Selasa, 10 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Mencorak grafik pada mesin kopi

Posted:

Mencorak grafik pada mesin kopi

Mencorak grafik pada mesin kopi

SERAMAI 16 peserta dari lapan buah negara Asia akan dipilih bagi berentap pada pusingan akhir mereka corak pada mesin kopi Nescafe Dolce Gusto.


JENAMA mesin pembuat kopi yang elegan dan variasi kopi ala kafe untuk kediaman peribadi, Nescafe Dolce Gusto buat julung-julung kalinya melancarkan Peraduan Rekaan Asia.

Peraduan yang dijalankan pada laman rasmi Facebook jenama itu memberi peluang kepada pengguna laman sosial bersaing antara satu sama lain bersama lapan negara Asia lain.

Mereka yang berminat hanya perlu mendaftar pada laman rasmi Facebook Nescafe Dolce Gusto (Malaysia) atau mengikut negara masing-masing dan menghasilkan rekaan eksklusif bagi mesin tersebut menerusi dua pilihan yang diberikan.

Pertama, anda boleh menggunakan alatan grafik khusus yang disediakan pada paparan laman Facebook yang sama atau memuat turun fail imej tersebut dan menggunakan perisian grafik pilihan masing-masing.

Setiap rekaan istimewa bagi mesin tersebut mendokong stail bersifat individualistik dan personaliti unik sekali gus memberi pengalaman baharu kepada rakyat Malaysia saat menikmati secawan kopi.

Para peserta yang menyertai peraduan itu perlu menghantar dan berkongsi satu atau beberapa hasil kerja kreatif mereka pada aplikasi yang disediakan pada laman Facebook tersebut. Ia kemudiannya akan dinilai oleh peserta lain dari negara-negara Asia yang terlibat.

Peraduan itu terbahagi kepada dua bahagian, pertama peringkat kebangsaan yang bermula sejak 27 Ogos lalu sehingga 6 Oktoberini. Seramai dua pemenang akan dipilih bagi mewakili negara masing-masing. Seorang dipilih berdasarkan jumlah undian tertinggi dan pemenang kedua ditetapkan oleh juri antarabangsa.

Mesin kopi dengan rekaan grafik menarik pasti memberikan pengalaman baharu ketika menghirup secawan kopi.


Kedua-dua pemenang itu akan bertanding di peringkat Asia. Peringkat akhir peraduan itu bakal menyaksikan 16 peserta dari lapan negara Asia yang akan bersaing pada 26 Oktober ini di Tokyo, Jepun.

Mesin kecil Nescafe Dolce Gusto Genio pula menjadi satu-satunya mesin pembuat kopi khusus bagi menghasilkan secawan kopi. Tujuannya ialah bagi memberikan tekanan sehingga ke paras 15 secara profesional untuk menyediakan secawan kopi sempurna dalam masa kurang seminit.

Kini, mesin hasil inovasi baharu itu sedia untuk dimiliki pencinta kopi dan orang ramai berpeluang mencipta rekaan tersendiri bagi mesin tersebut. Rekaan terpilih akan dikeluarkan dalam koleksi edisi terhad pada tahun 2014.

Jadi, jangan lepaskan peluang menjadi pereka muda yang berbakat untuk mesin istimewa tersebut. Pemenang pereka mesin Genio dengan undian tertinggi akan diumumkan pada majlis anugerah kelak yang secara automatik akan dijadikan sebahagian daripada koleksi edisi terhad Nescafe Dolce Gusto.

Peraduan yang pertama kali diadakan itu turut mendapat kerjasama daripada agensi pengiklanan, Now Available yang juga rakan komunikasi jenama tersebut di Itali.

Untuk keterangan lanjut tentang peraduan atau maklumat berkenaan Nescafe Dolce Gusto, layari laman web www.asiandesigncontest.com.

Kek nanas identiti Taiwan

Posted:

Kek nanas identiti Taiwan

Kek nanas identiti Taiwan

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my


VIGOR Kobo menghasilkan 100 peratus produk dan pastri menggunakan nanas.


KETIKA menjengah Kilang Vigor Kobo yang terletak di Jiuquan Street, Taipei, Taiwan tiada apa yang luar biasa. Namun, persepsi itu berubah tatkala melangkah masuk ke sebuah kilang yang moden dan canggih.

Bukan itu sahaja, dalam kalangan rombongan Malaysia ke sana, masing-masing teruja apabila melihat pembuatan dan merasai kuih yang dikenali sebagai kek nanas atau dalam bahasa Mandarinnya fengli su persis kuih tat nanas yang merupakan kuih wajib pada Aidilfitri.

Kreativiti masyarakat Taiwan menyebabkan nanas menjadi satu industri yang berskala besar di negara tersebut. Kilang Vigor Kobo juga mendapat jolokan Kerajaan Nanas atau Pineapple Kingdom kerana menghasilkan 100 peratus produk dan pastri menggunakan bahas asas iaitu nanas yang ditanam secara meluas di Taiwan.

Inisiatif pengasasnya yang menjadikan semua produk berstatus halal menjadi nilai tambah terutama kepada pelancong Islam yang bertandang ke negara yang 99 peratus penduduknya masyarakat Cina.

Diiktiraf

Rekod kilang ini cemerlang. Dalam tempoh beberapa tahun kilang ini dibangunkan, produk Vigor Kobo telah menerima banyak pengiktirafan di peringkat kebangsaan termasuk antarabangsa.

Namun paling mengujakan warga Vigo Kobo pastinya apabila kerajaan Taiwan menyenaraikan kilang itu sebagai antara destinasi wajib dikunjungi oleh pelancong luar.

Prestasi kilang semakin memuncak apabila pada tahun 2008, kuih nanasnya dinamakan sebagai 10 produk yang disyorkan sebagai buah tangan paling popular di negara yang berkeluasan 35,980 kilometer persegi itu.


KAKITANGAN Vigor Kobo memastikan kebersihan sebagai aspek penting dalam mengendalikan produk mereka.


Seperti kata jurucakap Kilang Vigor Kobo yang mahu dikenali sebagai Han, 27, mereka berkembang dengan pesatnya daripada permulaan yang sederhana sejak tahun 1992.

"Kek nanas merupakan makanan tradisional Taiwan, nanas merupakan simbol tuah kepada masyarakat di sini.

Kami gembira kerana pada tahun ini, sudah 18 tahun kami beroperasi, sebelum ini lokasi kami hanya di sebuah tapak kecil, di Tamsui, namun selepas momentum bisnes semakin baik kami berpindah ke tapak baharu yang lebih gah di Jiuquan Street.

"Kami juga mempunyai 13 cawangan kedai lain yang terletak di Taipei, Kaohsiung, Taichung, Kaohsiung termasuk di Lapangan Terbang Antarabangsa Taoyuan," katanya yang bertutur dalam bahasa Mandarin dan diterjemahkan oleh jurubahasa kami, Prof. Ma.

Apakah rahsia di sebalik populariti kek nanas ini? Jawab Han semasa rombongan yang turut membawa 20 kanak-kanak dari Rumah Jalinan Kasih, Cheras, Kuala Lumpur dan kru produksi Safiyya, TV9 melawat sekitar kilang: "Kami masih mengekalkan resipi tradisional warisan nenek moyang kami namun kami menyesuaikan sajian klasik itu menggunakan teknologi dapur moden selari dengan perkembangan dunia yang semakin canggih."

Ujar Han, mereka juga menggunakan bahan-bahan segar dan yang paling dititik berat ialah mengurangkan penggunaan gula dalam setiap penyediaan.

Selain kek nanas, kuih tat juga dijual kerana rasa dan saiznya yang hampir serupa di negara ini, Han memberitahu ada 10 lagi jenis pastri berasaskan nanas.

Antaranya, kek merah hijau, kek nanas taichi, kek nanas arang, kek taro, kek kuning telur dan nanas, kek buah berangan, shortcake kuning telur, kek susu matahari, nougat dan lain-lain.


Kek nanas yang dihasilkan di kilang Vigor Kobo berstatus halal.


Salah satu ruang yang mencuri perhatian di Kilang Vigor Kobo ialah Pineapple Cake Do It Yourself (DIY) Area. Lokasi ini menurut Han, disediakan kepada para pengunjung untuk merasai pengalaman membuat sendiri kek nanas.

Sijil penghargaan

Sebagai menghargai kedatangan kami, pihak kilang memberi peluang kepada ahli rombongan mengadun, membentuk dan melihat hasil air tangan kami dibakar dalam sebuah ketuhar canggih.

Sememangnya rasa kek nanas yang kami hasilkan serupa dengan kuih tat yang dihasilkan oleh ibu atau pengusaha tempatan di negara kita.

Kami turut diberikan sijil penghargaan yang mengesahkan penyertaan kami membuat sendiri kek nanas di sana.

"Selain rakyat Malaysia, ramai kumpulan pelancong dari Hong Kong, Macau, Singapura dan Cina juga telah diberi kesempatan membuat kuih tradisional kebanggaan kami.

"Mereka semua telah membawa hasil kek nanas buatan mereka dengan bungkusan yang menarik untuk dijadikan hadiah kepada saudara-mara mereka di negara masing-masing," kata Han.

Ujar beliau, Vigor Kobo bermatlamat memberi servis yang terbaik dan memudahkan pengguna terutamanya kepada pelanggan antarabangsa. "Selain penghantaran dalam negara, kami turut menawarkan penghantaran ke luar negara, mereka hanya perlukan isikan borang yang disediakan," katanya. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Vigor Kobo, boleh layari www.vigorkobo.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved