Ahad, 30 September 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Mada perlu RM200j untuk kerja atasi banjir

Posted:

Mada perlu RM200j untuk kerja atasi banjir

30/09/2012 6:16pm

PENDANG — Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) memerlukan RM200 juta untuk membuat beberapa lencongan di Sungai Pendang dan Sungai Tiang Gerap di sini bagi mengalirkan air keluar dalam usaha mengelak banjir.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharum berkata, lencongan akan dibuat ke beberapa anak sungai memandangkan setiap kali musim hujan, kedua-dua sungai itu sering melimpah.

"Mada telah mengkaji masalah ini dengan teliti dan akan mengemukakan justifikasi permintaan itu kepada kerajaan persekutuan untuk mendapatkan wang sebanyak RM200 juta bagi melaksana rancangan itu," katanya kepada pemberita semasa melawat sawah padi yang ditenggelami banjir di Kampung Panchor, Kuar Kepayang, di sini hari ini.

Mohd. Johari berkata, hujan lebat yang turun sejak 25 Sept hingga 27 Sept lepas merosakkan 827 hektar sawah padi dalam kawasan Mada dengan 376 kawasan ialah di Pendang melibatkan anggaran kerugian RM4 juta.

Beliau berkata, Mada akan membuat bancian menyeluruh untuk mendapat maklumat lengkap kerosakan yang dialami bagi membolehkan bantuan sewajarnya disalur kepada petani berkenaan.

"Kami akan bagi bantuan secepat mungkin supaya mereka dapat menanam semula," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Pasu. — BERNAMA

Mangsa banjir di Pendang kini 206 orang

Posted:

Mangsa banjir di Pendang kini 206 orang

30/09/2012 6:13pm

ALOR SETAR — Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di Pendang petang ini meningkat kepada 206 orang berbanding 182 orang sebelum ini.

Ketua Operasi Jabatan Pertahanan Awam Pendang, Mohd. Izudin Inusneah berkata, mereka yang dipindahkan sehingga pukul 4 petang ini membabitkan 57 keluarga dari 10 kampung.

"Semua mangsa dipindahkan ke Pusat Rakan Sukan, Tanah Merah dekat sini, dan mereka adalah penduduk di Kampung Bonggol Kambing, Hampar Kanan, Pondok Hampar, Bonggol Besi, Sukamari, Alor Punti, Pondok Haji Husin, Tanjung Radin, Tanah Merah Dalam dan Lubuk Gajah," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, walaupun cuaca semakin baik, air di kawasan tinggi turun ke kawasan rendah menyebabkan kampung yang berada di kawasan rendah dinaiki air.

"Paras air Sungai Pendang telah menunjukkan penurunan iaitu daripada tiga meter kepada 2.85 meter tetapi masih melepasi paras amaran," katanya. — BERNAMA

Bakat muda PLBNT memberangsangkan

Posted:

Bakat muda PLBNT memberangsangkan

30/09/2012 6:12pm

KUALA TERENGGANU — Bakat muda sukan berbasikal Terengganu menunjukkan prestasi memberangsangkan dengan memenangi dua emas, satu perak dan tiga gangsa pada Kejohanan Berbasikal Trek Sportexcel yang berlangsung di Velodrom Cheras, bermula Jumaat lepas.

Ketua Jurulatih Persatuan Lumba Basikal Negeri Terengganu (PLBNT), Syed Mohd. Hussaini Syed Mazlan berkata dalam kejohanan itu, enam pelumba muda beraksi dengan cemerlang ketika bersaing dengan pelumba lain yang lebih berpengalaman.

"Rata-rata pelumba belasan tahun yang diketengah itu merupakan muka baru dan pertama kali dihantar untuk menyertai kejohanan seperti ini. Saya berpuas hati dan terkejut dengan pencapaian yang ditunjukkan skuad ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut beliau kejayaan pelumba itu hasil daripada komitmen serta latihan intensif para pelumba yang rata-ratanya masih belajar.

Beliau berkata, PLBNT mengetengahkan muka baru untuk memberi pendedahkan kepada para pelumba sebelum menyertai kejohanan yang lebih berprestij.

Katanya, kejohanan seperti itu merupakan medan bagi pihak persatuan menilai prestasi setiap pelumba dan seterusnya memperbaiki kelemahan mereka.

"Saya harap kesemua atlet pelapis negeri ini mampu mengekalkan momentum serta prestasi supaya bakat mereka terus berkembang untuk menyertai kejohanan lain selepas ini," katanya. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved