Isnin, 11 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Nigeria akhiri kemarau sedekad

Posted:

Nigeria akhiri kemarau sedekad

Nigeria akhiri kemarau sedekad

PEMAIN-pemain Nigeria menjulang trofi untuk meraikan kejayaan mereka muncul juara.


JOHANNESBURG, Afrika Selatan - Nigeria berjaya menamatkan penantian hampir sedekad apabila muncul juara Piala Negara-Negara Afrika 2013 sebaik menjinakkan Burkina Faso 1-0 dalam aksi final di Stadium FNB awal pagi semalam.

Gol tunggal perlawanan yang dicetak pemain muda, Sunday Mba pada minit ke-40 itu sudah cukup untuk menjadi pemisah kedua-dua pasukan dalam aksi yang cukup dramatik itu.

Sudah tentu, kejayaan The Super Eagles muncul juara kali ini dilihat cukup bermakna buat jurulatih, Stephen Keshi yang muncul individu kedua menjulang trofi selaku jurulatih dan pemain.

Dia sebelum ini merupakan watak penting Nigeria apabila menggalas tugas kapten semasa kali terakhir mereka muncul juara pada edisi 1994.

Selain Keshi, Mahmoud El Gohary dari Mesir merupakan satu-satunya individu yang berjaya menjulang trofi itu selaku pemain (1959) dan jurulatih (1998).

"Ketika saingan menghampiri penghujungnya, saya sendiri tidak tahu bagaimana perasaan saya sebenarnya.

"Saya hanya berserah kepada takdir dan gembira apabila kami benar-benar memenangi perlawanan ini.

"Ketika menerajui pasukan ini setahun lalu, saya sentiasa memasang impian untuk menggembirakan seluruh rakyat Nigeria.

"Sejujurnya, pasukan kami belum sempurna. Tetapi saya optimis kami sedang menuju ke arah itu," kata Keshi selepas tamat perlawanan.

Untuk rekod, ini merupakan kali ketiga Nigeria mendakap trofi Piala Negara-Negara Afrika selepas muncul juara edisi 1994 dan 1980.

Keshi memberitahu, beliau cukup gembira dengan apa yang dipamerkan anak-anak buahnya sepanjang kempen kali ini.

"Mereka beraksi cemerlang serta kekal fokus sepanjang kempen ini.

"Bagi saya, pasukan kami benar-benar berpotensi untuk melangkah lebih jauh dalam mana-mana kejohanan selepas ini," kata Keshi.

Apa yang pasti, kejayaan Keshi menjulang Nigeria dilihat menutup mulut pengkritik yang sebelum ini mengetepikan beberapa pemain berpengalaman seperti Peter Odemwingie dan Obafemi Martins bagi mengharungi kempen kali ini. - Reuters

Burkina Faso masih boleh berbangga

Posted:

Burkina Faso masih boleh berbangga

Burkina Faso masih boleh berbangga


PUT (kanan) dan beberapa pemain simpanan Burkina Faso gagal membendung kekecewaan sebaik Nigeria menjaringkan gol.


SOWETO, Afrika Selatan - Pengendali Burkina Faso, Paul Put tidak mempunyai sebab untuk berasa kecewa biarpun skuad kendaliannya sekadar muncul naib juara kempen Piala Negara-Negara Afrika 2013.

Kejutan yang dilakar The Stallions yang pada mulanya dianggap pasukan kerdil pada kempen kali ini akhirnya ternoktah sebaik tumpas 0-1 kepada Nigeria dalam aksi final di Stadium FNB awal pagi semalam.

Meskipun tewas, Put tetap berbangga dengan pencapaian anak buahnya yang disifatkan satu kejayaan terbesar yang pernah diraih mereka setakat ini.

"Kamu perlu berbangga apabila tewas, tetapi pada masa sama merendah diri jika menang.

"Tiada siapa yang mahu tewas dalam perlawanan akhir, namun perjalanan kami masih panjang," kata Put.

The Stallions yang hadir di bumi Afrika Selatan tanpa sebarang kemenangan dalam 17 perlawanan terakhir mereka sebelum ini mula membuka mata ramai pihak selepas mengejutkan Habsyah dengan kemenangan bergaya 4-0 pada aksi Kumpulan C.

Sejak itu, mereka tidak lagi menoleh ke belakang apabila menewaskan beberapa pasukan pilihan seperti Togo dan Ghana pada peringkat suku akhir dan separuh akhir bagi menyambar slot final.

"Aksi Nigeria dilihat bertambah mantap berbanding ketika bertemu di peringkat kumpulan sebelum ini.

"Namun, pemain saya juga tidak kurang hebat memberikan saingan.

"Keletihan terpaksa beraksi pada masa tambahan sebanyak dua kali (suku akhir dan separuh akhir) juga benar-benar meletihkan pemain.

"Tetapi saya enggan menjadikannya sebagai alasan, tambahan pula pemain saya dilihat berjuang habis-habisan," kata Put.

Untuk rekod, kedua-dua pasukan juga bertemu dalam aksi peringkat kumpulan sebelum ini yang berkesudahan seri 1-1. - AFP

Harimau Muda kembali 'bertugas'

Posted:

Harimau Muda kembali 'bertugas'

Harimau Muda kembali 'bertugas'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


SKUAD Harimau Muda akan kembali menjalani latihan di padang Wisma FAM hari ini.


CUTI pemain Harimau Muda sudah habis.

Tidak memiliki tempoh rehat yang panjang selepas tamat 'berguru' di Australia baru-baru ini, anak-anak buah Ong Kim Swee sebaliknya dijangka kembali menjalani latihan di Wisma FAM petang ini.

Ia bagi membentuk skuad yang benar-benar mantap menjelang pertemuan menentang Myanmar dalam satu aksi persahabatan di Yangon pada 22 Februari ini.

Begitupun, mereka dilihat terpaksa 'berdikari' terlebih dahulu ekoran Kim Swee hanya akan menyertai mereka selewat-lewatnya Sabtu ini kerana masih bercuti bersempena sambutan Tahun Baru Cina.

"Pemain Harimau Muda dijangka kembali menjalani latihan di Wisma FAM pada Selasa (hari ini) bagi memastikan prestasi mereka kekal cergas.

"Biarpun saya hanya kembali mengendalikan latihan selewat-lewatnya Sabtu ini, saya percaya pemain saya kini semakin matang seperti mana yang dipamerkan mereka ketika jelajah Australia baru-baru ini," kata Kim Swee kepada Kosmo! kelmarin.

Aksi persahabatan itu merupakan sebahagian daripada perancangan awal Kim Swee membantu Harimau Muda mempertahankan emas temasya Sukan SEA di bumi Myanmar pada penghujung tahun ini.

Begitupun, rekod pertemuan terakhir kedua-dua pasukan tidak berpihak kepada Harimau Muda yang tewas 1-2 dalam aksi kelayakan Piala AFC Bawah 22 Tahun pada Julai tahun lalu.

Ia juga diselubungi kontroversi ekoran Myanmar didakwa menyenaraikan pemain melebihi usia pada kempen kelayakan itu.

Enggan berterusan meratap kedukaan silam, Kim Swee mahu anak-anak buahnya memberikan yang terbaik ketika berdepan Myanmar nanti meskipun ia sekadar perlawanan persahabatan.

"Aksi berdepan Myanmar cukup penting kerana ia merupakan sebahagian daripada perancangan awal mempertahankan emas temasya Sukan SEA.

"Biarpun hanya satu perlawanan persahabatan, ia mampu membantu saya melakukan penilaian terbaik bagi membentuk pasukan yang mantap," kata Kim Swee.

Pada masa sama, Kim Swee juga membayangkan mengekalkan skuad yang sama ketika berkelana ke Australia tempoh hari bagi berdepan Myanmar nanti.

"Saingan Liga M (Liga Malaysia) kembali berlangsung ketika itu, jadi saya tidak mahu mengganggu persiapan mana-mana pasukan.

"Jadi, berkemungkinan besar saya akan membawa skuad yang sama ke Australia ketika berdepan Myanmar nanti," katanya.

Selepas berdepan Myanmar, Harimau Muda dijangka berkelana ke Slovakia selama lima bulan bermula 15 Mac depan dan dijadualkan mengadakan sekurang-kurangnya 15 perlawanan persahabatan sepanjang berada di sana sebelum kembali ke tanah air pada Hari Raya Aidilfitri.

Mereka juga dijangka menyertai dua kejohanan jemputan iaitu Pestabola Merdeka dan Piala Thanh Nien di Vietnam pada Ogos dan Oktober depan sebelum memulakan misi sebenar mempertahankan emas Sukan SEA di Myanmar penghujung tahun ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved