Isnin, 15 Oktober 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Bangkit mengejar impian

Posted:

Bangkit mengejar impian

SUNYI daripada kontroversi buat seketika selepas isu bergaduh di disko dan dikatakan terlantar di hospital selepas didakwa cuba membunuh diri dengan meminum bahan peluntur pada April tahun ini, nama Dira Abu Zahar tiba-tiba kembali diperkatakan apabila dia terbabit dengan kes 'drama' dalam kapal terbang yang dinaikinya.

Semuanya tercetus daripada laman sosial Twitter miliknya berkenaan kejadian yang berlaku di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor pada Ahad lepas.

Ia berlaku apabila kapal terbang yang dinaikinya ketika dalam penerbangan menuju ke Alor Setar tidak dapat berlepas mengikut jadual asal sehingga para penumpang diarah keluar ke terminal.

Mengulas mengenai perkara itu, Dira yang dihubungi memberitahu, ia sekadar masalah teknikal ketika dia hendak berlepas ke Alor Setar, Kedah.

"Ketika itu saya dalam penerbangan hendak ke Alor Setar untuk menyambung penggambaran filem Lari. Tiba-tiba penerbangan yang saya naiki terpaksa ditangguhkan atas masalah teknikal dan tiada kejadian buruk pun yang berlaku," ujarnya.

Itu secebis kisah terbaharu Dira yang mungkin dianggap perkara biasa bagi golongan umum.

Namun, disebabkan dirinya bergelar artis sementelah pernah menimbulkan kontroversi hangat sehingga heboh satu negara sebelum ini, justeru apa sahaja yang dilakukan pelakon ini akan diikuti dan menjadi bualan ramai.

Sebenarnya, Dira kini dalam proses kebangkitan semula selepas terjerumus ke lembah kontroversi sebelum ini. Banyak impiannya yang kini digapai pemilik nama sebenar Khaidirah Abu Zahar ini.

Menggali niat dan tekad di hatinya itu, Dira yang ditemui semasa penggambaran filem Lari di Kuala Perlis, Perlis baru-baru ini menegaskan, dia masih lagi mahu meneruskan kerjayanya sebagai seorang pelakon.

Tidak mahu lagi dikaitkan dengan kisah hitam yang pernah dilaluinya dahulu, pelakon berusia 28 tahun itu enggan menoleh ke belakang lagi.

Dia kini mahu memberi fokus kepada bidang yang diceburinya sekarang.

AKSI lakonan Aaron dan Dira ketika menjalani penggambaran filem Lari di Alor Setar, Kedah baru-baru ini.


"Setelah apa yang berlaku memang saya agak jarang tampil menerusi drama dan telefilem serta media.

"Namun, ia tidak ada kena-mengena dengan kontroversi yang pernah dilaluinya sebelum ini. Sebenarnya saya lebih banyak memberikan tumpuan terhadap perniagaan, pelajaran dan tanggungjawab sebagai seorang ibu. Jadi, kini sudah tiba masanya saya kembali aktif dalam dunia seni," jelasnya.

Selain berlakon dan bergelar usahawan, Dira memberitahu jadual hariannya juga agak padat sejak bergelar pelajar di Universiti Teknologi Kreatif Lim Kok Wing (Limkokwing) dengan mengambil bidang Sarjana Filem Digital dan Televisyen.

Ditanya apa yang membuatkan dia menyambung pelajaran dalam bidang berkenaan memandangkan dia merupakan pelajar lepasan undang-undang, pelakon itu menyatakan ia sebagai langkah jangka panjang dalam karier seninya.

"Sepanjang bergelar seorang pelakon ternyata dunia lakonan sudah sebati dengan diri saya dengan pelbagai watak yang telah dibawakan. Jadi, lama-kelamaan timbul pula minat untuk menjadi seorang pengarah.

"Setakat ini saya sudah belajar serba sedikit terutamanya selok-belok kerja belakang tabir. Saya banyak bertanya dengan kru produksi setiap kali menjalani penggambaran drama atau telefilem," ujarnya.

AHMAD IDHAM (tengah) bersama empat pelakon filem Lari (dari kiri), Hazama, Dira, Erin Malik dan Aaron.


Dalam usaha memantapkan lagi ilmu pengetahuannya dalam dunia lakonan, akhirnya dia membuat keputusan untuk menyambung pelajaran dan kini tinggal setahun lagi untuk meneruskan pengajiannya.

"Kalau boleh saya tidak mahu menjadi pengarah yang sekadar bersandarkan kepada pengalaman semata-mata. Jadi, dengan cara sebegini pastinya ia dapat membantu saya memahami kerja-kerja lakonan dengan lebih mendalam.

"Saya akui pernah mendapat tawaran untuk menjadi pengarah, namun saya terpaksa menolaknya kerana merasakan masih belum bersedia buat masa sekarang dan masih dalam proses pembelajaran lagi," ujarnya.

Biarpun mengakui terpaksa memikul tanggungjawab yang besar kerana perlu memikul beberapa tugas dalam satu masa, namun isteri kepada pengarah fotografi, Helmi Yusof ini langsung tidak tertekan dengan situasinya sekarang.

Menurut Dira, setakat ini diari kehidupannya tetap berjalan seperti biasa dan berasa sangat beruntung kerana memiliki seorang suami yang begitu memahami dan sentiasa memberikan sokongan.

Walaupun sibuk dengan kerjaya lakonan, menguruskan perniagaan dan menyambung pelajaran, saya tidak akan melupakan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu kepada anak yang kini semakin membesar," ujar ibu kepada Tengku Anggun Deandra yang kini berusia lima tahun.

Masih minat

Selain bergelar pelakon, nama Dira Abu Zahar juga tercatit sebagai seorang pengacara. Malah, dia juga pernah muncul sebagai pengacara rancangan Melodi dan bergandingan dengan Zizan Razak.

Bagaimanapun, ketika dia dilihat semakin serasi dengan rancangan tersebut, akhirnya Dira membuat keputusan drastik dengan menarik diri sebagai pengacara dan tempatnya digantikan dengan Awal Ashaari.

Menurut Dira, biarpun kelibatnya kini tidak lagi kelihatan sebagai pengacara selepas kali terakhir bersama Melodi, dia mengakui masih lagi berminat untuk mengacara.

"Buat masa sekarang saya bersedia mempertimbangkan sebaran tawaran menjadi pengacara. Cuma saya tidak lagi berminat mengacarakan program hiburan, sebaliknya saya lebih suka kepada program dokumentari atau pelancongan.

"Setakat ini belum ada lagi sebarang tawaran yang diterima, tetapi saya sedia mempertimbangkannya jika bersesuaian. Itupun kalau saya mempunyai kelapangan atau tidak terikat dengan kerja-kerja yang lain," ujarnya.

Meskipun masih lagi berminat menjadi pengacara, Dira menegaskan keutamaan tetap diberikan kepada bidang lakonan, manakala mengacara pula sekadar mengisi kekosongan jadual sekiranya tidak terlibat dengan pekerjaan yang lain.

Lari

Setelah tampil dengan filem Untuk Tiga Hari yang sudah ditayangkan di pawagam sejak 20 September lalu, kini Dira sedang sibuk menjalani penggambaran filem berjudul Lari terbitan Excellent Pictures.

Menurut Dira, dia tertarik untuk menerima tawaran berlakon filem berkenaan kerana tertarik dengan jalan cerita yang dipaparkan dan secara kebetulan tempoh penggambaran berlangsung semasa dia sedang cuti semester.

"Ini merupakan filem pertama lakonan saya dengan membawakan watak yang agak besar. Walaupun ia merupakan sebuah filem aksi, namun saya cuma terbabit dengan satu babak yang memerlukan saya melakonkan watak aksi.

"Berkenaan dengan gandingan bersama Aaron Aziz pula memang langsung tiada masalah untuk mencari keserasian kerana kami pernah berlakon bersama sebelum ini menerusi telefilem Akinabalu dua tahun lepas," jelasnya.

Pada masa yang sama, pelakon itu juga memberitahu bahawa dia memang sudah lama berhasrat bekerja di bawah arahan Ahmad Idham serta menimba pengalaman lebih banyak dengan pengarah tersebut.

Lari mengisahkan tentang Khalif (lakonan Aaron Aziz), seorang bekas askar yang sudah tujuh tahun tidak pulang ke kampung telah mendapat berita mengejutkan tentang kematian bapanya yang mati dibunuh, manakala adiknya iaitu Ina (Erin Malek) pula telah dilarikan oleh sindiket penyeludupan manusia.

Dalam masa yang sama KJ (Ery Putra) tidak menyenangi kepulangan Khalif kerana masih berdendam memandangkan isterinya, Maya (Dira Abu Zahar) merupakan bekas teman wanita Khalif.

Kutcher bikin Moore pengsan

Posted:

Kutcher bikin Moore pengsan


ASHTON KUTCHER dan Mila Kunis kini didakwa menuju ke gerbang perkahwinan.


PASANGAN selebriti, Ashton Kutcher dan Demi Moore sekali lagi menghangatkan dunia hiburan Hollywood. Jika sebelum ini kisah perpisahan mereka kerana kecurangan Kutcher menjadi tajuk utama selama beberapa bulan, kali ini aktor kacak tersebut sekali lagi mencetuskan kontroversi.

Menurut satu sumber, Kutcher telah membuatkan bekas isterinya, Moore jatuh pengsan selepas mendengar permintaan lelaki tersebut.

"Moore pengsan selepas mendengar Kutcher meminta izin untuk berkahwin dengan kekasihnya, Mila Kunis," ujar sumber tersebut.

Berita tentang Moore pengsan tersebut bagaimanapun belum dapat disahkan lagi.

Namun ada pihak yang percaya, Moore sememangnya pengsan sebaik mendengar permintaan yang sepatutnya tidak perlu diajukan kepadanya itu.

Ini kerana selepas berpisah dengan Kutcher, Moore mengalami masalah tekanan yang cukup hebat sehingga berat badannya turun mendadak.

Pada masa yang sama, sewaktu Kutcher dan Kunis kini berada di alam percintaan penuh bahagia, Moore sebaliknya pula semakin tertekan. Ini kerana selain putus hubungan dengan Kutcher, dia juga sudah lama tidak berlakon.

Era transformasi Soulstar 2012

Posted:

Era transformasi Soulstar 2012

Oleh MULLER ASEN
muller.asen@kosmo.com.my

SELAIN mampu menyanyi dengan baik, fizikal dan penampilan diri menjadi elemen utama untuk seseorang peserta Soulstar 2012 memikat hati juri dan penonton.


PROGRAM realiti nombor satu di Sarawak, Soulstar kini memasuki era transformasi ke arah pembentukan fenomena baharu dalam empayar hiburan di negeri tersebut.

Biarpun baru memasuki musim ketiga sejak diperkenalkan mulai tahun 2006, Soulstar 2012 yang berkonsepkan mirip Akademi Fantasia itu tidak ketinggalan daripada memiliki penangan dan keistimewaan tersendiri.

Perkara itu diakui sendiri oleh Pengasas Soulstar, Zaini Zainuddin yang optimis Soulstar 2012 bakal mendapat pengiktirafan dari seluruh rakyat Malaysia dan Bumi Kenyalang amnya menerusi penganjuran konsert yang lebih bertenaga dan menggemparkan.

Malah jelasnya, menerusi publisiti meluas akhbar Kosmo!, reputasi Soulstar 2012 pasti berada dalam kelasnya tersendiri.

Begitu juga dengan gandingan mantap kru produksi daripada E-One Dasri Talent Management dan Kampung Budaya Sarawak, populariti program realiti terbabit dilihat mampu mengalami lonjakan berganda.

Tambah Zaini, sebelum sesi uji bakat yang bermula pada 22 September lalu, Soulstar 2012 telah bersedia untuk menampilkan kelainan baharu selain episod kejutan yang sukar diramal.

Ujarnya, jika sebelum ini sesi uji bakat hanya dijalankan di pusat bandar raya Kuching, namun kini segala-galanya akan berubah. Begitu juga dengan siri penganjuran konsert mingguan.

"Saya bersama pasukan produksi akan menjelajah ke beberapa kawasan luar bandar terpilih mencari bakat-bakat sensasi baharu untuk mewarnai dunia seni hiburan negara.

"Kami tidak kisah sama ada mereka terdiri daripada orang kampung atau bandar. Jika mereka mempunyai bakat dan kebolehan selain kemantapan vokal, kami bersedia menerima mereka sebagai pelajar Soulstar 2012," katanya yang turut memberitahu Soulstar musim ketiga ini turut membuka penyertaan kepada para pencinta seni hiburan dari Semenanjung dan Sabah.

Zaini juga memberitahu antara kelainan yang diperkenalkan ialah menggunakan khidmat penuntut Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) untuk membuat rakaman setiap kali konsert berlangsung.

CUBA NASIB. Seorang peserta perempuan memperdengarkan vokalnya dalam uji bakat Soulstar 2012 baru-baru ini.


"Pembabitan sulung pelajar dari Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif ini pasti meluaskan lagi publisiti rancangan realiti Soulstar yang akan memuat turun video konsert berkenaan dalam YouTube dan laman sosial Facebook.

"Ini merupakan antara pendekatan terbaharu kita untuk memudahkan proses undian pelajar. Undian boleh dibuat secara atas talian menerusi laman sesawang dan laman sosial rasmi Soulstar," katanya.

Zaini turut memberitahu, Soulstar 2012 bakal mencipta satu fenomena kerana buat pertama kalinya program realiti TV itu menjalinkan kerjasama dengan akhbar kompak Kosmo!.

Langkah itu pasti memberikan impak yang lebih, khususnya bagi sesebuah ahli keluarga yang menonton konsert dan kemudian bersama-sama mengalirkan air mata serta bergelak ketawa bersama pelajar-pelajar yang bertanding.

"Kita bagai satu keluarga besar. Walaupun pada hakikatnya, mereka bukan ahli keluarga kita. Kita boleh turut mengalami apakah perasaan yang dialami pelajar-pelajar ini.

"Kita boleh sedih bersama-sama pelajar tersebut. Kita boleh ketawa dengan telatah mereka dan kita boleh sama-sama melalui detik-detik debaran bagi mengetahui siapa bakal tersingkir. Itulah magis rancangan ini yang boleh menyatukan seisi keluarga menerusi Kosmo!," katanya.

Sementara itu, Iwan Dasri yang dikekalkan untuk menyandang kerusi panas pengetua Soulstar memberitahu setiap musim Soulstar terdapat lapan konsert termasuk minggu akhir.

Katanya, setelah pelajar-pelajar siap dipilih kelak, mereka (kru produksi) merancang untuk menempatkan mereka di sebuah pusat yang dikenali sebagai Akademi Soulstar.

Para pelajar akan menghabiskan sepenuh masa mereka dengan berlatih menyanyikan lagu tugasan, berlakon, dan menari, serta aktiviti lain yang berkaitan dengan seni persembahan selama lapan minggu di dalam Akademi.

SEORANG peserta sedang ditemu bual dalam sesi pemilihan Soulstar 2012.


"Kelas-kelas tersebut akan dikendalikan oleh tenaga pengajar yang bertauliah (yang dipanggil 'cikgu'), yang mana mereka sememangnya telah diiktiraf menerusi karier mereka dalam industri hiburan," jelasnya.

Bagi Iwan, selepas diberi kepercayaan buat kali kedua menerajui tenaga-tenaga pengajar lain, dia yakin Soulstar 2012 akan memberi impak maksimum kepada semua pelajar terpilih selain peminat dan pengundi setia Soulstar.

Tambahnya, banyak perkara yang perlu dia lakukan bersama tenaga pengajar seperti guru vokal dan guru drama untuk membentuk para pelajar Soulstar menjadi seorang yang serba lengkap dalam bidang nyanyian dan lakonan suatu hari nanti.

"Kita tidak mahu melahirkan penyanyi yang hanya merdu dalam studio dan rakaman tetapi apabila berada di atas pentas mereka gagal. Terus terang, saya tidak pernah berasa puas ketika memberikan tunjuk ajar sepanjang Soulstar musim kedua lalu.

"Saya akan sentiasa mencari kesalahan pelajar dan berusaha menambah kaedah lain untuk memperkuatkan kelemahan dan mengangkat kekuatan mana-mana pelajar yang memerlukannya," katanya.

Ditanya sama ada dia berpuas hati dengan perjalanan konsert mingguan musim kedua tahun lalu, jelas Iwan, dia amat berpuas hati meskipun pada konsert pengenalan agak kurang lancar perjalanannya.

Namun bagi Iwan, itu semua lumrah kerana sesebuah program realiti tidak akan dapat lari daripada kesilapan. Begitu juga dengan pelajar-pelajar Soulstar kerana ada yang tidak menepati gagal dan lemah ketika mengadakan persembahan, tetapi ia tidak mencacatkan konsert.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved