Sabtu, 5 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Desak inkuiri secara terbuka

Posted:

Desak inkuiri secara terbuka

Desak inkuiri secara terbuka

TANAH rizab Melayu di seluruh negara boleh tergadai jika tidak diurus dengan baik. - Gambar hiasan.


TANAH MERAH - Kerajaan Kelantan pimpinan Pas didesak menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk menjalankan inkuiri terbuka berhubung isu pajakan tanah di negeri ini supaya rakyat dapat mengetahui kedudukan sebenar.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed (gambar kecil) berkata, rakyat kini menuntut kerajaan negeri membuat pendedahan terbuka dan telus mengenai isu pajakan tanah yang menimbulkan pelbagai persoalan.

Katanya, isu tersebut turut melibatkan kawasan lebih 4,000 hektar di Hulu Kelantan kepada sebuah syarikat yang ada kaitan dengan pemimpin DAP.

"Rakyat ingin tahu sama ada kelulusan pajakan tanah yang ada kaitan dengan pemimpin DAP itu kerana kerajaan negeri terpengaruh dengan DAP... atau kerana rapatnya hubungan DAP dengan kerajaan negeri di bawah pimpinan Pas," katanya kepada pemberita selepas membuat tinjauan mesra terhadap peniaga di Pasar Besar Tanah Merah di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Anju tertekan kena jel

Posted:

Anju tertekan kena jel

Anju tertekan kena jel


ZARINA ingin berehat selepas dua hari bermalam di Penjara Kajang.


KUALA LUMPUR - Pelakon dan model kontroversi Zarina Anjoulie Mohamad Fahizul mengakui dirinya menghadapi tekanan perasaan ketika dua hari bermalam di Penjara Kajang.

Perkara itu dinyatakan oleh Zarina, 27, atau lebih mesra disapa sebagai Anju menerusi akaun Twitternya semalam setelah dijamin keluar oleh adik perempuan tirinya Jumaat lalu.

Seorang pengikut di Twitter pelakon itu bertanya apakah pengalaman dan perasaannya duduk di penjara.

Zarina menjawab di akaun Twitternya: "Kalau macam awak, saya rasa awak sudah menangis. Hanya yang kuat boleh bertahan."

Dalam pada itu, Zarina memberitahu, dia akan mengadakan sidang akhbar bagi menjelaskan situasi yang berlaku ke atas dirinya.

"Kepada semua wartawan beri peluang untuk saya berehat dahulu. Insya-Allah dalam minggu depan saya akan jelaskan. Buat masa ini saya sibuk berbincang dengan peguam dan keluarga," ujarnya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantarkan kepada Kosmo! Ahad kelmarin.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mama bantah Papa yuran baharu ambil amah RM6,700

Posted:

Mama bantah Papa yuran baharu ambil amah RM6,700

Mama bantah Papa yuran baharu ambil amah RM6,700

KUALA LUMPUR - Persatuan Majikan Amah Malaysia (Mama) membantah cadangan yuran baharu sebanyak RM6,700 yang akan dikenakan untuk mengambil pembantu rumah Indonesia kerana menyifatkan bayaran tersebut terlalu tinggi dan membebankan.

Presidennya, Engku Ahmad Fauzi Engku Muhsein (gambar) berkata, kos yang diumumkan Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) dianggap tidak relevan dan Mama percaya kos sebenar pengambilan adalah lebih rendah.

Sehubungan itu, pihaknya meminta Papa memberi penjelasan terperinci berhubung kadar baharu itu terutamanya penambahan sebanyak RM2,189 berbanding bayaran yang ditetapkan pada memorandum persefahaman Mei tahun lepas iaitu sebanyak RM4,511.

"Mama anggap ia (kos pengambilan pembantu rumah) terlalu tinggi dan membebankan sedangkan kos sebenar tidak sampai sebanyak itu.

"Kami sebagai majikan perlu tahu butiran bayaran tersebut satu persatu, mengapa ia terlalu tinggi daripada kadar sebelum ini," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved