Jumaat, 5 April 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Rutin padat pemilik Hawa Ghazzali

Posted:

Rutin padat pemilik Hawa Ghazzali

Rutin padat pemilik Hawa Ghazzali

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my

WANITA ini melihat dirinya sebagai seorang isteri dan ibu yang mahu melengkapkan keluarga sendiri terlebih dahulu lebih daripada hal lain.

Justeru, status dan kemewahan milik beliau sama sekali tidak menghalang dirinya meluangkan masa berkualiti bersama keluarga, memasak untuk mereka, membuat tugas-tugas rumah dan dalam masa yang sama, mengembangkan perniagaan dalam industri fesyen.

Beliau ialah Datin Lynda Ghazzali, pemilik Hawa Ghazzali Collection (HGC) yang juga ibu kepada seorang bayi perempuan baru berusia 19 bulan.

Selain HGC, Lynda juga sangat dikenali dalam kalangan peminat porselin kerana sudah 15 tahun bergiat sebagai pelukis porselin. Beliau juga diberi gelaran Ratu Porselin kerana menjadi satu-satunya artis porselin di Asia yang mempunyai jenama sendiri di arena antarabangsa.

Di samping aktif dengan beberapa perniagaan seperti kosmetik, fesyen, hiasan porselin dan syarikat pengurusan acara, niat untuk tampil dengan jenama baharu, HGC katanya wujud apabila dia menjelajah negara Itali bersama suaminya.

Melihatkan batu-batu permata dan kemahiran beliau sendiri dalam mereka bentuk, menjadi titik tolak kepada kewujudan HGC hampir setahun lalu.

"Saya bermula dengan menghasilkan logo Hawa Ghazzali menggunakan emas dan berlian.

"Kemudian saya juga banyak mereka bentuk kafling, loket dan sebagainya untuk kegunaan sendiri. Melihat aksesori batu permata di Itali menjadikan saya lebih berminat," kata Lynda.

Beliau tampil dengan jenama HGC selepas penyelidikan dan pembangunan yang dilakukan sejak enam bulan lalu termasuk mempelajari secara lanjut tentang batu permata, perak, kaca dan rekaannya.

Jangan merungut

Kata-kata awal saat ditanya mengenai pembahagian masa dan tenaga antara kerjaya serta keluarga ungkap Lynda: "Saya tidak boleh merungut!"

Kata-kata itu cukup untuk membawa pengertian bahawa memiliki sebuah keluarga yang bahagia dan teman-teman tersayang, Lynda tidak akan memberi ruang kepada seorang amah untuk menjaga perihal rumah tangganya.

REKAAN polka dot antara pilihan kegemaran ramai.


"Saya perlu lakukan sendiri kerana ia keluarga saya. Kalau anda mempunyai sebuah ruang dapur yang cantik, adakah anda mahu orang lain yang menggunakan kemudahan itu?" tanya beliau.

Jelas daripada raut wajah dan emosi yang dipapar, Lynda amat peka dan sedar dengan keperluan keluarga.

Beliau sentiasa berusaha untuk menjadikan dirinya sebagai wanita terbaik buat keluarga.

"Sekejap lagi saya akan masak nasi lemak," kongsinya mengenai juadah makan tengah hari yang ingin dimasak sewaktu ditemui di banglo beliau di Taman U-Thant, Kuala Lumpur.

Sediakan jadual

Sebagai seorang isteri, ibu dan ahli perniagaan, kepadatan tugas menyebabkan Lynda menyediakan jadual khas yang akan menjadi rujukannya setiap hari.

Daripada bangun seawal pukul 5 pagi hingga melelapkan mata lewat malam sekitar 11 atau 12 malam, Lynda menerangkan rutin harian dan mingguan beliau termasuklah menggosok baju suami, membasuh, mengemas rumah, memasak dan bekerja di pejabat.

Sebagai pencinta seni porselin, wanita berdarah kacukan Arab itu juga banyak menghabiskan masa untuk melukis porselin sebagai hobi serta karya untuk peniagaannya.

"Saya tetapkan masa dan tidak akan beralih. Mungkin orang akan memandang saya sebagai bertuah, hidup mewah, mengusahakan perniagaan bertaraf antarabangsa dan memiliki suami yang juga seorang ahli perniagaan berjaya. Tetapi mereka tidak tahu saya perlu menggosok baju dan memasak sendiri untuk dia.

"Saya akan melakukan segala-galanya dan tidak suka menggunakan khidmat amah atau orang gaji," kata beliau merujuk kepada suaminya, Datuk Ali Ghazzali, seorang lelaki berketurunan Tunisia dari Perancis.

Bercakap lanjut mengenai tugas memasak, ternyata Lynda mengakui dia tidak pernah bosan memasak, malah selalu mengalu-alukan rakan-rakan dan ahli keluarga untuk menjamu selera di rumahnya.

KELUARGA bahagia Lynda bersama suami, Ali dan puteri mereka, Hawa.


Banglo beliau seakan-akan tempat hentian makan tengah hari dalam kalangan rakan-rakan, kakitangan dan keluarga.

"Saya berasa seronok melihat mereka makan bersama kami. Lagipun, di bandar raya besar ini, makan untuk dua orang sahaja boleh mencecah lebih seratus ringgit. Di sini saya hanya perlu berbelanja RM50 dan boleh memasak untuk 10 orang," katanya.

Masakan kegemaran Lynda yang juga sering mendapat pujian ramai termasuklah masakan Arab, kuskus.

"Saya belajar memasak termasuk masakan kuskus daripada ibu dan mertua. Dalam pada itu, jika makan di restoran, saya akan mengenal pasti bahan dan cara masakan seterusnya cuba memasak sendiri di rumah," katanya lagi.

Pertemuan pagi itu, Lynda sempat berkongsi mengenai puteri sulungnya yang juga pemilik sebenar jenama syarikat beliau, Hawa Ghazzali.

Bak kata pepatah melentur buluh biar dari rebungnya, walaupun baru berusia 19 bulan, Hawa sebenarnya sudah dihantar ke sebuah sekolah untuk memberi pendedahan pendidikan awal.

"Saya mahu melihat jenama HGC seiring dengan perkembangan anak saya. Setakat ini, Hawa juga memberi respons yang baik dan positif dengan fesyen.

"Hawa amat menyukai kasut, aksesori dan beg. Saya turut membuka akaun laman sosial untuk Hawa yang dikemaskini dengan foto-foto fesyen," kata Lynda.

Lynda memasang harapan untuk memperkenalkan koleksi fesyen pakaian kanak-kanak dan ibu pada masa akan datang.

Masak Maggi dalam periuk nasi

Posted:

Masak Maggi dalam periuk nasi

Masak Maggi dalam periuk nasi

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my


KAKITANGAN Maggi menunjukkan demo masakan Magic Meals menggunakan periuk nasi.


RUANG makan di sebuah restoran di Publika, Solaris Dutamas, Kuala Lumpur bukan sahaja sesak dengan kehadiran media dan tetamu, bahkan periuk nasi di atas meja.

Pentas pelancaran juga turut dihiasi replika periuk nasi di samping dua set dapur. Dapur pertama sebuah periuk nasi dan dapur kedua dengan kuali.

Penyediaan peralatan tersebut sebenarnya sebahagian daripada gimik pelancaran Maggi Magic Meals, Cara Baharu Menyediakan Hidangan Lazat Dengan Periuk Nasi Anda, Bagaikan Magik.

Diperkenalkan oleh syarikat makanan, Nestle, Maggi Magic Meals merupakan satu lagi inovasi masakan terbaharu oleh Nestle menggunakan kaedah masakan mudah, cepat dan sihat.

Pada awal acara sebagai memperkenalkan produk Maggi Magic Meals, para pengunjung dipertonton dengan drama singkat berkenaan dua situasi masakan, menggunakan Maggi Magic Meals dan cara masakan tipikal.

Ternyata, drama tersebut membuktikan betapa Maggi Magic Meals bukan sahaja menjadi inovasi produk yang memuaskan selera, tetapi mudah dan sihat.

Maggi mahu para ibu memenuhi selera keluarga mereka dengan inspirasi resipi yang lazat melalui hidangan yang disediakan di rumah.

Beg masakan selamat

"Rangkaian baharu, Maggi Magic Meals menjadi satu-satunya produk di Malaysia yang direka khas untuk dimasak di dalam periuk nasi. Ia merupakan cara masakan yang unik apabila lauk diletakkan di dalam beg masakan Maggi dan dimasak bersama nasi di dalam periuk nasi.

"Beg masakan Maggi adalah selamat untuk dimasak serta mematuhi peraturan Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU) FDA serta tahan haba.

"Malah, masakan dengan beg masakan Maggi juga membantu mengekalkan rasa serta khasiat daging dan sayuran untuk menjadikan hidangan lebih lazat," kata Pengurus Jenama Unit Perniagaan Makanan, Nuraina Tajuddin.


DYNAS dan Sheahnee turut kelihatan teruja dengan cara masakan baharu oleh Maggi.


Beliau berkali-kali menekankan bahawa beg yang bakal diguna itu selamat dan para ibu khususnya, tidak perlu risau terhadap kesannya.

Nuraina berkata, pihaknya mahu para ibu yang sibuk, bapa yang mahu membuat kejutan kepada keluarga, anak-anak yang mahu berdikari memasak sendiri atau individu yang mahu memudahkan aktiviti memasak untuk mencuba produk baharu itu.

Menerangkan secara lanjut tentang khasiat dan cara penyediaan, satu demo khusus turut disediakan kepada para tetamu yang hadir pada majlis pelancaran tersebut.

Berbekalkan hanya ayam mentah, beberapa potongan hirisan bawang berbentuk bulat dan serbuk Maggi Magic Meals semuanya dimasukkan ke dalam plastik masakan Maggi.

"Langkah pertama adalah menambah daging dan bawang ke dalam beg masakan Maggi bersama dengan perencah Maggi Magic Meals. Kemudian ikat beg masakan dan gaulkan dengan sebati. Selepas itu, letakkan beg di atas beras di dalam periuk nasi dan masak. Kemudian, hidangan sedia untuk dinikmati," kata Nuraina.

Tiga jenis pilihan

Masakan itu mengambil masa 45 minit, seiring dengan masa memasak nasi sebelum dihidang kepada tetamu yang hadir.

Memperkenal tiga resipi kegemaran rakyat Malaysia, Maggi Magic Meals boleh didapati dalam perasa Kari Ayam Beraroma, Savouri Ayam Masak Merah dan Ayam Kicap Berempah. Setiap paket itu dijual pada harga RM3.95 sepaket.


SHEAHNEE mengakui Maggi Magic Meals kini memberinya lebih banyak peluang memasak untuk keluarga.


Turut kelihatan pada majlis pelancaran tersebut ialah pelakon, usahawan dan ibu kepada dua orang anak, Dynas Mokhtar.

"Saya berusaha meluangkan masa untuk menyediakan masakan di rumah untuk suami dan anak-anak walaupun jadual saya sibuk. Saya amat kagum dengan inovasi baharu yang dilancarkan oleh Maggi," kata Dynas.

Ditanya tentang rejim masakan baharu beliau bersama produk inovasi Maggi, Dynas mengakui dapat memasak untuk keluarga dengan lebih kerap kerana cuma perlu masukkan beg masakan Maggi di dalam periuk nasi bersama beras.

"Menariknya, ia juga menjadi pilihan berkhasiat kerana tidak perlu menggunakan minyak. Tambahan pula, sambil menunggu hidangan siap, saya dapat meluangkan masa untuk melakukan kerja lain," kata Dynas.

Seorang lagi selebriti, Sheahnee Iman Lee juga berpuas hari dengan produk inovasi, Maggi Magic Meals.

"Maggi Magic Meals dapat menjimatkan masa penyediaan untuk memasak, di samping resipi kegemaran saya menjadi lebih lazat dan penuh rasa," katanya pula.

Pihak Nestle turut mengadakan pertandingan pos istimewa dengan periuk nasi dan Maggi Magic Meals kepada para tetamu. Lima orang pemenang membawa pulang hamper produk Maggi.

Perlu berwuduk memegang al-Quran

Posted:

Perlu berwuduk memegang al-Quran

Perlu berwuduk memegang al-Quran

ULAMA sepakat menyatakan seseorang haruslah berwuduk sebelum menyentuh dan membaca al-Quran.


SAYA pernah mendengar ceramah yang mengatakan kita tidak perlu berwuduk untuk membaca al-Quran, atas alasan seperti orang di Sudan membaca al-Quran sama seperti membaca buku-buku biasa di dalam bas. Apakah komen ustaz?

JAWAPAN:

Dalam masalah ini, ada dua pendapat yang muktabar. Pendapat pertama mengatakan bahawa wajibnya suci daripada hadas besar dan kecil.

Mereka mewajibkan serta menjadikan wuduk dan suci daripada hadas besar dan hadas kecil sebagai syarat untuk memegang al-Quran.

Pendapat ini adalah pendapat muktabar dalam keempat-empat mazhab iaitu pendapat jumhur ulama. Pendapat ini juga adalah pendapat yang dipegang oleh kebanyakan para sahabat Nabi Muhammad seperti Ali, Ibnu Abbas, Ibnu Mas'ud, Ibnu Umar dan lain-lain RA.

Ada pun terdapat juga pendapat para ulama yang mengharuskan untuk menyentuh al-Quran tanpa wuduk.

Namun, di sini hendaklah kita mengikut pendapat yang kuat dan disepakati oleh ulama untuk memuliakan Kalam Allah serta membezakan antara Kitabullah dan kitab karangan manusia.

Namun, jika berkehendak untuk sentiasa membawa dan membaca al-Quran, bolehlah digunakan kitab tafsir yang tidak diwajibkan kita berada dalam suci hadas kecil dan hadas besar untuk menyentuh serta membawanya.

Kita kena berakhlak dengan al-Quran, agar kita sentiasa berada dalam reda Allah.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved