Selasa, 5 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Perogol bersiri dipenjara 115 tahun

Posted:

Perogol bersiri dipenjara 115 tahun

Perogol bersiri dipenjara 115 tahun

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
berita@kosmo.com.my

RABIDIN ketika di luar Mahkamah Majistret Bentong pada Disember tahun lalu.


RAUB – Mahkamah Sesyen di sini semalam menjatuhkan hukuman penjara 115 tahun dan 50 sebatan terhadap seorang penganggur, Rabidin Satir, 42, selepas mengaku salah atas empat dakwaan rogol dan satu tuduhan meliwat.

Dia dikenakan hukuman penjara 25 tahun dan 10 kali sebat bagi setiap tuduhan rogol serta tambahan 10 lagi sebatan dan 15 tahun penjara bagi tuduhan liwat.

Semua hukuman dijalankan berasingan bermula tarikh ditangkap pada 14 November tahun lalu.

Rabidin yang berasal dari Tambunan, Sabah dituduh mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan bagi setiap tuduhan rogol yang boleh dihukum penjara maksimum 30 tahun dan disebat jika sabit kesalahan manakala bagi tuduhan meliwat, dia dituduh mengikut Seksyen 377C akta yang sama dan boleh dipenjara 20 tahun serta sebat.

Menurut kertas pertuduhan pertama, dia dituduh merogol kanak-kanak perempuan berumur sembilan tahun antara pukul 2 hingga 3 pagi di sebuah bilik di Taman Sri Marong, Bentong pada 9 Julai 2009.

Bagi pertuduhan kedua, Rabidin dituduh merogol remaja perempuan berusia 17 tahun di sebuah bilik di Kilometer 5, Jalan Kuala Lumpur-Bentong antara pukul 1 hingga 3 pagi, 21 Jun 2010 dan bagi pertuduhan ketiga, dia didakwa merogol kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun di tepi sungai belakang sebuah rumah dekat Ketari, Bentong antara pukul 12.30 pagi hingga 1.30 pagi, 29 April 2011.

Dia turut dituduh atas dua lagi tuduhan merogol dan meliwat remaja perempuan berusia 16 tahun dalam bilik di sebuah rumah di Ketari, Bentong antara pukul 1 pagi hingga 2.30 pagi.

Tertuduh dalam rayuannya memohon kemaafan dunia dan akhirat kerana kejadian berlaku dalam keadaan dia khayal dan mabuk serta meminta hukuman diringankan.

Timbalan Pendakwaraya, Atiqah Liyana Shahrir bagaimanapun membantah rayuan tertuduh.

Hakim Murtazadi Amran semasa hujah penghakimannya berkata, tertuduh telah melakukan perbuatan tidak berperikemanusiaan terhadap mangsa-mangsa yang masih di bawah umur semasa kejadian.

Tertuduh juga menghadapi satu tuduhan membunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibacakan di Mahkamah Majistret Bentong pada Disember tahun lalu.

Empat beranak hilang ketua keluarga rentung

Posted:

Empat beranak hilang ketua keluarga rentung

Empat beranak hilang ketua keluarga rentung

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


GAMBAR lima beranak yang mati (dari kiri), Thilagawati, Rajan (suami Jayalatchumy), Suhan, Jayalatchumy dan Puvaneswary.


SUNGAI SIPUT - Empat beranak yang dipercayai tertekan dan tidak dapat menerima hakikat kematian ketua keluarga akibat kanser paru-paru ditemui mati terbakar dengan dua daripada mereka berpelukan di rumah banglo di Taman Bukit Medan di sini semalam.

Empat mangsa itu ialah S. Jayalatchumy, 45, dan tiga anaknya, R. Thilagawati, 23, R. Puvaneswary, 21, serta R. Suhan, 17. Kematian ibu dan tiga beradik itu berlaku hanya empat hari selepas S. Rajan, 48, suami kepada Jayalatchumy mati.

Mayat keempat-empat beranak itu ditemui di bahagian dapur dengan Thilagawati dan Puvaneswary dalam keadaan berpelukan.

Difahamkan keluarga berkenaan merahsiakan kematian Rajan di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh pada Jumaat lalu daripada pengetahuan keluarga terdekat dan jiran-jiran.

Jiran sebelah rumah mereka, Mok Kam Hing, 43, berkata, dia menyedari berlaku kebakaran di rumah disewa keluarga itu sewaktu menonton televisyen pada pukul 12.10 tengah malam.

"Saya terkejut terdengar bunyi letupan kuat dan pada mulanya disangka mercun tetapi selepas menjenguk ke luar rumah, saya mendapati rumah sebelah sedang terbakar," kata Kam Hing yang kemudian menghubungi bomba.

Kata jiran itu lagi, dia percaya letupan itu berpunca daripada tong gas yang terbakar sebelum api merebak membakar hampir semua ruang rumah berkenaan.

Kam Hing memberitahu, keluarga tersebut sering menyendiri dan tidak bercampur dengan masyarakat sejak mendiami banglo milik seorang doktor kira-kira setahun lalu.

Sementara itu, abang Jayalatchumy, S. Ramesh Rao, 47, berkata, dia terkejut apabila mengetahui kematian adiknya dan tiga anak wanita itu dalam keadaan tragis.

Lebih mengejutkan, dia yang tinggal di Taman Muhibbah di sini mendakwa baru mengetahui mengenai kematian adik iparnya, Rajan yang disembunyikan oleh Jayalatchumy.

"Saya difahamkan pengkebumian Rajan diuruskan sendiri oleh Jayalatchumy dan anak-anaknya pada Sabtu lalu.

"Sejak tiga tahun lalu, Jayalatchumy dan keluarganya bertindak menjauhkan diri daripada keluarga kandung dan keluarga sebelah mertua ekoran satu perselisihan faham," katanya yang enggan mendedahkan punca perselisihan faham itu.

Bagaimanapun, Ramesh berkata, dia tetap akan melakukan kewajipan sebagai seorang abang dengan menyempurnakan persemadian Jayalatchumy dan anak-anaknya di Kampung Rimba Panjang di sini pada hari ini.

Rajan dan Jayalatchumy mengusaha ladang getah milik mereka di sini manakala Thilagawati bekerja sebagai kerani, Puvaneswary masih menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) dan Suhan pula pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Muhibbah di sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Superintendan Azman Salim berkata, dua jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Siput dan Ipoh dihantar ke tempat kejadian pada pukul 12.22 tengah malam sebaik menerima panggilan kecemasan.

Menurut beliau, kebakaran itu dipercayai bermula dari bahagian dapur itu sebelum merebak ke beberapa bahagian rumah.

Katanya, kesemua mayat mangsa ditemui di dapur rumah tersebut pada pukul 12.57 tengah sejurus selepas api berjaya dipadamkan.

"Pihak bomba berjaya memadam api 35 minit kemudian dan mengesyaki kebakaran itu berpunca daripada letupan tong gas," kata beliau.

Azman memberitahu, polis mengklasifikasi kematian empat beranak itu sebagai mati mengejut dan sebelum ditemui mati mereka dikatakan amat tertekan selepas kehilangan ketua keluarga yang menjadi tempat bergantung.

Patuhi jadual elak sesak

Posted:

Patuhi jadual elak sesak

Patuhi jadual elak sesak

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA
diyana.atiqah@kosmo.com.my


BILIK operasi trafik yang memantau perjalanan kenderaan di Lebuhraya Utara-Selatan di ibu pejabat PLUS di Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA – PLUS Malaysia Berhad (PLUS) akan melaksanakan Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk musim perayaan Tahun Baru Cina ini sama seperti yang dilakukan pada tahun lepas bagi mengelak kesesakan.

Melalui kaedah itu yang diamalkan sejak 2007, lebih 50 peratus pengguna jalan raya telah mengikuti jadual waktu yang disarankan sehingga menyumbangkan kepada pergerakan trafik yang lancar.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PLUS, Datuk Noorizah Abdul Hamid berkata, pihaknya menerima maklum balas positif daripada orang ramai terhadap pelaksanaan TTA selepas ia berjaya mengawal aliran trafik dan mengelak kesesakan.

"Bagi memastikan pergerakan trafik lancar, kami menasihatkan orang ramai agar terus memberikan kerjasama dengan mengikut TTA yang dikeluarkan sempena cuti Tahun Baru Cina kali ini," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat PLUS di sini semalam.

Noorizah memberitahu, pihaknya menjangka sebanyak 1.4 juta kenderaan akan menggunakan lebuh raya PLUS pada musim perayaan ini membabitkan mereka yang menyambut Tahun Baru Cina serta orang ramai yang mengambil kesempatan bercuti.

Tambahnya, bagi memastikan keselamatan pengguna lebuh raya semasa cuti musim perayaan ini, PLUS turut menyediakan 160 pasukan PLUS Ronda untuk mengadakan lebih banyak rondaan selain pasukan kecemasan seperti Persatuan Bulan Sabit Merah, Bomba dan Penyelamat, polis dan Jabatan Pertahanan Awam (JPA3).

PLUS juga akan mengoperasikan hampir 1,000 kaunter tol termasuk kaunter sementara bagi melancarkan perjalanan pengguna ke destinasi masing-masing.

Sementara itu, orang ramai juga boleh mendapatkan minuman percuma Red Bull di hentian sebelah terpilih pada 7 dan 8 Februari diikuti 14 dan 15 Februari bermula pukul 12 tengah hari hingga 3 petang.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved