Selasa, 9 April 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Ringgit mata wang terbaik di rantau Asia

Posted:

Ringgit mata wang terbaik di rantau Asia

Ringgit mata wang terbaik di rantau Asia

NILAI ringgit yang semakin kukuh telah berjaya meningkatkan keyakinan pelabur untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang berpotensi.


KUALA LUMPUR - Kedudukan ekonomi negara yang terus berkembang hasil daripada dasar kerajaan yang melaksanakan pengurusan kewangan berhemah telah berjaya mengukuhkan nilai ringgit berbanding mata wang asing utama dunia.

Rata-rata para penganalisis pasaran berpendapat, pengukuhan nilai mata wang ini juga mencerminkan ekonomi negara dalam fundamental yang teguh, seterusnya bergerak positif kepada asas ekonomi yang lebih baik.

Menurut Pensyarah Kanan Fakulti Perakaunan Universiti Teknologi Mara Perlis, Nadzir Awang Ahmad, berdasarkan kepada perkembangan memberangsangkan itu, ringgit kini telah menjadikan ia sebagai mata wang terbaik daripada segi peningkatannya di rantau Asia.

"Rekod pencapaian tersebut dapat dilihat dalam tempoh 12 bulan lalu dengan nilai ringgit kukuh sebanyak 12 peratus iaitu antara Januari 2011 berbanding bulan yang sama tahun sebelumnya berbanding dolar Amerika Syarikat (AS)," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Nadzir menerangkan, bagi tahun 2012 pula, ringgit telah mencapai paras tertinggi, RM2.99 berbanding dolar AS pada 29 Februari lalu manakala pada 5 Jun lalu, ia mencatat paras terendahnya iaitu RM3.20.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kedutaan di Seoul tidak ditutup

Posted:

Kedutaan di Seoul tidak ditutup

Kedutaan di Seoul tidak ditutup


KEDUTAAN Malaysia di Seoul, Korea Selatan masih beroperasi seperti biasa memandangkan belum ada arahan untuk ia ditutup.


KUALA LUMPUR - Wisma Putra tidak bercadang menutup Kedutaan Malaysia di Seoul, Korea Selatan ekoran ketegangan yang semakin memuncak antara negara itu dan Korea Utara.

Jurucakap Wisma Putra ketika dihubungi mengesahkan tiada sebarang langkah untuk menutup Kedutaan Malaysia di Seoul kerana tiada sebab yang kukuh untuk berbuat demikian.

Ditanya jaminan keselamatan rakyat Malaysia di Korea Selatan ekoran amaran yang dikeluarkan oleh Korea Utara yang meminta pelancong mahupun warga asing yang berada di Korea Selatan agar meninggalkan negara itu, jurucakap itu berkata, buat masa ini tiada arahan untuk memanggil pulang kesemua rakyat Malaysia di sana.

Sebelum ini agensi berita Reuters melaporkan, Korea Utara mengeluarkan amaran kepada rakyat asing yang berada di Seoul agar segera meninggalkan negara itu ekoran konflik antara kedua-dua buah negara itu.

Pada 12 Februari lalu, Pyongyang telah melancarkan ujian peluru berpandu yang mendapat kecaman Amerika Syarikat dan Seoul.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Rumah polis dilempar bom petrol

Posted:

Rumah polis dilempar bom petrol

Rumah polis dilempar bom petrol

Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL
berita@kosmo.com.my


PASUKAN forensik menjalankan siasatan di rumah dua anggota polis yang terbakar selepas dilempar dengan bom petrol di Klang semalam.


KLANG – Dua anggota polis berdepan detik cemas apabila rumah sewa mereka terbakar selepas dilempar bom petrol oleh pihak tertentu yang menyimpan dendam terhadap mereka selepas tidak berpuas hati dengan tindakan mangsa membongkar kegiatan dadah baru-baru ini.

Kejadian pukul 2.45 pagi semalam di Jalan Imam Abdul Aziz, Kapar di sini itu berlaku ketika anggota polis berpangkat Sub Inspektor dan Lans Koperal berusia 32 dan 50 tahun tersebut sedang tidur sebelum terjaga apabila terdengar bunyi letupan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved