Ahad, 10 Mac 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Gaya moden Kerinci Residensi

Posted:

Gaya moden Kerinci Residensi

Gaya moden Kerinci Residensi

MEMBANGUN. Kampung Kerinchi di Bangsar dahulunya merupakan kawasan setinggan kini membangun hasil usaha Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.


RUMAH pangsa empat tingkat Kampung Kerinchi, Kuala Lumpur yang dibina pada 1970 adalah projek perumahan ikonik kepada penduduk berkenaan. Namun rumah pangsa yang telah memayungi penduduk Kampung Kerinchi itu semakin usang dan tidak sesuai didiami penduduk.

Malah keadaan rumah yang hanya mempunyai sebuah atau tiada bilik sudah tidak sesuai untuk keluarga yang ramai.

Tarikh 28 Mac 2010 menjadi detik keramat bagi penduduk perumahan itu apabila Kerajaan Persekutuan mengumumkan satu projek pembangunan semula, yang diberi nama Kerinchi Residensi dengan kos kira-kira RM600 juta. Projek pembangunan semula itu membawa seribu rahmat kepada penghuni flat berkenaan yang telah tinggal di unit masing-masing sejak tahun 1974.

Prasarana sempurna

Rumah yang bakal mereka miliki itu jauh lebih baik berbanding rumah sebelumnya. Setiap unit baharu mempunyai tiga bilik tidur dan dua bilik air beserta prasarana yang lebih sempurna.

Pada bulan April tahun lalu, perumahan yang menempatkan kira-kira 500 keluarga itu tinggal kenangan apabila kerja-kerja merobohkan rumah pangsa itu akhirnya dapat dimulakan untuk memberi laluan bagi pembinaan Kerinchi Residensi.

Bagaimanapun, pembinaan rumah baharu itu tertangguh selama dua tahun. Pengerusi Persatuan Penduduk Rumah Pangsa Empat Tingkat Kampung Kerinchi, Ahmad Rahman berkongsi cerita.

Menurut Ahmad, beliau terpaksa melalui pelbagai cabaran dan halangan sejak Kerajaan Persekutuan mengumumkan projek pembangunan semula itu hinggalah projek itu dimulakan. Bagi Ahmad, tempoh antara tahun 2010 ketika projek pembangunan semula itu diumumkan sehingga tahun lalu, satu fasa yang memeritkan.

"Ia merupakan satu detik sukar kerana pihak pembangkang, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menabur pelbagai isu bagi menggagalkan projek dengan cuba pengaruhi penduduk kampung ini supaya tidak menandatangani perjanjian projek," katanya.

Ahmad berkata, ketika kerja-kerja merobohkan rumah pangsa itu pada April tahun lalu berlaku kekecohan dalam kalangan 35 keluarga yang termakan janji PKR supaya tidak berpindah dan tidak menerima perjanjian tersebut.

Menurut Ahmad, antara tuduhan palsu yang dilemparkan PKR ialah Kerajaan Persekutuan secara sengaja menutup Masjid Ar-Rahman di Lembah Pantai.

Sedangkan masjid itu ditutup bagi kerja-kerja pengubahsuaian. Isu lain yang dimainkan oleh PKR ialah isu peniaga pasar malam, namun isu itu diselesaikan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dengan memberi mereka tapak baharu di kawasan Lembah Pantai.

"Akhirnya 35 keluarga itu membawa perkara ini ke mahkamah dan mahkamah memutuskan mereka layak menerima RM73,000 sebagai pampasan, di samping itu Kerajaan Persekutuan yang prihatin turut memberi sebuah rumah (PPR) Projek Perumahan Rakyat," kata Ahmad.

Projek itu mempunyai keistimewaan tersendiri. Selain berpeluang memilih pemaju, penduduk turut diberi kuasa oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 2010.

Sebanyak empat pemaju membentangkan pelan pembangunan mereka. Majoriti penduduk memilih pemaju Suez Domain melalui satu referendum.

Skim pemaju

"Penggunaan referendum untuk memilih pemaju adalah julung-julung kali diadakan di Malaysia dan membuktikan Kerajaan Persekutuan sentiasa prihatin kepada keperluan rakyat.

"Pelan pembangunan Suez Domain mempunyai skim yang membantu kami sebelum berpindah ke rumah baharu. Antaranya, termasuklah elaun pindah keluar RM5,000 dan pindah masuk RM8,000," katanya.

Selain itu, Suez Domain turut memberi bantuan kepada penduduk yang mempunyai anak-anak yang bakal masuk ke alam persekolahan, mengangkut barang untuk berpindah hatta kenduri kendara.

Keberkesanan Suez Domain dalam 'mengurus' hubungan antara pemaju dan penduduk itu mendapat pujian Raja Nong Chik. Pada Disember tahun lalu, Suez Domain buat julung-julung kalinya menyiapkan rumah contoh untuk diteliti penduduk.

Kerinchi Residensi dibangunkan di kawasan lebih 2.8 hektar di atas tapak bekas kawasan rumah pangsa empat tingkat di Kampung Kerinchi. Projek ini menempatkan 472 unit rumah kediaman yang setiap satunya berkeluasan 83.61 meter persegi dengan nilai antara RM350,000 dan RM400,000 sebuah. Projek itu dijangka siap pada 2016. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved