Rabu, 2 Januari 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Cinta dunia atas, bawah

Posted:

Cinta dunia atas, bawah

Cinta dunia atas, bawah

FILEM Upside Down yang telah mula ditayangkan di pawagam Malaysia edaran Rainfilms Sdn. Bhd sejak Khamis lalu merupakan sebuah filem sains fiksyen percintaan yang jarang sekali dilakukan oleh pengarah di Hollywood.

Ia merupakan hasil karya pengarah kelahiran negara Argentina, Juan Diego Solanas yang telah memilih aktres terkenal Kirsten Dunst dan Jim Sturgees sebagai teraju utama filem tersebut.

Filem yang berlatar belakang tahun 70-an dan 80-an itu mengisahkan dua dunia yang seperti terikat antara satu sama lain apabila terdapat satu dunia di atas dan satu lagi dunia di bawah dan ia mengikut graviti.

Terdapat satu dunia berada di atas, satu lagi di bawah, dunia di bahagian bawah adalah dunia yang miskin dan huru-hara dan satu lagi yang atas merupakan dunia yang kaya-raya dan maju.

Satu dunia itu wujud kerana memiliki bekalan kuasa elektrik, sementara yang satu lagi kaya dengan minyak disebabkan itulah, satu dunia lebih maju berbanding yang satu lagi dan kedua-dua industri ini diuruskan oleh sebuah syarikat digelar Transworld, yang pada dasarnya memerintah segala-galanya.

Dunst, 30, menggambarkan filem itu mengisahkan tentang dua dunia dan graviti yang membuatkan kedua-dua dunia itu terpisah dan terdapat sebuah menara yang menghubungkan penduduk di situ.

"Penduduk dua dunia itu bekerja dalam bangunan yang sama tetapi terdapat batas dan undang-undang yang harus dipatuhi, satu dunia itu seperti negara Cuba yang miskin dan satu dunia lagi berkelas tinggi seperti Upper East Side di New York," jelasnya dalam satu sesi temuramah baru-baru ini.


PERCINTAAN antara dunia merupakan intipati filem Upside Down.


Ujarnya lagi, watak yang dilakonkannya hidup di dunia yang berkelas tinggi manakala Sturgess di Cuba dan filem itu umpama perbezaan percintaan dua darjat.

"Satu dunia mengawal yang lain disebabkan oleh bekalan elektrik, manakala satu dunia lagi mengawal perkara yang lain disebabkan bekalan minyak," jelasnya yang memegang watak Eden dalam filem berkenaan.

Pelakon yang cukup dikenali menerusi filem Jumanji ketika zaman kanak-kanaknya itu menerangkan bahawa, filem terbaharunya itu berlatar belakang bangunan usang dan pencahayaan juga kelihatan seperti tahun 80-an.

"Walaupun ada elemen moden tetapi ia zaman terbelakang, malah komputer yang saya gunakan juga jenis yang lama dan saya sangat sukakannya, jelasnya yang menganggap filem-filem bercirikan zaman dahulu adalah yang terbaik kerana tidak menampilkan peralatan zaman terkini seperti sebuah iklan komersial.

Amnesia

Bercerita lebih lanjut mengenai wataknya dalam Upside Down pula, Dunst memberitahu pula, ia bermula ketika Eden kecil dan kemudian bertemu dengan seorang jejaka dari dunia bertentangan iaitu Sturgees yang memegang watak Adam.

"Ia merupakan sebuah filem cinta, bagaikan kisah Romeo dan Juliet yang mana kedua-duanya berasal daripada latar belakang yang berbeza dan keadaan memisahkan mereka, darjat mereka, asal-usul mereka, si gadis juga hilang ingatan akibat kemalangan ketika masih kecil dan dia lupa ingatan," jelasnya.

Berbeza berbanding kisah cinta lain, ujar Dunst, ia memaparkan soal Adam yang sedaya upaya ingin Eden mengingatinya kembali bukannya seperti kebiasaan filem cinta yang menggambarkan perempuan yang menagih cinta lelaki.


KOLABORASI mantap Kirsten dan Jim ternyata berjaya menyemarakkan percintaan yang perlu diselami dalam filem Upside Down.


"Tidak disangka, Eden mengalami kemalangan yang menyebabkan dia menghidap amnesia sehingga dia melupakan memori bersama Adam," jelasnya telah menolak banyak tawaran yang hebat pengarah filem lain kerana tertarik dengan skrip dan set filem Upside Down.

Memperincikan tentang filem itu, kata Dunst, ia berkenaan seorang lelaki di dunia bawah ketika kecil yang gemar menaiki puncak pergunungan Sage yang merupakan puncak tertinggi bagi dunia bawah.

Tanpa disangka dia menemui gadis idamannya, Eden. Pertemuan itu berubah kepada satu perhubungan cinta dan mereka sering bertemu di situ.

Konflik dalam filem itu berlaku apabila, Adam ditangkap kerana menjalinkan hubungan terlarang dengan gadis dari dunia atas dan kemudian dipenjarakan selama sembilan tahun. Malangnya Eden mengalami kemalangan sehingga amnesia kerana terjatuh disebabkan pertembungan graviti.

Filem itu berlanjutan apabila Adam sedaya upaya untuk memenangi kembali hati gadis itu walaupun dia telah hilang ingatan.

Serasi dengan Jim Sturgees

Sepanjang penggambaran filem berkenaan juga, Dunst turut memberitahu terdapat beberapa momen menarik apabila terdapat dua dunia terbalik.

"Saya tidak boleh pakai skirt atau kain bila ke dunia Adam kerana ia akan mengikut arah graviti. Bagi Adam pula, dia tiada masalah kerana dia berambut pendek. Dia tidak perlu melakukan apa-apa. Saya sebaliknya perlu menyikat rambut ke belakang atau bersanggul berkali-kali kerana jika tidak, saya akan kelihatan bodoh," ujarnya.

Dia juga turut berkongsi kenangan sepanjang penggambaran bersama Sturgees sebagai pasangan kekasih dalam filem itu dan dia mengganggap lelaki itu bagai abang kandungnya sendiri.

"Saya sayangkan dia, sungguh. Dia juga seorang yang sangat baik," katanya mengakui tidak sukar mencari keserasian dengan aktor itu.

Baginya adegan yang tidak dapat dilupakannya sepanjang menjalani penggambaran bersama Sturgees adalah ketika dia duduk di bahu lelaki itu.

"Saya dan dia berangan-angan seolah-olah kami macam budak


KEMESRAAN yang mudah terjalin antara Kirsten dan Jim di set penggambaran filem Upside Down.


kecil yang teruja, dan kami melambung-lambung di udara. Saya seolah-olah anak kecil di bahunya dan ketika kami menonton kembali rakaman dan kami tergelak-gelak bagai nak gila," tambahnya yang sebelum ini cukup popular sebagai Mary Kane dalam siri filem pecah panggung, Spider-Man.

Raja Azmi tak yakin AIFFA 2013

Posted:

Raja Azmi tak yakin AIFFA 2013

Raja Azmi tak yakin AIFFA 2013

Oleh HARYATI KARIM


(DARI kiri), Raja Rozaimie, Joseph, Livan dan Ik pada majlis sidang akhbar AIFFA 2013 di Kuala Lumpur baru-baru ini.


ANUGERAH dan Festival Filem Antarabangsa ASEAN 2013 (AIFFA 2013) yang buat julung-julung kalinya dianjurkan bakal berlangsung selama tiga hari di Kuching, Sarawak pada 28 hingga 30 Mac depan.

Usaha yang dilakukan oleh pihak penganjur sememangnya wajar dipuji kerana bukan mudah untuk menganjurkan sebuah anugerah serta festival filem bertaraf antarabangsa membabitkan negara ASEAN lain dan dikhabarkan industri filem Bollywood dan Hollywood akan turut serta.

Festival Filem Malaysia ke-25 (FFM 25) yang hanya membabitkan orang tempatan dan diadakan saban tahun juga terpaksa ditunda penganjurannya pada tahun ini, apatah lagi festival besar seperti AIFFA 2013, pasti lebih banyak cabaran besar yang dihadapi.

Sudah beberapa kali mengadakan sidang akhbar di Kuching, Sarawak, baru-baru ini, penganjur AIFFA 2013 telah mengadakan satu sidang akhbar di Kuala Lumpur yang telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang.

Sidang akhbar tersebut turut dihadiri Pengarah AIFFA 2013, Livan Tajang; Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Raja Rozaimie Raja Dalnish Shah; dan Setiausaha Kementerian Pelancongan Sarawak, Datuk Ik Pahon.

Ramai selebriti yang hadir tanda sokongan terhadap AIFFA 2013 seperti Radhi Khalid, Zed Zaidi, Rashidi Ishak, Vanidah Imran, Datin Sofea Jane serta pengarah dan penerbit sensasi Raja Azmi. Dalam memberi sokongan terhadap penganjuran AIFFA 2013 yang disifatkan dapat membantu meningkatkan lagi martabat industri perfileman tempatan, Raja Azmi mengakui yang dia tidak yakin dengan penganjuran AIFFA 2013.

Sedar kenyataan yang diberikan bakal menjadi kontroversi, Raja Azmi tidak kisah bahkan mengharapkan kenyataannya itu bakal memberi impak kepada penganjur untuk menganjurkan AIFFA 2013 sebaik mungkin. Ikuti temu bual Kosmo! bersama Raja Azmi baru-baru ini.

Kosmo!: Sebelum ini Raja Azmi sedar akan penganjuran AIFFA 2013?

RAJA AZMI: Sebelum ini memang saya ada dengar yang AIFFA 2013 akan dianjurkan tetapi saya terkejut sangat sebab tiba-tiba sahaja sidang akhbar mengenainya diadakan. Penganjur wajar dipuji kerana Festival Filem Asia Pasifik juga seperti segan hidup mati tidak mahu dan khabarnya akan dimansuhkan. Jika AIFFA 2013 menjadi gantinya, bagi saya penganjur sangat berani untuk menganjurkan sebuah festival filem yang besar.

Adakah anda yakin dengan hala tuju dan penganjuran AIFFA 2013?

Penganjur AIFFA 2013 tiada langsung pengalaman dalam filem atau menganjurkan sebuah festival filem. Saya tidak tahu bagaimana mereka akan melakukannya kerana terus-terang saya berasa kurang yakin dengan penganjuran AIFFA 2013. FFM 25 juga masih terkapai-kapai dan ditunda sehingga 2013 inikan pula sebuah festival bertaraf antarabangsa.

Maknanya, anda tidak yakin dengan kemampuan penganjur walaupun disokong oleh Kementerian Pelancongan Negeri Sarawak?

Buat masa sekarang saya belum yakin tetapi jika AIFFA 2013 yang pertama kali diadakan mampu dilaksanakan dengan baik dan mendapat sambutan bukan sahaja daripada penggiat industri di negeri Sarawak bahkan seluruh Malaysia dan ASEAN, ini satu tamparan hebat buat FFM 25 yang akan diadakan pada bulan Februari depan. Jadi, kita kena tunggu dan lihat sahajalah.

Adakah anda sedar kenyataan yang diberikan ini bakal mengundang kontroversi?

Saya tidak kisah jika kenyataan saya ini menjadi kontroversi. Apa yang saya harapkan, kenyataan saya dapat memberi impak kepada penganjur dan juga penggiat industri perfileman tempatan kerana bukan semua tahu tentang tentang wujudnya AIFFA 2013.

Secara peribadi adakah anda menyokong AIFFA 2013?

Sebenarnya, apa sahaja usaha untuk membangunkan industri seni dan perfileman tempatan saya akan sokong. Saya juga hadir di sidang media AIFFA 2013 kerana saya ingin tahu apa sebenarnya AIFFA, secara tidak langsung kehadiran saya sebagai tanda sokongan kepada mereka. Apa yang saya harapkan, meskipun tujuan utama adalah untuk menarik lebih ramai pelancong ke Sarawak dengan penganjuran AIFFA tetapi jangan dilupa faktor utama wujudnya AIFFA ialah untuk membangunkan industri perfileman tempatan.

Nassier Wahab tak suka rap

Posted:

Nassier Wahab tak suka rap

Nassier Wahab tak suka rap

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA


NASSIER WAHAB mengakui lebih selesa menyanyi secara solo.


SIAPA tidak kenal dengan penyanyi terkenal era 80-an, Nassier Wahab dan lagu Memori Cinta Luka yang menaikkan namanya kembali sekitar tahun 2006 dahulu.

Kini, Nassier, 50-an telah muncul dengan album penuh terbaharu, Cinta Farhat - Air Mata dan Doa sejak September lalu dan mempertaruhkan lagu Cinta Farhat sebagai lagu hit terbaharunya.

Dalam album berkenaan, terdapat 10 lagu baharu dan enam lagu hitnya sebelum ini yang dimuatkan dalam satu album.

"Saya memang mahu buat album penuh. Saya tidak mahu ikut trend macam artis lain yang hanya buat single sahaja," ujarnya yang mendapat kepuasan apabila menghasilkan album penuh.

Nassier yang tidak pernah mengeluarkan single setakat ini menambah, dia sebenarnya selesa dengan caranya sendiri apabila berani mengeluarkan album penuh yang jarang dilakukan oleh artis sekarang.

"Saya terbitkan album yang berkualiti sahaja, biarlah penyanyi lain nak buat single, saya dapat kepuasan dengan buat album penuh, janji peminat saya puas hati," kata penyanyi kelahiran Kota Kuala Muda, Kedah ini.

Bercerita lanjut mengenai perkembangan dunia seni sekarang, apabila ditanya mengenai trend penyanyi yang seangkatannya telah berduet atau membuat penampilan khas dalam lagu penyanyi yang lebih urban, Nassier menjawab:

"Saya tidak minat, saya tidak suka genre rap, lagi pun saya tidak mahu rosakkan lagu sebab ada lagu yang sesuai buat begitu dan ada yang tidak sesuai."

Sungguhpun begitu, dia berkata, dia meminati lagu Apo Kono Eh Jang 2012 nyanyian Datuk AC Mizal bersama Rafidah Ibrahim dan Stellar Band serta menganggap kolaborasi itu berjaya.

Baginya, dia lebih selesa untuk menyanyi secara solo tanpa membuat penampilan khas mana-mana artis yang lebih muda dan lebih dikenali namanya pada zaman sekarang.

"Kalau nak ikut trend, macam-macam trend lain kita boleh buat, tidak semestinya hendak berduet, ada juga trend baharu dalam buat lagu misalnya," ulasnya yang tidak pernah terfikir untuk berduet dengan mana-mana artis tanah air.

Mengakui agak sukar untuk memasarkan lagunya dalam stesen radio sekarang berbanding dahulu, Nassier menganggap itu satu cabarannya untuk bekerja keras seperti ketika mempopularkan lagu Memori Cinta Luka dahulu.

"Saya mengakui memang payah, walaupun ada stesen radio yang terima lagu baharu saya ini tetapi ada yang tidak terima, tidak mengapa, saya sudah sebati dengan cabaran ini, banyak sudah dugaan yang pernah saya lalui," ujarnya.

Ketika ditanya mengenai prinsip mengekalkan namanya dalam persada seni agar masih utuh hingga ke hari ini, Nassier tidak lokek berkongsi.

Katanya, dia berpegang kepada pesanan Datuk D J Dave ketika dia mula mencipta nama dahulu agar membuatkan semua pihak yang berurusan senang bekerja.

"Kalau berurusan dengan media atau pihak-pihak lain kita jangan buat perkara senang jadi payah dan jaga hati semua orang agar semua puas hati dengan kerja kita.

"Saya masih ingat pesanan itu sampai sekarang, walaupun nama kita naik perlahan-lahan, kita jangan lupa diri, insya Allah nama kita akan diingati selamanya," jelasnya ketika berkunjung ke Kosmo! baru-baru ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved