seiring.

Maka, sebab itulah, menjadi kebiasaannya akan tetap berada di sekolah sehingga petang, biarpun rakan yang lain masih sudah pulang ke rumah.

Bukannya didenda, sebaliknya, Fimie sebenarnya memiliki guru yang akan mengajarnya secara peribadi.

"Selepas sesi persekolahan, saya akan belajar semula semua pelajaran yang saya tertinggal sewaktu tak hadir.

"Saya ada guru peribadi yang akan mengajar saya," ujarnya yang mengambil aliran seni di SMK Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor.

Minat suara Saloma & Sharifah Aini

BAGI Seri Nabilla pula, biarpun bergelar pengacara, graduan Institut Media Integratif Malaysia (MIIM) itu sebenarnya lebih meminati bidang nyanyian.

Seri sebenarnya sudah memiliki single bertajuk Takkan Menangis yang dihasilkan pada 2010.

"Saya keluarkan duit sendiri untuk keluarkan single tersebut.

"Tapi sayangnya rezeki saya mungkin belum ada lagi pada bidang nyanyian pada waktu itu," katanya.

Kongsi Seri, dia juga meminati nyanyian Allahyarham Puan Sri Saloma dan biduanita Sharifah Aini.

"Bagi saya suara mereka cukup unik dan cukup merdu," katanya yang meminati lagu-lagu berentak balada.

Tak minum air bergas

MENJADI seorang pengacara, Seri akui suara merupakan aset bagi dirinya.

Katanya, jika suaranya bermasalah, maka sukar untuk dia mengendalikan sesuatu program.

Maka, atas faktor itulah, Seri memberitahu dia mengelak mengambil minuman bergas.

"Saya sendiri tidak suka minum air bergas," ujarnya yang turut memiliki Diploma Perakaunan dari Kolej Profesional Mara, Melaka.

Tambah Seri, kelangsungan suara yang baik perlu ada pada dirinya kerana itulah yang menjadi punca rezekinya.

Dalam pada itu, kongsi Seri dia amat meminati gaya penyampaian personaliti Nor Farahin Jamsari.

"Saya sukakan gaya lenggok badan, intonasi dan lontaran suara dia," katanya.

Kaki pancing

MELIHAT kepada perwatakan wanita ini, tiada siapa menyangka Seri sukakan aktiviti memancing yang kebiasaannya diminati oleh golongan lelaki.

"Dalam kereta memang sudah tersedia peralatan memancing. Bukan apa, senang, kalau tiba-tiba terasa nak singgah untuk memancing, senang semua dah dibawa," ujar wanita kelahiran Seremban, Negeri Sembilan ini.

Menurut Seri minatnya itu sebenarnya turut dikongsi bersama suaminya yang juga seorang kaki pancing.

"Dialah yang selalu teman Seri kalau nak memancing. Biasanya kami memancing di laut. Memancing di laut lebih mencabar," katanya yang baru mendirikan rumah tangga Ogos tahun lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Komen

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved