Khamis, 8 November 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Juruukur bahan hina Sultan Johor dalam FB

Posted:

Juruukur bahan hina Sultan Johor dalam FB

Juruukur bahan hina Sultan Johor dalam FB

08/11/2012 8:07pm

JOHOR BAHRU — Seorang juruukur bahan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas dua pertuduhan menghina Sultan Johor Sultan Ibrahim menerusi laman sosial Facebook, bulan lepas.

Ahmad Abd. Jalil, 27, yang berasal dari Klang, Selangor, membuat pengakuan itu di depan Hakim Zamri Bakar selepas pertuduhan terhadapnya dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya Umar Saifuddin Jaafar.

Mahkamah kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin bagi setiap pertuduhan dan menetapkan 28 Nov depan untuk menyebut semula kes.

Ahmad didakwa memuat naik satu status menghina Sultan Johor di akaun laman Facebook yang didaftarkan atas nama "Zul Yahya" di Dewan Tan Sri Mohamad Rahmat, Kampung Pasir, Tampoi pada kira-kira pukul 3 petang, 21 Oktober lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 233(3) akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara setahun dan denda RM50,000 dan denda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan diteruskan selepas disabitkan.

Ahmad juga didakwa melakukan perbuatan yang sama di Pusat Media, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor di sini pada kira-kira pukul 6 petang, 10 Oktober lalu. — BERNAMA

Kenakan cukai minuman ringan kurang diabetes

Posted:

Kenakan cukai minuman ringan kurang diabetes

Kenakan cukai minuman ringan kurang diabetes

08/11/2012 7:15pm

GEORGETOWN — Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa pihak berkuasa mengenakan cukai ke atas minuman ringan sebagai salah satu usaha untuk mengurangkan bilangan penghidap diabetes yang semakin meningkat di Malaysia.

Menurut presidennya, S.M Mohamed Idris, kebanyakan minuman ringan mengandungi kandungan gula yang tinggi.

"Setin minuman ringan boleh mengandungi antara lima hingga lapan sudu teh gula dan ia menjadi salah satu alasan kenapa penduduk Malaysia mengambil terlalu banyak gula.

"Dan secara purata 26 sudu teh sehari dan ia menjadikan kita menduduki tangga ke lapan pengguna terbesar gula di dunia," katanya.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, Mohamed berkata, selain obesiti dan diabetis, minuman ringan juga dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan lain.

Beliau berkata, negara seperti Amerika Syarikat, Norway, Hungary, Finland dan Perancis telah memperkenalkan cukai ke atas minuman ringan dan makanan lain yang tinggi kandungan gulanya. — BERNAMA

Penarik kereta tunda dihukum penjara

Posted:

Penarik kereta tunda dihukum penjara

Penarik kereta tunda dihukum penjara

08/11/2012 7:12pm

KUALA LUMPUR — Seorang penarik kereta tunda dihukum penjara enam tahun oleh Mahkamah Sesyen Ampang di sini hari ini selepas mengaku bersalah cuba membunuh Ketua Pemuda UMNO Kepong, Datuk Norizan Ali, lebih sebulan lepas.

Hakim Manira Mohd. Nor menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd. Azril Ab Shukor, 28, selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah.

Manira memerintahkan Mohd. Azril menjalani hukuman tersebut bermula dari tarikh dia ditangkap, 1 November lalu.

Bagaimanapun, seorang lagi tertuduh, Mohd. Haswan Hashim, 22, seorang "bouncer" kelab malam, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan sama.

Mohd. Azril dan Mohd. Haswan didakwa dengan niat bersama menyerang Norizan, 41, menggunakan sebilah parang, menyebabkan mangsa cedera di bahagian perut, badan dan tangan yang boleh menyebabkan kematian.

Mereka berdua didakwa melakukan kesalahan itu di tepi Jalan Cahaya 2, Ampang pada pukul 2.30 pagi, 24 September lalu, mengikut Seksyen 307(1) Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved