Jumaat, 20 Disember 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Anggota PDRM terperangkap dalam serangan di Sudan Selatan diselamatkan - Khalid

Posted:

Anggota PDRM terperangkap dalam serangan di Sudan Selatan diselamatkan - Khalid

Anggota PDRM terperangkap dalam serangan di Sudan Selatan diselamatkan - Khalid

20/12/2013 10:34pm

KUALA LUMPUR - Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini mengesahkan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang terperangkap dalam serangan puak bersengketa di Sudan Selatan, telah diselamatkan.

"Syukur, Koperal Pritam Singh yang terperangkap di dalam sengketa etnik di Bor, South Sudan telah diselamatkan oleh Pasukan Bantuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)," katanya menerusi laman Twitter.

Anggota polis itu dilapor terperangkap di Akobo, Bor, sejak Rabu lepas.

Beliau antara anggota PDRM yang berkhidmat dalam Pasukan Pengaman PBB di negara berkenaan.

"Keadaan di South Sudan amat meruncing ekoran sengketa/pembunuhan di antara Ethnik Nuer dan Dinka. Alhamdulillah Wira kita selamat," demikian catatan Khalid menerusi akaun Twitternya itu.

Usaha Bernama untuk menghubungi Khalid bagi mendapatkan maklumat lanjut bagaimanapun gagal.

Media melaporkan sejak 15 Disember lepas, lebih 500 terkorban manakala 800 lagi cedera dalam pertempuran membabitkan penyokong Presiden Sudan Selatan Salva Kiir dan penyokong bekas Naib Presiden, Riek Machar.

Pertempuran turut dilapor berlaku di Pibor, satu kawasan di Jonglei.

Etnik Dinka merupakan penyokong Kiir, manakala Nuer pula menyebelahi Machar. - Bernama

APMM perkukuh pasukan forensik

Posted:

APMM perkukuh pasukan forensik

APMM perkukuh pasukan forensik

20/12/2013 9:48pm

PUTRAJAYA - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) kini dalam usaha memantapkan pasukan forensiknya menerusi latihan dan kursus yang dirancang secara berjadual.

Timbalan Ketua Pengarah Operasi APMM, Laksamana Muda Maritim Datuk Ahmad Puzi Ab Kahar berkata pasukan itu yang ditubuhkan pada 2012 kini dianggotai 30 pegawai.

"Pasukan ini baru selesai menjalani kursus dari 2 hingga 18 Dis lepas melibatkan kerjasama pakar forensik, Pengawal Pantai Jepun bersama Fakulti Sains Forensik, Universiti Kebangsaan Malaysia," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, sejak diwujudkan pasukan itu telah terbabit dalam 11 kes.

"Antara kes yang pernah dikendalikan dan didakwa di mahkamah melibatkan kes penyeludupan dadah dan rompakan bersenjata di laut," katanya. - Bernama

Bekas bintang Akademi Fantasia menang saman terhadap TV3

Posted:

Bekas bintang Akademi Fantasia menang saman terhadap TV3

Bekas bintang Akademi Fantasia menang saman terhadap TV3

20/12/2013 9:08pm

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini memerintahkan TV3 dan empat yang lain membayar ganti rugi RM250,000 kepada bekas Bintang Akademi Fantasia Musim ke-2, Nurullah Zawawi dan suaminya dalam kes saman fitnah berhubung status perkahwinan mereka yang disiarkan dalam program hiburan Melodi dua tahun lepas.

Hakim Datuk Nor Bee Ariffin juga memerintahkan kelima-lima defendan membayar sejumlah RM70,000 sebagai kos kepada penyanyi itu yang lebih dikenali dengan gelaran Nurul AF2 dan suaminya, Mohd. Munzil Muhamad selaku plaintif pertama dan kedua.

Nor Bee membuat keputusan itu selepas membenarkan saman yang dikemukakan pasangan itu terhadap TV3, penerbit rancangan Melodi, Azman Abd Ghafar, wartawannya Michelle Wee Lili, syarikat Alt Media Sdn. Bhd. dan abang kandung Nurul iaitu Bustamam Zawawi.

Nor Bee juga memutuskan kesemua defendan gagal membuktikan pembelaan masing-masing dalam kes saman itu.

Pada 5 September 2011, Nurul dan suaminya memfailkan saman terhadap kesemua defendan selepas rancangan Melodi pada 26 Jun 2011, menyiarkan kenyataan berhubung isu perkahwinan mereka yang didakwa berunsur fitnah berserta gambar visual yang merujuk kepada pasangan itu. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved