Khamis, 17 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


87 orang maut di universiti Syria

Posted:

87 orang maut di universiti Syria

87 orang maut di universiti Syria

BEBERAPA kakitangan keselamatan dan orang awam meninjau kemusnahan di universiti itu kelmarin.


ALEPPO - Angka kematian akibat dua letupan kuat yang memusnahkan kampus sebuah universiti di sini meningkat kepada 87 orang, kata sebuah kumpulan pemerhati semalam sekali gus menjadikan serangan tersebut antara paling berdarah dalam konflik 22 bulan di Syria.

Setakat ini, tiada pihak mengaku bertanggungjawab melakukan letupan itu ketika para pelajar menduduki peperiksaan kelmarin dengan pemerintah dan pihak penentang kini saling menuding jari.

"Jumlah mangsa dalam letupan berkembar kelmarin meningkat kepada 87 orang," kata kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia.

"Angka kematian juga dijangka meningkat kepada 100 orang berikutan proses mengenal pasti cebisan badan manusia yang berkecai masih dilakukan," tambahnya.

Menurut kumpulan tersebut, sekitar 150 orang cedera dalam serangan itu dengan sebahagian mereka kini kritikal.

Universiti berkenaan terletak di kawasan yang dikuasai tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad di sini, utara Syria.

Lokasi tersebut menjadi medan pertempuran sengit melibatkan kedua-dua belah pihak sejak musim panas tahun lalu apabila tentera Bashar melancarkan serangan besar-besaran untuk mengekang kemaraan pihak penentang.

Aktivis-aktivis penentang memberitahu, beberapa jet pejuang pemerintah membedil kampus tersebut tetapi seorang pegawai tentera berkata, letupan berkembar itu berpunca daripada peluru-peluru berpandu penentang yang tersasar daripada sasaran.

Sementara itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melaporkan, lebih 60,000 orang dengan kebanyakan mereka orang awam terbunuh dalam konflik di Syria setakat ini.

Konflik di Syria berlaku sejak Mac 2011 selepas para penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bertempur dengan tentera Bashar bagi menuntut beliau meletakkan jawatan.

Bashar dituduh penduduk gagal membawa pembaharuan dalam demokrasi dan kebebasan bersuara. - Agensi

Boeing 787 dilarang terbang

Posted:

Boeing 787 dilarang terbang

Boeing 787 dilarang terbang


BEBERAPA penumpang meninggalkan pesawat Boeing 787 Dreamliner milik syarikat All Nippon Airways di Lapangan Takamatsu, wilayah Kagawa semalam.


TOKYO - Semua pesawat Boeing 787 Dreamliner milik dua syarikat penerbangan utama Jepun dilarang berlepas untuk tujuan pemeriksaan keselamatan selepas sebuah pesawat itu terpaksa mendarat cemas di sebuah lapangan terbang di negara ini semalam dalam insiden terbaharu yang menimpa jet tersebut.

Kementerian Pengangkutan Jepun menyatakan, pihaknya menerima notis daripada All Nippon Airways (ANA) dan Japan Airlines bahawa semua pesawat 787 milik kedua-dua syarikat penerbangan itu tidak dibenarkan untuk melakukan penerbangan.

Kenyataan yang sama memberitahu, langkah tersebut dilaksanakan secara sukarela oleh ANA dan Japan Airlines.

Pihak ANA mengendalikan sebanyak 17 pesawat Boeing 787 Dreamliner manakala Japan Airlines pula mempunyai 17 pesawat berkenaan.

Pihak kementerian itu menyifatkan masalah pada pesawat Boeing 787 itu semalam sebagai insiden serius yang boleh membawa kepada kemalangan.

"Kami memohon maaf kerana menyebabkan para penumpang dan keluarga mereka berasa amat bimbang," kata Timbalan Presiden Eksekutif Kanan ANA, Osamu Shinobe.

Seorang penumpang lelaki berusia dalam lingkungan 60-an dikejarkan ke sebuah hospital akibat kecederaan kecil pada paha dalam pendaratan cemas tersebut.

Menurut ANA, sejumlah 128 penumpang lain dan enam kru penerbangan berkenaan tidak cedera dalam kejadian itu.

ANA menyatakan, mesej kokpit menunjukkan terdapat masalah bateri dengan bau terbakar dikesan di dalam kokpit dan kabin pesawat sekali gus memaksa Boeing 787 itu yang dalam penerbangan domestik mendarat di Lapangan Terbang Takamatsu, wilayah Kagawa, barat Jepun.

Pesawat tersebut sepatutnya mendarat di sebuah lapangan terbang di Tokyo selepas berlepas dari Lapangan Terbang Yamaguchi Abe di wilayah Yamaguchi.

Boeing sebelum ini meletakkan harapan tinggi pada pesawat itu.

Boeing 787 Dreamliner merupakan pesawat terbaharu dan paling canggih buatan firma berkenaan.

Beberapa pesawat berkenaan dibelenggu pelbagai masalah termasuk kebakaran bateri dan kebocoran minyak baru-baru ini.

Pihak ANA dan Japan Airlines merupakan pelanggan utama Dreamliner dan antara yang pertama menggunakan pesawat Dreamliner.

Sebelum ini, ANA membatalkan penerbangan domestik ke Tokyo pada 9 Januari lalu ekoran masalah brek sebuah pesawat Boeing 787.

Dua hari kemudian, dua kes dilaporkan berhubung kebocoran minyak pada pesawat berkenaan dan masalah rekahan pada tingkap kokpit. - Agensi

Restoran robot di Harbin, China

Posted:

Restoran robot di Harbin, China

Restoran robot di Harbin, China


GAMBAR menunjukkan sebuah robot menghantar mangkuk berisi nasi kepada pelanggan.


HARBIN, China - Sebuah restoran di sini menggunakan 20 robot untuk melakukan pelbagai tugas termasuk memasak.

Terdapat robot yang menjadi penyambut tetamu dan pelayan.

Setiap robot boleh bekerja selama lima jam tanpa rehat.

Restoran tersebut menyediakan lebih 30 menu.

Ia dibuka sejak Jun tahun lalu. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved