Khamis, 30 Mei 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mayat pertama bot karam ditemui

Posted:

Mayat pertama bot karam ditemui

Mayat pertama bot karam ditemui

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my

PASUKAN penyelamat mengangkat mayat Tujok yang ditemui lemas selepas bot ekspres yang dinaiki karam di Sungai Rajang Selasa lalu.


BELAGA – Seorang pekerja balak menjadi mangsa pertama tragedi bot ekspres yang karam di Sungai Rajang apabila mayatnya ditemui dalam keadaan terapung dan lengkap berpakaian semalam.

Mayat Tujok Lah, 44, ditemui pada pukul 7.30 pagi berdekatan Rumah Panjang Uma Tevok, kira-kira dua kilometer dari tempat tragedi.

Mangsa berasal dari rumah panjang Skeing, Nanga Merit dekat Kapit.

Menurut Ketua Polis Daerah Belaga, Deputi Superintendan Bakar Sebau, mangsa dikenal pasti selepas polis menemui kad pengenalan di dalam dompetnya selain pengecaman yang dibuat ahli keluarganya.

"Mangsa sebelum ini tersenarai antara penumpang yang terselamat. Kekeliruan timbul ekoran kita sukar untuk mengenal pasti siapa yang selamat dan hilang kerana pengusaha bot tidak merekodkan senarai kesemua penumpang," katanya kepada pemberita di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Syarikat tempatan bukti kebolehan

Posted:

Syarikat tempatan bukti kebolehan

Syarikat tempatan bukti kebolehan


NAJIB melihat replika mesin pengorek terowong untuk projek MRT di Depoh MRT Cochrane di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Projek Transit Laju Massa (MRT) telah membuka lembaran baharu dalam memartabatkan kebolehan syarikat tempatan dan rakyat Malaysia, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, beribu-ribu peluang pekerjaan telah dicipta melalui projek itu termasuk di peringkat profesional selain berjaya menarik ramai warga Malaysia yang bekerja di luar negara untuk kembali ke tanah air.

"Kebolehan dan keupayaan yang dibawa balik ke Malaysia ini satu petanda baik kepada negara kita. Ia mampu menjana ekonomi dengan pengurangan aliran keluar mata wang dan lebih penting lagi, meningkatkan kedudukan ekonomi Malaysia dalam rangkaian nilai atau value chain," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Lewat bukan kerana Sultan

Posted:

Lewat bukan kerana Sultan

Lewat bukan kerana Sultan

Oleh NORHAYATI YAHAYA
norhayati.yahaya@kosmo.com.my


SULTAN SHARAFUDDIN (tengah) bergambar bersama Abdul Khalid (duduk, tiga dari kiri) serta Exco Selangor yang baharu selepas majlis mengangkat sumpah di Klang semalam.


KLANG - Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani menafikan tohmahan seorang Ahli Parlimen di Selangor yang mendakwa kelewatan pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) Selangor disebabkan untuk memenuhi kehendak Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Menurut Mohamad Munir, Sultan Selangor dan pihak Istana tidak seharusnya diheret dalam isu tersebut bagi mengelakkan salah faham rakyat terhadap baginda.

"Saya dititah oleh Sultan Selangor untuk memberikan penjelasan kenapa berlakunya kelewatan dalam melantik Exco Selangor.

"Selepas upacara pelantikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 14 Mei lalu, Sultan Selangor telah menitahkan kepada beliau untuk mengemukakan senarai Exco bagi mendapatkan perkenan baginda," katanya menerusi kenyataan akhbar di Istana Alam Shah di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved