Rabu, 6 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


257 peniaga ingkar kena kompaun

Posted:

257 peniaga ingkar kena kompaun

257 peniaga ingkar kena kompaun

Oleh NOR IDAYU BOSRO
idayu.bosro@kosmo.com.my


LIAN HOE (tengah) meninjau harga ayam yang termasuk dalam Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Tahun Baru Cina di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Seramai 257 peniaga di seluruh negara telah dikenakan kompaun sebanyak RM30,431 sepanjang tahun lalu kerana melakukan pelbagai kesalahan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan.

Tindakan tersebut dikenakan terhadap peniaga terbabit oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kerana melanggar peraturan skim tersebut pada musim perayaan Tahun Baru Cina, Pesta Kaamatan, Hari Gawai, Hari Raya Aidilfitri, Deepavali dan Krismas.

Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe berkata, daripada jumlah itu, 181 kes adalah disebabkan kegagalan peniaga menggunakan tanda harga khas berwarna merah jambu, 13 kes tiada tanda harga, manakala 12 kes menjual barang kawalan melebihi harga maksimum.

"Dalam operasi penguatkuasaan sepanjang tempoh tersebut, KPDNKK telah melakukan pemeriksaan terhadap 209,680 perniagaan borong dan runcit dengan nilai rampasan berjumlah RM25,999.79," katanya selepas membuat pemantauan harga di Pasar Taman Muda, Ampang dan TLC Hypermarket di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Wanita Malaysia diherdik jika enggan melacur

Posted:

Wanita Malaysia diherdik jika enggan melacur

Wanita Malaysia diherdik jika enggan melacur


KERATAN akhbar Kosmo! keluaran Selasa
lalu yang menyiarkan kisah wanita Malaysia jadi hamba seks di Sydney.


SYDNEY - Seorang wanita dari Malaysia yang dipaksa menjadi pelacur memberitahu sebuah mahkamah Australia bahawa dia diherdik kerana enggan melakukan aksi seks dan dipaksa bekerja 17 jam sehari di sebuah rumah pelacuran di sini, lapor agensi Australian Associated Press semalam.

Mahkamah Daerah Sydney di sini diberitahu semalam bahawa seorang ibu ayam, Wong Chee Mei mengajar wanita tersebut aksi-aksi seks yang perlu dilakukan dan memarahinya selepas seorang pelanggan mengadu dia enggan melakukan beberapa aksi lucah itu.

Chee Mei, 37, mengaku tidak bersalah berhubung dakwaan menjalankan perniagaan melibatkan perkhidmatan seks dan enam pertuduhan mengupah dan mengeksploitasi warga asing dengan melanggar syarat visa mereka.

Mahkamah mendakwa Chee Mei yang juga dikenali sebagai Yoko menguruskan rumah pelacuran Diamonds brothel di Willoughby, utara bandar raya ini antara 2008 hingga 2010.

Mahkamah diberitahu, dia mengupah enam wanita berdarah India yang direkrut di Malaysia dan dihantar ke Australia dengan menggunakan visa pelajar untuk menjadi pelacur.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Menyamar anak Sultan Kedah

Posted:

Menyamar anak Sultan Kedah

Menyamar anak Sultan Kedah

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my


MOHD. ASZURAIDI (kanan) didakwa menyamar sebagai anak Sultan Kedah bagi memperdaya pegawai bank di Mahkamah Majistret Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Gara-gara mendakwa dirinya putera kepada Sultan Kedah, seorang pesawah padi didakwa di Mahkamah Majistret di sini semalam atas 13 pertuduhan memperdaya seorang pegawai bank tahun lalu.

Bagaimanapun, Mohd. Aszuraidi Abd. Aziz, 31, mengaku tidak bersalah ke atas semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Mohd. Azlan Shah Mohd. Alias.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa telah memperdaya seorang pegawai bank, Akbar Mohamad, 53, antara 8 Ogos hingga 27 November tahun lalu di Taman Istimewa Pandan di sini dengan mengaku dirinya anak kepada Sultan Kedah dan mempunyai banyak harta di bawah nama 'ayahandanya' itu.

Tertuduh yang berasal dari Alor Setar, Kedah mendakwa mahu membuat urusan penukaran nama harta Sultan Kedah kepada namanya dan memerlukan sejumlah wang untuk tujuan itu.

Dia kemudian berjumpa dengan mangsa dan melakukan penipuan hingga mendorong pegawai bank berkenaan menyerahkan wang kepadanya secara berperingkat-peringkat yang keseluruhannya berjumlah RM1,898.

Bagi kesalahan itu dia didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan. Jika sabit kesalahan, tertuduh berdepan penjara antara setahun hingga 10 tahun dan sebat serta sebatan bagi setiap pertuduhan.

Mohd. Azlan Shah Mohd. Alias kemudian memerintahkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM30,000.

Bagaimanapun, tertuduh gagal membayar jaminan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Mohd. Afif Ali dan Khazrin Haffiz Khalil manakala tertuduh tidak diwakili peguam dan kes akan disebut semula pada 6 Mac ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved