Khamis, 21 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Fokus 100 peratus - Rajagobal

Posted:

Fokus 100 peratus - Rajagobal

Fokus 100 peratus - Rajagobal

Oleh SHAHRIL NIZAM
ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

RAJAGOBAL (empat dari kiri) gigih merencanakan strategi dengan barisan penyerangnya menjelang pertemuan menentang Yemen malam ini.


ATAS kertas, peluang skuad Harimau Malaya untuk mengatasi Yemen pada aksi Kumpulan D kelayakan Piala Asia 2015 memang nampak sukar.

Ia gara-gara prestasi yang tidak menentu dipamerkan skuad kendalian Datuk K. Rajagobal itu di pentas antarabangsa kebelakangan ini.

Meskipun menyedari hakikat tersebut, Rajagobal belum mahu menyerah awal.

Menurutnya, jika mahu meraih keputusan yang positif, pemainnya perlu mengekalkan konsentrasi sehingga ke minit terakhir permainan.

Skuad negara akan menentang Yemen dalam kempen Kelayakan Piala Asia di Stadium Shah Alam malam ini.

Rajagobal menjelaskan, pemain negara harus mengatasi 'penyakit hilang fokus' dalam permainan yang menjadi punca utama kepada dua kekalahan terakhir di pentas antarabangsa.

Pada aksi pertama kelayakan menentang Qatar awal bulan lalu, kesilapan yang dilakukan pemain tengah, K. Reuben telah membuka ruang kepada pemain lawan menjaringkan gol pada minit-minit terakhir yang menyaksikan mereka tewas 0-2.

Sindrom hilang konsentrasi itu berterusan Ahad lepas apabila gawang negara dibolosi dua gol di penghujung perlawanan ketika kalah 1-4 kepada Arab Saudi pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam.

"Saya akui pemain kita kerap hilang fokus terutamanya pada lewat perlawanan.

"Perkara ini sudah saya tegas berulang kali kepada pemain supaya tidak melakukan kesilapan yang sama.

"Mereka perlu mengekalkan konsentrasi sehingga perlawanan berakhir, tidak boleh hilang tumpuan walaupun ketika menguasai permainan," katanya pada sidang akhbar perlawanan Malaysia dan Yemen semalam.

Menentang pasukan pada ranking ke-170 dunia, Rajagobal tidak mempunyai pilihan lain selain meraih tiga mata untuk mencerahkan peluang dalam saingan Kumpulan D.

Skuad negara ketika ini menghuni tangga terbawah kumpulan manakala Yemen yang turut memburu tiga mata pertama, di tangga ketiga.

"Sudah tentu kami mahukan tiga mata. Kita akan guna kelebihan sebagai tuan rumah untuk meraih keputusan yang baik," tambah Rajagobal.

Rajagobal dijangka menyandarkan harapan kepada Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd. Amri Yahyah di bahagian serangan dan berkemungkinan menggandingkan Safiq Rahim serta K. Gurusamy untuk mengemudi jentera tengah.

Kehadiran semula Wan Zack Haikal Wan Noor yang pulih daripada kecederaan turut memberi lebih banyak pilihan kepada Rajagobal untuk mengisi posisi sayap kanan manakala posisi sayap kiri pula bakal digalas Ashari Samsudin.

Sneijder mahu tebus kecewa

Posted:

Sneijder mahu tebus kecewa

Sneijder mahu tebus kecewa

SNEIJDER kembali menyarung jersi Belanda setelah terlepas empat perlawanan ekoran masalah kecederaan.


ROTTERDAM, Belanda - Pemain tengah Belanda, Wesley Sneijder tidak sabar untuk membuat penampilan semula di pentas antarabangsa.

Sneijder akan membantu Belanda menghadapi saingan Kumpulan D kempen kelayakan Piala Dunia 2014 menentang Estonia awal pagi esok.

Sneijder diketepikan sepanjang empat perlawanan terakhir Belanda ekoran masalah kecederaan dan kurang cergas.

Bagaimanapun, dia berazam untuk menebus kekecewaan itu dengan mempamer aksi terbaik seperti mana yang dilakukan bersama Galatasaray selepas berhijrah daripada Inter Milan ekoran masalah kontrak, Januari lalu.

Ketika ini, Belanda memimpin kedudukan teratas Kumpulan D selepas mengumpul 12 mata, tiga mata di hadapan Hungary dan Romania (sembilan), diikuti Turki dan Estonia (tiga) manakala Andorra gagal mengutip mata.

Selepas bertemu Estonia, Belanda akan melayan kunjungan Romania di Amsterdam awal pagi Rabu depan.

"Ada logiknya saya tidak bermain untuk skuad kebangsaan sejak beberapa bulan lalu kerana saya tidak beraksi dalam sebarang perlawanan selama hampir empat bulan," jelas Sneijder.

"Jadi, ia bukan sesuatu yang pelik kalau saya tidak beraksi dan ia bukan sesuatu yang pelik kalau saya kembali bermain.

"Mereka tidak sepatutnya mengetepikan saya kerana saya bukannya berusia 39 tahun," katanya.

Belanda mempamerkan aksi yang konsisten meskipun beraksi tanpa khidmat Sneijder apabila mencatat seri ketika menentang Jerman dan Itali pada aksi persahabatan sejak mengalahkan Romania 4-1 di Bucharest, Oktober lepas.

Ketika berdepan Itali, jurulatih Louis van Gaal menurunkan barisan pemain paling muda dalam sejarah skuad Belanda dengan purata usia 22 tahun meskipun hanya mencatat seri 1-1.

"Pertemuan dengan Itali dan Jerman membuktikan bahawa kami mampu memberi saingan kepada pasukan hebat lain di dunia ini," kata Van Gaal.

"Kini kami harus membuktikannya sekali lagi ke atas Estonia dan Romania." - Reuters

Malaysia hos Siri Super Istaf

Posted:

Malaysia hos Siri Super Istaf

Malaysia hos Siri Super Istaf

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


AHMAD (kanan) bersama Halim ketika bercakap kepada pemberita pada sidang akhbar di Kuala Lumpu semalam.


MALAYSIA diberikan penghormatan oleh Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (Istaf) untuk menjadi tuan rumah bagi aksi pembukaan dan penutup Kejohanan Sepak Takraw Siri Super Istaf 2013 yang akan membuka tirainya pada Mei depan.

Presiden Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), Datuk Ahmad Ismail berkata, walaupun hanya tinggal lagi dua bulan tetapi badan induk sukan sepak takraw negara bersedia menerima tawaran Istaf agar kejohanan yang telah disusun dengan baik itu tidak akan terjejas sejak daripada awal penganjurannya.

"Yang pertama bagi PSM, kami berasa bangga kerana Istaf memberi penghormatan kepada Malaysia untuk kejohanan pembukaan dan penutup Siri Super 2013.

"Sebenarnya kami menerima kerana masa penganjuran kejohanan semakin singkat, Vietnam secara tiba-tiba menarik diri atas alasan yang tidak dapat dielakkan.

"Jadi, kami tidak mahu Siri Super yang telah diatur 'cantik', tiba-tiba menghadapi masalah pada peringkat awal. Sebagai negara yang memulakan sepak takraw, saya rasa kami perlu memberi sokongan sepenuhnya," katanya pada sidang akhbar Bengkel Siri Super Istaf 2013 di Kuala Lumpur, semalam.

Turut hadir Setiausaha Agung Istaf, Datuk Abdul Halim Kader dan Pengarah Urusan UFA Sports Asia, Jeff Chue.

Terdahulu, Siri Super Istaf pertama telah dijadualkan berlangsung di Vietnam, namun disebabkan negara itu menarik diri, jadi tawaran tersebut terus diberikan kepada PSM yang merancang untuk menganjurkannya di Negeri Sembilan pada 16 hingga 19 Mei depan.

Siri kedua akan mengikuti jadual seperti biasa iaitu di Thailand (26-29 Jun), diikuti India (27 Ogos-1 September) sebelum kembali semula di Sabah pada 31 Oktober hingga 3 November depan.

Biarpun sedar kesukaran yang bakal dihadapi PSM untuk menerima tawaran tersebut, namun Ahmad mengakui, beliau lebih risau dengan pencapaian skuad negara yang akan beraksi sepanjang kejohanan tersebut.

"Memang satu tanggungjawab yang berat tetapi saya rasa kepakaran yang dimiliki untuk menjadi penganjur sudah cukup dan kejohanan ini akan berjalan dengan lancar.

"Begitupun, bagi rakyat Malaysia, saya rasa peluang menjadi tuan rumah Siri Super sahaja tidak mencukupi kerana mereka mengharapkan satu kejayaan daripada skuad negara yang telah dinantikan sejak sekian lama, maka ini yang membebankan sedikit.

"Namun, kami di peringkat PSM akan berusaha keras untuk mengadakan program-program latihan bagi persiapan menghadapi Siri Super Istaf dan kebetulan tahun ini ada Sukan SEA.

"Antara program pada bulan April ini ialah pemain-pemain kita akan berlatih di luar negara, dan buat pertama kali sembilan pemain negara akan bergandingan dengan pemain-pemain Thailand bagi menyertai liga di Thailand," katanya.

Sementara itu, Halim berkata, kepercayaannya terhadap kepimpinan PSM telah memberi keyakinan kepadanya untuk untuk menawarkan aksi pembukaan kejohanan tersebut diadakan di Malaysia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved