Selasa, 30 Julai 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Penyokong Morsi anjur protes sejuta orang

Posted:

Penyokong Morsi anjur protes sejuta orang

Penyokong Morsi anjur protes sejuta orang

PARA penyokong Presiden Mesir yang digulingkan, Mohamed Morsi bersolat beramai-ramai di Bandar Nasr, Kaherah kelmarin.


KAHERAH - Penyokong bekas Presiden Mesir yang digulingkan, Mohamed Morsi meminta protes baharu diadakan semalam, sekali gus meruncingkan lagi krisis dalaman negara berkenaan.

Perkembangan itu berlaku ketika ketua dasar luar Kesatuan Eropah (EU), Catherine Ashton mengadakan perbincangan dengan kerajaan dan pembangkang Mesir.

Dalam satu kenyataannya, Ashton meminta supaya proses peralihan kuasa di Mesir melibatkan semua pihak termasuk pergerakan Islam terbesar di Mesir, Ikhwanul Muslimin.

"Saya juga mengulangi gesaan supaya semua keganasan dihenti- kan. Saya amat kesal dengan kehilangan nyawa yang berlaku," katanya.

Dalam pada itu, Perikatan Anti-Rampasan Kuasa yang meng- anjurkan bantahan menentang tindakan tentera menggulingkan Morsi menggesa penunjuk perasaan berarak menuju bangunan-bangunan keselamatan semalam.

Kumpulan tersebut turut meminta agar sejuta penduduk Mesir keluar mengadakan bantahan hari ini.

Gesaan itu dibuat selepas Majlis Pertahanan Negara memberi amaran kelmarin pihaknya akan bertindak tegas terhadap penunjuk perasaan jika mereka melampaui batas.

Ketegangan di negara itu memuncak selepas sebanyak 72 penunjuk perasaan terbunuh dalam perhimpunan pro-Morsi yang diadakan di sini pada Sabtu lalu.

"Kami menyeru sejuta orang berarak esok (hari ini)," kata seorang wakil Perikatan Anti-Rampasan kuasa dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, beribu-ribu penyokong Morsi masih berkhemah di dataran Masjid Rabaa Al-Adawiya, tempat tunjuk perasaan menentang kerajaan peralihan Mesir bermula.

Terdahulu, sumber kumpulan tersebut menyatakan, dua pemimpin parti politik yang menyokong Ikhwanul Muslimin, Abul Ala Mady dan penolongnya, Essam Sultan telah ditahan pihak berkuasa Mesir kelmarin. - AFP

Chef ketua negara jamu orang miskin

Posted:

Chef ketua negara jamu orang miskin

Chef ketua negara jamu orang miskin


SERAMAI 20 chef terlibat dalam menyediakan juadah kepada penduduk miskin di Xavier Mission, New York.


NEW YORK - Sekumpulan chef tersohor yang memasak untuk ketua-ketua negara berhimpun bagi menyediakan juadah kepada penduduk miskin di sini kelmarin.

Acara tersebut turut diadakan bagi menjana sumbangan untuk mengisi dana bank makanan tempatan.

Dana itu digunakan bagi menyediakan makanan kepada penduduk miskin di sini.

Seramai 20 orang chef terlibat dalam acara yang julung-julung kali diadakan itu.

Mereka termasuk Chef Presiden Amerika Syarikat Barack Obama, Ratu Elizabeth II, Presiden Perancis, Raja Sweden, Canselor Jerman, Presiden India, Raja Thailand dan Putera Monaco.

Semua chef tersebut bekerja menyediakan makanan untuk dihidangkan kepada "tetamu istimewa" di ruang makan Xavier Mission.

Mereka turut menghidangkan makanan yang dimasak itu kepada penduduk miskin berkenaan. - AFP

Pembangkang tolak keputusan pilihan raya umum Kemboja

Posted:

Pembangkang tolak keputusan pilihan raya umum Kemboja

Pembangkang tolak keputusan pilihan raya umum Kemboja


SEORANG pemuda menendang sebuah kereta polis berdekatan pusat pegundian di daerah Stung Meanchey, Phnom Penh kelmarin.


PHNOM PENH - Parti pembangkang utama Kemboja semalam menolak keputusan pilihan raya umum oleh kerajaan yang menyatakan kemenangan berpihak kepada parti pimpinan Perdana Menteri Hun Sen.

Parti Penyelamat Kebangsaan Kemboja (CNRP) sebaliknya mahu siasatan dilakukan berhubung dakwaan manipulasi besar-besaran senarai daftar pemilih.

Menurut CNRP, satu jawatankuasa disertai oleh wakil parti politik, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pihak berkuasa pilihan raya dan pertubuhan bukan kerajaan perlu ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan itu.

"Terdapat 1.3 juta orang yang nama mereka hilang dan tidak dapat mengundi. Kerajaan) menghapuskan hak kami untuk mengundi, bagaimana kami boleh mengiktiraf pilihan raya ini?" kata pemimpin pembangkang, Sam Rainsy.

"Ada lebih sejuta nama pengundi hantu, nama yang hanya wujud atas kertas yang boleh ditukar menjadi undi. Kita tidak boleh menerima keputusan ini," tambahnya.

CNRP menyatakan jawatankuasa itu perlu menyiapkan laporannya menjelang 31 Ogos depan.

Kelmarin, suruhanjaya pilihan raya mengumumkan Parti Rakyat Kemboja (CPP) pimpinan Hun Sen memperoleh 68 daripada 123 kerusi Parlimen manakala 55 kerusi lagi dimenangi oleh CNRP.

Keputusan tersebut menyaksikan sokongan rakyat kepada CPP kini merosot jauh selepas Hun Sen mentadbir negara selama 28 tahun.

Sebelum pilihan raya diadakan, CPP menguasai 90 kerusi Parlimen dan CNRP 29 kerusi dengan baki empat kerusi diduduki beberapa parti politik kurang popular.

CPP yang disokong media kerajaan dan sumber kewangan kukuh sebelum ini menyatakan, pihaknya yakin akan menang besar pada pilihan raya kali ini.

Di bawah pemerintahan Hun Sen, ekonomi Kemboja berubah menjadi antara yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara.

Ekonomi negara itu banyak dibantu oleh eksport kain dan pelaburan dari China.

Namun, satu pertiga daripada 14 juta penduduk Kemboja masih hidup dengan pendapatan bawah AS$0.65 (RM2) sehari. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved