Khamis, 17 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Berjuta warga kota terjejas banjir

Posted:

Berjuta warga kota terjejas banjir

Berjuta warga kota terjejas banjir

Banjir besar mengakibatkan Jalan Sudirman, Jakarta yang sentiasa sesak dengan trafik tiba-tiba lumpuh akibat banjir semalam.


JAKARTA - Banjir yang menyebabkan lebih 19,000 orang hilang tempat tinggal dan meragut tiga nyawa di ibu kota Indonesia di sini semalam turut memaksa Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menyingsingkan seluarnya.

Lebih 50 peratus kawasan di pusat bandar raya ini kini lumpuh selepas dibanjiri air bah berlumpur hingga ke paras pinggang.

Dalam pada itu lebih 100,000 buah rumah terjejas akibat banjir di kota metropolitan ini yang dihuni seramai 20 juta orang dan terkenal kerana kesesakan lalu lintas yang kronik.

Disebabkan keadaan yang teruk itu, Kerajaan Pentadbiran Ibu Kota Jakarta telah mengisytiharkan Darurat Banjir untuk kawasan Jakarta mulai semalam hingga 27 Januari.

Air bah juga menyebabkan ramai pemandu tersekat selama berjam-jam pada waktu pagi.

Penunggang-penunggang basikal pula terpaksa menolak kenderaan dua roda mereka dengan hanya hendal dan pelana basikal yang masih kelihatan.

Dalam bencana kali ini, Susilo dirakam menggulungkan kaki seluarnya hingga ke lutut ketika mengharungi air banjir di perkarangan Istana Presiden di sini.

Pekarangan istana berkenaan kini ditenggelami air sehingga paras buku lali.

"Jakarta kini dilanda banjir, saya berharap tidak akan ada terlalu ramai mangsa," kata Susilo kepada kumpulan jurugambar media.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

RM30 saja untuk saman trafik DBKL

Posted:

RM30 saja untuk saman trafik DBKL

RM30 saja untuk saman trafik DBKL

Oleh NOR IDAYU BOSRO
idayu.bosro@kosmo.com.my


RAJA NONG CHIK (dua dari kanan) menyerahkan beg cenderamata selepas merasmikan Program Walkabout dan Pelancaran Kempen Kibar Bendera sempena Sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2013 di Terminal Bas Pudu Sentral, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Warga kota yang dikenakan saman bagi semua jenis kesalahan trafik oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hanya perlu membayar kompaun pada kadar rata iaitu RM30 sepanjang bulan Februari depan.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pemberian diskaun pada kadar rata itu dilakukan sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan yang disambut pada 1 Februari ini.

Ketika ini, semua pesalah trafik yang dikenakan saman oleh DBKL perlu membayar kompaun antara RM100 hingga RM300 bergantung kepada jenis kesalahan yang dilakukan.

Menurutnya, tawaran kompaun istimewa itu bagaimanapun hanya sah bermula 1 hingga 28 Februari ini dan pembayaran boleh dibuat di semua kaunter DBKL pada hari bekerja dengan membawa bersama-sama notis kompaun.

Tambahnya, selain diskaun kompaun, warga kota juga bakal menerima pelbagai 'buah tangan' yang lebih menarik berbanding pada tahun-tahun sebelum ini.

"Antara ganjaran yang diberikan ialah penggunaan kemudahan awam di bawah pengurusan DBKL seperti gelanggang futsal, tenis, badminton, padang bola sepak dan kolam renang secara percuma sepanjang bulan depan.

"Orang ramai juga boleh menikmati perkhidmatan menaiki bot dan menunggang kuda secara percuma di Taman Tasik Titiwangsa sepanjang bulan itu," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

PM lancar SelangorBN.fm

Posted:

PM lancar SelangorBN.fm

PM lancar SelangorBN.fm

Oleh NORHAYATI YAHAYA
norhayati.yahaya@kosmo.com.my


NAJIB ditemu bual oleh Kavimani (duduk di kanan) sambil diperhatikan oleh Noh (tiga dari kiri), Mohd. Zin (tiga dari kanan) dan Pian Hon (kanan) di konti stesen radio SelangorBN.fm di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Saluran radio internet, SelangorBN.fm bakal menjadi medium untuk Barisan Nasional (BN) mendapatkan maklum balas daripada rakyat Selangor dan seterusnya berupaya memberi khidmat yang lebih baik dan berkesan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika merasmikan saluran radio itu memuji usaha tersebut yang disifatkannya sebagai pendekatan baharu bagi mendekati pengundi dan rakyat di negeri ini.

"Ini merupakan satu perkembangan yang sangat baik kerana BN Selangor memikirkan cara yang sesuai dengan perubahan zaman," katanya ketika ditemu bual oleh deejay SelangorBN.fm, M. Kavimani di konti radio itu di sini semalam.

Turut hadir, Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar, Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd. Zin Mohamed dan Ketua Penerangan BN Selangor, Datuk Yap Pian Hon.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved