Sabtu, 13 April 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Peluang ke final cerah

Posted:

Peluang ke final cerah

Peluang ke final cerah

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

ANDY CHONG (empat dari kiri) bersama para pengurus pasukan dan pemain mempamerkan Piala Axiata selepas selesai majlis pengundian pusingan separuh akhir di ibu negara semalam.


LALUAN skuad negara untuk melangkah ke final Kejohanan Badminton Piala Axiata 2013 nampak cerah apabila diundi menentang Pilihan Bintang Asia (Asia) pada aksi separuh akhir hari ini.

Undian tersebut sekali gus melegakan para pemain serta jurulatih kebangsaan kerana skuad negara memiliki rekod yang baik selepas menewaskan Asia 3-1 pada aksi ketujuh peringkat kumpulan kejohanan yang menawarkan hadiah keseluruhan bernilai AS$1 juta (RM3.04 juta) itu.

Walaupun laluan nampak lebih mudah, namun ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek masih enggan mendabik dada, kerana beliau percaya Malaysia memiliki peluang 50-50 ke atas himpunan pemain-pemain terbaik Asia itu.

"Walaupun kami menang dengan Asia pada dua minggu lepas, tetapi ia tidak bermakna perlawanan memihak kepada skuad negara. Kami perlu lebih fokus dan tampil dengan aksi terbaik untuk mencatat kemenangan.

"Ketiadaan Datuk Lee Chong Wei juga akan membuatkan pasukan kita sedikit goyah, tetapi kita masih boleh meletakkan sasaran kepada beregu campuran (Chan Peng Soon-Goh Liu Ying) dan beregu lelaki (Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, Hoon Thien How-Tan Wee Kiong).

"Peluang bagi perseorangan lelaki (Liew Daren, Chong Wei Feng) dan wanita (Sonia Cheah Su Ya, Tee Jing Yi) pula hanya 50-50," katanya selepas majlis undian yang berlangsung di Hotel Best Western Premier Dua Sentral, Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Naib Presiden Kanan dan Ketua Kumpulan Pemasaran dan Inisiatif Strategik Kumpulan Axiata, Andy Chong dan Setiausaha Agung Konfederasi Badminton Asia (BAC), Surasak Songvarakulpan.

Pasukan Asia pada peringkat kumpulan lalu diperkuatkan Lee Hyun Il (perseorangan lelaki), Zheng Bo-Bao Chunlai (beregu lelaki), Tai Tzu Ying (perseorangan wanita) dan Ashwini Ponnappa-Tarun Kona (beregu campuran).

Sementara itu, pengurus pasukan Asia, Greg Kim Hong Gi yakin skuad kendaliannya akan melakukan kejutan bagi menundukkan Malaysia pada aksi yang akan berlangsung di Stadium Badminton Cheras, Kuala Lumpur itu petang ini.

"Seperti yang saya cakap sebelum ini, kami hanya pasukan 'underdog', dan kami akan beraksi seperti biasa. Saya juga berharap Asia mampu membuat kejutan esok (hari ini)," ujar Greg.

Indonesia pula bertekad untuk mempertahankan kejuaraan yang diraih pada tahun lepas ketika skuad Garuda dan Rajawali mereka menundukkan Malaysia Tiger dan Malaysia Leopard bagi menguasai aksi final pada edisi 2012 itu.

Ketua jurulatih Indonesia, Herry I. P. berkata, kejohanan itu penting bagi mencari pemain yang terbaik untuk menghadapi Piala Sudirman di Kuala Lumpur pada Mei depan.

Dalam pada itu, ketua jurulatih Thailand, Udom Luangphetcharaporn mengakui keputusan undian yang menyaksikan mereka bakal berdepan Indonesia, sudah pasti menyukarkan misi mereka untuk mara ke final.

Wan Zack, Nazirul akan buktikan

Posted:

Wan Zack, Nazirul akan buktikan

Wan Zack, Nazirul akan buktikan

Daripada AHMAD
FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


NAZIRUL (kanan) dan Wan Zack Haikal berharap untuk mendapat tempat dalam kesebelasan utama Ryuku FC.


OKINAWA, Jepun – Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa peminat bola sepak tempatan bagaikan sudah tidak menaruh 'harapan' terhadap pemain negara khususnya yang beraksi bersama pasukan luar negara.

Ini kerana, para penyokong sering kali dikecewakan apabila gagal untuk menyaksikan pemain berbakat negara beraksi di pentas antarabangsa dengan lebih lama apabila sering kali dikaitkan dengan 'penyakit' rindukan kampung halaman, faktor pemakanan dan sebagainya.

Sebelum ini, hasrat untuk melihat kebolehan Muhammad Nazmi Faiz Mansor di pentas Eropah dengan membina nama bersama S.C Beira Mar tidak kesampaian apabila bintang muda negara itu memutuskan menamatkan kontrak dengan kelab Portugal tersebut dan kembali ke tanah air untuk menyarungkan jersi Selangor PKNS, Februari lalu.

Begitupun, dua pemain negara yang kini bersama kelab Divisyen Ketiga Liga Jepun (Liga J), FC Ryukyu, Wan Zack Haikal Wan Nor dan Nazirul Naim Che Hashim bertekad mengubah persepsi tersebut.

Bagi Wan Zack, dia lebih berminat untuk menumpukan perhatian terhadap kariernya sekali gus memberikan aksi terbaik bersama kelab Jepun itu.

Impiannya adalah untuk mencipta nama di pentas antarabangsa.

Jelas pemain sayap kiri kelahiran Pahang yang baharu pulih daripada kecederaan buku lali itu, dia turut berharap pengalaman beraksi bersama pasukan tersebut dapat meningkatkan tahap keupayaannya bagi membantu skuad kebangsaan kelak.

"Semua orang boleh bercakap, tetapi kita tidak dapat menutup mulut para penyokong. Apa yang kami dapat lakukan adalah memberikan persembahan yang terbaik agar mereka sentiasa memberikan sokongan padu kepada kami.

"Sokongan daripada para penyokong sangat penting dan dalam masa yang sama, saya berharap mereka tidak akan lagi memperkecilkan kebolehan pemain-pemain negara yang beraksi bersama kelab luar negara.

"Sepanjang dua minggu bersama FC Ryukyu, saya mendapat pengalaman yang cukup berguna kerana sesi latihan cukup berbeza jika dibandingkan dengan corak latihan skuad negara.

"Latihan intensif mereka cukup tinggi selain mengamalkan tempo permainan yang pantas, dan saya akan memanfaatkan peluang dan pengalaman ini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Nazirul Naim, 19, yang turut menyokong pendapat Wan Zack, mendedahkan bahawa dia berharap dapat memikat hati jurulatih FC Ryukyu, Hiroyuki Shinzato menjelang pertemuan menentang Sagawa Printing di Stadium Okinawa City Athletics, petang ini dengan harapan dapat beraksi.

'Seri dianggap bonus'

Posted:

'Seri dianggap bonus'

'Seri dianggap bonus'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


HAIRUDDIN OMAR (kanan) akan mengetuai jentera serangan ATM pada aksi menentang Kelantan di Kota Bharu malam ini.


BAGAIKAN 'berpijak di bumi nyata', pengendali skuad Angkatan Tentera Malaysia (ATM), B. Sathianathan tidak mahu terlalu yakin untuk membawa pulang tiga mata ketika berkunjung ke Stadium Sultan Muhammad ke-IV, Kota Bharu berdepan Kelantan dalam aksi Liga Super malam ini.

Menyedari prestasi semasa Kelantan yang cukup memberangsangkan, terutamanya dengan mengungguli Kumpulan G dalam saingan Piala AFC baru-baru ini, Sathianathan menuntut anak-anak buahnya supaya kekal berwaspada sepanjang 90 minit perlawanan itu nanti.

Ketiadaan beberapa tonggak utama yang menjalani hukuman penggantungan perlawanan seperti Shukor Adan, Fitri Omar, G Jeevananthan dan R. Surendran, juga jelas dirasai beliau.

"Tiada kata-kata bagi menggambarkan kekuatan semasa Kelantan ketika ini.

"Bagi saya, satu mata sudah dianggap bonus apatah lagi jika berjaya memenangi perlawanan tersebut.

"Jadi kami perlu berjuang habis-habisan bagi mengelak ditewaskan mereka (malam ini)," kata Sathianathan.

Namun, Sathianathan mengakui ia satu tugas yang mencabar ekoran kecederaan yang dialami dua tonggak utamanya iaitu Irwan Fadhli Idrus dan Bruno Martelotto.

"Irwan yang mengalami retak tulang rahang masih belum pulih, begitu juga Bruno yang mengalami kecederaan lama (hamstring).

"Saya percaya pemain muda mampu mengisi kekosongan yang ditinggalkan beberapa pemain utama bagi menyerap asakan Kelantan," katanya.

Pada masa sama, Sathianathan juga tidak menyembunyikan kerisauan beliau berhubung kerapuhan benteng pertahanan The Gladiators yang telah melepaskan 13 gol dalam saingan liga musim ini.

"Ia sesuatu yang berbeza berbanding musim lalu, kali ini kami bolos lebih banyak gol.

"Jadi saya harap ia segera diatasi jika berhasrat menamatkan saingan dalam kelompok tiga pasukan terbaik Liga Super musim ini," katanya.

Selepas berdepan Kelantan, The Gladiators dijadualkan berdepan pendahulu liga, Lions XII di tempat lawan pada 20 April depan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved