Selasa, 23 Oktober 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Berjalan kaki 5,700km untuk tunaikan haji

Posted:

Berjalan kaki 5,700km untuk tunaikan haji

SENAD HADZIC


SARAJEVO - Seorang lelaki Islam Bosnia yang berjalan kaki untuk menunaikan ibadah haji di Mekah pada tahun lalu memberitahu agensi berita AFP bahawa dia tiba di kota suci tersebut selepas merentasi tujuh buah negara termasuk Syria yang kini dilanda perang saudara.

"Saya tiba di Mekah pada Sabtu lalu. Saya tidak letih, ini merupakan hari paling bahagia dalam hidup saya," kata Senad Hadzic menerusi satu temu bual telefon.

Lelaki berusia 47 tahun itu memberitahu, dia berjalan kaki sejauh 5,700 kilometer (km) selama 314 hari merentasi Bosnia, Serbia, Bulgaria, Turki, Syria dan Jordan untuk ke Mekah dengan membawa beg sandang seberat 20 kilogram.

Hadzic memaparkan perjalanan tersebut dalam akaun Facebook miliknya termasuk gambar dia memperoleh kad masuk dan keluar Syria yang dikeluarkan oleh kementerian dalam negeri kepada warga asing.

"Saya merentasi Syria pada April lalu. Saya berjalan sekitar 500km dalam tempoh 11 hari. Saya melintasi bandar raya Aleppo dan Damsyik serta sejumlah pos kawalan tentera rejim dan pemberontak tetapi saya tidak pernah ditahan.

"Di sebuah pos kawalan tentera Presiden Bashar Al-Assad, beberapa askar mengarahkan saya mengosongkan beg sandang saya. Apabila saya menunjukkan al-Quran dan menyatakan saya berjalan kaki ke Mekah, mereka melepaskan saya," ujar Senad.

"Saya berjalan kerana Allah, untuk Islam, untuk Bosnia-Herzegovina, untuk ibu bapa dan saudara perempuan saya," tambah lelaki itu.

Di laman Facebooknya, dia memberitahu, Tuhan telah menunjukkan jalan ke Mekah dalam mimpinya termasuk menuju ke kota suci itu melalui Syria dan bukan Iraq.

Semasa perjalanannya, Senad berdepan suhu sejuk antara -35° darjah Celsius di Bulgaria hingga kepanasan mencecah 44° darjah Celsius di Jordan.

Menurutnya, dia terpaksa menunggu di Istanbul selama beberapa minggu untuk mendapatkan kebenaran bagi merentasi Jambatan Bosphorus dengan berjalan kaki, selain dua bulan di sempadan Jordan dan Arab Saudi bagi mendapatkan visa untuk mengerjakan ibadah haji. - AFP

Pereka fesyen nafi gelar Presiden Perancis bodoh

Posted:

Pereka fesyen nafi gelar Presiden Perancis bodoh

KARL LAGERFELD bersama penyanyi Jennifer lopez semasa menyertai program televisyen Jerman terbitan saluran ZDF di Duesseldorf pada 6 Oktober lalu.


PARIS - Pereka fesyen terkenal, Karl Lagerfeld kelmarin menafikan beliau menggelar Presiden Perancis, Francois Hollande sebagai bodoh.

Beliau sebaliknya memberitahu, kenyataannya yang dilaporkan oleh sebuah majalah Sepanyol berpunca daripada kesilapan terjemahan.

"Apa yang nyata, saya tidak berkata demikian. Justeru, saya tidak perlu memohon maaf kerana saya tidak berkata begitu," jelas pereka fesyen dari Jerman yang beribu pejabat di sini kepada stesen televisyen tempatan, France 2.

"Sayang sekali, saya tidak bertutur dalam bahasa Sepanyol. Jadi, saya tidak tahu apa yang dilaporkan oleh majalah berkenaan," tambahnya.

Lagerfeld merupakan pengarah rumah fesyen terkenal Perancis, Chanel.

Menurut satu wawancara bersama majalah Marie Claire edisi Sepanyol, Lagerfeld menggelar Hollande bodoh kerana melaksanakan cukai 75 peratus ke atas individu berpendapatan tahunan melebihi 1 juta euro (RM3.98 juta).

Hollande sebelum ini memberitahu, beliau tidak menyukai golongan kaya.

- AFP

Yash Chopra meninggal dunia akibat denggi

Posted:

Yash Chopra meninggal dunia akibat denggi

MUMBAI - Pengarah tersohor Bollywood, Yash Chopra (gambar) meninggal dunia kelmarin selepas lebih seminggu menghidap demam denggi, kata seorang doktor.

Tokoh besar perfileman India itu menghembuskan nafas terakhir pada usia 80 tahun.

Dr. Prakash Jiyavani berkata, Chopra yang meninggal dunia di Hospital Lilavati, Mumbai turut menghidap penyakit buah pinggang.

"Beliau meninggal dunia kerana demam denggi dan kegagalan beberapa organ dalaman," kata jurucakap hospital, Sudhir seperti dilaporkan oleh agensi berita Press Trust of India.

Chopra dikenali sebagai Raja Romantik dan telah menghasilkan filem Bollywood selama hampir lima dekad.

Antara filem arahannya yang terkenal ialah Deewar, Dil To Pagal Hai dan Chandni.

Filem terbaharu Chopra, Jab Tak Hai Jaan bakal ditayangkan di India bulan depan.

Anak sulungnya, Aditya Chopra juga merupakan pengarah filem yang berjaya. Anak bongsunya, Uday Chopra mengendalikan cawangan syarikat produksi keluarga di luar negara.

Chopra mula terlibat dalam bidang filem di bawah didikan abang sulungnya, pengarah veteran, B.R. Chopra yang mati empat tahun lalu ketika berusia 94 tahun. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved