Isnin, 7 Oktober 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Al-Sa'adah kompleks bersepadu saudara baharu

Posted:

Al-Sa'adah kompleks bersepadu saudara baharu

Al-Sa'adah kompleks bersepadu saudara baharu

PENULIS dan jurugambar Wahidin Salim berpusing-pusing di sekitar Jalan Rahang, Seremban, Negeri Sembilan mencari sebuah bangunan yang kini menjadi buah mulut dalam kalangan komuniti mualaf Cina di seluruh Malaysia.

Berpandukan foto bangunan yang dirujuk daripada internet, kami berdepan sedikit kesulitan mencari tempat tersebut. Selepas bertanya kepada beberapa penduduk sekitar, barulah kami tiba di lokasi tersebut.

Bangunan itu terletak betul-betul di pinggir jalan yang sunyi, redup dipayungi pohon-pohon besar. Papan tandanya tertera jelas, Kompleks Al-Sa'adah. Ya, itulah bangunan yang kami ingin kunjungi untuk eksplorasi murni kali ini.

Kedatangan kami disambut seorang lelaki berkopiah. Janggutnya sederhana panjang, mengingatkan saya kepada watak dalam drama Cina klasik ditambah pula dengan alis kening tebal dan mata sepetnya. "Tidak susah bukan mencari tempat ini?" ajunya kepada kami yang masih keliru dengan reka bentuk kompleks tersebut.

Lelaki itu, Muhammad Ridzuan Lau Abdullah, 33, kemudiannya menuntun kami ke bahagian atas kompleks berusia dua tahun tersebut. Sebelum tiba di ruang utama solat, pengunjung perlu melewati taman mini bangunan tersebut.

Pandangan dijamu dengan kehijauan pokok-pokok hiasan yang sinonim dalam komuniti Cina. Sejenis bonsai daripada kumpulan ficus diletakkan di setiap penjuru empat taman kecil itu dan di tengahnya terletak indah pasu-pasu dengan ukiran tulisan Cina berisi pohon fir China.


KELAS agama yang dijalankan di kompleks ini bertujuan membimbing saudara baharu dalam Islam dan diadakan secara percuma.


"Secara asas, kompleks ini didirikan berteraskan nilai-nilai kesenian masyarakat Cina. Seni binanya diinspirasikan daripada Masjid Besar Xian di wilayah Shaanxi, China manakala reka bentuknya menerapkan ciri-ciri bangunan di Uzbekistan.

"Kesemua hiasan dinding dan kebanyakan bahagian bangunan yang berunsur kesenian Cina dibawa khas dari China," jelas Ridzuan yang memeluk Islam pada tahun 2001.

Fungsi

Kompleks berkeluasan 0.7 hektar itu juga mempunyai sebuah pagoda, menara bertingkat yang dikelilingi bumbung hiasan pada setiap tingkat yang juga lambang konseptual agama Buddha. Bahagian utama kompleks itu termasuk sambungan kecil juga ketara kelihatan seperti rumah ibadat agama tersebut.

"Memang pernah beberapa kali orang Cina beragama Buddha datang ke sini kerana menyangka kompleks ini tokong untuk sembahyang. Namun selepas dijelaskan, mereka terkejut dan mengagumi penerapan budaya Cina pada keseluruhan kompleks ini yang berfungsi sebagai pusat pengumpulan utama Cina Muslim di Negeri Sembilan.

"Pada awalnya, orang awam keliru dan kami tidak ralat terhadap persepsi tersebut. Kompleks ini menjadi bukti bahawa kebudayaan asal sesuatu bangsa itu bukanlah pemilikan mutlak sesebuah agama dan jika orang Cina, khususnya, memeluk Islam sekalipun, kami masih bebas mengagungkan kesenian bangsa kami," penuh isi penerangan Ridzuan yang menetap di salah sebuah kuarters di kompleks tersebut.

Kompleks Al-Sa'adah yang mula beroperasi pada tahun 2011 dirasmikan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir pada Januari tahun lalu.

Cadangan pembinaan kompleks itu pada asalnya adalah bagi mewujudkan sebuah masjid khas untuk komuniti Cina Muslim di Negeri Sembilan.

Kamal Amran Kamarudin, Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) memberitahu, ketika itu, orang Melayu, India Muslim, Pakistan, India Malabar, komuniti berbahasa Tamil, Urdu dan sebagainya telah mempunyai masjid atau madrasah masing-masing.


KOMPLEKS Al-Sa'adah merupakan pusat perlindungan kepada mualaf Cina yang pertama di Malaysia menggunakan konsep penerapan budaya kaum Cina pada bangunannya.


"Kompleks Al-Sa'adah diwujudkan sebagai tempat untuk masyarakat Cina Muslim berkumpul dan menjalankan aktiviti mereka.

"Peruntukan operasi kompleks dan pembiayaan saudara baharu yang mendapatkan perlindungan di sini dibiayai sepenuhnya oleh MAINS melalui dana zakat (asnaf mualaf)," jelas Kamal Amran ketika dihubungi Kosmo!.

Kelas agama

Sementara itu, kompleks itu turut menyediakan kelas fardu ain dan al-Quran sepanjang minggu pada sebelah malam untuk saudara-saudara baharu di kompleks tersebut dan kawasan sekitar. Kesemua tenaga pengajar yang mengendalikan kelas tersebut datangnya daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) dan berpengalaman dalam mengajar kelompok mualaf.

Ketika kunjungan kami ke kompleks itu, kebetulan sedang berlangsung satu kelas agama yang dihadiri sebilangan kecil saudara baharu Islam. Seorang wanita berusia 63 tahun, Fatimah Ng Abdullah antara mualaf Cina yang sempat saya temui.

Jika diamati secara kasar, wajah warga emas itu tiada bezanya seperti wanita Muslimah lain. Siapa sangka, di sebalik tudung yang meliputi penuh kepalanya, Fatimah ialah mualaf yang sudah lima tahun setengah mendalami ajaran Islam.

Dia yang ditemani anak keduanya, Usman Hew Abdullah, 41, juga seorang mualaf dahulunya berpegang kepada kepercayaan Kristian.

"Segalanya bermula apabila seorang daripada tiga anak lelaki saya memeluk Islam dan mengahwini seorang perempuan Melayu. Kami sekeluarga menerima pilihannya dengan hati yang terbuka dan selepas itu kami mula belajar tentang Islam.

"Bagaimana solat membantu kerohanian seseorang dan keluhuran akhlak dan pekerti murni yang diterapkan Islam akhirnya membentuk dimensi berbeza kami terhadap agama ini. Arwah suami saya telah meluahkan hasratnya menganut Islam dan secara berperingkat, kami sekeluarga selamat diislamkan," kongsi Fatimah yang hampir dua tahun mengikuti kelas agama di kompleks tersebut.

Islam di China

Menyempurnakan keistimewaan Al-Sa'adah sebagai serambi dakwah mualaf Cina di negara ini adalah dengan pelantikan imam tetap kompleks itu, Abu Bakar as-Siddiq atau nama Cinanya Yu Xiao Long, 36, yang berasal dari Gansu, China.

Jangka masa empat tahun di Malaysia pada mulanya meletakkan Abu Bakar di Sarawak. Dua tahun setengah menabur bakti selaku mubaligh ajaran Islam di sana, pemilik ijazah dalam hadis, tauhid dan pengajian Islam itu kemudiannya dipanggil Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma) Negeri Sembilan untuk berkhidmat di As-Sa'adah sejak dua tahun lalu.


MENTERI Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan (tengah) turut sama memeriahkan sambutan Tahun Baru Cina yang diadakan di kompleks ini.


Abu Bakar memang dilahirkan sebagai Islam dan menguasai bahasa Arab dengan sempurna. Bapa kepada seorang anak itu memberitahu, proses dakwah di Malaysia kini melalui perkembangan positif.

"Konsep penyebaran agama Islam di China dan Malaysia tidak banyak beza cuma di sini bahasa menjadi antara cabaran utama. Kaum Cina di sini kebanyakannya tidak mempunyai pengetahuan tinggi terhadap Islam.

"Malaysia perlu memperbanyakkan pendakwah berketurunan Cina bagi melancarkan kerja-kerja dakwah. Berdasarkan pengalaman saya, ramai orang Cina di sini ingin mengenali Islam tetapi tidak menemui rujukan yang terbaik.

"Jika diimbas semula, zaman Tunku Abdul Rahman merupakan waktu kegemilangan dakwah Islam kepada orang Cina di negara ini. Ketika itu, Malaysia dan China menjalinkan hubungan dakwah Islam.

"Seorang tokoh agama Islam terkenal dari China pada masa itu juga bertanggungjawab membawa masuk imam-imam dari China ke Malaysia untuk berdakwah kepada kaum Cina di sini," ujar Abu Bakar yang dilahirkan dalam etnik Hui, suku ketiga terbesar di China dengan majoritinya beragama Islam.

Muzium Memorial 11 September 2001

Posted:

Muzium Memorial 11 September 2001

Muzium Memorial 11 September 2001


DINDING usang pada bahagian kiri ini merupakan dinding asas yang asal kepada bangunan Pusat Dagangan Dunia dan item terakhir yang dikeluarkan dari tapak runtuhan.


SABAN tahun, setiap kali ulang tahun tragedi 11 September 2001 diraikan, dunia pasti mengenang bencana tersebut sebagai tanda penghormatan kepada mangsa yang terkorban.

Lokasi tragedi di Ground Zero, New York, Amerika Syarikat (AS) itu menjadi saksi kepada keruntuhan bangunan Pusat Dagangan Dunia (WTC) selepas ia dirempuh dua pesawat penumpang dalam siri serangan pengganas Al-Qaeda.

Kini, selepas 12 tahun bencana itu terjadi, kawasan itu dibangunkan semula sebagai mercu tanda peringatan. Di tengah-tengah tapak Ground Zero itu, terletak Plaza Memorial yang menempatkan dua kolam besar. Setiap kolam mempunyai lowong di tengahnya, menjadi saluran air yang mengalir tenang, setenang suasana di kawasan tersebut.

Setiap kolam dikelilingi dengan ukiran 2,983 nama mangsa yang terkorban dalam bencana dahsyat itu. Kesunyian tempat itu bertambah apabila emosi lebih 10 juta pengunjung bersatu dengan kepiluan mereka yang menangisi pemergian insan yang tersayang.

Itu gambaran yang dapat dilihat di kawasan memorial, jauh berbeza dengan apa yang berlaku di bawah tanah tempat tersebut. Bunyi bising kerja-kerja gerudi dan percikan api daripada kimpalan kian jelas didengari dan dilihat apabila memasuki tapak pembangunan yang terletak di dalam perut Ground Zero.

"Kami menyediakan ruang khas di bawah tanah Plaza Memorial ini. Jadi pengunjung di sini sedang berjalan di atas bumbung sebuah muzium," ujar Pengarah Muzium & Memorial Negara 11 September yang kini berada pada fasa akhir pembangunan.


KOLAM di Plaza Memorial secara amnya merupakan bumbung kepada muzium memorial yang terletak di bawah tanah kawasan Ground Zero.


Memori

Muzium yang dibangunkan di bawah tanah dengan ketinggian tujuh tingkat itu pernah berdepan beberapa kali penundaan. Dana dan banjir akibat taufan Sandy antara cabaran yang dilalui sepanjang projek itu berlangsung.

Namun dua masalah itu agak kecil jika dibandingkan dengan cabaran bagi menghentikan mimpi ngeri tragedi 11 September. Seperti yang diketahui umum, fungsi utama muzium itu adalah bagi mengenang memori yang mahu dilupakan semua rakyat AS.

"Kebanyakan muzium merupakan bangunan yang mengandungi artifak. Muzium ini pula terkandung dalam artifak," tambah Greenwald.

Semua artifak besar daripada tragedi tersebut seperti dua serpihan besi bengkok, impak pelanggaran pesawat yang merempuh menara utara WTC dan tiang besi yang remuk yang menyerupai bebola benang gergasi telah siap diletakkan di dalam muzium tersebut.

"Kami memperoleh momentum yang tinggi bagi menyiapkan muzium ini menjelang hujung tahun ini dan ia sesuatu yang mengagumkan," luah Ketua Pegawai Operasi muzium, Joseph Daniels.

Tahun lalu, kerja-kerja pembinaan terpaksa ditangguhkan kira-kira 12 bulan akibat perselisihan pendapat antara pihak muzium dan pemilik tapak, Port Authority of New York and Jersey. Sejurus pergeseran itu diselesaikan, taufan Sandy pula melanda AS dan membanjiri tapak pembinaan.

Bayaran masuk

Terdapat juga kontroversi lain, misalnya, pada awal tahun ini, lembaga muzium memutuskan untuk meletakkan bayaran masuk muzium itu pada harga AS$20 hingga AS$25 (RM65 hingga RM82). Keputusan itu menimbulkan kemarahan kepada kumpulan yang mahukan kemasukan diberikan secara percuma.

Ironinya, operasi tahunan muzium yang dibina pada kos RM2.3 bilion itu dianggarkan bakal mencecah RM197 juta. Setakat ini, ia berjaya meraih RM1.4 bilion dan menerima RM1.2 bilion daripada pemerintahan pusat.

"Kami membuka sebuah tempat suci, jadi standardnya perlu tinggi dan keselamatannya mesti diutamakan. Untuk itu, kami memerlukan dana yang tinggi," ujar Daniels.

Katanya, keluarga mangsa bencana itu tidak akan dikenakan sebarang bayaran dan diberi potongan bayaran masuk khusus untuk beberapa kumpulan. Daniels turut menambah: "Muzium akan dibuka secara percuma selama beberapa jam untuk setiap minggu."

Ujar Daniels, bayaran masuk akan ditetapkan sebelum hujung tahun ini bagi membolehkan tiketnya dijual seawal tahun 2014.

Artifak pertama yang akan disaksikan pelawat apabila mereka melintasi astaka kaca di aras bawah muzium itu ialah dua besi trisula yang pernah menjadi sokongan kepada dua menara WTC.

Para pelawat juga berpeluang melihat foto-foto bandar Manhattan beberapa minit sebelum pesawat merempuh WTC. Ketika melalui ruangan peta dunia, mereka akan mendengar rakaman masyarakat di seluruh dunia tentang kejadian tersebut.

SERPIHAN besi dari menara utara Pusat Dagangan Dunia turut dipamerkan di muzium memorial ini.


Dua bahagian

Mereka turut dibawa merentasi dinding usang, konkrit bertulang yang pada asalnya dibina bagi mengekang kemasukan air Sungai Hudson ke dalam WTC dan berjalan pada tangga mangsa terselamat yang dianjurkan dari Plaza WTC ke Vessey Street, yang menjadi laluan keluar kepada ratusan mereka yang terselamat.

Di tengah-tengah Foundation Hall pula, terletaknya kepingan besi terakhir yang dialihkan dari tapak kejadian pada upacara yang berlangsung pada Mei 2002. Ia dipenuhi dengan nota, mesej dan tanda kenangan pekerja yang terselamat dan saksi utama kejadian.

Muzium itu dipecahkan kepada dua bahagian. Zon pertama didedikasikan kepada 2,983 mangsa yang terkorban di tempat kejadian, termasuk enam individu yang dibunuh pada serangan 1993.

Terletak di tapak asal menara selatan WTC, ia akan mempamerkan sebahagian barangan mangsa termasuk rakaman mesej tentang mereka daripada ahli keluarga dan rakan-rakan.

Zon kedua pula yang terletak di tapak asal menara utara, dikhaskan untuk penceritaan sejarah kejadian tersebut. Maklumat berkenaan perancang tragedi itu, Osama bin Laden dan ahli kumpulan Al-Qaeda, turut diletakkan di dalam seksyen sejarah, namun jauh daripada kawasan pameran untuk ahli-ahli keluarga mangsa. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved