Selasa, 5 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Harimau Malaya elak malu besar

Posted:

Harimau Malaya elak malu besar

Harimau Malaya elak malu besar

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


SKUAD Harimau Malaya turun dengan misi melakar kejutan ketika berdepan Qatar pada aksi pembuka tirai Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Doha malam ini.


ATAS kertas, keupayaan skuad Harimau Malaya dan Qatar boleh diibaratkan sebagai 'langit dan bumi'.

Berdasarkan ranking terkini Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) yang dikeluarkan pada 17 Januari lalu, skuad Asia Timur itu kini menduduki tangga ke-106 dunia, jauh meninggalkan Malaysia (158).

Biarpun enggan meletakkan harapan terlalu tinggi, barisan pemain negara tetap dituntut supaya berjuang habis-habisan menjelang pertemuan kedua-dua pasukan pada aksi pembuka tirai Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Jassim Hamad, Doha malam ini (11.30 malam waktu Malaysia).

Memang benar, kita perlu berpijak di bumi nyata. Namun, sekurang-kurangnya pemain Harimau Malaya perlu sedar betapa kekalahan dengan jumlah jaringan yang besar malam ini hanya akan berterusan mengundang prestasi skeptikal peminat setia tempatan.

Jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal juga tidak lagi memiliki masa untuk 'bereksperimen' berhubung barisan pemain yang diturunkan malam ini, sebaliknya perlu menyenaraikan skuad terkuat biarpun tempang tanpa kehadiran beberapa pemain utama.

Bukan apa, 'sudah terang lagi bersuluh' betapa 'eksperimen' yang diterapkan Rajagobal dilihat tidak menjadi sebaik gagal mempertahankan Piala Suzuki AFF tahun lalu.

Justeru, aksi berkualiti perlu dipamerkan anak-anak buah beliau supaya tidak terlalu mudah diperkotak-katikkan Qatar malam ini.

Mungkin peminat negara masih boleh menerima kekalahan Harimau Malaya asalkan mereka tewas dengan cara bermaruah.

"Kita perlu sedar Qatar dan kita cukup berbeza. Bukan mahu memberikan alasan tetapi itu hakikat yang perlu kita terima.

"Jadi, saya akan menerangkan kepada pemain berhubung strategi permainan supaya memberikan cabaran kepada Qatar," kata Rajagobal ketika ditemui media tempatan kelmarin.

Malam ini, Rajagobal dijangka mempertaruhkan gandingan Amri Yahyah dan Khyril Muhymeen Zambri membentuk sentuhan penyudah berkesan sambil dibantu Norfarhan Muhammad, Azamuddin Akil, Shakir Saari dan Abdul Shukor Jusoh dari bahagian tengah.

Kapten pasukan, Aidil Zafuan Abdul Razak pula dilihat perlu bekerja keras mengemudi benteng pertahanan negara sambil dibantu Amiridzwan Taj Tajuddin, Mohamad Fadhli Shas, Mahalli Jasuli dan Asraruddin Putra Omar.

Pada masa sama, Qatar juga pastinya enggan pulang dengan tangan kosong malam ini, sekali gus mencerahkan peluang mara ke pusingan akhir Piala Asia 2015.

Jurulatih baharu Qatar, Fahad Thani yang mengambil alih tugas jurulatih kelahiran Brazil, Paulo Autuori yang dipecat bulan lalu juga dilihat sudah 'lulus ujian pertama' sebaik anak-anak buahnya mengatasi Lubnan dengan kemenangan tipis 1-0 dalam satu aksi persahabatan minggu lalu.

Selepas bertemu Qatar nanti, Harimau Malaya bakal berdepan dua lagi pasukan Asia Timur iaitu Yemen dan Bahrain, masing-masing pada 22 Mac dan 15 Oktober depan.

Doa Wan Zack iringi perjuangan Harimau Malaya

Posted:

Doa Wan Zack iringi perjuangan Harimau Malaya

Doa Wan Zack iringi perjuangan Harimau Malaya

PEMAIN sayap lincah, Wan Zack Haikal Wan Nor seakan-akan sudah sinonim dengan masalah kecederaan.

Selepas tersisih ketika skuad Harimau Muda merangkul pingat emas temasya Sukan SEA 2011 di Jakarta, Indonesia, Wan Zack sekali lagi terpaksa melupakan hasrat membantu Harimau Malaya mara lebih jauh pada kempen Piala Suzuki AFF tahun lalu.

Kali ini, skrip yang sama juga menimpa Wan Zack apabila mengalami kecederaan lutut kiri, sekali gus terpaksa diketepikan pengendali Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal ketika berdepan Qatar dalam aksi pembuka tirai Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Doha malam ini.

Begitupun, Wan Zack enggan menjadikan insiden sedemikian mematahkan semangatnya untuk terus cemerlang dalam bola sepak.

"Sudah tentu saya kecewa apabila sekali lagi terpaksa diketepikan gara-gara kecederaan.

"Justeru, saya berdoa supaya rakan-rakan dapat memberikan yang terbaik biarpun Qatar bukan lawan yang mudah," katanya kepada Kosmo!.

Selain Wan Zack, antara tonggak Harimau Malaya yang turut dilanda musibah kecederaan termasuklah Mohd. Safee Sali, Norshahrul Idlan Talaha, K. Gurusamy dan Amar Rohidan.

Kapten pasukan, Safiq Rahim pula terpaksa diketepikan gara-gara menjalani hukuman penggantungan perlawanan.

Dalam pada itu, Wan Zack mengakui yang dia kini sudah cukup bersedia sebelum menyertai kelab Jepun, FC Ryukyu, April depan.

"Saya harap lutut kiri saya sempat pulih sebelum ke Jepun nanti," katanya yang akan turut disertai rakan sepasukan daripada Harimau Muda, Wan Zaharulnizam Wan Zakaria.

Dua kunci terbaik kekang Qatar

Posted:

Dua kunci terbaik kekang Qatar

Dua kunci terbaik kekang Qatar

PERSEFAHAMAN sesama pemain serta konsentrasi menjadi dua kunci terbaik Harimau Malaya untuk sekurang-kurangnya tidak dimalukan Qatar menjelang aksi pembuka tirai kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Jassim Hamad, Doha malam ini.

Tempang tanpa beberapa pemain utama seperti Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd. Safee Sali yang masih cedera selain kapten, Safiq Rahim yang menjalani hukuman penggantungan perlawanan, jurulatih, Datuk K. Rajagobal dilihat memiliki pilihan terhad bagi menurunkan skuad yang benar-benar ampuh bagi mengekang ancaman bertali arus Qatar malam ini.

Biarpun pemain Asia Timur itu dilihat memiliki kelebihan dari aspek fizikal, pemain-pemain negara enggan menjadikan perkara itu sebagai alasan untuk mempamerkan aksi sambil lewa.

Malam ini, tumpuan pastinya terarah kepada penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat yang dijangka mendapat kepercayaan Rajagobal mengawal kubu Harimau Malaya.

Apa yang pasti, Khairul Fahmi perlu kekal fokus dan tidak lagi mengulangi kesilapan mudah seperti mana ketika mengharungi saingan peringkat kumpulan kempen Piala Suzuki AFF tahun lalu.

Menurut Khairul, persefahaman sesama pemain mampu menjelmakan sesuatu keputusan yang positif biarpun baharu sahaja dibentuk ekoran kecederaan beberapa pemain utama.

"Konsentrasi sepanjang 90 minit permainan cukup penting, jadi kami perlu segera menyesuaikan diri dan membentuk persefahaman yang sempurna.

"Meskipun sedar Qatar bukan calang-calang, kami tidak mahu mengaku kalah sebegitu sahaja," katanya sebelum berlepas ke Doha baru-baru ini.

Nada positif yang sama juga dikongsi kapten pasukan, Aidil Zafuan Abdul Razak yang nekad untuk sekurang-kurangnya mencuri satu mata dalam perlawanan itu.

"Cuaca sejuk tidak menganggu fokus kami untuk memberikan yang terbaik.

"Selain berharap dapat memburu gol awal, saya juga mahu membantu mengemudi benteng pertahanan dengan baik supaya tidak dibolosi," kata Aidil.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved