Selasa, 29 Oktober 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Impian terakhir sebelum bersara

Posted:

Impian terakhir sebelum bersara

Impian terakhir sebelum bersara

Oleh M. RIZAL NOR
sukan@kosmo.com.my

SANDARAN TOK GAJAH... Jalaluddin (dua dari kiri) akan mengetuai jentera Pahang pada aksi final Piala Malaysia menentang Kelantan di Stadium Shah Alam, Ahad ini.


SEBELUM mengumumkan persaraan, kapten Pahang, Jalaluddin Jaafar memasang impian mahu menjulang Piala Malaysia buat kali pertama dalam kariernya.

Selepas kempunan mendakap Piala Malaysia apabila Pahang tewas 0-1 kepada Selangor pada aksi final edisi 1997 di Stadium Shah Alam, Jalaluddin tidak rela melihat skuad Tok Gajah sekali lagi menggigit jari.

"Sejak kali pertama mewakili Pahang pada 1997, saya sudah membantu pasukan muncul juara Liga Perdana musim 1999, Liga Super 2004 serta Piala FA 2006.

"Kini hanya tinggal satu misi yang belum selesai... saya mahu menjulang Piala Malaysia.

"Kemungkinan besar saya akan bersara selepas ini dan saya ingin jadikan Piala Malaysia sebagai pelengkap kejayaan sepanjang karier sebagai pemain profesional," kata Jalaluddin semalam.

Jalaluddin, 38, berkata, peluang yang hadir kini perlu digunakan sebaik-baiknya walaupun menyedari mereka akan menempuh cabaran getir apabila berdepan juara bertahan, Kelantan di Stadium Shah Alam, Ahad ini.

Menurutnya, Pahang harus tampil dengan barisan terkuat kerana menyedari Kelantan pasti mahu mengekalkan kejuaraan Piala Malaysia bagi musim kedua berturut-turut.

"Pahang telah menentang Kelantan empat kali musim ini dan keputusan memihak kepada mereka apabila kami tewas dua kali dan seri dua kali.

"Dua kekalahan itu termasuklah ketika kami tewas besar 0-4 pada perlawanan terakhir Kumpulan C (Piala Malaysia) di Kota Bharu sebelum ini.

"Namun, rekod pertemuan itu tidak boleh dijadikan ukuran kerana prestasi sesebuah pasukan akan meningkat secara mendadak apabila beraksi di pentas final.

"Kami juga harus mengambil kesempatan yang ada selepas Kelantan tidak dapat menurunkan 'kereta kebal' mereka, Obinna Nwaneri kerana digantung satu perlawanan," ujarnya.

Sebagai 'orang lama' dalam skuad Tok Gajah, Jalaluddin memberitahu, dia akan menggunakan segala pengalaman dimiliki untuk membantu Pahang muncul juara kali ini.

Justeru, Jalaluddin berharap rakan-rakan sepasukannya sentiasa berwaspada dengan kelibat tonggak Kelantan terutama kapten, Mohd. Badri Radzi, Norfarhan Mohamad, Indra Putra Mahyudin dan Dickson Nwakaeme.

"Kami akan turun dengan tahap disiplin dan semangat berpasukan tinggi agar sejarah Pahang muncul juara Piala Malaysia pada 1992 akan berulang," katanya.

Tekad pertahan status

Posted:

Tekad pertahan status

Tekad pertahan status

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


IMBAS... Badhri (kiri) bersama Nor Farhan Muhammad menjulang Piala Malaysia di Stadium Shah Alam musim lalu.


"SEMANGAT untuk menambah koleksi piala masih menebal dalam diri setiap pemain Kelantan."

Demikian tegas kapten Kelantan, Mohd. Badhri Radzi yang mahu memastikan Piala Malaysia terus kekal berada dalam dakapan The Red Warriors.

Badhri berkata, jika meraih kejuaraan Piala Malaysia pada aksi final menentang Pahang di Stadium Shah Alam, Ahad ini, ia mampu mengubati kekecewaan mereka selepas terlepas mempertahan gelaran trebel musim ini.

"Kami sedar semangat pemain-pemain Pahang begitu melonjak selepas kali terakhir mereka memenangi piala tersebut pada 1992 dan kali ini merupakan detik terbaik untuk mereka mengakhiri kemarau kejuaraan tersebut.

"Bagaimanapun, kami sudah bersedia untuk berdepan mereka. Reputasi selaku penyandang juara perlu dikekalkan.

"Saya tidak fikir Piala Malaysia akan ke Pahang dengan mudah. Kami mahu menjadi juara sekali lagi," kata Bahdri atau lebih dikenali sebagai Piya.

Sebelum itu, Piya sempat meluangkan masa menziarahi keluarga peminat cilik The Red Warriors, Tuan Sharlene Zamelya Tuan Zani, 9, yang meninggal dunia kelmarin selepas menderita sakit misteri sejak hampir dua minggu lalu di Kampung Sabak, Kota Bharu semalam.

Mengulas lanjut aksi final Ahad ini, Piya mula melancarkan perang psikologi terhadap Pahang apabila menganggap Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mempunyai kekuatan lebih hebat berbanding skuad Tok Gajah itu.

"ATM sebuah pasukan yang hampir sempurna berbanding Pahang kerana mereka adalah sebuah pasukan yang baharu dibentuk.

"Kejayaan ke final mungkin memberi lonjakan semangat kepada mereka tetapi saya fikir kami lebih baik kerana mempunyai pengalaman yang luas.

"Bagaimanapun, kami tidak akan mengambil mudah cabaran Pahang. Setiap pasukan yang kami temui, saya anggap mereka lebih hebat. Itu menjadikan kami lebih bersemangat dan mahu membuktikan sesuatu," ujarnya.

Selepas menjadi 'arkitek' untuk ketiga-tiga gol Kelantan ketika menewaskan ATM 3-2 pada aksi final musim lalu, Piya berhasrat mahu mencetak nama selaku penjaring gol pada pertemuan menentang Pahang nanti.

Bukan bayangan skuad sebenar

Posted:

Bukan bayangan skuad sebenar

Bukan bayangan skuad sebenar

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


KIM SWEE (tengah) dalam persiapan membentuk barisan terbaik sebelum menghadapi Sukan SEA di Myanmar.


PELUANG mengasah taring sebelum misi mempertahan emas temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar.

Demikian jelas pengendali skuad Harimau Muda A, Datuk Ong Kim Swee menjelang kejohanan jemputan - Piala BIDC 2013 yang bakal membuka tirainya di Phnom Penh, Kemboja esok.

Kim Swee berkata, senarai pelatih yang dipanggil kali ini bukan skuad sebenar yang bakal membawa cabaran negara bagi memburu pingat emas kali ketiga berturut-turut di bumi Myanmar nanti.

Sebaliknya, jelas beliau, kejohanan jemputan selama 11 hari itu mampu menjadi kayu pengukur kekuatan anak-anak buahnya memandangkan ia turut disertai skuad Bawah 23 Tahun (B-23) negara-negara pencabar Sukan SEA kelak seperti Kemboja, Vietnam, Laos, Myanmar dan Thailand.

"Ia bukan bayangan awal skuad sebenar Harimau Muda ke temasya Sukan SEA kelak.

"Saya percaya kejohanan Piala BIDC 2013 mampu menguji kekuatan sebenar kami terutamanya dengan gandingan pemain yang jarang diturunkan dalam mana-mana kejohanan sebelum ini.

"Saya harap pemain dapat memberikan yang terbaik untuk sekurang-kurangnya mara ke pentas final, tambahan pula pencabar kami di Kemboja juga merupakan skuad B-23 masing-masing," katanya kepada Kosmo! semalam.

Skuad kendalian Kim Swee yang mula menjalani latihan pagi semalam bakal berlepas ke Kemboja esok sebelum menguji skuad B-23 Jordan di tempat lawan pada 12 dan 14 November depan.

Kim Swee juga optimis pelatih yang dipanggil kali ini mampu menggalas tanggungjawab yang sempurna sekali gus memberikan lebih banyak alternatif buat beliau mengenal pasti skuad sebenar ke Myanmar kelak.

"Pemain tengah, Nazmi Faiz Mansor tidak turut serta bersama kami kali ini kerana terlibat dengan skuad kebangsaan (kempen kelayakan Piala Asia).

"Saya juga membuat keputusan tidak menyenaraikan Junior Eldstal kerana pemain itu belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan," jelas Kim Swee.

Daripada senarai 26 pelatih yang melapor diri semalam, lima daripadanya merupakan pemain 'luar' - Mohammad Nashir Basharuddin (Perak); S. Sivanesan (Negeri Sembilan); Mohd. Zubir Mohd. Azmi (Terengganu); Muhammad Safwan Hashim (Angkatan Tentera Malaysia) dan Ashri Chuchu dari Sarawak.

Dua pemain Harimau Muda B iaitu Wan Amirzafran Wan Nadris dan Muhammad Ridzuan Abduloh turut mendapat kepercayaan Kim Swee bersama gandingan peledak muda negara, Rozaimi Abd. Rahman dan A. Thamil Arasu.

Pada masa sama, tiga lagi tonggak muda negara iaitu Ahmad Hazwan Bakri, Izzaq Faris Ramlan dan Wan Zaharulnizam Zakaria yang sebelum ini diketepikan pada Pestabola Merdeka 2013 gara-gara kecederaan juga kembali tersenarai.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved