Rabu, 27 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bayar RM50 untuk jadi askar Sulu

Posted:

Bayar RM50 untuk jadi askar Sulu

Bayar RM50 untuk jadi askar Sulu

Oleh TEON EG
dan NUR AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my

KAD pengenalan pengganas Sulu milik Komander Habib Musa A. Abdullah yang mati ditembak pasukan keselamatan Malaysia pada 7 Mac lalu.


SEMPORNA - Jamalul Kiram III dan ketua gerombolan pengganas Sulu, Azzumuddie Kiram mengarahkan orang-orang kanan mereka ke Sabah untuk menawarkan keahlian sebagai askar pengganas Sulu kepada penduduk tempatan beberapa tahun sebelum pencerobohan berlaku.

Menurut sumber, borang keahlian tersebut telah diedar untuk diisi penduduk tempatan dan setiap ahli akan diberi sekeping kad sebagai bukti keahlian.

Setiap keahlian dikenakan caj sebanyak RM50.

"Wang tersebut telah digunakan oleh orang kanan Jamalul Kiram III untuk membuat kad keahlian kesultanan diraja Sulu, walhal kos asal kad itu tidak sampai RM5.

"Baki duit tersebut kemudiannya akan dihantar terus kepada Jamalul Kiram III sebagai perbelanjaan dia di Filipina," katanya semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Datu Piah jeneral di Semporna

Posted:

Datu Piah jeneral di Semporna

Datu Piah jeneral di Semporna


SEORANG anggota polis meninjau kawasan paya tempat Amirbahar ditangkap di Kampung Sri Melor Bugaya, Semporna semalam.


SEMPORNA - Anggota kanan pengganas Sulu yang menceroboh Sabah, Datu Piah merupakan antara seorang daripada 30 jeneral yang dihantar oleh ketua pengganas Sulu, Jamalul Kiram III untuk melakukan pencerobohan ke atas Sabah.

Menurut satu sumber, sebelum menceroboh Sabah, kumpulan pengganas tersebut telah mengatur strategi serangan mereka secara terancang.

"Datu Piah dibantu anak saudaranya, Datu Amirbahar Hushin Kiram untuk koordinasi pasukan pengganas di Simunul (Semporna), manakala Azzumuddie dibantu Komander Habib Musa A. Abdullah pula mengatur pergerakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu," katanya.

Baki 28 lagi jeneral kumpulan pengganas itu dipercayai ditugaskan untuk mengerakkan rancangan jahat mereka di wilayah lain seperti Kunak, Tawau, Sandakan dan Kota Kinabalu.

Difahamkan, jeneral-jeneral pengganas tersebut merekrut ahli-ahli untuk menyertai kumpulan pengganas dalam kalangan penduduk Suluk yang tinggal di perkampungan atas air di negeri ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Najib paling sesuai tadbir negara

Posted:

Najib paling sesuai tadbir negara

Najib paling sesuai tadbir negara


KEPIMPINAN Najib yang lebih telus menjadikan beliau calon paling sesuai mentadbir Malaysia. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Tun Dr. Mahathir Mohamad (gambar kecil) berkata, tiada calon yang lebih sesuai untuk mentadbir Malaysia dan Barisan Nasional (BN) selain Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Saya tidak ada calon dan tidak jangka itu akan berlaku," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama bertajuk Kekuatan dalam Inovasi: Bagaimana Untuk Kekal Kompetitif Dalam Dunia yang Pesat Membangun di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini semalam.

Bekas Perdana Menteri itu turut bersetuju dengan pandangan bekas Menteri Kewangan dan Penasihat Ekonomi, Tun Daim Zainuddin supaya Najib mengetengahkan muka baharu dalam pilihan raya umum kali ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved