Jumaat, 26 Julai 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Puasa bentuk emosi empati

Posted:

Puasa bentuk emosi empati

Puasa bentuk emosi empati

PADA bulan Ramadan, seseorang itu lebih cenderung melakukan kebajikan dengan membantu golongan yang kurang bernasib baik. - Gambar hiasan


SETIAP kali tibanya Ramadan, kita merasakan seperti ada perasaan lain apabila kita melihat manusia yang kurang bernasib baik.

Kita sepertinya ada rasa simpati dan ingin membantu mereka sekalipun mereka tidak meminta apa-apa pun daripada kita. Kita berasa seperti ada emosi yang tidak ada pada hari-hari biasa.

Mengapa emosi seperti ini hanya muncul apabila tibanya bulan Ramadan?

Inilah hakikatnya proses psikologikal yang diwujudkan apabila kita berlapar dan dahaga. Dengan merasai keperitan berpuasa, menjadikan kita juga merasa insaf bahawa ada orang lain yang patut kita tolong dan bersimpati.

Kita mula merasakan bahawa jika selama ini kita mungkin sedang diuji dengan musibah, orang lain juga mungkin sedang diuji dengan lebih teruk lagi.

Puasa bukan hanya sekadar ibadat yang mengawal nafsu manusia, puasa juga merupakan sekolah membentuk emosi mulia individu.

Sebenarnya, kajian-kajian psikologi ada menerangkan fenomena ini. Ia dinamakan sebagai perceived self-other similarity, atau dalam bahasa yang mudah iaitu menilai orang lain sebagai sama dengan kita.

Misalnya, apabila kita berada dalam kumpulan tertentu yang mempunyai minat yang sama dengan kita, kita akan merasakan bahawa mereka juga adalah sebahagian daripada kita.

Begitu jugalah dengan proses berpuasa. Kita melihat semua orang lain yang mengalami kepayahan dan kesulitan sebagai mempunyai ciri yang sama dengan kita, menjadikan kita terasa ingin membantu mereka.

Kajian-kajian juga menunjukkan bahawa kewujudan rasa persamaan dan ingin membantu ini lebih mudah muncul apabila seseorang itu ditimpa kesusahan.

Mereka yang pernah mengalami pengalaman yang buruk lebih cenderung untuk menolong orang lain yang mengalami keadaan yang sama, dibandingkan dengan mereka yang tidak.

Perasaan empati ini pula dikatakan berlaku dalam dua proses utama, iaitu (i) sama ada kita melihat seseorang itu memerlukan bantuan atau tidak, dan keduanya (ii) meletakkan diri kita pada tempat individu yang sedang menanggung penderitaan tadi.

Walaupun emosi ini kelihatannya mudah, tetapi ia tidak berlaku dengan mudah. Sebab itulah, ada individu yang bersimpati dengan individu yang terlibat dengan kemalangan dan ada yang tidak.

Falsafah berpuasa

Ada pula orang yang sangat kasihan melihat anak-anak yatim, tetapi ada pula yang melihat golongan ini sebagai insan biasa sahaja.

Ini semua adalah bergantung kepada sejauh mana deria emosi kita mampu meletakkan diri pada tempat mereka yang bernasib malang tadi.


RAMAI orang lebih sensitif untuk membantu insan-insan kurang bernasib baik ketika Ramadan.


Kita mungkin akan lebih merasakannya jika kita pernah mengalami pengalaman yang sama sebelum ini. Kita merasakan bahawa mereka yang sedang ditimpa kesusahan itu bukan orang lain, tetapi adalah kelompok yang sama dengan diri kita.

Sebenarnya, inilah antara falsafah berpuasa yang sedang melatih deria psikologi kita semua untuk menginsafi kepayahan yang dihadapi orang lain.

Selama ini, kita mungkin melihat mereka yang tidak bernasib baik sebagai malas atau tidak berusaha. Kita juga mungkin menilai mereka yang gagal sebagai tidak mempunyai kegigihan seperti mereka yang berjaya.

Tafsiran seumpama itu mungkin muncul apabila kita tidak meletakkan diri kita pada tempat individu yang bernasib malang tadi.

Kita juga mungkin tidak menafsirkan mereka sebagai mempunyai ciri yang sama dengan diri kita. Ini akan menjadikan kita lebih mudah untuk membantu, dibandingkan sekiranya kita melihat orang yang ditimpa musibah sebagai bukan dalam kumpulan yang sama.

Sedar atau tidak, setiap kali tibanya Ramadan kita akan lebih merasakan simpati dengan apa yang berlaku terhadap saudara sesama Islam di seluruh dunia, walaupun pada waktu yang lain kita mungkin tidak mempunyai rasa seumpama itu.

Kita melihat apa yang berlaku di Mesir atau Syria sebagai perkara malang yang sedang menimpa saudara seagama, walaupun pada waktu yang lain kita mungkin melihat apa yang berlaku lebih merupakan konflik dalaman sesebuah negara.

Bayangkan, ujian berpuasa sahaja, sudah mampu mengubah tingkah laku dan penilaian manusia, apatah lagi kalau kita dihadapkan dengan cabaran yang lebih besar.

Sebab itulah, kita dapati begitu banyak kebaikan dilakukan umat Islam setiap kali Ramadan.

Kita dapati banyak derma kebajikan dilakukan, dan kita lebih banyak bersabar menghadapi situasi tertentu.

Malah, kita mula memberikan sedikit juadah untuk jiran kita, walaupun pada waktu yang lain mungkin jarang bertegur sapa.

Puasa bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum, tetapi puasa juga membentuk emosi empati manusia agar lebih bersimpati dengan orang lain dan tidak bersikap mementingkan diri sendiri.

Hidangan terbaik Asia Barat di Al Diafah

Posted:

Hidangan terbaik Asia Barat di Al Diafah

Hidangan terbaik Asia Barat di Al Diafah


KELAZATAN juadah daging dan ayam panggang diraja pasti tidak mengecewakan pengunjung yang gemarkan masakan Asia Barat.


RESTORAN Al Diafah menyajikan hanya yang terbaik sepanjang Ramadan ini dengan pelbagai hidangan Asia Barat yang sungguh menyelerakan.

Sebanyak 170 hidangan termasuk sup, salad, pembuka selera, sandwic, pasta, makanan laut, kebab, pencuci mulut dan aneka pilihan minuman

disediakan untuk pengunjung.

Sajian berkualiti tinggi dimasak segar disediakan kepada pengunjung agar rasa, warna dan tekstur makanan dapat dikekalkan.

Nikmati juadah berbuka puasa

anda bersama rakan-rakan dan

keluarga untuk berkongsi kelazatan hidangan nasi, roti, makanan ringan dan pencuci mulut.

Hidangan istimewa yang mendapat permintaan paling tinggi sewaktu iftar semestinya daging dan ayam panggang diraja serta nasi mandi ayam dan kambing.

Selain itu, menu Asia Barat lain yang harus dicuba ialah nasi mandi bersama shish tawouk, filet ayam panggang, bebola kebab ayam, nasi Al Diafah dan nasi Kabsa.

Pencuci mulut yang wajib dicuba pula ialah Oom Ali yang sukar didapati di tempat lain. Rasanya yang manis, bersusu dan berkrim pasti membuatkan anda ingin mencubanya berkali-kali.

Bagi mereka yang mahukan hidangan segera boleh memilih set Al Diafah Express yang dijual pada harga serendah RM10.

Keenakan sup gearbox kambing

Posted:

Keenakan sup gearbox kambing

Keenakan sup gearbox kambing


SUP gearbox kambing antara hidangan signatur restoran 10 Binjai pada bulan Ramadan tahun ini.


BAGI yang menggemari suasana restoran yang kasual dan kontemporari, 10 Binjai di PNB Darby Park merupakan destinasi terbaik untuk anda berbuka puasa bersama rakan-rakan mahupun keluarga.

Kira-kira 80 menu iftar yang disediakan oleh pihak restoran termasuk pembuka selera, hidangan utama dan pencuci mulut. Pelanggan juga dapat merasai seperti berkunjung ke bazar Ramadan terutama di kaunter hidangan pembuka selera.

Lemang, ketupat, rojak, kerabu, roti john dan stimbot merupakan antara menu yang menjadi tarikan pelanggan di restoran itu.

"10 Binjai juga menyajikan pelbagai sajian tempatan dan luar negara. Antara hidangan yang menjadi tumpuan ialah ikan dan ayam bakar, nasi Arab, ketam masak merah, udang sambal petai, daging kurma serta shawarma kambing dan ayam.

Bagi yang menggemari hidangan dari Pantai Timur, nasi kerabu merupakan antara hidangan signatur di restoran kedua PNB Darby Park selain daripada Restoran The 39.

Eksekutif sous chef 10 Binjai, Ard Abdul Aziz, 44, memberitahu, sempena bulan Ramadan, menu sup gear box kambing merupakan hidangan utama yang harus dicuba oleh pelanggan.

"Sup gearbox kebiasaannya sinonim dengan tulang daging lembu. Di restoran ini, kami menyediakan sup tulang gear box kambing. Ia dimasak dengan menggunakan rempah ratus masakan Melayu seperti lengkuas, serai dan halia.

"Sup gearbox kambing juga lebih manis jika dibandingkan dengan gear box lembu. Isinya juga lembut dan memudahkan pelanggan untuk menikmatinya," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Hidangan pencuci mulut seperti puding roti, pengat dan pelbagai jenis kuih-muih Melayu juga disediakan untuk pelanggan sebelum berangkat pulang usai menikmati juadah berbuka puasa di restoran 10Binjai.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved