Ahad, 18 November 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Dana RM50 juta bantu penjaja

Posted:

Dana RM50 juta bantu penjaja

Dana RM50 juta bantu penjaja

Oleh NOR IDAYU BOSRO
idayu.bosro@kosmo.com.my

ISMAIL SABRI (dua dari kiri) menyampaikan sijil pelan insurans kepada wakil persatuan penjaja di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA – Kerajaan akan menyediakan peruntukan dana sebanyak RM50 juta di bawah Skim Pembiayaan Mikro mulai tahun depan bagi membantu golongan penjaja dan peniaga kecil berdaftar di seluruh negara memajukan perniagaan mereka.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, dana tersebut bertujuan untuk membantu peniaga menambah modal pusingan selain menaik taraf perniagaan dengan peralatan yang lebih baik dan moden.

Menurut beliau, selain proses pinjaman menerusi skim tersebut yang akan dipermudahkan dengan jumlah antara RM10,000 hingga RM50,000, tempoh bayaran balik turut dipanjangkan sehingga sembilan tahun.

"Pinjaman itu kemungkinan akan mendapat pengecualian kadar faedah, namun kita masih menanti surat rasmi daripada Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) dan jika tiada sebarang masalah, permohonan pinjaman dijangka boleh dibuat awal Januari depan.

"Buat masa ini, kita masih menunggu keputusan rasmi daripada Bank Rakyat untuk membawa perkara ini ke dalam mesyuarat minggu depan tetapi saya percaya keputusan itu akan diluluskan Bank Negara sebab ini adalah dana kerajaan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Konvensyen Penjaja dan Peniaga Kecil Nasional 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Norliana sah tidak mengandung

Posted:

Norliana sah tidak mengandung

Norliana sah tidak mengandung

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my


NORLIANA (kanan) bersama ibunya, Che Som Endut ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kelut, Jabi, Pokok Sena Khamis lalu.


ALOR SETAR – Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar mengesahkan Norliana Manaf dari Kampung Kelut, Jabi, Pokok Sena dekat sini yang sebelum ini mendakwa kandungannya hilang secara misteri pada Isnin lalu sebenarnya tidak hamil.

Jurucakap pejabat kesihatan tersebut memberitahu, wanita itu ada mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Pokok Sena pada 12 November lalu dan pemeriksaan mendapati tiada tanda-tanda dia mengandung.

Katanya, jururawat klinik itu kemudian merujuk perkara tersebut kepada pegawai perubatan, namun wanita terbabit tidak mendapatkan rawatan doktor sebaliknya terus pulang.

"Pihaknya juga menghubungi Klinik Kesihatan Bukit Jambul, Pulau Pinang tempat dia mendakwa mendapatkan rawatan sebelum ini dan dimaklumkan bahawa tiada rekod pesakit tersebut di sana," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kosmo! pada Jumaat lalu melaporkan Norliana berada dalam kebingungan apabila mendapati bayi kembar berusia sembilan bulan yang dikandungnya didapati hilang secara misteri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Usul tergempar Palestin di Parlimen hari ini

Posted:

Usul tergempar Palestin di Parlimen hari ini

Usul tergempar Palestin di Parlimen hari ini


NAJIB bersalaman dengan Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen sempena Majlis Perasmian Sidang Kemuncak ASEAN ke-21 di Phnom Penh, Kemboja semalam. Turut serta, isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor (kiri) dan isteri Hun Sen, Bun Rani.


PHNOM PENH – Kerajaan akan membentangkan usul tergempar di Dewan Rakyat hari ini bagi mengecam sekeras-kerasnya serangan Israel ke atas rakyat Palestin, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, usul itu akan menggesa Dewan Rakyat untuk mengambil ketetapan antaranya, mengecam sekeras-kerasnya serangan ketenteraan Israel ke atas wilayah Palestin di Gaza sehingga mengakibatkan kehilangan nyawa rakyat awam Palestin.

Ia juga akan menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) membuat ketetapan supaya Israel menghentikan serta-merta serangan ketenteraannya ke atas wilayah Palestin di Gaza melalui gencatan senjata.

"Bagi menzahirkan sokongan dan keprihatinan kerajaan dan rakyat Malaysia berhubung isu ini, saya telah mengarahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz untuk membentangkan satu usul tergempar di Dewan Rakyat pada hari Isnin (hari ini)," kata Najib.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved