Sabtu, 29 Disember 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


88 keluarga diarah berpindah

Posted:

88 keluarga diarah berpindah

88 keluarga diarah berpindah

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
dan IKHWAN IDERIS
berita@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN daripada tebing konkrit yang runtuh di Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Demi keselamatan, pihak berkuasa mengarahkan 88 keluarga yang menghuni banglo mewah, rumah teres dan kedai di kawasan perumahan elit di Taman Setiawangsa, di sini berpindah ekoran masih berlaku pergerakan tanah yang aktif selepas kejadian tanah runtuh di kawasan itu malam kelmarin.

Tinjauan Kosmo! semalam mendapati masih berlaku runtuhan tanah dan bongkah batu di tebing konkrit setinggi 60 meter dan panjang 400 meter itu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Superintendan Othman Abu Bakar berkata, kesemua penghuni 30 rumah banglo, 58 pemilik rumah teres dua tingkat dan 18 unit rumah kedai di kawasan tersebut diarah berpindah dan mengosongkan bangunan.

"Institut Kerja Raya Malaysia (IKRAM) mengesahkan pergerakan tanah masih berlaku di kawasan tersebut," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian semalam.

Setakat ini tiga buah banglo rosak termasuk yang dimiliki Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis.

Othman berkata, setakat ini hanya 49 penghuni telah mendaftar di bilik gerakan polis di kawasan kejadian.

Polis telah membuka pusat pemindahan sementara di Dewan Orang Ramai Setiawangsa sejak semalam.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib yang turut melawat tempat kejadian berkata, kawasan itu kini dipantau rapi oleh polis, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Rela, Jabatan Kerja Raya dan IKRAM.

Katanya, jika berlaku lagi tanah runtuh di kawasan itu, dianggarkan 11,000 meter padu tanah akan melimpah dan memerlukan sekurang-kurangnya 1,800 lori untuk mengangkut tanah keluar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penduduk dakwa aduan tidak diendahkan

Posted:

Penduduk dakwa aduan tidak diendahkan

Penduduk dakwa aduan tidak diendahkan

KUALA LUMPUR - Petanda awal kejadian tanah runtuh di Jalan Puncak Setiawangsa 2, Taman Setiawangsa di sini sudah disedari beberapa penduduk sejak beberapa minggu lalu dengan mendakwa air bukit yang mengalir dari tembok konkrit menjadi keruh manakala bangunan pula mulai retak.

Ada penduduk mendakwa telah melaporkan kejadian itu kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tetapi tiada tindakan susulan segera diambil.

Seorang penduduk, Mustafa Fuzer Nawi, 52, berkata, sudah ada penduduk merasakan sesuatu yang buruk akan berlaku selepas air bukit yang ditadah melalui tembok konkrit itu asalnya jernih kemudian bertukar keruh.

"Selepas itu laman rumah seorang ahli perniagaan Arab yang dikenali sebagai Syed Maulana merekah.

"Apa yang kami bimbangkan akhirnya terjadi apabila saya terdengar bunyi seperti guruh hasil dentuman batu akibat tanah runtuh pada pukul 10 malam tadi (semalam)," dakwanya yang telah menetap di situ sejak 12 tahun lalu.

Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis yang turut mempunyai rumah di situ pula memberitahu, pintu pagar rumahnya telah runtuh sepenuhnya manakala kolam renang telah mendap sedalam 50 meter.

"Kami sekeluarga terpaksa bermalam di hotel sementara menunggu keadaan pulih. Lot banglo ini dibeli pada 1987 dan saya mula mendiami semula selepas tamat perkhidmatan sebagai Duta Besar Malaysia di Amerika Syarikat," katanya sambil meminta satu penyelesaian konkrit dibuat agar insiden tanah runtuh itu tidak berulang.

Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa, Fauziah Jamaluddin pula berterima kasih kepada pemaju, Island & Peninsular Berhad kerana menghulurkan RM1,500 sebagai bantuan awal kepada setiap pemilik rumah.

Beli telefon pintar ikut kemampuan

Posted:

Beli telefon pintar ikut kemampuan

Beli telefon pintar ikut kemampuan


REBAT telefon pintar mulai 1 Januari ini bertujuan menggalakkan belia memiliki peralatan teknologi maklumat mengikut kemampuan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Golongan belia dinasihatkan memahami bahawa tujuan di sebalik pemberian rebat RM200 oleh kerajaan adalah bagi membantu mereka yang kurang berkemampuan memiliki telefon pintar.

Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, belia yang mampu membeli telefon pintar berharga lebih RM500 tidak perlulah memohon supaya peluang terbuka kepada individu lain yang kurang mampu memenuhi kuota 1.5 juta orang di bawah tawaran Pakej Komunikasi Belia itu.

"Jika mampu beli telefon pintar berharga RM1,000 hingga RM2,000, tidak perlulah mengharapkan bantuan kerajaan beli telefon.

"Belia perlu belajar tengok keperluan (rakan) yang lain, bukan tengok keperluan kita sendiri sahaja," katanya kepada Bernama semalam.

Mohamed Maliki mengulas keresahan kalangan belia mengenai rebat itu yang hanya untuk pembelian telefon pintar berharga sehingga RM500.

Menurut beliau, telefon pintar dalam lingkungan harga tersebut tidak mempunyai fungsi yang mereka kehendaki dan meminta rebat RM500 itu dinaikkan.

Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Tarmizi baru-baru ini dipetik berkata, telefon pintar 3G yang boleh dibeli melalui Pakej Komunikasi Belia itu untuk mendapatkan rebat RM200, hanyalah bagi telefon berharga sehingga RM500.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved