Rabu, 10 Oktober 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Mangga buah kegemaran rakyat Malaysia

Posted:

Mangga buah kegemaran rakyat Malaysia

MBG kini menjadi jenama popular yang sinonim dengan pemasaran dan penjualan pelbagai jenis buah segar di negara ini.


PERCAYA atau tidak, dalam banyak-banyak buah yang ada di Malaysia, buah mangga dipilih sebagai buah yang paling digemari oleh rakyat Malaysia!

Ia merupakan hasil tinjauan Yes! Fruits mengenai buah-buahan yang dijalankan di seluruh negara oleh syarikat MBG Fruits Sdn. Bhd. (MBG) sempena Hari Malaysia.

Tinjau selidik yang melibatkan 5,326 rakyat Malaysia itu menunjukkan bahawa lima jenis buah yang paling digemari ialah mangga 64 peratus, diikuti oleh anggur (58 peratus), tembikai (53 peratus), epal (50 peratus) dan buah naga (47 peratus).

Menurut tinjau selidik itu, Raja Buah, iaitu durian menduduki tempat keenam dengan 46 peratus. Buah-buahan yang kurang dikenali, kurang difahami dan kurang diterima ialah pisang kaki (23 peratus) dan buah berbiji keras seperti plum, pic dan nektarin (25 peratus).

MBG mengumumkan hasil kaji selidik itu pada Hari Malaysia untuk memperingati perayaan hari kebangsaan yang mencerminkan penyatuan dan perpaduan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Tinjau selidik tersebut menunjukkan tabiat dan kegemaran rakyat Malaysia dalam pengambilan buah-buahan.

"Buah mangga menduduki carta teratas berikutan rasa buahnya yang manis, berair, berbau harum dan boleh didapati dalam pelbagai jenis.

"Dari jauh kita boleh bau keharumannya. Anggur mendapat tempat kedua kerana ia manis, menarik dan terkenal selain kaya dengan antioksidan yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Anggur tanpa biji paling digemari," kata Pengarah Urusan MBG, Adnan Lee.


BUAH mangga mengatasi populariti Raja Buah iaitu durian dalam hasil tinjau selidik oleh pihak MBG sempena Hari Malaysia baru-baru ini.


Paling mengejutkan, durian yang selama ini dikatakan buah 'kegilaan' ramai berada di kedudukan pertengahan dalam senarai 10 teratas.

Ini jelas menunjukkan masyarakat kini lebih mementingkan kesihatan. Sesetengah responden menyatakan bahawa mereka hanya makan durian sekali-sekala kerana buah tersebut terlalu mengenyangkan dan tinggi kolesterol.

"Orang ramai patut makan lebih banyak pisang kaki kerana ia kaya dengan nutrien. Jika anda gemarkan buah pisang kaki dari Korea yang lazat, rangup dan manis, ia boleh didapati pada bulan Oktober dan November pada harga yang sangat berpatutan. Plum juga kaya dengan antioksidan dan baik untuk kesihatan.

Sebanyak 81 peratus rakyat Malaysia makan buah-buahan untuk menjaga kesihatan manakala 13 peratus mengambil buah-buahan sebagai snek. Hanya sebilangan kecil makan buah untuk kecantikan dan tenaga.

"Kefahaman tentang keperluan khusus rakyat Malaysia ini membantu kami menentukan hala tuju yang betul dalam usaha kami menawarkan buah-buahan kepada pengguna. Ini dapat membantu usaha pendidikan kesihatan, strategi pemasaran dan pengedaran, pembungkusan produk dan promosi," jelasnya.

Sajian sihat Fun-5-Stix

Posted:

Sajian sihat Fun-5-Stix

KRR sentiasa mengutamakan konsep makanan sihat dan kunjungan menjamu selera yang bermakna.


DALAM usaha menawarkan seleksi hidangan yang sihat dan berkhasiat untuk para pelanggan, rangkaian restoran makanan segera Kenny Rogers Roasters (KRR) memperkenalkan menu terbaharu yang pasti menambat selera.

Dikenali dengan nama Fun-5-Stix, ia boleh dianggap sebagai sajian yang sempurna untuk dinikmati bukan seorang diri tetapi bersama rakan-rakan atau keluarga.

Hidangan Fun-5-Stix KRR menampilkan medley bebola ayam yang enak, ketulan daging ayam, kepingan deli dan sayur-sayuran berkhasiat yang dilengkapi sos salai signatur Kenny.

"Di KRR, kami percaya dalam pemakanan sihat dan menyediakan peluang untuk pelanggan menjalin waktu kualiti bersama insan tersayang dan teman rapat. Oleh kerana itu, sajian ini amat sesuai untuk dikongsi bersama mereka," kata Penolong Pengurus Pemasaran Berjaya Roasters (M) Sdn. Bhd., Won Li Yin.

Menariknya, menu itu dipersembahkan dengan lima cucuk lidi bagi memudahkan pelanggan menikmatinya satu persatu.

Bagi mereka yang lebih gemar pada sajian penuh, Fun-5-Stix boleh dipesan dengan tiga hidangan sampingan bersama mufin Kenny pada harga RM8.50++.

Dalam keasyikan menikmati menu KRR itu, jangan lupa untuk mencuba minuman terbaharu, Minty Berry Frost bagi penggemar strawberi atau Minty Choco Frost untuk pencinta coklat yang dingin dan menyegarkan.

DAGING dan bebola ayam yang enak kini dipersembahkan dengan cucukan lidi.


Kedua-dua minuman itu berharga RM11.90++ setiap satu dan ia mampu membuatkan anda tersenyum lebar sebaik lidah merasainya.

Sahut cabaran

Dalam pada itu, sempena pelancaran hidangan baharu Fun-5-Stix, para pelanggan juga dijemput untuk menyahut cabaran Fanta-Stix Arti-Stix KRR yang sedang berlangsung.

Penyertaannya amat mudah. Pelanggan hanya perlu mencipta satu karya seni menggunakan pencucuk atau lidi daripada menu Fun-5-Stix mengikut kreativiti masing-masing.

Kemudian, mereka perlu mengambil gambar karya tersebut dan muat naik di laman sosial Facebook KRR untuk berpeluang memenangi baucar KRR bernilai RM900 secara keseluruhan.

Tiga karya Fanta-Stix Arti Stix terbaik akan dipilih sebagai pemenang mingguan bermula sejak 24 September sehingga 4 November 2012.

"Salah satu memori berharga pada zaman kanak-kanak ialah bermain dengan makanan. Melalui cabaran dalam talian ini, kami berharap para pelanggan boleh menghidupkan kesemua kenangan indah tersebut selain mencipta memori baharu.

"Kami juga percaya bahawa cabaran ini merupakan peluang hebat untuk memupuk rasa kebersamaan dan kegembiraan yang menjadi asas KRR," ujar Li Yin lagi. Perkhidmatan katering KRR boleh didapati di Lembah Klang, Pulau Pinang, Perak dan Johor untuk pesanan minimum berharga RM1,000. - KHADIJAH MOHAMAD NOR

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved