Sabtu, 7 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Mengaku masih muda

Posted:

Mengaku masih muda

Mengaku masih muda

MELIHAT kepada deretan filem-filem lakonannya yang sudah menjangkau lebih 100 buah sejak memulakan karier sebagai pelakon pada 1981, amat wajar aktor Andy Lau digelar sebagai seorang legenda dalam dunia perfileman Hong Kong.

Sudah 32 tahun menghambakan diri dalam bidang penuh glamor ini, namanya tidak lekang di bibir peminat serta terus kekal menjadi pilihan penerbit untuk membintangi watak utama di layar perak.

Dapat bertentang mata secara lebih dekat dengan aktor kelahiran Tai Po itu ketika promosi filem Firestorm di Hotel Ritz Carlton, Kuala Lumpur baru-baru ini, jelas kelihatan tarikan tersendiri yang dimilikinya sehingga menjadi pujaan ramai peminat wanita.

Baru sahaja menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-52 pada 27 September lalu, wajah dan tubuhnya tidak menggambarkan usia sebenarnya dan menonton aksinya dalam filem tersebut, nyata dia cukup tangkas dan bertenaga.

Menurut aktor yang mesra disapa Andy itu, dia tiada masalah untuk membawakan watak-watak aksi dalam filem, asalkan dia masih lagi mempunyai kudrat untuk berbuat demikian.

"Saya masih muda," selorohnya sambil disambut hilaian tawa para wartawan apabila ditanya kenapa dia masih lagi sanggup berlakon dalam filem yang memerlukan dirinya memainkan babak aksi.


ANDY (kiri) dan seorang lagi pelakon utama Firestorm, Lam Ka Tung hadir ke Kuala Lumpur untuk acara promosi pada 3 Disember lalu.


Akui Andy, dia tidak memiliki sebarang rahsia untuk mengekalkan stamina apabila kerap berlakon dalam filem aksi kerana paling utama adalah memberikan sepenuh tumpuan terhadap pekerjaan yang dilakukan.

Selain itu, aktor tersebut memberitahu, biarpun berlakon dalam filem aksi ada kalanya mengundang cabaran yang agak besar, tetapi setiap yang dilakukannya perlu mengikut ketahanan dan kemampuan diri masing-masing.

"Saya ini jenis yang suka berterus-terang sekiranya membabitkan hal kerja. Misalnya, kalau merasakan tidak mampu untuk melakonkan babak yang harus dilakukan, saya akan cakap berterus terang dengan pengarah yang saya tidak mampu buat.

"Sebenarnya, kita tidak perlu hendak memaksa diri berbuat sesuatu perkara di luar kemampuan sendiri. Lagipun saya menggemari suasana kerja yang selesa kerana ia mampu membuatkan diri saya berlakon dengan lebih baik," jelasnya yang turut dikenali sebagai seorang penyanyi.

Meskipun jarang berhadapan dengan kecederaan yang berat sepanjang berlakon dalam filem atau drama aksi, Andy memberitahu ahli keluarganya terutama sekali isteri tercinta bimbang dengan keadaan dirinya.

Namun begitu, di sebalik kebimbangan yang terpendam itu, aktor berkenaan menyatakan isterinya tetap memberikan sepenuh sokongan terhadap kariernya sebagai seorang pelakon.

"Dengan status sebagai seorang artis, kerisauan itu timbul bukan sahaja ketika bekerja, malah sewaktu menjalani kehidupan seharian. Bagaimanapun, setakat ini keadaan masih lagi terkawal sepenuhnya," ujarnya.

Apabila ditanya sama ada dia tidak ingin mengikut jejak langkah beberapa pelakon Hong Kong yang sudah menembusi Hollywood, Andy sekadar menyatakan bahawa dia perlu mempertingkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris terlebih dahulu.


PADA usia 52 tahun, Andy sudah membintangi lebih 100 buah filem.


RM4 juta

Menceritakan lebih lanjut mengenai filem terbaharunya iaitu Firestorm, Andy menyatakan dia bukan sahaja bertindak sebagai pelakon utama, malah turut berkolaborasi dengan William Kong untuk menerbitkannya.

Jelasnya, filem berkenaan mengambil masa selama dua tahun untuk disiapkan sepenuhnya dengan kos keseluruhan RM33 juta. Dia merasakan produk terbaharunya itu setanding dengan filem aksi Hollywood.

"Salah satu tarikan yang boleh dilihat dalam filem ini ialah ketika tempoh 30 minit terakhir membabitkan babak letupan yang dahsyat serta aksi tembak-menembak antara anggota polis dan sekumpulan penjahat di Pedder Street yang terletak di tengah-tengah kota Hong Kong.

"Memandangkan penggambaran tidak boleh dilakukan di lokasi sebenar kerana kawasannya sangat sibuk, kami telah membangunkan sebuah lokasi yang mirip dengan Pedder Street dan menelan kos sebanyak RM4 juta," ujar Andy.

Filem arahan Alan Yuen itu mengisahkan tentang seorang inspektor polis, Lui (Andy Lau) yang bertekad mahu menghentikan keganasan yang dilakukan oleh Nam (Hu Jun) dan konco-konconya sehingga ramai mangsa yang tidak berdosa telah terkorban.

Kemudian dia mula menyedari hakikat bahawa taktik biasa yang dilakukan oleh pihak polis terlalu lemah dan tidak akan berhasil untuk mengheret mereka ke muka pengadilan. Tou (Lam Ka Tung), seorang bekas banduan yang terdesak mahu meninggalkan dunia gelapnya menawarkan diri untuk membantu menumpaskan Nam.

Berkenaan dengan pemilihan pelakon lain yang terbabit dalam filem berkenaan, aktor itu menyatakan bahawa dia sangat teliti dan hanya memilih pelakon yang mampu memberikan sepenuh komitmen.

"Kami tidak mahu pelakon yang dipilih mempunyai penggambaran dengan filem lain kerana mahu mereka fokus untuk Firestorm sahaja. Perkara ini sangat penting kerana inginkan sebuah hasil yang berkualiti," tegasnya.


SEBELUM terkenal sebagai artis, Andy pernah bercita-cita mahu menjadi seorang petani yang berjaya.


Anak lelaki

Dengan kehadiran Andy Lau ke Kuala Lumpur untuk mempromosikan filem terbaharunya, terdapat segelintir wartawan yang ingin bertanyakan mengenai kisah peribadi terutama gosip isterinya, Carol Chu yang dikatakan sedang hamil anak kedua sekarang ini.

Agak menghampakan apabila pihak penganjur memberi peringatan lebih awal kepada wartawan yang membuat temu bual secara eksklusif dengannya tidak diizinkan bertanya mengenai soalan peribadi, melainkan yang berkaitan dengan filem berkenaan.

Khabar angin yang sedang bertiup kencang mendakwa, isteri aktor itu dilihat beli barangan bayi di sebuah pusat beli-belah di Causeway Bay, Hong Kong. Lebih menarik lagi, Carol dikatakan sudah hamil sejak Ogos lalu dan bakal melahirkan anak lelaki.

Selain itu, pasangan yang sudah memiliki seorang anak perempuan bernama Hanna yang kini berusia setahun dikatakan telah berjumpa dengan seorang doktor pakar sakit puan terkenal, Dr. William So. Mereka hadir ke klinik doktor berkenaan secara sembunyi bagi mengelakkan dikesan paparazi.

Bagaimanapun, Andy yang hadir dalam sebuah majlis promosi filem baharunya di Hong Kong pada 19 November lalu telah menafikan perkara tersebut ketika ditanya wartawan, tetapi berharap agar apa yang diperkatakan itu bakal menjadi kenyataan.

D'Bagindas adaptasi muzik 1980-an

Posted:

D'Bagindas adaptasi muzik 1980-an

D'Bagindas adaptasi muzik 1980-an

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN

D'BAGINDAS menjadikan kumpulan Search dan Slam sebagai band idola mereka.


Bertahan satu cinta,

Bertahan satu C.I.N.T.A.

DUA baris lirik lagu C.I.N.T.A nyanyian band dari daerah Malang, Indonesia itu mudah saja melekat dalam jiwa pendengar muzik pop di Malaysia.

Biar judul dan lirik yang menyebut satu persatu perkataan C.I.N.T.A itu pernah dibikin oleh kumpulan XPDC sekitar era 1990-an sebelum ini, irama baharu yang diterapkan dalam eksotika muzik D'Bagindas tidak melumpuhkan energinya untuk disalurkan dalam kelompok masa kini.

Lagu C.I.N.T.A sebenarnya telah dilancarkan pada tahun 2010 menerusi album pertama band D'Bagindas yang diberi judul C.I.N.T.A.

Ujar Michael Christian (Mike), selaku pemain keyboard dan komposer semua lagu nyanyian band tersebut, lagu C.I.N.T.A dimasukkan kembali dalam album kedua D'Bagindas, Yang No. 1 memandangkan single itu mendapat sambutan luar jangka.

"Lagu C.I.N.T.A sebenarnya mula hit pada ketika kami sedang dalam proses pembikinan album kedua kami, Yang No. 1. Atas dasar itu kami memasukkan semula lagu itu dalam album terbaharu sebagai trak bonus," katanya yang ditemui pada sidang akhbar dan showcase D'Bagindas di Hotel Royal, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menyingkap keistimewaan band yang dianggotai oleh empat anak muda yang terdiri daripada Dian Purnama, Beni Rianto, Dandy dan Mike itu, kata Mike inspirasi muzik mereka dipengaruhi oleh irama dangdut, keroncong, blues, dan country sekitar tahun 1980-an.

"Album pertama kami dipengaruhi elemen muzik seperti keroncong dan dangdut daripada penyanyi-penyanyi sebelum kami, kemudian album keduanya lebih moden dan lebih banyak elemen pop Melayu.

"Tapi untuk album ketiga yang bakal dipasarkan awal tahun depan, kami kembali kepada muzik asal iaitu pop 1980-an," ujar Mike yang turut menjadikan kumpulan Slam dan Search idola muzik dari Malaysia.


TIDAK terkenal di Malaysia, hakikatnya D'Bagindas mempunyai jadual yang cukup padat di negara mereka, Indonesia.


Ditanya mengapa perlu mengambil masa terlalu lama untuk mempromosikan single hit C.I.N.T.A di Malaysia, jawab Dandy, disebabkan jadual yang terlalu padat di Indonesia memaksa mereka menangguhkan jadual promosi di negara lain.

"Kami terlalu sibuk dengan konsert dan showcase selepas melancarkan album pertama, kemudian proses rakaman album kedua pula diteruskan dan sehingga detik ini kami baru mendapat ruang waktu bertemu peminat di Malaysia," jelasnya.

Sementara itu, Dandy menjelaskan Yang No. 1 dipilih sebagai judul album kedua D'Bagindas ekoran aura positif daripada salah sebuah single dalam album kedua mereka yang menggunakan judul sama.

"Album ini merupakan bahagian pertama daripada dua album yang kami garap sekali gus tapi akan dikeluarkan secara berasingan dalam Volume 1 dan Volume 2.

"Selain ingin menunjukkan album ini merupakan album edisi pertama Yang No. 1, kami mengharapkan agar lagu-lagu dalam album ini mampu menjadi nombor satu seperti mana tajuk albumnya," tambahnya.

Album Yang No. 1 menyajikan lima buah lagu baharu termasuk empat buah trak bonus iaitu Marhaban Ya Ramadhan serta tiga buah trak daripada album pertama, Suka Sama Kamu, Kangen dan C.I.N.T.A.

Lima buah lagu baharu yang dibikin untuk dimuatkan dalam Volume 1, Yang No. 1 ialah Hidup Tapi Mati, Ay, Maafkan, Yang No. 1 dan Sendu.

Ujar vokalis band itu, Beni Rianto atau Bian, proses pembikinan album kedua mereka mengambil masa selama lima hari saja.

"Mungkin kerana semangat kami sedang berkobar-kobar, maka album ini dibikin dalam tempoh yang singkat saja iaitu lima hari di studio rakaman.

"Sebetulnya, masa untuk penyediaan album ini sudah lama jadi, ketika sesi rakaman semuanya sudah bersedia dan proses itu sangat cepat," katanya.

Charly, Firman buai lebih 1,000 peminat

Posted:

Charly, Firman buai lebih 1,000 peminat

Charly, Firman buai lebih 1,000 peminat

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


CHARLY membuai emosi dengan seleksi lagu hitnya.


KHALAYAK bagaikan terpukau apabila dua penyanyi hebat Indonesia iaitu Firman dan Charly daripada Setia Band (dulunya mantan vokalis kumpulan ST12) bergabung tenaga menyanyikan lagu popular Kehilangan.

Persembahan yang boleh diibaratkan sebagai persembahan antara mentor dan protege itu telah mengambil tempat di KL Life Center, Kuala Lumpur, Sabtu lalu.

Sememangnya lagu popular Kehilangan yang dicipta oleh Charly atau nama sebenarnya Charly Van Houten dan dinyanyikan oleh Firman itu benar-benar membuai perasaan lebih 1,000 peminat yang hadir ke konsert mereka pada malam itu.

Lagu Kehilangan yang menjadi lagu penutup konsert mereka pada malam itu juga menyaksikan Charly sujud mengadap peminat-peminatnya dengan ucapan terima kasih. Turut hadir ke konsert Charly dan Firman pada malam itu juga adalah Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.


DUET Adira dengan Firman menerusi lagu Jangan Pikiran Abang mendapat sambutan hangat.


Menyingkap mengenai konsert Charly Setia Band vs Firman yang berlangsung selama dua jam itu, ia dimulakan dengan persembahan pembukaan oleh penyanyi kelahiran program realiti Akademi Fantasia 8, Adira.

Menyanyikan lagu-lagu hitnya seperti Dewi Cinta dan Ombak Rindu, Adira seterusnya menjemput penyanyi Firman ke pentas untuk bersama-sama menyanyikan lagu hit penyanyi kelahiran Indonesian Idol itu iaitu Jangan Pikirin Abang. Ternyata paduan suara nyaring Adira dengan suara serak basah Firman begitu serasi.

Usai persembahan tersebut, Firman mengambil alih pentas menghiburkan peminatnya. Bapa kepada seorang anak yang bernama Diamond Siggy Siagian, lapan bulan itu menyampaikan lagu single terbaharunya, Hati Batu. Persembahan Firman diteruskan dengan rangkaian lagu-lagu Inggeris popular seperti I Want To Break Free dan It's My Life.

Malam konsert tersebut bertambah hangat apabila Charly dan bandnya, Setia Band muncul membuat persembahan. Peminat yang sememangnya menunggu kehadiran Charly bersorak dan turut menyanyi bersama penyanyi itu yang mendendangkan lagu-lagu sebanyak 15 buah lagu daripada album Setia Band dan juga lagu-lagu dari album ST12.

Antara lagu dendangan Charly adalah seperti Terlalu Indah dan lagu Jangan Pernah Berubah, yang pernah popular di Malaysia satu ketika dulu.

Bukan itu sahaja, Charly juga menyanyikan lagu Biarkan Jatuh Cinta, Puspa, Cari Pacar Lagi, Asmara dan Saat Terakhir.

Charly, pelopor yang membawakan muzik pop Melayu itu turut menyanyikan lagu popular Melayu seperti Rindu Serindu Rindunya (nyanyian asal kumpulan Spoon) dan juga lagu popular kumpulan Search, Isabella dengan kreativiti dia sendiri.


KEKUATAN lagu Kehilangan membuat nama Firman melonjak naik di Malaysia.


Sedikit mengenai dua penyanyi Indonesia itu. Barangkali nama Firman, 35, tidak perlu diperkenalkan lagi sementelah dia begitu popular menerusi lagu Kehilangan dan Jangan Pikirin Abang di Malaysia. Namun, bagi Charly, 31, nama itu mungkin sedikit asing.

Bermula dengan band ST12 yang popular dengan lagu Puspa dan Putih-Putih Melati pada tahun 2004 itu, vokalisnya Charly dan pemain gitarnya, Pepeng mengubah haluan dengan meninggalkan band popular Indonesia itu dengan menubuhkan kumpulan baharu iaitu Setia Band pada tahun 2011.

Charly dalam kenyataannya sebelum ini pernah menyuarakan perjuangannya membawakan lagu-lagu pop Melayu.

Katanya: "Selagi ada orang Melayu, selagi itu pop Melayu dapat bertahan dalam industri muzik."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved