Isnin, 9 September 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Percaturan empat pelakon berkaliber

Posted:

Percaturan empat pelakon berkaliber

Percaturan empat pelakon berkaliber

JAUH di perkampungan Batu 18, Ulu Langat, Selangor, sebuah produksi sedang berkampung melunaskan projek filem terkini. Di kawasan kolam ikan, bersebelahannya terdapat sebuah rumah kampung. Di kediaman tersebut, banyak orang yang semuanya terlibat dalam pembikinan filem dengan judul Tembus.

Tembus belum ditayangkan di pawagam, namun sutradaranya, Ahmad Idham sudah bijak menyu- sun strategi. Tiga pemain utama filemnya bukan nama kecil dalam industri seni tempatan.

Mereka - Khir Rahman yang sudah cukup gah kredibilitinya, Aaron Aziz dengan popularitinya bukan picisan dan Fazura, si manis kesayangan peminat juga telah terbukti keberkesanan lakonannya.

Bergabung dengan kehebatan tiga anak seni ini, Idham memancing aktres sensasi dan terkenal Indonesia, Luna Maya untuk pertama kali mencuba nasib dalam pasaran Malaysia.

Secara tidak langsung filem tersebut diwakili oleh pelakon dari tiga negara iaitu Malaysia, Singapura dan Indonesia.

Antagonis Luna

Mememang watak Marylia, Luna mengakui ini bukan pertama kali dia menerima tawaran untuk berlakon di dalam produk Malaysia. Bagaimanapun katanya, dia akhir- nya memberi kata setuju untuk terbabit dengan Tembus selepas diyakinkan oleh pengurusnya, Iman Tang.

"Sebelum ini memang ada banyak tawaran ber- lakon yang datang kepada saya. Bagaimanapun, saya tolak kerana saya tidak tahu 'corak' sebenar industri hiburan Malaysia. Namun, selepas mempunyai pengurus di sini dan kebetulan tawaran ini datang, saya bersetuju untuk mencuba nasib," ujar Luna.

Selain itu jelas Luna, pokok utama yang menggerakkan hatinya untuk bersetuju terbabit dalam Tembus adalah kerana karakter Marylia yang dianggap menarik.

Marylia merupakan watak antagonis, satu watak yang jarang dimainkan oleh Luna sepanjang berkecimpung sebagai pelakon di republiknya.

"Apa yang saya gemar tentang watak Marylia ini kerana ia satu watak psiko yang terjadi kerana cinta," katanya yang enggan mendedahkan lebih banyak tentang karakter tersebut.

Ditanya apa kepentingan buatnya untuk terjun masuk di dalam industri seni Malaysia, mantan ke- kasih Ariel Noah itu memberitahu, dia hanya mahu mencuri pengalaman berlakon di dalam rumpun yang sama.

Ujarnya: "Saya sedar, banyak drama saya ditayangkan di sini tetapi saya tidak pernah beker- jasama dengan produksi di sini.

"Jujurnya, ya saya tidak punya sebarang kepen- tingan untuk berlakon di sini tetapi saya mahu mencuri pengalaman bekerja di sini. Belajar tentang cara kerja dan saya juga tahu bahawa Aaron, Fazura dan Khir misalnya merupakan pelakon yang hebat."

Ditebak dengan persoalan tentang kebarangkalian jika filem tersebut gagal di pasaran adakah dia akan tetap menerima tawaran lain, Luna menegaskan, setiap filem yang di- hasilkan tidak punya rumus matematik yang boleh menjelaskan sama ada ia bakal gagal atau sukses.

Sebaliknya, ia bergantung kepada selera setiap individu. "Saya sebagai pelakon akan cuba memberi yang terbaik, namun pada penghujungnya ia bergantung kepada selera masing-masing."

KHIR dan Aaron bakal menyuntik aura dan kredibiliti lakonan masing-masing dalam filem Tembus.


Tak langgar prinsip Fazura

Seperti Luna, Fazura yang kini kembali aktif berlakon memberitahu, dia menerima lamaran Idham kerana tertarik dengan karakter Izza, seorang ibu yang kehilangan anak.

Sebagai seorang wanita yang belum berumah tangga, jauh sekali memiliki anak, ia merupakan cabaran utama buat aktres tersebut melunaskan tanggungjawabnya dengan sebaik mungkin.

"Saya rasa watak Izza satu cabaran yang menarik untuk saya realisasikan. Sebagai seorang yang belum berkahwin saya perlu membawa watak isteri dan ibu yang kehilangan anak. Itu sesuatu yang sukar buat saya," ujarnya.

Namun, faktor utama yang membuat dia bersetuju memainkan watak isteri kepada Hadi, lakonan Aaron adalah ia tidak melanggar prinsipnya yang perlu bersentuhan secara berlebihan dengan lelaki.

Katanya: "Ini bukan paparan tipikal suami isteri yang perlu ada adegan di atas katil atau berpelukan berlebihan dan sebagainya. Sebab itu, saya terima tawaran ini kerana ia lebih tentang konflik yang mahu dipaparkan."

Sementara itu, bercakap tentang dirinya yang sentiasa menjadi buruan penerbit biar dia sendiri mengehadkan setiap penglibatannya untuk mengelak khalayak muak, Fazura bersyukur kerana kepercayaan yang masih tebal buat dirinya.

Bagaimanapun kata Fazura, dia akan terus selektif demi prinsip yang dipegang selain sibuk dengan bisnes House of Doll miliknya.

"Insya-Allah, untuk filem dan tele- movie, saya masih boleh terima tetapi untuk terbabit dengan drama rantaian, ia sedikit berat kerana saya punya komitmen lain iaitu bisnes untuk selalu diberi perhatian," katanya.

Rezeki Aaron

Aaron Aziz yang begitu 'panas' sebagai pelakon menjelaskan, dia mene- rima tawaran Idham kerana melihat Tembus bukan sekadar sebuah naskhah thriller yang tipikal. Sebaliknya, kata Aaron ia penuh dengan kejutan.

"Ini bukan filem yang senang untuk orang tebak kesudahannya. Sementelah, saya juga senang membina keserasian dengan semua pelakon," jelas Aaron.

Tembus menjadi filem ke-11 Aaron. Ditanya bagaimana dia mengasingkan dirinya dari dunia lakonan filem dengan drama, Aaron memberitahu, dia tidak pernah mengkelaskan jenis pelakon apa dia berada. Sebaliknya, dia senang meletak dirinya sebagai seorang pelakon yang bekerja untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Ujarnya: "Saya seorang yang realis- tik. Saya bermain untuk filem dan drama kerana saya seorang pelakon. Melalui kedua-dua cabang ini, saya dapat mengaut pengalaman yang berbeza dan inilah rezeki saya."

LUNA dan Fazura melakonkan watak yang saling berbeza antara satu sama lain.


Khir tidak mendabik dada

Menjadi pelakon paling senior di dalam filem ini, Khir Rahman ironinya seorang yang cukup merendah diri. Dia tidak mendabik dada hanya kerana dia seorang senior, jauh sekali memperlekehkan tiga rakan mainnya.

"Mereka semua pelakon yang hebat dan telah terbukti kehebatan mereka. Saya senang bekerja dengan mereka dan keserasian kami mudah wujud," katanya yang memegang watak Mazri.

Ditanya apakah kelebihan filem tersebut, Khir memberitahu, penonton tidak akan dapat menebak konflik yang berlaku pada separuh cerita dan hanya akan mengetahui kebe- narannya pada penghujung cerita.

Sengaja menjolok Khir dengan persoalan tentang banyak pihak takut untuk mendekatinya kerana dilihat sebagai seorang anak seni yang serius, Khir tersenyum.

Pantas dia membetulkan persepsi tentang dirinya yang banyak disalah tafsir.

Dia mengaku seorang pembikin seni yang serius dan suka melaku- kan impak terhadap setiap pembabitan atau karya, ironi, dia seorang yang mudah didekati.

"Kelemahan saya, saya memang seorang yang tidak pandai bercakap. Ditambah pula dengan raut wajah yang garang.

Namun, itu tidak bermakna saya sukar didekati, jujurnya saya okay untuk didekati," ujarnya bersungguh- sungguh.

Ditanya tentang kariernya di luar lingkup seorang pelakon, Khir memaklumkan selain menunggu tayangan filem miliknya, Balada Pencinta berada di pawagam pada 24 Oktober depan, dia juga bakal menerbitkan filem yang diusaha sama dengan produksi Camwerk Studios milik Aqasha, Zain Ruffedge dan Syed Hussein berjudul Garang.

Kuza berhijab kerana Allah

Posted:

Kuza berhijab kerana Allah

Kuza berhijab kerana Allah

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


KUZA diapit Johan dan isterinya, Ozlyn Watie.


KINI ramai artis wanita yang mula menyarung hijab selepas mendapat hidayah. Terbaharu, pelakon drama, Tengku Sariza Tengku Muzani atau Kuza tampil manis dengan hijab ketika ditemui pada majlis Mesra Raya Aidilfitri Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) di Saloma Bistro, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kali terakhir, penampilan kakak kepada pelakon Kuna itu menerusi drama seram popular, Waris dia belum mengenakan hijab.

Justeru, adakah Kuza bakal bersara dari dunia lakonan? Ikuti sedutan temu bual Kuza bersama Kosmo!.

Kosmo!: Sejak bila Kuza mengenakan hijab?

KUZA: Sebenarnya sudah lama saya memasang niat untuk berhijab. Alhamdulillah, saya mula berhijab pada bulan Ramadan lalu. Lagipun, umur saya sudah memasuki 40 tahun. Lebih elok saya mendekatkan diri kepada Allah.

Bagaimanakah reaksi rakan-rakan mengenai perubahan Kuza ini?

Saya tidak mahu ada yang beranggapan saya berhijab kerana fesyen dan trend. Niat saya adalah untuk melaksanakan tuntutan Allah. Pada mulanya, saya menyampaikan niat untuk berhijab kepada keluarga. Alhamdulillah, keluarga menyokong niat saya.

Apakah perasaan Kuza selepas mengenakan hijab?

Alhamdulillah, sampai saat ini Allah mempermudahkan urusan dan saya tenang menjalani kehidupan dalam imej baharu ini. Saya sangat selesa selepas memakai tudung.


FIGURA ini mengakui dia tidak cemburu melihat wanita lain yang tampil dengan pelbagai fesyen rambut.


Ada perasan cemburu apabila melihat penampilan wanita yang tidak berhijab?

Syukur, saya tiada rasa cemburu melihat penampilan orang lain dengan pelbagai fesyen rambut.

Adakah selepas berhijab Kuza akan meneruskan karier lakonan?

Ya, saya akan terus berlakon, namun saya meletakkan syarat agar aurat saya sentiasa terpelihara.

Bagaimana pula dengan watak yang akan dipilih Kuza selepas ini?

Saya tidak kisah watak yang ditawarkan, asalkan aurat saya sentiasa terjaga dan watak tersebut juga bersesuaian dengan umur saya.

Ada sebarang tawaran berlakon selepas Kuza mengenakan hijab?

Memang ada tawaran yang datang tetapi saya beritahu mengenai penampilan terbaharu saya ini. Selepas itu, mereka kata akan hubungi kembali.

Adakah Kuza terkilan dengan perkara itu?

Saya tidak terkilan dan tiada masalah jika tidak mendapat tawaran tersebut. Allah yang mengurniaklan rezeki buat saya. Kalau saya berada dalam kesusahan, kepada Dia jugalah tempat untuk saya mengadu.

Peserta, peminat boleh berinteraksi

Posted:

Peserta, peminat boleh berinteraksi

Peserta, peminat boleh berinteraksi

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


MASUK GELANGGANG... Barisan peserta AF 2013 yang bakal bersaing sesama sendiri.


SERAMAI 12 peserta telah terpilih untuk bersaing dalam program realiti Akademi Fantasia 2013 (AF 2013) setelah berakhirnya konsert Prelude Top 12 yang berlangsung di Padang Kemunting, Kuantan, Pahang pada Sabtu lalu.

Sehari sebelum itu, seramai 10 peserta dipilih menerusi pilihan juri dalam konsert Prelude Top 24 manakala dua lagi peserta terpilih menerusi undian 100 peratus daripada peminat.

Selepas tamatnya konsert Prelude Top 12, ternyata tuah memihak kepada Mohd. Faizul Sany (Pijul) dan Nadia Amira Othman (Amira) iaitu dua peserta terakhir yang menjadi pilihan peminat untuk bersaing dalam AF 2013 yang memulakan saingan pada hari ini.

Pengurus Saluran Astro Ria, Raqim Ahmad berkata, sepanjang AF diadakan ia kali pertama konsert prelude diadakan di luar Kuala Lumpur dan sambutan yang diterima daripada penduduk Kuantan cukup menggalakkan.

"Saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua 12 peserta yang akan bersaing dalam AF 2013 dan mereka yang bertanding dilihat mempunyai kelebihan tersendiri untuk bergelar juara.

"Pihak Astro percaya dengan kembalinya AF 2013, ia bakal mencetuskan kembali fenomena yang pernah dialami serta mampu mencungkil lebih ramai bakat dalam bidang nyanyian," ujarnya ketika ditemui selepas konsert berakhir.

Ketika ditanya tentang pembaharuan untuk AF 2013 kali ini, Raqim menyatakan, selain konsep yang berbeza seperti pembabitan peserta duo, para peserta juga akan dapat berinteraksi dengan peminat menerusi laman sosial Twitter dan Instagram sepanjang berada di akademi.

Ujarnya, para peserta boleh membaca setiap komen yang diberikan oleh para peminat menerusi kedua-dua laman sosial berkenaan dan mereka boleh membalasnya serta ia boleh digunakan untuk memancing lebih banyak undi kepada mereka.

"Kalau kita lihat sekarang ini penggunaan laman sosial semakin meluas oleh para artis untuk memberikan perkembangan terbaharu kepada kerjaya masing-masing.

NUR AISHAH AZIZ atau Aishah merupakan adik kepada penyanyi terkenal Singapura, Aliff Aziz.


"Jadi, dalam akademi nanti mereka akan turut dilatih untuk menggunakan laman sosial ini dan berhadapan dengan setiap komen-komen yang diberikan peminat sama ada positif atau negatif," jelasnya.

Sementara itu, semasa konsert berkenaan turut diperkenalkan tiga orang barisan pengkritik tetap yang akan menilai persembahan para peserta setiap minggu iaitu Roslan Aziz, Sharifah Amani dan Edry KRU.

Mengenai pemilihan ketiga-tiga pengkritik tetap tersebut, Raqim memberitahu bahawa pihak Astro merasakan Roslan, Amani dan Edry merupakan individu yang sesuai kerana pengalaman yang luas dalam bidang yang diceburi.

"Kalau kita sedia maklum, pembabitan Edry dalam muzik sudah cukup lama bersama KRU manakala Amani pula merupakan antara pelakon yang berbakat dan mampu menarik golongan muda.

Roslan pula pernah bertindak sebagai pengetua AF5 sebelum ini.

"Dengan kombinasi ketiga-tiga pengkritik ini, kami yakin para peserta akan memperoleh lebih banyak ilmu serta dapat memperbaiki lagi mutu persembahan semasa konsert yang berlangsung setiap minggu," jelasnya.

Peluang

Selain pengenalan 12 peserta serta pengkritik tetap, konsert prelude pada malam kelmarin turut memperkenalkan Zizan Razak sebagai pengacara baharu AF 2013 yang sebelum ini pernah disandang oleh Datuk Aznil Nawawi dan Datuk AC Mizal.

Zizan yang ditemui berkata, dipilih sebagai pengacara AF 2013 sebagai satu peluang keemasan yang tidak harus dilepaskan, meskipun mengakui ia merupakan suatu cabaran buat dirinya.

"Pada mulanya saya terpaksa memikirkan terlebih dahulu sama ada mahu menggalas tanggungjawab ini. Lagipun semua tahu bahawa AF 2013 ini merupakan sebuah program yang besar dan diminati ramai.

"Bagaimanapun, ramai rakan-rakan yang menyokong dan menyuruh saya supaya menerima sahaja tawaran yang diberikan dan ia merupakan antara sebab utama saya bersetuju," ujarnya.

Mengakui masih banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki dalam kemunculan sulungnya sebagai pengacara ketika konsert Prelude Top 12, Zizan berharap agar tiada pihak yang membandingkannya dengan pengacara terdahulu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved