Jumaat, 8 November 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kelantan sedia bangkit semula

Posted:

Kelantan sedia bangkit semula

Kelantan sedia bangkit semula

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

ANTARA kenyataan Annuar menerusi entri dalam laman sosial Facebook miliknya semalam.


PENASIHAT Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa mengakui bahawa The Red Warriors kini terpaksa berdepan dengan krisis yang mereka cipta.

Ia gara-gara lapan tonggak utama Kelantan yang sah akan meninggalkan The Red Warriors musim depan.

Melalui entri laman sosial Facebook miliknya semalam, Annuar berkata, KAFA mungkin terpaksa melakukan sesuatu yang tidak pernah terfikir sebelum ini demi maruah The Red Warriors.

"Bahana daripada kejayaan ciptaan sendiri kini mengundang masalah lebih besar tapi sanggupkah (kita) melihat yang dibina terkubur di depan mata?

"Pengorbanan kali ini bukan lagi menuntut masa, tenaga, dan daya usaha tetapi harta dan apa jua yang ada, jika tidak runtuhan ini tidak mungkin akan terbina lagi.

"Beri saya sedikit masa dan kita akan umumkan saf The Red Warriors 2014 walaupun dengan pengorbanan peribadi yang amat besar, kita reda.

"Daripada runtuhan TRW 2013, kita akan buat kejutan untuk mereka yang mahu menalqinkan TRW 2014," katanya.

Annuar juga melalui entri laman sosial tersebut turut menempelak beberapa pemain yang melahirkan rasa sayang dan keberatan untuk meninggalkan The Red Warriors.

"Ada yang berpura pura menulis dalam Facebook kononnya sayang meninggalkan TRW. Nak saya ceritakan sepenuhnya kisah macam mana saya terpaksa memujuk rayu sesetengah dari mereka? Tak perlulah rasanya, mereka tahu.

"Ceritalah yang benar. Apa nak malu, cerita sahaja apa permintaan yang tak dapat KAFA tunaikan itu. Kita pun sudah reda, yang nak pergi, pergilah, tak usah reka alasan. Pintu KAFA tetap terbuka sampai sekarang, nak keluar boleh, nak masuk pun boleh.

"Pendaftaran ditutup pada 17 November ini, siapa pun yang datang dan pergi, TRW teruskan perjuangan dan tidak bergantung kepada individu, kita sepasukan.

"Rebah bangun bersama yang setiap kepada TRW dan yang menghargai penyokong," luah Annuar melalui salah satu entrinya itu.

Terdahulu, Annuar dalam laman Facebooknya telah menyenaraikan lapan pemain Kelantan yang akan meninggalkan The Red Warriors musim depan.

Pemain terbabit ialah Mohd. Norfarhan Muhammad, Indra Putra Mahayuddin, Daudsu Jamaluddin, S. Subramaniam, Mohd. Shakir Shaari, Azizi Matt Rose, Rizal Fahmi Rosid dan Mohd. Izuan Solahuddin.

Dalam pada itu, Annuar mengumumkan Kelantan telah mendapatkan khidmat dua bekas pemenang anugerah Kasut Emas Liga Malaysia, namun enggan mendedahkan nama pemain terbabit.

"Doa-doakan supaya tiga pemain yang pernah memenangi anugerah Kasut Emas akan bersama The Red Warriors 2014. Dua sudah muktamad, seorang lagi akan dimuktamadkan dalam masa terdekat. Hidup dicabar adalah cabaran hidup," jelasnya.

Tiga pemenang Kasut Emas sebelum ini ialah pemain import Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Marlon Alex James bagi musim 2013 manakala Jean-Emmanuel Effa Owona dan Francis Forkey Doe berkongsi anugerah yang sama pada 2012.

Dua pemain tempatan yang memenangi anugerah tersebut ialah Abdul Hadi Yahya pada musim 2011 dan Mohd. Ashaari Shamsuddin (2010).cipta.

Indra nekad berhijrah demi masa depan

Posted:

Indra nekad berhijrah demi masa depan

Indra nekad berhijrah demi masa depan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

DEMI masa depannya sebagai pemain profesional, Indra Putra Mahayuddin membuat keputusan meninggalkan Kelantan untuk menyarung jersi Felda United musim depan.

Kelmarin, bekas perancang The Red Warriors itu telah bersetuju menandatangani kontrak dengan skuad The Settlers selama setahun.

Indra berkata, peluang untuk bekerjasama dengan jurulatih baharu Felda United, Irfan Bakti Abu Salim turut menjadi antara faktor dia mengambil keputusan mengubah haluan.

"Penghijrahan saya ke Felda adalah demi masa depan saya. Sebagai pemain profesional, saya harus mementingkan masa depan saya.

"Bekerja di bawah bimbingan Irfan adalah satu perkara yang cukup baik. Umum mengetahui beliau seorang jurulatih yang cukup berpengalaman.

"Kini saya mahu menggunakan kesempatan itu untuk belajar sesuatu yang baharu dengan beliau," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam pada itu, Indra, 32, menjangkakan persaingan sengit bakal berlaku dalam saingan Liga Premier musim depan.

Bekas pemain kebangsaan itu juga menganggap The Settlers bakal menjadi perhatian selepas dikatakan berbelanja besar bagi mengharungi saingan musim depan.

Situasi itu sudah pasti menghadirkan tekanan buat Felda United dalam misi mereka memburu slot ke saingan Liga Super pada 2015.

"Setiap pasukan dalam saingan Liga Premier sedang merancang untuk memperkuatkan pasukan masing-masing.

"Tekanan itu perkara biasa. Bagi saya, bukan sahaja Felda, malah setiap pasukan akan merasai situasi itu.

"Semua pasukan akan berusaha untuk melayakkan diri ke pentas Liga Super. Apa yang pasti, saingan Liga Premier akan tampil lebih hebat dan menarik," katanya.

Selain Indra, Felda juga telah berjaya menyambar khidmat pemain tengah dan penjaga gol Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Shukor Adan serta Farizal Harun serta penyerang Negeri Sembilan, Shahurain Abu Samah.

Aimar, Rodriguez pukau penyokong Harimau Selatan

Posted:

Aimar, Rodriguez pukau penyokong Harimau Selatan

Aimar, Rodriguez pukau penyokong Harimau Selatan


AIMAR (dua dari kiri) dan Rodriguez (kanan) beraksi cemerlang ketika aksi persahabatan menentang pasukan Timbalan Setia Negeri di Padang Sri Gelam, Johor Bahru semalam.


KELIBAT dua bintang import baharu Johor Darul Takzim (Johor DT), Pablo Aimar dan Braulio Rodriguez mula menggamit tumpuan.

Semalam, Aimar dan Rodriguez memukau penyokong Harimau Selatan apabila mempamerkan aksi menarik pada aksi persahabatan menentang pasukan Timbalan Setia Negeri (JMF) di Padang Sri Gelam, Johor Bahru semalam.

Johor DT yang turut dibarisi beberapa pemain skuad Piala Presiden Johor berpesta gol apabila menang 7-1.

Aimar yang juga bekas pemain kelab Portugal, Benfica, meledak satu gol selain menjadi 'pengumpan' tiga lagi jaringan Johor DT manakala bekas pemain Atletico Madrid, Rodriguez berjaya mencipta hatrik.

Sepanjang 60 minit perlawanan, Aimar dan Rodriguez dilihat berjaya membentuk keserasian dengan pemain sayap lincah, Nurul Azwan Roya selain Jasazrin Jamaluddin dan Muhammad Akram Mahinan.

Penolong jurulatih Johor DT, Ismail Ibrahim berkata, Aimar dan Rodriguez juga mampu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca di negara ini selain tidak banyak merungut sepanjang sesi latihan.

"Ini perlawanan pertama mereka di sini tetapi mereka dapat bermain dengan baik bersama-sama pemain Johor DT yang lain.

"Saya rasa, pasukan ini mampu untuk pergi lebih jauh dalam saingan Liga Malaysia musim hadapan," katanya semalam.

Ismail berkata, kesemua pemain Johor DT yang beraksi semalam juga dilihat mampu untuk bermain secara berpasukan seperti yang diharapkan ketua jurulatih, Cesar Ferrando Jimenez.

Begitupun, Ismail menegaskan, setiap pemain perlu memberikan komitmen sepenuhnya andai berhasrat untuk menempatkan diri dalam kesebelasan utama.

"Dahulu terdapat jurang yang agak besar antara pemain utama dan simpanan tetapi kini, tidak banyak perbezaan antara semua pemain.

"Oleh itu, mana-mana pemain yang tidak mencapai tahap yang diinginkan, mereka pasti akan hanya memanaskan bangku simpanan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved