Rabu, 22 Mei 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Khairy turut bidas BAM

Posted:

Khairy turut bidas BAM

Khairy turut bidas BAM

CHONG WEI menampilkan aksi konsisten dan menyumbang mata penting buat skuad badminton negara pada Piala Sudirman 2013 di Stadium Putra, Bukit Jalil.


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar membidas Persatuan Badminton Malaysia (BAM) berikutan prestasi buruk skuad negara pada kejohanan badminton Piala Sudirman 2013.

Skuad negara gagal menempah slot ke suku akhir setelah tumpas 2-3 kepada dua pasukan bukan pilihan, Taiwan dan Jerman pada aksi peringkat kumpulan.

Sambil menyifatkan prestasi itu adalah terburuk dalam sejarah badminton negara, beliau berkata, BAM perlu bertanggungjawab atas kekalahan tersebut dan menggesa badan induk badminton negara itu membuat post-mortem secara menyelu- ruh termasuk dari aspek pembangunan sukan berkenaan.

"Sebagai menteri, saya kecewa dengan kekalahan pasukan negara. Tidak pernah dalam sejarah skuad negara kecundang kepada pasukan yang jauh lebih lemah (atas kertas)... realitinya kita lagi lemah daripada mereka.

"Saya harap BAM memandang serius perkara ini kerana ramai pihak termasuk saya sangsi dengan kebolehan BAM mengendalikan sukan badminton negara pada masa ini," kata- nya ketika ditemui pemberita di Menara KBS di Putrajaya semalam.

Pada perlawanan Kumpulan C di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam, Malaysia sekali lagi dikejutkan apabila tewas 2-3 kepada pasukan bukan pilihan, Jerman, sekali gus meleburkan impian mara ke suku akhir.

Skuad negara turut diaibkan 2-3 oleh Taiwan.

Khairy berkata, pihaknya akan menunggu laporan daripada BAM dan beberapa tindakan serta keputusan berdasarkan bidang kuasa kementerian dijangka diambil terhadap badan induk badminton negara itu.

"Kementerian tidak boleh masuk campur dalam perjalanan persatuan sukan tetapi ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.

"Sebagai menteri, saya bertanggungjawab ke atas segala pembangunan sukan dan telah banyak sokongan yang kementerian beri kepada persatuan. Mereka perlu bertanggungjawab kerana soal akauntabiliti itu akhirnya dapat dijawab melalui prestasi," katanya.

Ditanya mengenai cadangan supaya BAM dirombak, Khairy menggesa BAM melakukan perubahan menyelu- ruh termasuk dari segi struktur dan pembangunan badminton jika mahu menjadikan Malaysia antara gergasi dalam sukan berkenaan.

"Saya tidak dapat berbuat apa-apa (rombakan) sebab bukan kuasa menteri tetapi saya berpendapat, perubahan perlu dilakukan dalam apa jua bentuk... bukan perlu lepas jawatan.

"Saya rasa kekalahan malam tadi (semalam) membawa kepada maksud 'sudah terang lagi bersuluh'," katanya. - Bernama

Bekas pemain jadi pemusnah

Posted:

Bekas pemain jadi pemusnah

Bekas pemain jadi pemusnah

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my


NORSHAHRUL (tengah) menjaringkan gol pertama Johor DT ketika menewaskan Kelantan 2-0 pada aksi Liga Super di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin malam tadi.


DUA bekas pemain Kelantan muncul wira Johor Darul Takzim (Johor DT) apabila membantu Harimau Selatan menundukkan skuad The Red Warriors 2-0 pada aksi Liga Super di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin malam tadi.

Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd. Nurul Azwan Roya yang mula menyertai Johor DT musim ini masing-masing menjaringkan gol pada minit ke-65 dan ke-68 untuk menghadiahkan tiga mata penuh buat pasukan tuan rumah.

Kemenangan ketiga berturut-turut itu membolehkan Johor DT kini melonjak ke tangga kedua liga selepas mengumpul 34 mata, satu mata di belakang pendahulu, Lions XII.

Meskipun perlawanan tertangguh 40 minit gara-gara sedikit kekecohan yang berlaku di antara penyokong Kelantan dan tuan rumah, ia tidak mematahkan semangat kedua-dua pasukan untuk mempamerkan aksi menarik sepanjang perlawanan.

Anak-anak buah Fandi Ahmad bermula garang apabila melakukan beberapa serangan di awal permainan, namun gagal menghasilkan sebarang jaringan.

Penyerang import, Leonel Nunez melaku- kan cubaan seawal minit kedua, namun tendangannya tersasar sebelum cubaan Nurul Azwan pada minit ke-26 berjaya diselamatkan penjaga gol pasukan pelawat, Khairul Fahmi Che Mat.

Penyerang skuad The Red Warriors, Mohd. Haris Safwan turut melakukan cubaan pada minit ke-29, namun rembatan dari dalam kotak penalti berjaya ditepis penjaga gol Muhd. Al-Hafiz Hamzah.

Sebaik babak kedua bersambung, Johor DT menggandakan asakan dengan serangan sebelum gol pertama pasukan tuan rumah diperoleh melalui Norshahrul yang merembat kencang dari luar kotak penalti pada minit ke-65.

Di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Negeri Sembilan tewas 0-2 kepada Terengganu hasil sepakan penalti Razman Roslan dan jaringan gol Damion Stewart masing-masing pada minit ke-38 dan ke-50.

Di Stadium Shah Alam, pasukan tuan rumah, Selangor mengalahkan Terengganu 2-0 hasil dua jaringan gol Francis Forkey Doe pada minit ke-24 dan ke-89.

Kedudukan Pahang dan Selangor kekal masing-masing di tangga kelima dan keempat manakala Johor DT memintas ATM di tangga ketiga.

Bookie bola sepak makin ganas

Posted:

Bookie bola sepak makin ganas

Bookie bola sepak makin ganas

SINDIKET mengatur perlawanan bola sepak yang dilabel bookie di negara ini semakin ganas. Selepas melakukan ugutan dengan ancaman bunuh, mereka kini semakin berani apabila bertindak memukul salah seorang daripada beberapa pemain dalam pasukan Liga Malaysia (Liga M).

Menurut seorang sumber yang tidak mahu identitinya didedahkan, kejadian yang tidak diingini itu berlaku selepas pemain Liga M tersebut enggan memenuhi kehendak atau arahan bookie tersebut.

"Benar perkara itu berlaku dan pemain-pemain ini dipukul oleh mereka (bookie).

"Pemain-pemain tersebut dipukul kerana mereka tidak mahu melayan kehendak bookie itu. Keselamatan mereka kini sudah tidak lagi terjamin.

"Apa yang pasti, bookie ini sudah semakin berani. Dulu dengan ugutan ancaman bunuh kepada pemain tetapi kini mereka tidak teragak-agak untuk memukul pemain-pemain pula.

"Mereka tidak berani buat laporan polis kerana takut keadaan bertambah buruk," kata sumber itu kepada Kosmo! semalam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan, terdapat laporan beberapa pemain Liga M telah membuat laporan polis selepas menerima ugutan bunuh daripada sindiket perjudian bola sepak.

Keselamatan para pemain mula terancam apabila mereka gagal memenuhi tuntutan atau kehendak bookie tersebut.

Situasi yang tidak sihat itu telah mendapat reaksi pantas daripada Timbalan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang memberikan amaran kepada barisan pemain Liga M supaya tidak terjebak dengan gejala rasuah tersebut kelmarin.

Pada perkembangan sama, Pengerusi Pemeriksaan, Pemantauan dan Ketelusan FAM, Tan Sri Aseh Che Mat mengesahkan yang pihaknya masih belum menerima sebarang laporan berhubung insiden pemain Liga M dipukul itu.

Aseh yang enggan mengulas lebih lanjut memberitahu, pihaknya akan mengadakan perjumpaan dengan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar di Majlis Sukan Negara (MSN) hari ini.

"Saya baru mengadap Tuanku (Tengku Abdullah) dan mendengar taklimat baginda pagi tadi (semalam).

"Baginda jelas cukup bimbang dengan apa yang berlaku dalam kalangan pemain.

"Esok (hari ini), saya dan polis akan bertemu dengan Khairy bagi berbincang untuk menangani masalah ini," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved