Ahad, 25 November 2012

Kosmo Online - Urban


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Urban


Hidupkan semula semangat rock Tamil

Posted:

Hidupkan semula semangat rock Tamil

Hidupkan semula semangat rock Tamil

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periswamy@kosmo.com.my

V. DANNY KUMAR, 27, sedar betapa aliran muzik rock begitu menebal dalam dirinya. Kumpulan rock fenomena seperti Iron Maiden dan Metallica memang menjadi paksi dalam dirinya. Namun, sehangat genre tersebut digilai di seluruh dunia termasuk di Malaysia, Danny masih merasakan ada suatu kekurangan.

Genre muzik itu baginya, kurang mendapat pendedahan apatah lagi diperjuangkan dalam kalangan orang India. Menyedari hakikat itu, jurutera teknologi maklumat itu mengambil iktibar untuk mengetengahkan muzik rock dalam bahasa ibundanya.

Inisiatif itu bermula empat tahun lalu, apabila dia sendiri bersama beberapa orang rakan terlibat dalam band rock berasa kecewa kerana tiada platform untuk mengetengahkan bakat mereka.

Mereka kemudiannya mengumpul kenalan dan bakat-bakat terpilih untuk bekerjasama dalam mengusahakan sebuah persembahan. Pada awal November lalu, penganjuran Tamil Rock Gig 2012 yang mirip sebuah konsert itu akhirnya berjaya dilangsungkan di Paparazzi Club, SSTwo Mall, Petaling Jaya.

"Orang ramai khususnya peminat muzik kaum India mempunyai persepsi yang kurang elok mengenai genre rock. Berbunyi bising, berat dan memaparkan imej yang tidak manis dipandang, semua itu membawa kepada penolakan terhadap muzik tersebut.


KEMERIAHAN suasana sewaktu persembahan ala konsert Tamil Rock Gig sedang berlangsung.


"Sedangkan pada masa yang sama, trend muzik hip hop, muzik jalanan dan balada mendominasi muzik Tamil di Malaysia," kata Danny yang juga menjalankan laman portal hiburan India tempatan, MyTamilChannel bersama tiga rakan yang lain, M. Pushparaaja, 27, J. Vishnuwaren, 22, dan B. Pravin, 23.

Menjadi satu acara bersejarah dalam senario muzik Tamil, Tamil Rock Gig dilihat sebagai inisiatif yang mencapai kejayaan.

Era tahun 1990-an pernah menamakan beberapa pemuzik band rock Tamil tempatan seperti Kashmir Stone, Darkkey dari Keys dan Agni. Walau bagaimanapun, kekurangan platform untuk mempamerkan bakat menyebabkan penggiat muzik tersebut terus lenyap.

"Kini, ramai penggiat muzik rock generasi semasa terdiri daripada mereka yang berpelajaran tinggi, profesional dan elit. Anjakan ini mungkin mengubah persepsi lama dan saya yakin akan mengembalikan populariti rock dalam kalangan masyarakat India," kata Pushparaaja.

Acara persembahan rock Tamil yang diadakan pada 4 November lalu menyaksikan lima kumpulan rock beraksi di atas pentas iaitu Dhesam 7, Intermezzo, Suruthi Kama, Rajhula dan RPGIO.

Dihoskan oleh pengacara terkenal, Magen atau lebih dikenali sebagai Vikadakavi, pementasan dimulakan dengan persembahan oleh Drummer Sivam dengan drum solonya.


ANTARA penggerak Tamil Rock Gig, (dari kiri) Magen, Danny dan Brahma daripada kumpulan Kashmir Stone iaitu perintis genre rock Tamil.


Ia diikuti persembahan Dhesam 7 yang menawan penonton dengan persembahan signatur mereka bertema Billa 2 dan lagu RagasiyaKadhal serta IthuthanKadhal. Kesemua lima kumpulan itu masing-masing membuat persembahan selama 30 minit. Mereka mempersembahkan sebuah lagu era 80-an dan diikuti lagu-lagu sendiri.

"Ini adalah kali pertama kesemua lima band rock Tamil membuat persembahan di atas satu pentas. Pendedahan ini sendiri satu kejayaan dan kami berbangga serta berbesar hati untuk memaklumkan bahawa pentas ini akan terus dijadikan acara tahunan," kata Danny merujuk kepada kejayaan persembahan Tamil Rock Gig yang mengumpul 500 orang penonton.

"Kami juga percaya, kejayaan ini akan terus menyumbang kepada pementasan persembahan rock Tamil pada masa akan datang. Walaupun dikenakan bayaran RM30 seorang, persembahan berdurasi selama tiga jam ini turut disertai penonton selain India, seperti Melayu dan Cina," ujar Pushparaaja lagi.

Turut memeriahkan majlis ialah selebriti-selebriti popular India tempatan, Mista G, Rabbit Mac, Sheezay, Stylomannavan dan perintis Rock Tamil, Brahma dari Kashmir Stone.

Program khas dalami dunia kerjaya

Posted:

Program khas dalami dunia kerjaya

Program khas dalami dunia kerjaya

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periswamy@kosmo.com.my


PASUKAN Blind Notes dari HELP University mengungguli hadiah utama sekali gus membawa pulang wang tunai RM10,000 pada acara tahun lalu.


PELBAGAI acara dan program dijalankan kepada para remaja, penuntut atau belia sebagai peluang untuk meningkatkan kemahiran diri.

Pemanis Sdn. Bhd., menerusi minuman isotonik Revive tampil dengan inisiatif Masters of Rev Up. Melalui program tersebut individu atau pasukan daripada institusi pengajian tinggi tempatan mengilhamkan sebuah acara atau program Rev'd Up mereka sendiri.

Ilham tersebut dimulakan dengan memilih salah satu daripada empat tema iaitu sosial, seni, program amal atau sukan.

Program itu memerlukan para peserta merealisasi idea mereka sekali gus mencerminkan nilai jenama Revive Isotonik dengan cara yang luar biasa.

"Masters of Rev Up adalah sebahagian daripada usaha Revive Isotonik membantu para pelajar dengan pengalaman dunia pekerjaan sebenar di samping meningkatkan kemahiran pengurusan dan kepimpinan mereka," kata Naib Presiden Pemasaran Permanis, Hemalatha Ragavan merujuk kepada para finalis yang terdiri daripada 16 pasukan.

Beliau menambah, inisiatif itu merupakan sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat (CSR) Revive Isotonik yang bertujuan memupuk keyakinan dan semangat untuk mencapai kecemerlangan.

Acara yang memasuki tahun ketiga, Masters of Rev Up disokong oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan beberapa institusi pendidikan sebagai sebahagian daripada projek akhir tahun pelajar-pelajar mereka.

Antaranya Kolej Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (KLIUC), UCSI University, Kolej Islam Antarabangsa, Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), dan Kolej Poly Tech Mara (KPTM).

Menurut Hemalatha, tahun ini, 40 pasukan telah disenarai pendek untuk menghadiri uji bakat ala program realiti, American Idol. Peserta diberi masa lima minit untuk mempersembahkan idea-idea mereka kepada para juri. Daripada 40 pasukan tersebut, 16 pasukan dengan idea Rev'd Up terbaik dipilih untuk mengikuti kem latihan.

Persembahan idea

Kesemua 16 pasukan yang terpilih ialah dari Universiti Multimedia, UNITEN, Universiti Malaya dan Politeknik Shah Alam. Antara idea-idea yang dipersembah mencari harta karun, acara-acara amal, karnival permainan, maraton dan pertandingan tarian.

Selain bimbingan pakar di kem latihan, setiap pasukan diberikan bajet sebanyak RM5,000 untuk memulakan projek mereka. Para finalis akan menghidupkan acara Rev'd Up masing-masing secara berperingkat sehingga 26 November lalu berdasarkan cadangan asal mereka bersesuaian dengan bajet yang diberi.


LUCU. Peserta bersemangat ketika mengikuti kem latihan sehari Master of Rev'd Up Revive Isotonik.


Pasukan yang terpilih daripada lebih 1,000 penyertaan itu dibekalkan dengan tip dan panduan tentang cara-cara menguruskan projek dan acara oleh pakar dalam industri berkenaan dalam sebuah kem latihan sehari.

Antara topik yang dibincangkan ialah cara memaksimumkan tenaga kerja, menjana publisiti, bekerja mengikut bajet, mewujud dan mengekalkan laman dalam talian serta menguruskan garis masa.

"Masters of Rev Up menggalakkan para pelajar berfikir di luar kotak pemikiran dengan tempoh masa dan bajet tertentu," kata Pengurus Bahagian Aktiviti Pelajar dam Alumni, Kolej Islam Antarabangsa, Nur Safwati Md. Shahari.

"Ia turut menekankan aspek komunikasi antara satu sama lain dan orang luar.

"Para pelajar perlu bekerja secara berpasukan dan menghasilkan sesuatu yang lebih bernilai daripada sekadar pembelajaran berpandukan buku," tambah Nur Safwati.

Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar Kolej Unikop, Mat Said Mohamed Razak, turut memuji inisiatif tersebut.

"Masters of Rev Up berjaya mengasah kemahiran dan bakat beberapa pelajar yang mereka sendiri tidak sedar mereka miliki, mendedahkan mereka kepada cara pemikiran baharu dan memberi pemahaman mengenai dunia pekerjaan," katanya.


ANTARA aksi yang dipersembahkan peserta menerusi pertandingan tarian.


Pemenang utama bakal menerima biasiswa sebanyak RM10,000, pemenang pertama RM5,000, tempat kedua RM3,000 dan idea paling popular yang menerima undian terbanyak di laman Facebook Revive Isotonik pula akan menerima RM2,000 pada pertandingan akhir yang bakal berlangsung pada 1 Disember ini.

Pemenang utama juga berpeluang untuk menjalani latihan amali dengan Permanis Sdn. Bhd., pengilang Revive Isotonik dan salah sebuah syarikat minuman terkemuka di negara ini. Selain itu, mereka turut menerima 1,000 tin minuman Revive Isotonik.

Bantu latih pelajar

"Kem ini melatih para pelajar menganjurkan sesebuah projek secara realistik dari awal hingga akhir.

"Pengetahuan yang saya peroleh ini banyak membantu selepas saya tamat pengajian dalam bidang animasi dan memiliki studio sendiri nanti," kata seorang pelajar, Andi Azlan Shah, 21, yang juga ketua pasukan Animasi 1Malaysia dari Universiti Kuala Lumpur.

Bagi Malarvilli Kalaichelvan dari Universiti Asia Metropolitan, beliau mengakui kem latihan tersebut telah membuka matanya bahawa menganjurkan sesebuah acara bukan semudah yang disangka.

"Selain mengendalikan pelbagai aspek dan pengurusan projek, kami diberi peluang untuk mengasah kemahiran memimpin dan beberapa kualiti lain," kata Malarvili, 23, pelajar jurusan farmasi.

Inisiatif prakesedaran telah diadakan bermula pertengahan bulan Julai lalu di 16 buah kolej dan universiti di Selangor, KL, Negeri Sembilan dan Melaka.

Untuk maklumat lanjut mengenai Masters of Rev Up dan untuk mengundi idea paling kreatif, sila layari www.facebook.com/reviveisotonic.

Hanya 30 minit di pusat gim

Posted:

Hanya 30 minit di pusat gim

Hanya 30 minit di pusat gim

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my


CURVES menyediakan beberapa mesin yang disusun secara pusingan sebagai rejim senaman 30 minit.


LUANGKAN hanya 30 minit secara berterusan dengan melakukan rutin senaman kompetitif untuk memiliki bentuk badan idaman. Gaya senaman itu dilakukan menggunakan mesin-mesin yang direka khas selain diselang dengan gerak badan yang ringkas.

Senaman 30 minit tersebut ditawarkan di pusat kecergasan Curves yang menggunakan litar kardio ringkas tetapi berkesan.

Baru-baru ini, Curves melancarkan Kempen Bulan Kesedaran Kanser Payudara sebagai usaha menyedarkan golongan wanita terhadap pembunuh kanser nombor satu wanita itu. Pihak Curves mengambil tanggungjawab untuk membentuk dan mereka langkah kecergasan yang paling sesuai dengan keperluan umum wanita.

"Latihan di Curves menyasarkan otot-otot penting dalam 30 minit, menggabungkan latihan kekuatan dan aktiviti kardio yang berterusan.

"Ini membantu wanita mengurangkan berat badan, membina kekuatan otot dan kapasiti aerobik serta meningkatkan metabolisme menggunakan kaedah yang diiktiraf secara saintifik," demikian kata Pengarah Curves Malaysia dan Singapura, Alison Chin.

Curves diasaskan oleh pasangan Gary dan Diane Heavin dari Texas, Amerika Syarikat (AS). Mereka telah mempatenkan senaman demi kesihatan mutlak para wanita.

Ia bermula apabila Gary mendapati ibunya meninggal dunia kerana masalah tekanan terlampau. Ia sekali gus menyuntik motivasi untuk tampil dengan satu paten yang membantu wanita mengukuh mental dan fizikal secara keseluruhan serta optimum.

Tambah cawangan

Dibuka di beberapa lokasi di Malaysia, iaitu Ampang Avenue, Bandar Puteri Puchong, Bukit Damansara, Sahah Alam, USJ, Taman Tun Dr. Ismail dan Kota Damansara, Alison memberitahu Curves juga bakal membuka beberapa cawangan khususnya Lembah Klang.


ZAFIRAH menunjukkan cara menggunakan mesin senaman di Curves.


Curves yang mempunyai lebih 10,000 cawangan di lebih 80 buah negara memanfaatkan lebih empat juta wanita melalui senaman yang boleh membakar kira-kira 500 kalori bagi setiap rutin lengkap.

"Mereka boleh bermula dengan mana-mana mesin senaman dan lengkapkan satu pusingan. Kira-kira lapan mesin senaman akan disediakan dan diselang-seli dengan rehat gerakan bebas seperti berjoging setempat.

Melalui cara itu, para peserta tidak akan merugikan masa, memanfaatkan seluruh 30 minit dan melakukan senaman secara efektif serta pantas," ujar salah seorang jurulatih Zafirah Kamal, 24, di pusat gim Curves di Taman Tun Dr. Ismail.

Senaman di sini juga boleh dilakukan sekerap yang diperlukan oleh seseorang atau mengikut syor standard iaitu tiga kali sehari, 30 minit setiap sesi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved