Khamis, 15 Ogos 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Saya hanya ambil ubat batuk'

Posted:

'Saya hanya ambil ubat batuk'

'Saya hanya ambil ubat batuk'

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

FALLANIE kini berdepan dengan penggantungan dua tahun selepas didapati positif dalam ujian doping.


PELUMBA basikal lebuh raya negara, Ahmad Fallanie Ali akhirnya tampil mempertahankan dirinya mengenai isu doping ketika beraksi pada Jelajah 1 Malaysia (J1M) 2013 Jun lalu.

Meskipun ujian doping ke atasnya didapati positif, Fallanie, 30, h tetap dengan pendiriannya bahawa dia hanya mengambil ubat batuk dan bukan bahan larangan iaitu dadah jenis steroid anabolic seperti yang disahkan oleh Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS).

Bagaimanapun, ujian doping yang dijalankan tidak menunjukkan sebarang kandungan kodein atau dextromethorphan iaitu bahan yang terkandung dalam ubat batuk berkenaan.

Pelumba kelahiran Terengganu itu turut mempertahankan keputusannya yang enggan membuka sampel B air kencing atas alasan dia mempunyai hak berbuat demikian.

"Saya akui apa yang berlaku ini adalah disebabkan kesilapan saya kerana tidak meminta nasihat daripada Institut Sukan Negara (ISN) atau pengurus dan jurulatih pasukan.

"Pada waktu itu, saya mengalami demam selama seminggu, jadi saya memutuskan untuk mengambil ubat batuk, selesema dan demam.

"Saya tidak percaya dan sangat terkejut apabila dimaklumkan oleh Setiausaha Persatuan Basikal Kuala Lumpur (PBKL) Firdaus Arshad bahawa ujian doping saya disahkan positif," jelas Fallanie kepada Kosmo! semalam.

Menurut Fallanie, surat rayuan supaya hukuman diringankan selain penjelasan sebenar mengenai perkara itu telah dihantar kepada Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) pada 9 Ogos lalu selepas dia diberi tempoh sehingga Selasa depan (20 Ogos) untuk menjawab pertuduhan.

"Memang saya bersalah, saya terima keputusan ini tetapi pada masa sama, saya berharap hukuman yang dikenakan terhadap saya dapat diringankan kerana saya tidak tahu pengambilan ubat batuk, selesema dan demam mampu mengheret saya dengan masalah ini.

"Sekali lagi saya ingin jelaskan bahawa apa yang saya lakukan memang tidak disengajakan. Saya pergi ke farmasi seperti biasa untuk mendapatkan semua ubat tersebut," katanya.

Fallanie yang terkenal sebagai pelumba domestik, tidak menolak kemungkinan bahawa pengambilan ubat batuk secara berterusan menjadi antara faktor bahan tersebut wujud dalam air kencingnya.

"Saya tiada niat untuk mengambil bahan larangan itu, namun saya redha dengan apa jua keputusan yang akan diputuskan nanti," kata Fallanie yang patah tulang bahu kerana terlibat dalam kemalangan sebelum beraksi pada J1M 2013.

Fallanie berkata, apa yang berlaku ke atas dirinya ketika ini bukan penamat kepada kariernya dan dia akan tetap meneruskan latihan seperti biasa.

Fallanie yang dipinjamkan oleh PBKL kepada Terengganu pada J1M 2013 kini bakal berdepan penggantungan dua tahun oleh Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI).

Dia merupakan pelumba lebuh raya ketiga menerima hukuman berkenaan selepas Razif Salleh pada 2006 dan Muhammad Fauzan Ahmad Lutfi (2009).

'Tidak timbul soal berkecil hati'

Posted:

'Tidak timbul soal berkecil hati'

'Tidak timbul soal berkecil hati'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


AKSI Nik Shahrul (kanan) ketika skuad Harimau Malaya menentang Barcelona pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam minggu lalu.


PENGENDALI Harimau Muda, Ong Kim Swee kekal bersikap gentlemen. Kehilangan dua tonggak pertahanan, Nik Shahrul Azim Abdul Halim dan Junior Edstal menjelang Pestabola Merdeka 2013 di Kuantan, Pahang Darul Makmur bulan depan tidak sedikitpun membuatkan pengendali berusia 43 tahun itu berkecil hati.

Sebaliknya, Kim Swee nekad membantu Harimau Muda memberikan yang terbaik pada kejohanan itu sebagai sebahagian daripada persiapan memburu pingat emas hatrik pada temasya Sukan SEA di Myanmar penghujung tahun ini.

Menurut Kim Swee, beliau telah mengenal pasti beberapa pemain bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan Nik Shahrul dan Junior.

"Tidak timbul soal kecil hati dan sebagainya, isu seperti ini sewajarnya tidak lagi perlu disensasikan.

"Sebenarnya, saya sudah memiliki dua atau tiga pemain pengganti bagi menggantikan mereka (Nik Shahrul dan Junior).

"Memanglah saya akan memiliki lebih banyak alternatif pemain jika memiliki Nik Shahrul dan Junior tetapi saya percaya masih ramai pemain lain sehebat mereka, sekali gus memberikan yang terbaik untuk sekurang-kurangnya mara ke final Pestabola Merdeka," kata Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

Semalam, Kosmo! melaporkan tindakan pengendali Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal yang menyenaraikan Nik Shahrul dan Junior sebagai persiapan berdepan China dalam satu aksi persahabatan pada 10 September depan.

Tindakan Rajagobal itu jelas mengundang polemik dalam kalangan pemerhati bola sepak tempatan yang menyifatkan Nik Shahrul dan Junior sepatutnya menyertai Harimau Muda mengharungi Pestabola Merdeka.

Ini kerana Harimau Muda dilihat agak tempang di bahagian benteng pertahanan ekoran kecederaan yang dialami Shahrul Saad dan Mohd. Amir Saiden semasa 'berguru' di Eropah tempoh hari.

Namun, Harimau Muda tetap menerima perkhabaran gembira apabila kembali diperkuatkan dengan beberapa muka lama seperti Muhamad Fadhli Shas, Wan Zack Haikal Wan Noor, Mohd. Zubir Azmi dan perancang muda, Nazmi Faiz Mansor bagi mengharungi Pestabola Merdeka kelak.

Skuad Harimau Muda bakal membuka tirai Pestabola Merdeka berdepan skuad bawah 23 Tahun (B-23) Singapura di Stadium Darul Makmur, Kuantan pada 7 September depan sebelum melayan cabaran B-23 Myanmar (9 September) dan B-23 Thailand dua hari kemudian.

Aksi penentuan tempat ketiga/ keempat dan final pula dijadualkan berlangsung di stadium yang sama pada 14 September.

Jangan banyak merapu!

Posted:

Jangan banyak merapu!

Jangan banyak merapu!

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh mula naik angin dengan Peter James Butler.

Sehari selepas Butler mengeluarkan kenyataan dalam laman sosial Twitter peribadinya dengan mengkritik PBSNT, semalam Che Mat pula 'menyerang' bekas jurulatih Terengganu itu.

Che Mat menegaskan, perbuatan Butler itu jelas tidak menggambarkan sikap profesional selepas pengendali kelahiran Halifax, England itu dipecat sebagai jurulatih Terengganu pada pertengahan tahun lalu.

Beliau juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan susulan terhadap Butler jika jurulatih berusia 47 tahun itu terus bertindak mencemar nama baik Terengganu mahupun T-Team dalam laman sosial.

"Jangan nak sibuk-sibuk pasal Terengganu dan T-Team, jaga hal diri sendiri lebih bagus.

"Jadilah seorang yang lebih matang dan profesional. Kami dah bayar semua gaji tertunggak, apa lagi yang dia (Butler) tak puas hati?

"Dia tidak boleh merapu dalam Twitter dengan memberikan gambaran buruk kepada bekas majikannya sendiri (PBSNT).

"Nasihat saya, jangan ulangi perbuatan itu pada masa akan datang sebelum tindakan susulan diambil," kata Che Mat ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam laman sosial Twitter peribadinya kelmarin, Butler secara terbuka mengkritik pihak pengurusan PBSNT selain mengeluarkan kenyataan supaya badan induk itu mencontohi Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA).

Bekas jurulatih Kelantan itu turut menyelar Ketua Pegawai Eksekutif T-Team, Abdul Rasid Yusof yang dianggapnya sebagai badut dan tidak memiliki sebarang pengetahuan dalam bidang bola sepak.

Sebelum ini, Butler cukup terkenal dengan pelbagai kontroversi apabila beliau pernah bertikam lidah dengan bekas penjaga gol Terengganu, Mohd. Sharbinee Allawee Ramli.

Beliau juga hampir dikenakan saman oleh dua bekas pemainnya, Ismail Faruqi dan Muslim Ahmad apabila menuduh kedua-dua pemain terbabit membawa masuk wanita ke dalam bilik hotel di Kedah pada Ogos tahun lalu.

"Dia (Butler) pernah cuba minta balik jawatan (jurulatih Terengganu) selepas undian Piala Malaysia baru-baru ini tetapi saya tidak mahu layan.

"Cukuplah apa yang berlaku sepanjang beliau menjadi jurulatih Terengganu," tegas Che Mat.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved