Selasa, 10 Disember 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pilihan raya Thailand 2 Februari

Posted:

Pilihan raya Thailand 2 Februari

Pilihan raya Thailand 2 Februari

SUTHEP (kiri) melambaikan tangan ke arah para penyokongnya dekat Rumah Kerajaan di Bangkok semalam.


BANGKOK - Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra semalam mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat kira-kira sejam sebelum penunjuk perasaan antikerajaan berarak ke Rumah Kerajaan.

"Biar rakyat tentukan siapa yang patut mentadbir negara ini," katanya dalam pengumuman menerusi televisyen pagi ini yang memeranjatkan banyak pihak.

Beliau menggesa semua parti politik supaya mengambil bahagian dalam pilihan raya yang akan diadakan kelak.

Bagaimanapun, keputusan itu mungkin tidak begitu memuaskan hati pemimpin Jawatankuasa Reformasi Demokratik Rakyat (PDRC), Suthep Taughsuban, yang tidak mahu Yingluck mengetuai kerajaan sementara.

Beliau sebaliknya mahu sebuah majlis rakyat untuk mentadbir negara buat sementara.

Kerajaan Yingluck memerintah pada tahun 2011 selepas memenangi pilihan raya.

Namun, beliau dianggap sebagai boneka abangnya, yang juga bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra yang kini hidup dalam buangan selepas digulingkan tentera pada tahun 2006.

Thaksin yang didapati bersalah dalam satu kes rasuah, akan dihukum penjara dua tahun jika beliau kembali ke Thailand.

Beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan telah pun berkumpul di sembilan lokasi di ibu negara pagi semalam, memburukkan lagi keadaan lalu lintas di beberapa kawasan.

Dalam satu ceramahnya dekat Rumah Kerajaan di sini, Suthep mendedahkan rancangannya untuk menubuhkan sebuah kerajaan sementara.

Beliau memberitahu para penyokongnya supaya bersedia mendirikan khemah di lokasi ceramahnya itu.

"Kita akan memilih perdana menteri rakyat dan menubuhkan kerajaan rakyat dan perhimpunan rakyat untuk menggantikan Parlimen," kata Suthep.

Pihak berkuasa telah mengeluarkan waran tangkap ke atas Suthep kerana mencetuskan tunjuk perasaan antikerajaan di bandar raya ini. Tunjuk perasaan itu bermula sejak hujung bulan lalu.

Ekoran tunjuk perasaan melibatkan lebih 100,000 orang itu, sebahagian besar penduduk di ibu negara memilih untuk menaiki bot sebagai kaedah pengangkutan ke tempat kerja atau untuk menyertai tunjuk perasaan itu.

Dalam pada itu, seorang jurucakap kerajaan Thailand menyatakan, pilihan raya umum negara berkenaan akan diadakan pada 2 Februari depan.

Jurucakap tersebut, Teerat Ratanasevi memberitahu agensi AP bahawa keputusan mengenainya dibuat dalam satu mesyuarat Kabinet semalam.

Pengumuman tersebut dibuat selepas Yingluck membubarkan Dewan Rakyat untuk mengadakan pilihan raya lebih awal dalam usaha mententeramkan keadaan susulan krisis politik dalaman yang kian meruncing.

Langkah itu dibuat ketika lebih 100,000 penunjuk perasaan yang berikrar akan menumbangkan kerajaan pimpinan Yingluck, berarak di jalan-jalan raya.

Setakat ini, masih tidak jelas sama ada langkah Yingluck itu dapat memuaskan hati penunjuk perasaan yang bukan sahaja mahu menggulingkannya tetapi turut merancang untuk menghapuskan pengaruh keluarganya dalam senario politik negara.

Bagaimanapun, parti pimpinan Yingluck, Pheu Thai mendapat sokongan ramai pengundi di kawasan pedalaman serta golongan pekerja. - Agensi

27 pekerja Asia Selatan ditangkap

Posted:

27 pekerja Asia Selatan ditangkap

27 pekerja Asia Selatan ditangkap


GAMBAR menunjukkan sebuah kereta polis terbakar dalam rusuhan itu.


SINGAPURA - Seramai 27 pekerja dari Asia Selatan ditangkap kerana merusuh selepas republik ini digemparkan dengan insiden keganasan terburuk sepanjang 40 tahun.

Kekacauan itu yang berpunca daripada satu kemalangan maut, turut menyebabkan 18 orang cedera manakala beberapa kenderaan polis dibakar.

Dalam satu kenyataan, pihak polis memberitahu, huru-hara itu bermula di daerah Little India apabila seorang lelaki India berusia 33 tahun maut dilanggar sebuah bas persendirian.

Polis berkata, kira-kira 400 orang di lokasi kejadian mula merusuh dengan menyerang bas berkenaan dan beberapa kenderaan polis yang tiba untuk mententeramkan keadaan.

Menurut pihak berkuasa, antara yang cedera termasuk 10 anggota polis, empat petugas pertahanan awam selain pemandu dan konduktor bas tetapi keadaan mereka dilaporkan tidak serius.

"Semua 27 pekerja dari negara Asia Selatan itu yang ditangkap boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun dan disebat jika didapati bersalah," kata polis.

Mengulas kekacauan tersebut, Perdana Menteri, Lee Hsien Loong berkata: "Kami akan berusaha sepenuhnya untuk mengenal pasti pesalah-pesalah itu dan mengheret mereka ke muka pengadilan."

Sebanyak lima buah kenderaan termasuk tiga kereta polis dan sebuah ambulans pertahanan awam terbakar manakala gambar dan klip video yang dimuat naik di laman sosial pula menunjukkan dua buah kereta polis diterbalikkan oleh kumpulan perusuh.

Beberapa kenderaan persendirian turut rosak dalam rusuhan itu.

Situasi kembali terkawal selepas pasukan elit Unit Tindakan Khas dan pasukan Gurkha yang bekerja untuk pihak polis tiba di lokasi kejadian.

Kekacauan yang jarang berlaku itu tercetus di lokasi yang menjadi tumpuan beribu-ribu pekerja asing pada cuti hujung minggu dengan kebanyakan mereka berasal dari benua kecil India.

"Saya mahu menyatakan bahawa insiden malam skelmarin tidak boleh diterima. Merusuh, memusnahkan harta benda bukan amalan di sini," kata Ketua Polis Singapura, Ng Joo Hee pada satu sidang akhbar awal pagi semalam.

Sementara itu, badan penyiaran tempatan Media- Corp melaporkan, insiden tersebut adalah rusuhan pertama di pulau ini sejak kekacauan kaum pada 1969.

Pulau ini banyak bergantung kepada pekerja asing dengan buruh dari Asia Selatan mendominasi beberapa sektor industri seperti pembinaan.

Ramai antara mereka mengunjungi daerah Little India pada hujung minggu lalu untuk membeli-belah dan menjamu selera.

Kejadian itu mencetuskan kemarahan di internet terhadap pekerja asing di pulau ini tetapi pihak berkuasa meminta orang ramai agar bertenang dan tidak membuat sebarang spekulasi.

Menurut undang-undang di sini, sesiapa yang didapati membawa objek yang boleh mengancam nyawa sebagai senjata dalam rusuhan boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun dan disebat. - AFP

Warga China jual kasut besi

Posted:

Warga China jual kasut besi

Warga China jual kasut besi


DUA lelaki mengangkat kasut besi milik Fuxing.


TANGSHAN, China - Seorang warga China, Zhang Fuxing mencipta dan menjual kasut besi yang mempunyai berat lebih 200 kilogram (kg).

Menurutnya, dia turut berjalan dengan menggunakan kasut besi itu selama tujuh tahun.

Fuxing berkata, dia berasa bangga apabila kasut besi yang dikeluarkan di sebuah kilang miliknya di sini berjaya mencecah berat sebanyak 400kg.

Lelaki itu berkata, dia boleh berjalan sejauh 15 meter dengan menggunakan kasut tersebut pada setiap hari.

Fuxing, 52, berkata, dia berjaya menggerakkan kasut tersebut dengan menggunakan tenaga dalaman.

"Ia (menggerakkan kasut itu) bukannya dengan menggunakan otot-otot yang kuat," katanya.

Lelaki tersebut menjelaskan, dia boleh berjalan dengan menggunakan kasut tersebut kerana kejayaannya mengawal tenaga dalaman yang terdapat di dalam badannya.

Menurutnya, seni mempertahankan diri Qigong yang dipelajarinya membantu dia berjalan dengan menggunakan kasut besi itu.

Sepasang kasut besi yang seberat 10kg dijual pada harga 550 yuan (RM290.41).

Kasut besi yang seberat 60kg pula dijual pada harga 1,450 yuan (RM766).

Fuxing mendakwa, dia telah menjual sejumlah kasut itu termasuk 10 pasang kepada jiran-jirannya.

Dia mula tertarik untuk menggunakan kasut itu selepas melihatnya seseorang memakainya di televisyen.

"Mereka (para pemakai) menyatakan, ia baik untuk jantung dan tulang," kata Fuxing.

Ketika itu, lelaki tersebut menghidap sakit belakang sehingga dia tidak boleh membengkokkan badannya untuk mencuci muka.

Namun, katanya, penyakitnya itu hilang selepas beberapa bulan dia memakai kasut tersebut.

Salah seorang jirannya, Chen Guanghua berkata, dia turut memakai kasut yang dijual lelaki tersebut.

Menurut Guanghua yang berusia 60 tahun, kasut tersebut baik untuk kesihatan kakinya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved