Jumaat, 26 Julai 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Opick pernah dilamar wanita

Posted:

Opick pernah dilamar wanita

Opick pernah dilamar wanita

OPICK atau nama sebenarnya Aunur Rofiq Lil Firdaus merupakan nama besar dalam industri muzik Indonesia, terutamanya lagu berkonsep ketuhanan.

Bertemu sendiri dengan penyanyi ini pada pelancaran album kesembilannya yang berjudul Ya Maulana di Restoran Hadramawt, Kuala Lumpur baru-baru ini, orangnya cukup ramah.

Penampilannya juga cukup sederhana. Memadai memakai kain sarung dan berserban putih, tutur katanya juga tersusun rapi, sesekali bercanda dengan pihak media.

Walaupun berstatus penyanyi lagu ketuhanan tetapi diakui, ramai yang menghormati keperibadian Opick lebih daripada itu. Ada yang menganggapnya seperti ustaz dan menawarkannya untuk membuat ceramah tetapi ditolaknya dengan baik.

"Saya bukan ustaz tetapi penyanyi. Jika diminta untuk memberi ceramah motivasi, saya tidak keberatan. Namun, jika ceramah agama saya tidak mahu, lebih ramai orang yang bijaksana dan tinggi ilmu agamanya daripada saya," katanya jujur.

Ditebak mengapa tidak mengambil peluang untuk berceramah sedangkan itu merupakan salah satu cara untuk berdakwah.

Jawabnya: "Kalau saya berceramah, saya sudah seperti ustaz, nanti ramai yang protes atau mempersoalkan kenapa ustaz menyanyi?

"Jadi, saya lebih selesa bergelar seniman. Mudah untuk saya masuk ke mana-mana saluran, hiburan boleh, dakwah pun boleh juga."

Bukan itu sahaja, suami kepada Dian Rosita, 30, dan bapa kepada empat cahaya mata itu juga pernah dilamar oleh beberapa wanita yang sudi menikahinya walaupun sedar statusnya sebagai suami orang.

"Godaan itu banyak termasuk ada yang mengajak saya bernikah. Perkara ini memang berlaku tetapi wanita-wanita yang mengajak saya bernikah sekarang hanya mengenali diri saya yang sudah popular dan berimej sopan dengan serban.

"Kalau mereka bertemu ketika saya masih berambut panjang, menyanyi lagu rock, bekerja hanya sebagai pembersih studio muzik dan tidak mempunyai wang rasanya mereka mahu atau tidak mengajak saya kahwin?

"Pastinya tidak, satu-satunya wanita yang mahu menikahi saya ketika itu hanyalah isteri saya sahaja. Dia sahaja yang mahu saya walaupun saya tidak popular dan mempunyai wang," ceritanya panjang lebar.


OPICK cukup bersyukur kerana kehadirannya diterima baik oleh semua peminat.


Godaan Opick

Selain diajak kahwin, Opick juga banyak menerima godaan apabila ramai wanita yang cuba meluahkan perasaan dan masalah kepadanya.

Bagaimanapun, Opick mempunyai cara yang terbaik untuk menghalang hubungan melebihi batas antara peminat wanitanya dengan dirinya.

"Ada yang datang cuba meluahkan perasaan dan masalah masing-masing. Senang sahaja, saya katakan pada mereka, jangan curahkan masalah hati pada saya tetapi curahkan pada Allah sahaja.

"Saya cuba menjaga batas hubungan antara peminat. Bukan apa, saya takut mungkin pada mulanya saya hanya mendengar masalah tetapi lama-lama mungkin orang itu suka pada saya dan saya juga suka pada dia. Itu sudah masalah besar, saya tidak mahu jadi begitu," katanya.

Bercakap tentang poligami, kata Opick jodoh yang ditentukan oleh Allah tidak dapat diramal tetapi sehingga ke hari ini dia hanya setia pada isterinya seorang.

Bahkan, pada majlis pelancaran album itu, Opick turut membawa isterinya sebagai hadiah ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-11.

"Kebetulan tarikh ulang tahun perkahwinan kami jatuh pada tanggal 15 Julai, jadi saya ajak sekali isteri untuk berkunjung ke Kuala Lumpur.

"Kami hanya berada di Kuala Lumpur sehari sahaja, selepas pulang ke Indonesia, jadual saya cukup padat dengan aktiviti promosi album di beberapa kota," balasnya.

Kehidupan berubah

Bercerita lanjut mengenai masa silamnya, Opick menjelaskan, sebelum ini dia terpesong cukup jauh. Dia bergaul dengan orang yang mengamalkan seks bebas, mengambil dadah dan mengusung muzik rock yang liriknya berkisar tentang protes terhadap kerajaan.

Namun, selepas memperoleh hidayah dan diajak oleh seorang rakan bernama Agus Idwar untuk menyanyi lagu ketuhanan, kehidupannya berubah sama sekali.

"Ketika saya menyanyi lagu rock dan berbangga dengan imej rambut panjang, saya tidak mempunyai wang, bahkan album rock saya tidak laku (ketawa).

"Sejak muncul dengan lagu Ubat Hati yang merupakan lagu ketuhanan saya yang pertama, kehidupan saya berubah dan taraf ekonomi juga makin meningkat selepas itu," ujarnya.


OPICK bersama isterinya, Dian Rosita yang telah dinikahinya selama 11 tahun.


Terangnya, selain berdakwah, menyanyi lagu ketuhanan juga merupakan caranya menasihati dirinya sendiri supaya sentiasa ingat kepada Allah.

"Saya menyanyi untuk hiburkan orang serta berdakwah tetapi pada masa yang sama itu cara untuk saya mengingatkan diri sendiri juga," balasnya.

Menariknya sejak memilih lagu ketuhanan, inspirasi luar biasa datang kepadanya tanpa disedari. Kadangkala bapanya juga mempersoalkan lagu-lagu ciptaannya.

"Saya tidak tahu membaca nota muzik dan bermain piano tetapi bila mencipta lagu saya hanya tekan sahaja piano dan rakam bunyi yang terhasil.

"Kemudian, saya akan panggil pemuzik untuk mendengar bunyi itu dan menulis nota muziknya. Bapa saya sering kata, rasanya bukan saya yang mencipta lagu itu sebaliknya atas bantuan orang lain.

"Saya percaya Allah yang memberi inspirasi kepada saya," tuturnya.

Sazzy Falak sumpah tak sokong Alvin, Vivian

Posted:

Sazzy Falak sumpah tak sokong Alvin, Vivian

Sazzy Falak sumpah tak sokong Alvin, Vivian

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


TANGGUNGJAWAB BESAR... Sazzy kini lebih memfokus kepada Minggu Fesyen New York yang bakal diadakan pada September depan berbanding persiapan raya.


BARU-BARU ini, rakyat beragama Islam di Malaysia dikejutkan dengan sekeping gambar yang dimuat naik oleh pasangan blogger iaitu Alvin dan Vivian menunjukkan pasangan itu sedang menikmati hidangan bah kut teh sambil meletakkan tajuk 'Selamat Berbuka Puasa'.

Akibat daripada itu, Alvin dan Vi- vian dipenjarakan sementara menanti hari perbicaraan.

Reda sedikit isu tersebut, termometer hiburan dikejutkan pula dengan sikap pelakon dan pengacara, Sazlini Shamsul Falak atau Sazzy Falak yang berkongsi artikel seolah- olah menyokong tindakan pasangan Alvin dan Vivian di laman Facebook miliknya.

Perkongsian Sazzy itu bagaimana- pun telah menimbulkan amarah dan kecaman daripada peminat-peminatnya.

Ikuti penjelasan Sazzy kepada Kosmo! berhubung perkara tersebut.

Kosmo!: Ramai orang yang mengeji tindakan pasangan Alvin dan Vivian. Ia dilihat seolah- olah mereka tidak menghormati agama Islam. Namun, anda pula dilihat menyokong pula tindakan pasangan itu dengan berkongsi artikel di dalam laman Facebook milik anda. Komen?

SAZZY FALAK: (Terkejut). Bukan saya yang kongsikan artikel tersebut. Sekarang saya sangat sibuk dan sudah jarang buka Facebook. Selalunya Facebook saya dikemas kini oleh admin. Saya cuma kerap mengemas kini laman Twitter atau Instgram sahaja buat masa ini.

Jika bukan anda yang kongsikan artikel tersebut, siapa lagi?

Saya bersumpah tidak melakukannya, malah tulisan pada tajuk artikel itu juga bukan saya yang tulis. Berkemungkinan besar ada beberapa rakan saya yang mempunyai akses laman Facebook tersebut tidak sengaja berkongsi artikel itu.

Adakah orang itu cuba menjatuhkan anda?

Saya tidak rasa orang itu cuba hendak jatuhkan saya cuma apa yang boleh saya katakan dia harus sensitif dengan isu tersebut. Jangan jadikan ia sebagai bahan jenaka. Mungkin ada orang yang boleh terima dan selebihnya tidak boleh.

Apakah tindakan anda mengenai perkara ini?

Saya hanya boleh memohon maaf mengenai perkara yang tidak disengajakan itu. Saya akan kenal pasti siapakah yang berkongsi artikel tersebut menggunakan akses laman Facebook milik saya. Saya juga akan keluarkan semula artikel tersebut dan berharap mereka yang melaku- kan perbuatan itu lebih sensitif dengan perasaan orang lain.

Apakah pendapat anda mengenai pasangan Alvin dan Vivian itu?

Saya kena baca kembali apa yang dilakukan pasangan itu tetapi sebagai rakyat yang berbilang kaum di Malaysia, pasangan kontroversi itu harus lebih sensitif dengan perkara yang berkaitan agama dan bangsa.

Dalam perkembangan lain, apakah aktiviti seni anda sekarang?

Setelah dua tahun, saya akan terlibat dengan penggambaran drama karya Rina Khan iaitu Sekelip Mata. Dalam drama tersebut saya akan bergandingan dengan Pekin Ibrahim.

Apakah yang membuatkan anda menerima tawaran tersebut selepas dua tahun?

Sebelum ini saya tidak terima tawaran berlakon kerana mahu memberi penyusuan badan sepenuhnya pada kedua-dua anak kembar saya.

Ketika itu, saya cuma mengambil tawaran mengacara sahaja kerana masa penggambaran yang tidak lama. Sekarang mereka sudah berhenti menyusu badan sejak usia mereka setahun 10 bulan. Jadi, saya kembali aktif berlakon. Pada masa yang sama, saya juga masih meng- acarakan program ESPN, Fox Sport, Raikan Impian Fair & Lovely untuk TV3 dan The Big Dreams.

Apakah aktiviti Ramadan dan Syawal anda?

Sepanjang Ramadan ini saya sibuk menguruskan perniagaan dalam talian yang dinamakan sebagai Street Fashion. Saya juga akan menganjurkan dua malam amal. Satu untuk ibu tunggal dan yang lagi satu majlis amal anjuran saya bersama rakan-rakan Celepets. Sempena raya pula, saya sudah beli beberapa helai baju raya untuk anak-anak. Saya lebih utamakan anak-anak berbanding diri sendiri.

Apakah aktiviti anda selepas raya pula?

Saya akan terlibat dalam Minggu Fesyen New York pada bulan September depan. Disebabkan itu, saya sangat sibuk dan lebih memfokuskan minggu fesyen ini berbanding persiapan raya.

Arianie mekar di hati saya - Hattan

Posted:

Arianie mekar di hati saya - Hattan

Arianie mekar di hati saya - Hattan

Oleh MALIAH SURIP

PASANGAN ini berharap agar perkahwinan mereka kekal sampai ke syurga.


INI bukan cerita dongeng. Bukan juga cerita yang pertama terjadi, namun ia jarang berlaku. Rasa benci yang pernah timbul suatu ketika dahulu, akhirnya tewas dengan perasaan kasih yang suci.

Wajahnya berseri tak terperi. Gelom- bang suaranya juga terdengar cukup bahagia. Masakan tidak, pada usia 42 tahun, selepas sembilan tahun memegang status ibu tunggal, dia kini kembali mengulit bahagia berumah tangga.

Lebih manis dan penuh magis, dia, Arianie Mohd. Abidin kembali ke dalam dakapan mantan suaminya, Datuk Shukri Sahabudin atau cukup terkenal dengan nama pentasnya, Hattan.

"Pusing satu dunia pun, cuba mencari jodoh lain, jika Tuhan sudah janji- kan memang dia jodoh saya, maka saya terima dengan rasa syukur," begitu ungkapan yang keluar daripada bibir Arianie saat ditemui usai majlis akad nikahnya bersama Hattan yang diadakan di Hotel Marriott IOI Putrajaya pada Ramadan ke-15 yang lalu.

Wanita tinggi lampai itu tersenyum. Dia kemudian menyambung bicara yang penuh realistik. Mengaku pada awal penceraian mereka sekitar tahun 2005, dia pernah kurang senang apabila ada yang mengatakan jodoh dia dan Hattan akan kembali bertaut.

Bagaimanapun, sebagai manusia biasa, dia tidak mampu menolak peranca- ngan yang telah Allah SWT susun untuk kehidupannya. Kini, apabila akhirnya dia kembali hidup sebagai isteri Hattan, dia reda.

Katanya: "Saya harus akui, pada usia seperti ini, apa lagi yang saya cari da- lam hidup? Lelaki yang sempurna? Tidak akan saya jumpa.


MENERUSI perkahwinan buat kali kedua ini, Hattan dan Arianie berusaha untuk memperbaiki sikap masing-masing demi mengekalkan keharmonian hubungan mereka.


"Justeru, selepas saya melihat kesungguhan serta perubahan Hattan, dan saya sendiri menyayanginya, saya bersetuju untuk kembali hidup bersamanya. Doakan supaya ini menjadi perkahwinan hakiki kami."

Hattan dan Arianie, masing-masing punya cebisan ceritera kehidupan yang tersendiri selama sembilan tahun hidup dalam status janda dan duda.

Hattan, penyanyi yang cukup terkenal dengan lagu Biso Bonar itu sempat berkahwin lain pada tahun 2011 dengan Noorfarah Ashikin Othman sebelum berpisah dua bulan kemudian.

Arianie sendiri pernah bertunang dan ia putus sebelum sempat dia berkahwin.

Justeru, apabila kini mereka kembali bersatu, ada perasaan kekok yang menyelinap dalam hati mereka.

Ujar Arianie: "Saya menjadi malu untuk kembali romantik bersamanya. Sementara Hattan berkata: "Saya perlu betulkan semula kehidupan dengan fasa baharu ini."

Berbeza Arianie yang nampak tenang, Hattan menitiskan air mata sebaik lafaz nikah selesai. Perasaan sebaknya tidak dapat ditahan.

Luah Hattan: "Saya sebak dan sedih kerana akhirnya hajat saya untuk memperisterikan Arianie semula dimakbulkan Allah SWT. Ia macam satu mimpi yang jadi kenyataan. Inilah takdir hidup saya yang tidak saya sangka."

Dengan tidak segan silu, penyanyi berusia 46 tahun itu juga memberitahu, rasa kasihnya kepada Arianie tidak pernah padam. Kerana itu dia tidak juga lelah berdoa untuk kembali hidup bersama wanita yang pernah melahir- kan zuriat untuk dirinya, Adam Iman, 15.

"Senang cakap, Arianie sentiasa mekar di hati ini," ujar Hattan yang melamar mantan isterinya itu kembali hidup bersamanya dua bulan lalu.

Ditanya apakah janji yang ditabur kepada Arianie agar dia kembali menjadi surinya, jelas Hattan, dia tidak me- nabur janji menggunung tinggi buat pramugari tersebut.

ARIANIE mengakui perkahwinan sekali lagi dirinya dengan Hattan bukan kerana anak mereka, Adam Iman semata-mata, sebaliknya hatinya masih sayang kepada Hattan.


Sebaliknya, dia percaya, Arianie kembali menerimanya untuk menjadi imam dalam kehidupannya selepas melihat perubahan dirinya yang lebih tenang.

Bercakap tentang masa depan kehidupan baharu mereka, Hattan mengharapkan agar rumah tangga yang dibina semula bersama Arianie diberkati.

Apa yang penting, ujarnya, anak tunggal mereka, Adam gembira kerana kini telah mempunyai sebuah keluarga yang sempurna dan dia dapat menyatukan kembali dua buah keluarga yang memang tidak pernah putus tali persaudaraan sejak mereka berpisah dahulu.

Sementara itu, Adam turut meluahkan perasaan gembiranya terhadap perkahwinan kali kedua ibu dan bapa- nya. Ditanya tentang harapannya, pantas dia menjawab: "Harap boleh dapat adik."

Pada majlis pernikahan tersebut, Hattan dinikahkan oleh Pegawai Takbir Agama Daerah Sepang, Abdul Halim Mohd. Isa.

Dengan dua kali lafaz, Arianie menerima mas kahwin sebanyak RM300 tanpa sebarang hantaran untuk kembali menjadi isteri Hattan.

Pasangan tersebut sebelum ini berkahwin pada 17 Disember 2007 dan bercerai pada 10 Mac 2005.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved