Rabu, 20 November 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kedutaan Iran di Lebanon dibom

Posted:

Kedutaan Iran di Lebanon dibom

Kedutaan Iran di Lebanon dibom

ORANG ramai berkumpul di lokasi serangan bom berhampiran Kedutaan Iran di Beirut yang meragut lebih 23 nyawa semalam.


BEIRUT - Sekurang-kurangnya 23 orang terbunuh manakala 146 lagi cedera dalam dua serangan bom di luar Kedutaan Iran di sini kelmarin, kata Menteri Kesihatan Lebanon, Ali Hassan Khalil.

Beliau memberitahu, angka kematian dalam dua letupan itu bukan muktamad dan boleh meningkat lebih tinggi.

Pengebom berani mati dipercayai terlibat dalam salah satu daripada serangan itu yang turut meragut nyawa seorang diplomat Iran.

Sebuah kumpulan tempatan yang dikaitkan dengan Al-Qaeda, Briged Abdullah Azzam mengaku bertanggung jawab melakukan kedua-dua pengeboman itu.

Beberapa pegawai Lebanon berkata, rakaman kamera keselamatan menunjukkan seorang lelaki memakai tali pinggang berisi bahan letupan menuju ke dinding luar kedutaan berkenaan dan meletupkan dirinya.

Menurut mereka, letupan kedua berpunca daripada bom kereta yang diletakkan tidak jauh dari pekarangan Kedutaan Iran.

"Operasi syahid ini dilakukan oleh dua wira Sunnah di Lebanon," kata pembimbing agama Briged Abdullah Azzam, Sheikh Sirajeddine Zuraiqat di laman Twitter.

Serangan berkembar itu dipercayai mempunyai kaitan dengan perang saudara di Syria.

Golongan Syiah di Iran menyokong kuat tindakan Presiden Syria, Bashar Al-Assad memerangi pemberontak Sunnah di negara itu.

Pihak penentang di Syria itu pula disokong oleh kuasa Sunnah seperti Arab Saudi dan Qatar. - Agensi

Susilo bertelagah dengan Abbott

Posted:

Susilo bertelagah dengan Abbott

Susilo bertelagah dengan Abbott


GAMBAR fail pada 30 September lalu menunjukkan Susilo (kanan) berbual dengan Abbott selepas mereka mengeluarkan kenyataan bersama di Istana Presiden di Jakarta, Indonesia.


JAKARTA - Pemimpin Indonesia dan Australia bertikam lidah semalam mengenai dakwaan pengintipan yang dilakukan oleh Canberra yang menyebabkan ketegangan antara kedua-dua negara kian meningkat.

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menggunakan laman Twitter untuk menyelar Perdana Menteri Australia, Tony Abbott kerana mengabaikan aduan Indonesia.

Kecaman Susilo dibuat selepas Indonesia bertindak memanggil pulang dutanya di Australia, Nadjib Riphat Kesoema kelmarin.

Abbot yang mentadbir negara sejak September lalu pula enggan memberi penjelasan berhubung isu tersebut.

Beliau sebaliknya menyifatkan perbuatan mengintip oleh kerajaan Australia sebagai 'operasi perisikan yang munasabah'.

Pertelingkahan terbaharu itu menyusul selepas media Australia menyiarkan maklumat dokumen sulit yang dibocorkan oleh bekas kontraktor Agensi Keselamatan Kebangsaan, Edward Snowden.

Menurut laporan itu, agensi perisikan Australia cuba mengintip perbualan telefon bimbit Susilo, isterinya dan beberapa pegawai kanan lain.

"Saya kesal Perdana Menteri Australia memandang ringan isu ini tanpa sebarang rasa bersalah," kata Susilo di akaun Twitternya.

Indonesia, kata Susilo, menuntut penjelasan rasmi yang boleh diterima oleh rakyat negara berkenaan.

Namun, permintaan tersebut ditolak bulat-bulat oleh Abbott.

"Saya tidak boleh menerima bahawa Australia perlu memohon maaf untuk operasi mengumpul maklumat risikan yang munasabah," katanya kepada Parlimen.

Australia dan Indonesia mempunyai sejarah hubungan yang panjang dan tidak terlepas daripada pergolakan.

Pada tahun 2009, seorang pegawai Indonesia mengakui tentera negara berkenaan membunuh lima wartawan asing termasuk dua warga Australia.

Perbuatan itu untuk menutup pencerobohan awal Indonesia ke atas Timor Timur.

Jakarta pernah memanggil pulang dutanya di Canberra pada tahun 2006 kerana membantah keputusan memberikan visa sementara kepada 42 pencari suaka dari Papua Barat. - Agensi

Pemuda dilarang naiki pesawat, kapal lantaran terlalu gemuk

Posted:

Pemuda dilarang naiki pesawat, kapal lantaran terlalu gemuk

Pemuda dilarang naiki pesawat, kapal lantaran terlalu gemuk

CHAIS dihalang daripada menaiki pesawat dan kapal dengan alasan dia terlalu gemuk.


NEW YORK - Hasrat seorang pemuda ingin menaiki penerbangan untuk pulang ke Perancis akhirnya tercapai selepas beberapa kali terhalang.

Kevin Chais akhirnya mendapat tiket penerbangan menuju ke London selepas beberapa syarikat penerbangan mendakwa dia terlalu gemuk untuk menaiki pesawat.

Chenais dan keluarganya ingin pulang ke negara asalnya selepas berada di Amerika Syarikat (AS) sejak Mei tahun lalu untuk mendapatkan rawatan berkaitan masalah hormon tidak seimbang.

Sebelum ini, syarikat penerbangan British Airways menyatakan, lelaki berusia 22 tahun dengan berat badan 230 kilogram (kg) itu terlalu gemuk untuk terbang.

Mereka pada mulanya ini menaiki penerbangan di Lapangan Terbang Chicago tetapi gagal untuk mendapatkan tiket penerbangan.

Keluarga itu kemudian menghabiskan masa selama seminggu tinggal di hotel sehingga mereka kehabisan wang sebelum membuat keputusan untuk menaiki kapal pelayaran Queen Mary sebagai pilihan alternatif pulang ke Perancis.

Namun menurut abangnya, pihak pengurusan Queen Mary juga tidak membenarkan Chenais menaiki kapal mereka kerana faktor keselamatan. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved