Jumaat, 8 November 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Rintihan penghuni rumah orang tua

Posted:

Rintihan penghuni rumah orang tua

Rintihan penghuni rumah orang tua


WALAUPUN mendapat sedikit kegembiraan di rumah penjagaan, namun warga emas mendambakan kasih sayang anak-anak. - Gambar hiasan


SEWAKTU kaki melangkah masuk ke rumah penjagaan orang tua, St Prichard Labuan, Sabah, penulis terpandang sesusuk tubuh yang kelihatan tidak bermaya duduk bersendirian di sebuah kamar.

Di wajahnya terpancar kesayuan. Penulis menyapa warga tua berusia 79 tahun itu lalu bertanya bagaimana boleh menjadi penghuni di situ?

Dengan nada suara yang lemah, warga emas yang bernama James itu memberitahu, dia dan anak lelakinya yang cacat diusir keluarga.

Memandangkan tidak ada tempat untuk dituju, dia dan anaknya mengambil keputusan untuk ke rumah penjagaan Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah.

"Tidak diperlukan... tidak disayangi... tidak dijaga... dilupai semua orang. Inilah nasib yang paling teruk saya hadapi," keluhnya.

"Saya tidak lagi mempunyai rumah. Sekarang saya tinggal di rumah penjagaan, semuanya sudah tiada. Hanya menunggu saat menghembuskan nafas terakhir," luahnya lagi.

Disisih keluarga

Seorang lagi penghuni dikenali sebagai Ibu Mariana turut meluahkan kesedihan kerana disisih keluarga. Sejak masuk ke situ, tiada sesiapa yang menjenguk wanita berusia 83 tahun itu, mahupun pada hari raya.

"Saya ada seorang anak perempuan yang sudah lima tahun tidak bersua. Rasanya seperti anak saya ini tidak mahu mengambil tahu langsung tentang diri saya," katanya yang menghabiskan masa menonton televisyen dan membaca.

Adakalanya, dia menangis di katil sepanjang malam mengenangkan nasib malang yang menimpa dirinya. Rumah penjagaan tersebut pernah berusaha menghubungi anak perempuannya tetapi gagal.

Hakikatnya, kedua-dua warga tua itu merupakan sebahagian daripada ribuan lagi warga tua yang menghadapi nasib yang sama seperti mereka.

Kira-kira 10 peratus rakyat Malaysia terdiri daripada mereka yang berusia lebih 60 tahun iaitu kira-kira tiga juta dan seiring itu, jumlah 'warga tua yatim piatu' turut meningkat.

Keadaan ini pasti menjadi lebih buruk menjelang 2020 memandangkan lebih ramai rakyat Malaysia mencecah usia tua. Ada dalam kalangan mereka hidup tanpa pasangan, tanpa darah daging sendiri atau anak tiri dan adik-beradik kandung atau tiri.

Kebanyakan mereka mahu hidup berdikari selama yang boleh dengan meneruskan rutin harian, mengekalkan hidup bersendirian dan menjaga maruah diri.

Bagaimanapun, faktor penuaan sering menghalang mereka untuk kekal berdikari dan akhirnya terpaksa mendiami rumah penjagaan.


KEBANYAKAN warga tua yang dipaksa tinggal di rumah penjagaan mengalami kemurungan. - Gambar hiasan


Kemurungan

Kunjungan penulis ke rumah penjagaan yang mempunyai 78 penghuni tersebut mendapati warga tua amat memerlukan perhatian. Sungguhpun mereka sudah ada tempat untuk berlindung, tetapi masih kurang sokongan emosi daripada keluarga walaupun sedikit sebanyak diterima daripada pekerja kebajikan.

Mereka mengalami patah hati, menangis sendirian dan putus harapan. Tiada siapa yang sudi melawat mereka dan kebanyakannya sudah dipinggirkan buat selama-lamanya.

Penjaga rumah berkenaan turut mengakui wujud pengabaian itu sedangkan mereka masih mendambakan kasih sayang.

Menurut penyelidik kanan Universiti Malaysia Sabah (UMS), Dr. Romzi Otiong kebanyakan warga tua yang mengalami kemurungan akan bertambah tertekan apabila terpaksa tinggal di rumah penjagaan.

Mereka juga mengalami masalah hilang ingatan dan kemampuan fizikal, sakit atau penyakit kronik, kematian orang yang disayang serta masalah kewangan.

Tambahan, kebanyakan warga tua memendam perasaan kerana bimbang orang menganggap mereka nyanyuk dan perlu dimasukkan ke rumah penjagaan.

"Bayangkan jika anda berada dalam kedudukan mereka, tidak boleh bercakap di telefon, tidak boleh keluar berjalan-jalan, pergi ke rumah ibadat atau membaca akhbar.

"Mungkin ramai orang yang anda sayang sudah meninggal dunia atau berpindah jauh. Meminta tolong bukan lagi satu pilihan. Bayangkan betapa sunyinya hidup," katanya ketika mengulas tentang warga tua yang ditinggalkan di rumah penjagaan.

Menurutnya, sesetengah warga tua itu masih mempunyai saudara-mara tetapi tidak seorang pun datang menziarahi mereka.

Sehubungan itu, beliau meminta dan menasihati anak-anak atau saudara-mara agar tidak menyerahkan tanggungjawab menjaga ibu bapa yang sudah tua kepada kerajaan.

"Menjaga 'warga tua anak yatim' ini perlu juga mengambil kira keperluan emosi mereka seperti menjaga anak yatim.

Jangan sesekali lupa bahawa menjaga warga tua bukan tanggungjawab kerajaan tetapi tanggungjawab keluarga sendiri," tegasnya. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved