Jumaat, 19 Oktober 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


MBSA bakal dakwa pemilik banglo mewah

Posted:

MBSA bakal dakwa pemilik banglo mewah

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF dan NORHAYATI YAHAYA
berita@kosmo.com.my

MOHD. JAAFAR (kanan) meninjau kawasan runtuhan yang menyebabkan seorang maut manakala lima lagi parah di Shah Alam kelmarin.


SHAH ALAM - Pemilik banglo mewah bernilai hampir RM4 juta yang bumbung konkritnya runtuh hingga mengakibatkan seorang mati manakala lima lagi parah di Seksyen 7 di sini kelmarin akan diheret ke mahkamah kerana melakukan penambahan dan mengubah suai kediaman secara haram.

Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd. Jaafar Mohd. Atan berkata, semakan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mendapati, pemilik banglo tidak pernah mengemukakan sebarang permohonan pelan untuk mengubah suai banglonya.

Katanya, pemilik banglo itu akan didakwa mengikut Seksyen 70(1) Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 kerana mendirikan struktur binaan tanpa kebenaran pihak majlis dan jika sabit kesalahan boleh didenda RM250,000.

"MBSA memang tegas dalam perkara ini kerana ia melibatkan kematian dan kecederaan parah hingga mangsa terpaksa dirawat di hospital," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pemilik terkejut bumbung banglo runtuh

Posted:

Pemilik terkejut bumbung banglo runtuh

HERMAN (kiri) mendengar penerangan daripada pegawainya ketika melawat salah seorang mangsa runtuhan di Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Klang semalam.


SHAH ALAM - Pemilik banglo mewah yang bumbung konkritnya runtuh di Seksyen 7 di sini kelmarin mendakwa dia terkejut dengan kejadian yang mengakibatkan seorang maut manakala lima lagi buruh binaan parah.

Ahli perniagaan berusia lingkungan 50-an yang enggan namanya disiarkan itu mendakwa, dia telah melantik Perunding Pengurusan Projek (PMC) untuk urusan ubah suai itu dan tidak menyangka runtuhan boleh berlaku memandangkan kontraktor tersebut berpengalaman luas dalam bidang pembinaan.

Dakwanya, dia juga tidak mengetahui mengenai urusan permohonan pelan tambahan atau ubah suai kediaman harus dipohon daripada Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) kerana beranggapan ia telah diuruskan oleh PMC.

"Saya beli rumah ini sudah lama dan perbincangan dengan PMC untuk kerja-kerja pengubahsuaian termasuk urusan hiasan dalaman banglo diadakan sejak akhir tahun lalu.

"Kerja-kerja pengubahsuaian mula dijalankan pada Julai lepas dan dijangka siap penghujung tahun ini atau awal tahun depan," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Lelaki itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai tindakan MBSA yang hendak mengheretnya ke mahkamah sebaliknya mahu memikirkan cara untuk membantu kesemua mangsa. Dia juga enggan memikirkan tindakan yang ingin diambil ke atas kontraktor terbabit.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pasangan kekasih bunuh anak dihukum gantung

Posted:

Pasangan kekasih bunuh anak dihukum gantung

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini semalam menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas seorang mekanik dan teman wanitanya selepas didapati bersalah membunuh anak wanita itu yang berusia tiga tahun 10 bulan tahun lalu.

Hakim Datuk Nurchaya Arshad membuat keputusan itu terhadap Tan Peng Tong, 29, dan Wong Mei Ting, 26, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Peng Tong dan Mei Ting didakwa membunuh Jasmine Lee Siew Hui, 3, di rumah No. D-3-15, Blok D, Tingkat 3, Pangsapuri Bayu, Taman Bukit Serdang, Serdang dekat sini antara 12 tengah malam, 1 Mac 2010 dan 7.50 pagi, 14 Mac tahun sama.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Fadzillah Begum Abdul Ghani dan kedua-dua tertuduh diwakili peguam bela, T.L. Chen.

Terdahulu, Chen memohon hukuman ringan dikenakan atas anak guamnya kerana pasangan itu tidak berniat membunuh dan menyesal dengan apa yang berlaku.

Bagaimanapun, Fadzillah Begum membantah dengan menyatakan terdapat lebih 66 kecederaan pada tubuh anak kecil itu akibat didera menggunakan penyangkut besi dan plastik selain disepak dan dicubit.

Kosmo! sebelum ini melaporkan Jasmine disahkan mati pada pukul 7.45 pagi selepas dihantar oleh kekasih ibunya kerana tidak sedarkan diri.

Mangsa dipercayai mati dua jam sebelum itu. Menyedari sesuatu yang tidak kena berdasarkan kesan-kesan lebam pada seluruh badan mangsa, pihak hospital memaklumkan kepada polis mengenai perkara itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved